Marócsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019(XI.26.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 14/2013. (XII.17.) rendelete módosításáról

Hatályos: 2019. 11. 27- 2019. 11. 27

Marócsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019(XI.26.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 14/2013. (XII.17.) rendelete módosításáról1

2019.11.27.

Marócsa község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 143.(4) bek. a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva szervezeti és működési szabályairól (a továbbiakban: SZMSZ) szóló 13/2013.(XII.17.) rendelete (továbbiakban Rendelet) módosítására a következőket rendeli el:

1. § A Rendelet 1. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(5) A Képviselő-testületet a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, egyidejű akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület harmadik tagja képviseli. A képviselő-testület előbb írt, általános szabályaitól eltérően, a képviselő-testületnek a különböző szervezetekben való képviseletére a testület e tárgyban hozott határozata az irányadó.

2. § A Rendelet 2. § helyébe a következő rendelkezések lépnek:

2. § (1) Marócsa község Önkormányzatának a Mötv-ben kötelezően előírt és az önkormányzat által önként vállalt feladatainak ellátását a képviselő-testülete és szervei: a polgármester, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző továbbá a társulás látják el.

(2) A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a jegyzőre illetve társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskör visszavonható. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

(3) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.

(4) A képviselő-testület - melynek a polgármester is tagja - 3 főből áll. A polgármestert a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából képviselőnek kell tekinteni.

3. § (1) A Rendelet 3. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(7) Önkormányzati döntést a Képviselő-testület, a helyi népszavazás, a társulás, a polgármester, továbbá a jegyző hozhat.

(2) A Rendelet 3. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(10) Marócsa község Önkormányzat a kötelező és önként vállalt feladatait a rendelet 4. számú függelékében meghatározott kormányzati funkciók keretében látja el.

4. § A Rendelet 4. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(5) Az ülést tizenöt napon belüli időpontra össze kell hívni a települési képviselők egynegyedének, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.

5. § A Rendelet 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(4) Rendkívüli esetben a képviselő-testület rövid úton (szóbeli meghívással, illetve telefonon) is összehívható. A rendkívüli ülés kezdeményezői írásban csatolják a napirendi pont pontos megjelölését. Ennek hiányában rendkívüli ülés nem hívható össze. A rendkívüli ülésre szóló meghívó csak az összehívásra okot adó napirendi pontot tartalmazhatja, és a képviselő-testület csak ezt a napirendi pontot tárgyalhatja meg.

6. § A Rendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

6. § A Képviselő-testületi ülésre napirendi javaslatot terjeszthet elő bármely képviselő, a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke, a jegyző, valamint feladatkörében a belső ellenőr.

7. § A Rendelet 7. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(3) A képviselő-testület ülésének előkészítésére készített írásbeli – nem tájékoztató jellegű – előterjesztésnek tartalmaznia kell

a.) az első rész:
aa) bevezető rész:
- a napirendi pont számát
- a tárgy pontos meghatározását
- az előterjesztő megjelölését
- az előterjesztés készítőjét
- annak megjelölését, hogy az előterjesztésnek van-e költségvetési vonzata
- annak meghatározását, hogy fedezet éves költségvetésben biztosított / költségvetés módosításával biztosított / nem biztosított, valamint a pénzügyi vezető vagy pénzügyi előadó aláírását
- jegyző vagy megbízottja nyilatkozatát és aláírását arról, hogy az előterjesztés a jogszabályi feltételeknek megfelel-e
- a döntési forma (rendelet/határozat- normatív, hatósági, egyéb) és döntéshez szükséges többség (egyszerű/minősített) megjelölését
- a döntéshozatal módja (nyílt ülésen, kötelezően zárt ülésen, zárt ülés tartható) megjelölését
- amennyiben az előterjesztés véleményezésre jogosultak nyilatkozatának bekérése után tárgyalható, annak feltüntetését, hogy véleményezésre ki kapta meg.
ab) az előzmények ismertetése:
- annak áttekintését, hogy a témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született,
- a döntés indokainak áttekintését
- a döntés jogszabályi hátterének ismertetését
- amennyiben releváns, a véleményezésre jogosultak, szakértők, kérelmezők nyilatkozatát
b.) második rész:
- a határozati javaslatot (egyértelmű vagy alternatív),
- végrehajtási határidő megjelölését,
- végrehajtásért felelő megnevezését.

8. § A Rendelet 9. § (6) bekezdése hatályát veszíti.

9. § A Rendelet 10. § (1) és (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A képviselő- testületi ülésen tanácskozási joggal vehetnek részt:

a) a Kormányhivatal vezetője vagy meghatalmazottja,

b) a jegyző

c) a napirendre tűzött témával érintett szervezet képviselője,

d) a nemzetiségi önkormányzat képviselői.

(2) Meghívottként vesznek részt a képviselő-testület ülésén a Sellyei Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti egységeinek vezetői, továbbá mindazok, akiknek jelenlétét a polgármester és a képviselő-testület tagjai szükségesnek tartják. A polgármester számukra és az ülésen megjelent más szervek képviselőinek szót adhat.

10. § A Rendelet 11. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén bármelyik képviselő összehívhatja és vezetheti a testület ülését, a polgármester és alpolgármester egyidejű, tartós akadályoztatása esetén a testület ülése – határozatképtelenség okán- nem hívható össze.

11. § A Rendelet 12. § az alábbiak szerint módosul:

(1) Az ülés kezdetén a polgármester megállapítja a határozatképességet, javaslatot tesz a napirendre melyről a képviselő-testület –a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – vita nélkül, jegyzőkönyvben történő rögzítéssel, alakszerű határozat nélkül dönt.

(2) A polgármester ezt követően önálló napirendi pont keretében tájékoztatást ad a két ülés között végzett tevékenységről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az átruházott hatáskörben hozott határozatairól, majd a jegyző –vagy az ülésen résztvevő megbízottja- önálló napirendi pontban beszámol a két ülés között, átruházott hatáskörben hozott támogatásokról.

(3) A polgármester, vagy a képviselő-testület bármelyik tagja sürgősségi indítványt terjeszthet elő. A sürgősségi indítványban a kezdeményező arra tesz javaslatot, hogy az indítványt a képviselő-testület első napirendjeként tárgyalja meg. Ha sürgősségi indítvány elfogadását a polgármester vagy bármely képviselő ellenzi, a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani.

12. § A Rendelet 13. § (3) bekezdése a következő szerint módosul:

(3) Az előadóhoz a polgármester, a képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni.

13. § A Rendelet 15. § (1), (2) és (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(1) A települési képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, a jegyzőtől és a hivatal szervezeti egység vezetőktől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet.

(2) A képviselők napirend előtti hozzászólásaikat, kérdéseiket, interpellációikat a képviselő-testületi ülésen a polgármester tájékoztatója után tehetik meg. A kérdést, interpellációt szóban, vagy írásban lehet előterjeszteni.

(8) Ha a képviselő-testület a (3), (4) bekezdésre, mint kérdésre, vagy interpellációra adott választ nem fogadja el, akkor az ügy kivizsgálását rendelheti el. A vizsgálat vezetésével a polgármestert, az alpolgármestert bízhatja meg, a vizsgálatba be lehet vonni az interpelláló képviselőt. A vizsgálat eredményéről a képviselő-testületet tájékoztatni kell.

14. § A Rendelet 16. § (4) bekezdése a következők szerint módosul:

(4) A Képviselő-testület által alkotott rendeletek jelölése:

Marócsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének {a rendelet sorszáma arab számmal}/{a kihirdetés évszáma} ({ a kihirdetés hónapja . a kihirdetés napja }) önkormányzati rendelete a {a rendelet címe} –ról/-ről”

15. § (1) A Rendelet 17. § (2) bekezdése a következő, új (2a) és (2b) bekezdéssel egészül ki:

(2a) Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a képviselő-testület döntéshozatala saját tagjának választására, kinevezésére, megbízására vagy delegálására irányul.

(2b) A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén bármely képviselő kérheti, hogy az Ügyrendi bizottság vizsgálja meg a bejelentés elmaradásával hozott döntést és tegyen javaslatot a jogkövetkezmények alkalmazására, melyek lehetnek:

1. a még végre nem hajtott döntés újratárgyalása és a szavazás megismétlése

2. első alkalommal mulasztó képviselő esetén szóbeli figyelmeztetés

3. a Rendelet 27. § (2) bekezdésének alkalmazásával a tiszteletdíj 6 hónapra történő megvonása.

(2) A Rendelet 17. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(6) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint a felének (2 fő) azonos tartalmú szavazata szükséges.

16. § (1) A Rendelet 18. § (4) bekezdése c.) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

c.) ha a polgármester vagy a jegyző indítványozza
(2) A Rendelet 18. § (7)-(9) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(7) A titkos szavazást két fős eseti bizottság bonyolítja le, melynek egy tagját a polgármester javaslatára a képviselő-testület saját tagjai közül, további egy, nem képviselő-testületi tagot a Helyi Választási Bizottság vagy - amennyiben a választási bizottság egyetlen tagja sincs jelen- a hallgatóság tagjai közül választ meg.
(8) Az titkos szavazást lebonyolító eseti bizottság képviselő tagja kiosztja a képviselő-testület bélyegzőjével hitelesített szavazólapokat. Szavazni a szavazólapon feltüntetett „igen”, „nem” vagy „tartózkodás” melletti körbe elhelyezett egymást metsző két vonallal kell. Szavazás után a szavazólapokat valamennyi képviselő az erre a célra kihelyezett urnába helyezi. Az eseti bizottság megszámlálja a szavazatokat, az eredményt a bizottság képviselő tagja ismerteti.
(9) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját,
b) a lebonyolítást végző eseti bizottsági tagok nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket és
d) a szavazás eredményét.

17. § A Rendelet 19. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(2) A rendeletek alkotását kezdeményezheti:

- a polgármester,
- a települési képviselők,
- a jegyző

18. § (1) A Rendelet 20. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(3) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvének elkészítéséről a jegyző gondoskodik, azt a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a Baranya Megyei Kormányhivatal részére megküldeni kormányrendeletben meghatározott elektronikus felületre történő feltöltéssel.

(2) A Rendelet 20. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(4) A tanácskozás - jegyzőkönyv mellett – a jelenlévők beleegyezésével hangszalagon és videofelvételen is rögzíthető, melynek őrzéséről a jegyző gondoskodik és dönt eseti felhasználásáról, kiadásáról a polgármester értesítésével egyidejűleg.

19. § A Rendelet 23. § -a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

23. §

A L A K U L Ó Ü L É S

(1) Az alakuló ülést a választás eredményének jogerőssé válását követő 15 napon belül a polgármester hívja össze és azt vezeti. Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság elnöke ismerteti a választások eredményét, majd a képviselők esküt tesznek és aláírják esküokmányukat.
(2) A képviselők eskütételét követően a polgármester leteszi az esküt a képviselő-testület előtt, erről esküokmányt ír alá. A képviselő-testület dönt a polgármester tiszteletdíjáról és költségtérítéséről. Az alakuló ülés további napirendi pontjairól a polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület dönt. A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen a Mötv. szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja SZMSZ-ét, a polgármester előterjesztése alapján megválasztja az alpolgármestert, dönt tiszteletdíjukról.

20. § A Rendelet 24. § -a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

24. §

E G Y Ü T T E S K É P V I S E L Ő - T E S T Ü L E T I Ü L É S

(1) A Sellyei Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó bármely önkormányzat polgármestere kezdeményezésére együttes képviselő-testületi ülést kell össze hívni, melynek működésével (különösen összehívás, előkészítés, ülés vezetése) kapcsolatos feladatokat a sellyei polgármester látja el.
(2) Az (1) bekezdéstől eltérően a polgármester –amennyiben a napirend nem érinti a közös hivatalhoz tartozó összes önkormányzatot- csak az érintett önkormányzatok együttes testületi ülésének összehívását is kezdeményezheti, ez esetben ellátja az ülés vezetésével, előkészítésével kapcsolatos feladatokat.
(3) A képviselő-testületek testületenként külön-külön hoznak határozatot.

21. § A Rendelet 26. § (1) bekezdésének b) és h) pontjai a következők szerint módosulnak:

b) a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, a jegyzőtől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen - vagy legkésőbb 30 napon belül írásban – érdemi választ kell adni,

h) A képviselő-testület ülésén a magyar nyelvet vagy az általa választott speciális kommunikációs rendszert használhatja. A magyar jelnyelv, valamint a választott speciális kommunikációs rendszer használatának valamennyi költségét az önkormányzat biztosítja.

22. § A Rendelet 32. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(3) A polgármester ellen fegyelmi eljárást kezdeményezhet bármelyik képviselő, a megyei kormányhivatal vezetője.

(4) Polgármester tisztségének megszűnése esetén a tisztség megszűnését követő nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, ezek hiányában a korelnöknek.

23. § A Rendelet 33. § (3) bekezdésének b) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

b) képviselők munkájának segítése,

24. § A Rendelet 34. § (1) és (2) bekezdései helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

(1) A jegyző önkormányzat működésével összefüggő fő feladatai:

a.) gondoskodik az önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, ellátja az ezzel összefüggő szervezési és ügyviteli teendőket,
b.) a polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testületi ülések elé kerülő elő-terjesztéseket,
c.) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket, dönt azokban a hatósági ügyekben, melyeket a polgármester ad át,
d.) tájékoztatást ad a polgármesternek, képviselő-testületnek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
e.) tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az ügyintézésről,
f.) jelzi a képviselő-testületnek és a polgármesternek valamint a nemzetiségi önkormányzatnak, ha döntésüknél vagy működésükben jogszabálysértést észlel,
g.) szervezi a hivatal dolgozóinak továbbképzését,
(2) A jegyző tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület ülésén.

25. § A Rendelet 38. § (3) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(3) A Sellyei Közös Önkormányzati Hivatal a képviselő-testület szerve, hatásköre a képviselő-testület, a polgármester valamint a jegyző hatáskörébe utalt, és általuk a hivatalra bízott feladatok ellátására terjed ki.

26. § A Rendelet 42. § (2) a) pontja helyébe bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(Marócsa község Önkormányzata az alábbi társulásokban és együttműködésekben vesz részt:)
a) Társulások:
- Sellyei Kistérségi Többcélú Társulás
- Sellye Intézményi Társulás: a Társulás által fenntartott Ormánsági Tücsök Óvoda, Mini Bölcsőde és Konyha intézmény keretében gondoskodik a mini bölcsődei ellátás, az óvodai nevelés feladatellátásról és gyermekétkeztetésről;
- Mecsek-Dráva Szilárd Hulladéklerakó Önkormányzati Társulás
- Sellyei Kistérségi Ivóvíz-minőség Javító Önkormányzati Társulás.

27. § A Rendelet 44. § (5) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(5) A költségvetési és zárszámadási rendelet tervezetet a polgármester terjeszti a képviselőtestület elé.

28. § A Rendelet az alábbi új 45. §-szal egészül ki:

45. § Az önkormányzat pénzügyi gazdálkodását és az azzal kapcsolatos kapcsolatos számviteli, könyvelési, nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a Sellyei közös Önkormányzati Hivatal Pénzügyi Osztálya végzi.

29. § A Rendelet 46. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(1) A képviselő-testület saját gazdálkodása pénzügyi ellenőrzéséről az alábbiak szerint gondoskodik:

a.) belső ellenőrzéssel, megfelelő képesítésű ellenőr útján (a belső ellenőr által készített éves ellenőrzési terv alapján végzett vizsgálatokkal;
b.) esetenként külső szakértő bevonásával.

30. § A Rendelet 48. § helyébe a következő rendelkezés lép:

48. § A helyi népszavazást a Marócsai választópolgárok 20 %-a valamint a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról 2013. évi CCXXXVIII. törvény 34. § (1) bek. a) és b) pontja szerintiek kezdeményezhetnek.

31. § (1) A Rendelet 53. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(2) Amennyiben a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete kezdeményezi, a képviselő-testület a nemzetiségek ügyeivel önálló napirendi pont keretében foglalkozik.

(2) A Rendelet 53. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép

(3) A képviselő-testület elősegíti a nemzetiségi önkormányzat törvényben biztosított

- elsősorban kezdeményezési- vagy egyetértési- jogainak jogszerű gyakorlását.

32. § A Rendelet 54. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

c) A Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a jegyző, vagy megbízásából az aljegyző, nemzetiségi referens vagy kirendeltség vezető, továbbá amennyiben a valamely napirendi pont indokolja, a Sellyei Közös Önkormányzati Hivatal témafelelősei vesznek részt. A jegyző az aljegyző, nemzetiségi referens vagy a kirendeltség vezető útján látja el a nemzetiségi önkormányzat törvényességi felügyeletét, ennek keretében megbízottak jelzik, amennyiben törvénysértést észlelnek a nemzetiségi önkormányzat testületi ülésein.

33. § (1) A Rendelet 56. § (1) bekezdésének 1. II. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

-
számú melléklet: A képviselő-testület által az egyes szerveire illetve más szervezetre átruházott hatáskörök jegyzéke)
II.) Sellye Térségi Intézményi Társulásra a Társulás által fenntartott intézményekkel kapcsolatosan átruházott hatáskörök
(2) A Rendelet 56. § (2) 1. pontja a következők szerint módosul:
1. számú függelék: A képviselő-testület tagjai

34. § (1) A Rendelet 1. és 2. számú melléklete helyébe a jelen rendelet 1. és 2. számú melléklete lép.

(2) A Rendelet 1. számú függeléke helyébe a jelen rendelet 1. számú függeléke lép.

(3) A Rendelet 5. számú függeléke helyébe a jelen rendelet 2. számú függeléke lép.

(4) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, kihirdetéséről a Jegyző gondoskodik.

(5) A képviselő-testület elrendeli a Rendelet 14/2013.(XII.17.) számú rendelettel történő egységes szerkezetbe foglalását és közzétételét.

1

A rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2019. november 28. napjával.