Marócsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019(XI.26.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 14/2013. (XII.17.) rendelete módosításáról
Hatályos: 2019. 11. 27- 2019. 11. 27Marócsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019(XI.26.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 14/2013. (XII.17.) rendelete módosításáról1
Marócsa község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 143.(4) bek. a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva szervezeti és működési szabályairól (a továbbiakban: SZMSZ) szóló 13/2013.(XII.17.) rendelete (továbbiakban Rendelet) módosítására a következőket rendeli el:
1. § A Rendelet 1. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(5) A Képviselő-testületet a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, egyidejű akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület harmadik tagja képviseli. A képviselő-testület előbb írt, általános szabályaitól eltérően, a képviselő-testületnek a különböző szervezetekben való képviseletére a testület e tárgyban hozott határozata az irányadó.
2. § A Rendelet 2. § helyébe a következő rendelkezések lépnek:
2. § (1) Marócsa község Önkormányzatának a Mötv-ben kötelezően előírt és az önkormányzat által önként vállalt feladatainak ellátását a képviselő-testülete és szervei: a polgármester, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző továbbá a társulás látják el.
(2) A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a jegyzőre illetve társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskör visszavonható. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
(3) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.
(4) A képviselő-testület - melynek a polgármester is tagja - 3 főből áll. A polgármestert a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából képviselőnek kell tekinteni.
3. § (1) A Rendelet 3. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(7) Önkormányzati döntést a Képviselő-testület, a helyi népszavazás, a társulás, a polgármester, továbbá a jegyző hozhat.
(2) A Rendelet 3. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(10) Marócsa község Önkormányzat a kötelező és önként vállalt feladatait a rendelet 4. számú függelékében meghatározott kormányzati funkciók keretében látja el.
4. § A Rendelet 4. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(5) Az ülést tizenöt napon belüli időpontra össze kell hívni a települési képviselők egynegyedének, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.
5. § A Rendelet 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(4) Rendkívüli esetben a képviselő-testület rövid úton (szóbeli meghívással, illetve telefonon) is összehívható. A rendkívüli ülés kezdeményezői írásban csatolják a napirendi pont pontos megjelölését. Ennek hiányában rendkívüli ülés nem hívható össze. A rendkívüli ülésre szóló meghívó csak az összehívásra okot adó napirendi pontot tartalmazhatja, és a képviselő-testület csak ezt a napirendi pontot tárgyalhatja meg.
6. § A Rendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
6. § A Képviselő-testületi ülésre napirendi javaslatot terjeszthet elő bármely képviselő, a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke, a jegyző, valamint feladatkörében a belső ellenőr.
7. § A Rendelet 7. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(3) A képviselő-testület ülésének előkészítésére készített írásbeli – nem tájékoztató jellegű – előterjesztésnek tartalmaznia kell
8. § A Rendelet 9. § (6) bekezdése hatályát veszíti.
9. § A Rendelet 10. § (1) és (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
(1) A képviselő- testületi ülésen tanácskozási joggal vehetnek részt:
a) a Kormányhivatal vezetője vagy meghatalmazottja,
b) a jegyző
c) a napirendre tűzött témával érintett szervezet képviselője,
d) a nemzetiségi önkormányzat képviselői.
(2) Meghívottként vesznek részt a képviselő-testület ülésén a Sellyei Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti egységeinek vezetői, továbbá mindazok, akiknek jelenlétét a polgármester és a képviselő-testület tagjai szükségesnek tartják. A polgármester számukra és az ülésen megjelent más szervek képviselőinek szót adhat.
10. § A Rendelet 11. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén bármelyik képviselő összehívhatja és vezetheti a testület ülését, a polgármester és alpolgármester egyidejű, tartós akadályoztatása esetén a testület ülése – határozatképtelenség okán- nem hívható össze.
11. § A Rendelet 12. § az alábbiak szerint módosul:
(1) Az ülés kezdetén a polgármester megállapítja a határozatképességet, javaslatot tesz a napirendre melyről a képviselő-testület –a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – vita nélkül, jegyzőkönyvben történő rögzítéssel, alakszerű határozat nélkül dönt.
(2) A polgármester ezt követően önálló napirendi pont keretében tájékoztatást ad a két ülés között végzett tevékenységről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az átruházott hatáskörben hozott határozatairól, majd a jegyző –vagy az ülésen résztvevő megbízottja- önálló napirendi pontban beszámol a két ülés között, átruházott hatáskörben hozott támogatásokról.
(3) A polgármester, vagy a képviselő-testület bármelyik tagja sürgősségi indítványt terjeszthet elő. A sürgősségi indítványban a kezdeményező arra tesz javaslatot, hogy az indítványt a képviselő-testület első napirendjeként tárgyalja meg. Ha sürgősségi indítvány elfogadását a polgármester vagy bármely képviselő ellenzi, a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani.
12. § A Rendelet 13. § (3) bekezdése a következő szerint módosul:
(3) Az előadóhoz a polgármester, a képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni.
(1) A települési képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, a jegyzőtől és a hivatal szervezeti egység vezetőktől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet.
(2) A képviselők napirend előtti hozzászólásaikat, kérdéseiket, interpellációikat a képviselő-testületi ülésen a polgármester tájékoztatója után tehetik meg. A kérdést, interpellációt szóban, vagy írásban lehet előterjeszteni.
(8) Ha a képviselő-testület a (3), (4) bekezdésre, mint kérdésre, vagy interpellációra adott választ nem fogadja el, akkor az ügy kivizsgálását rendelheti el. A vizsgálat vezetésével a polgármestert, az alpolgármestert bízhatja meg, a vizsgálatba be lehet vonni az interpelláló képviselőt. A vizsgálat eredményéről a képviselő-testületet tájékoztatni kell.
14. § A Rendelet 16. § (4) bekezdése a következők szerint módosul:
(4) A Képviselő-testület által alkotott rendeletek jelölése:
15. § (1) A Rendelet 17. § (2) bekezdése a következő, új (2a) és (2b) bekezdéssel egészül ki:
(2a) Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a képviselő-testület döntéshozatala saját tagjának választására, kinevezésére, megbízására vagy delegálására irányul.
(2b) A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén bármely képviselő kérheti, hogy az Ügyrendi bizottság vizsgálja meg a bejelentés elmaradásával hozott döntést és tegyen javaslatot a jogkövetkezmények alkalmazására, melyek lehetnek:
1. a még végre nem hajtott döntés újratárgyalása és a szavazás megismétlése
2. első alkalommal mulasztó képviselő esetén szóbeli figyelmeztetés
3. a Rendelet 27. § (2) bekezdésének alkalmazásával a tiszteletdíj 6 hónapra történő megvonása.
(2) A Rendelet 17. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(6) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint a felének (2 fő) azonos tartalmú szavazata szükséges.
16. § (1) A Rendelet 18. § (4) bekezdése c.) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
17. § A Rendelet 19. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(2) A rendeletek alkotását kezdeményezheti:
18. § (1) A Rendelet 20. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(3) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvének elkészítéséről a jegyző gondoskodik, azt a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a Baranya Megyei Kormányhivatal részére megküldeni kormányrendeletben meghatározott elektronikus felületre történő feltöltéssel.
(2) A Rendelet 20. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(4) A tanácskozás - jegyzőkönyv mellett – a jelenlévők beleegyezésével hangszalagon és videofelvételen is rögzíthető, melynek őrzéséről a jegyző gondoskodik és dönt eseti felhasználásáról, kiadásáról a polgármester értesítésével egyidejűleg.
19. § A Rendelet 23. § -a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
23. §
A L A K U L Ó Ü L É S
20. § A Rendelet 24. § -a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
24. §
E G Y Ü T T E S K É P V I S E L Ő - T E S T Ü L E T I Ü L É S
21. § A Rendelet 26. § (1) bekezdésének b) és h) pontjai a következők szerint módosulnak:
b) a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, a jegyzőtől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen - vagy legkésőbb 30 napon belül írásban – érdemi választ kell adni,
h) A képviselő-testület ülésén a magyar nyelvet vagy az általa választott speciális kommunikációs rendszert használhatja. A magyar jelnyelv, valamint a választott speciális kommunikációs rendszer használatának valamennyi költségét az önkormányzat biztosítja.
22. § A Rendelet 32. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(3) A polgármester ellen fegyelmi eljárást kezdeményezhet bármelyik képviselő, a megyei kormányhivatal vezetője.
(4) Polgármester tisztségének megszűnése esetén a tisztség megszűnését követő nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, ezek hiányában a korelnöknek.
23. § A Rendelet 33. § (3) bekezdésének b) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
b) képviselők munkájának segítése,
24. § A Rendelet 34. § (1) és (2) bekezdései helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
(1) A jegyző önkormányzat működésével összefüggő fő feladatai:
25. § A Rendelet 38. § (3) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(3) A Sellyei Közös Önkormányzati Hivatal a képviselő-testület szerve, hatásköre a képviselő-testület, a polgármester valamint a jegyző hatáskörébe utalt, és általuk a hivatalra bízott feladatok ellátására terjed ki.
26. § A Rendelet 42. § (2) a) pontja helyébe bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
27. § A Rendelet 44. § (5) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(5) A költségvetési és zárszámadási rendelet tervezetet a polgármester terjeszti a képviselőtestület elé.
28. § A Rendelet az alábbi új 45. §-szal egészül ki:
45. § Az önkormányzat pénzügyi gazdálkodását és az azzal kapcsolatos kapcsolatos számviteli, könyvelési, nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a Sellyei közös Önkormányzati Hivatal Pénzügyi Osztálya végzi.
29. § A Rendelet 46. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(1) A képviselő-testület saját gazdálkodása pénzügyi ellenőrzéséről az alábbiak szerint gondoskodik:
30. § A Rendelet 48. § helyébe a következő rendelkezés lép:
48. § A helyi népszavazást a Marócsai választópolgárok 20 %-a valamint a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról 2013. évi CCXXXVIII. törvény 34. § (1) bek. a) és b) pontja szerintiek kezdeményezhetnek.
31. § (1) A Rendelet 53. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(2) Amennyiben a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete kezdeményezi, a képviselő-testület a nemzetiségek ügyeivel önálló napirendi pont keretében foglalkozik.
(2) A Rendelet 53. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép
(3) A képviselő-testület elősegíti a nemzetiségi önkormányzat törvényben biztosított
32. § A Rendelet 54. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
c) A Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a jegyző, vagy megbízásából az aljegyző, nemzetiségi referens vagy kirendeltség vezető, továbbá amennyiben a valamely napirendi pont indokolja, a Sellyei Közös Önkormányzati Hivatal témafelelősei vesznek részt. A jegyző az aljegyző, nemzetiségi referens vagy a kirendeltség vezető útján látja el a nemzetiségi önkormányzat törvényességi felügyeletét, ennek keretében megbízottak jelzik, amennyiben törvénysértést észlelnek a nemzetiségi önkormányzat testületi ülésein.
33. § (1) A Rendelet 56. § (1) bekezdésének 1. II. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
34. § (1) A Rendelet 1. és 2. számú melléklete helyébe a jelen rendelet 1. és 2. számú melléklete lép.
(2) A Rendelet 1. számú függeléke helyébe a jelen rendelet 1. számú függeléke lép.
(3) A Rendelet 5. számú függeléke helyébe a jelen rendelet 2. számú függeléke lép.
(4) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, kihirdetéséről a Jegyző gondoskodik.
(5) A képviselő-testület elrendeli a Rendelet 14/2013.(XII.17.) számú rendelettel történő egységes szerkezetbe foglalását és közzétételét.
A rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2019. november 28. napjával.