Botykapeterd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2013. (II. 28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről

Hatályos: 2013. 02. 28- 2014. 04. 30

Botykapeterd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2013. (II. 28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről

2013.02.28.

Botykapeterd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.) 24. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, feladatkörében eljárva, valamint a Magyar Köztársaság 2013. évi költségvetéséről szóló 2012. CCIV. Törvényben megfogalmazott pénzügyi-gazdasági feltételek figyelembe vételével és az önkormányzat 2013. évi koncepciójában megfogalmazottak alapján elkészült. Az önkormányzat a 2013. évi költségvetésről az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya Botykapeterd Község Önkormányzatára, valamint annak képviselő-testületére terjed ki.

(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó, e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre és minden támogatásban részesülőre.

II. Fejezet

BOTYKAPETERD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA 2013. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK FŐ SZÁMAI, KIEMELT ELŐIRÁNYZATAI

Az önkormányzat bevételei és kiadásai

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetését ezer Ft-ban meghatározva az alábbiak szerint állapítja meg:

a) tárgyévi költségvetési bevételét: 28367
aa) működési költségvetési bevételét 28367
ab) felhalmozási költségvetési bevételét 0
b) tárgyévi költségvetési kiadása 34903 , amelyet a a rendelet 2. számú mellékletében összevontan, illetve a 3. és 8. számú mellékletében levő szerkezetben és kiadási főcsoportok szerinti részletezésben állapítja meg.
Ezen belül
ba) Felhalmozási célú kiadást 1003
- a beruházások előirányzatát 0
- a felújítások előirányzatát 0
- Európai Uniós támogatások 0
- nem Európai Uniós támogatások 0
- az egyéb felhalmozási célú kiadások, támogatások előirányzatát 1003
- ebből felhalmozási tartalék 1003
bb) Működési célú kiadást 33900 ebből
- személyi jellegű kiadásokat 6087
- munkaadókat terhelő járulékokat 1497
- dologi jellegű kiadásokat 7601
- az ellátottak pénzbeli juttatásait 10610
- egyéb működési kiadás 8105
-ebből működési tartalék 926
c) költségvetési hiányát/költségvetési többletét 0
ca) működési költségvetési hiányát/ költségvetési többletét 0
cb) felhalmozási költségvetési hiányát/ költségvetési többletét 0
d) előző év pénzmaradványát 6536
da) d.) pontból a működési hiány finanszírozását szolgáló pénzmaradványa 6536
db) d.)pontból a felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló pénzmaradványa 0
e) finanszírozási célú műveletek bevétele 0
ea) e.) pontból a működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevétele 0
eb) e.) pontból a felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevétele 0
f) finanszírozási célú műveletek kiadása 0
fa) f) pontból –a működés finanszírozását szolgáló műveletek kiadása 0
fb) f) pontból a felhalmozás finanszírozását szolgáló műveletek kiadása 0
állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetésének bevételi főösszege: 34903 amelyet a rendelet 8. számú melléklete szerint állapítja meg.
(3) A képviselő-testület az Áht. 67. § (3) bekezdése alapján a címrendet a rendelet 1. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(4) A költségvetés összevont pénzügyi mérlegét, bevételeit és kiadásait a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat éves létszámirányzatát a rendelet 3. számú melléklete szerint állapítja meg.
(6) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát a rendelet 3. számú melléklete szerint állapítja meg.
(7) A többéves kihatással járó feladatok előirányzatát éves bontásban és összesítve a rendelet 7. számú melléklete tartalmazza.
(8) A képviselő-testület a köztisztviselők illetményalapját 38.900,-(Harmincnyolcezer-kilencszáz) Ft-ban állapítja meg a 2013. évben.
(9) A tartalékkal való rendelkezés a képviselő-testület hatásköre.
(10) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékozató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve, együttesen egyensúlyban a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(11) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítási kiadások célonkénti, valamint a felhalmozási kiadások feladatonkénti részletezését a rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.
(12) Az önkormányzat által alkalmazott közvetett és közvetlen támogatások kimutatását a rendelet 6. számú melléklete mutatja.
(13) A képviselő-testület az európai uniós támogatással forrásból finanszírozott megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.
(14) Az előirányzat felhasználási ütemtervet a rendelet 10. számú melléklete tartalmazza.

Hitel felvétele, átmenetileg szabad (likvid) önkormányzati

pénzeszközök hasznosítása

3. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány külső finanszírozásának módja a hitelfelvétel a számlavezető pénzintézettől vagy pályázat benyújtása kiegészítő támogatás elnyerésére. A hitel felvételéről a képviselő-testület határozattal dönt. A hitelfelvétellel kapcsolatos szerződés megkötésének a joga a képviselő-testületet illeti meg.

(2) Az esetleges hiány belső finanszírozására az előző évi pénzmaradvány vagy a lekötött pénzbetét felbontása szolgál.

(3) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet államilag garantált értékpapír vásárlással vagy számlavezető pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosítható. Az önkormányzat számláin levő átmenetileg szabad pénzeszközök elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezéséről vagy államilag garantált értékpapír vásárlásáról a polgármester dönt.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott döntésekről a polgármester a képviselő-testület a féléves, illetve a háromnegyedéves gazdálkodásról szóló beszámolóval egyidejűleg, továbbá az éves beszámoló MÁK-hoz történő leadási határidejét megelőzően legkésőbb a tárgyévet követő év február 15-ig tájékoztatja.

(5) A képviselő-testület a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, továbbá a tervezett pénzmaradványt, beleértve a betét visszavonását, működésre, illetve felhalmozási célú igénybevételére tervezett tagolásban a rendelet 8. számú melléklete mutatja.

(6) A képviselő-testület a költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, a finanszírozási célú műveletek bevételeit, kiadásait működésre, illetve felhalmozási célra tervezett igénybevétel szerinti tagolásban a rendelet 8. számú melléklete tartalmazza.

A gazdálkodás általános alapelvei

4. § Az éves költségvetés végrehajtását

a) a Szervezeti és Működési Szabályzatban részletezett feladatkörükben és kötelezettségek mellett,

b) a szakmai hatékonyság, a takarékosság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményének érvényesítésével,

c) a gazdálkodási és számviteli előírások betartásával,

d) ellenőrizhető módon

kell biztosítani.

A költségvetési előirányzatok módosításának általános szabályai

5. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól- a jogszabályi előírások figyelembe vételével- előirányzat-módosítás nélkül is eltérhet.

(2) A meghatározott általános tartalék előirányzatának módosításáról a polgármester 100 ezer Ft-ig saját hatáskörben intézkedhet, ezt meghaladóan az általános tartalék előirányzatának módosításáról csak a képviselő-testület dönthet a költségvetési rendelet módosítása során.

(3) A képviselő-testület a jóváhagyott előirányzatok és a létszámkeretek között átcsoportosíthat. Előirányzat módosításnak minősül az előirányzattal rendelkező részére megállapított kiadási, bevételi, támogatási kiemelt előirányzat, illetve létszám-előirányzat növelése vagy csökkentése. Előirányzat átcsoportosításnak minősül az előirányzattal rendelkező költségvetése kiadási, bevételi, illetve támogatási főösszegének változatlansága mellett, egyidejű előirányzat-csökkentéssel és – növeléssel végrehajtható módosítás.

Veszélyhelyzetben való döntés

6. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetve következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület soron következő ülésén köteles beszámolni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben és jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

A be nem hajtható követelések

rendezésének szabályai

7. § A rendelet 1. §-ában meghatározott önkormányzat

a.) az egységenként 100.000 (Százezer) Ft-ot meg nem haladó, egy évnél régebben fennálló, köztartozás módjára be nem hajtható követeléseket a hátralékos felszólítást követő nem teljesítés esetén, nyilvántartásaiból kivezetheti,
b.) az egyenként 100.000 (Százezer) Ft-ot meghaladó, egy évnél régebben fennálló, köztartozás módjára behajtható követeléseket, a hátralékos címe szerint területileg illetékes adóhatósághoz behajtásra történt eredménytelen kimutatást követően nyilvántartásaiból kivezetheti,
c.) az egyenként 100.000 (Százezer) Ft-ot meghaladó, egy évnél régebben fennálló, köztartozás módjára be nem hajtható követeléseket csak a képviselő-testület egyedi engedélye alapján írhatja le.
III. Fejezet

SPECIÁLIS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK

Külső szervek részére nyújtott speciális

célú támogatás

8. § (1) A költségvetés terhére az e rendelet 1. §-a hatálya alá nem tartozó személy vagy szervezet (ún. külső szervek) részére támogatás folyósítása csak az önkormányzat és a támogatott közötti támogatási megállapodás megkötését követően kerülhet sor. A támogatás folyósításának ütemezését és a részletes előírásokat a támogatási megállapodás tartalmazza.

(2) A támogatási megállapodásban intézkedni kell arról, hogy a támogatott szervezeteknek az átadott pénzeszközök célirányos felhasználásáról legkésőbb a költségvetési év december 31-ig el kell számolnia. Amennyiben a támogatás odaítélésére, illetve folyósítása november 15-ét követően kerül sor, a felhasználásról szóló számadásra ettől eltérő határidő is megállapítható.

(3) Ha az önkormányzati támogatás kedvezményezettje az átadott pénzeszközt nem rendeltetésszerűen használja fel vagy egyéb szerződésszegést követ el, úgy a kedvezményezett a támogatás teljes összegét köteles a támogató által meghatározott időpontig a támogató részére visszafizetni.

(4) A megállapodást a képviselő-testület nevében a polgármester írja alá és a jegyző ellenjegyzi. Az átadott pénzeszköz célirányos felhasználásának ellenőrzéséről, a felhasználást igazoló bizonylat-másolatok őrzéséről a Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi előadói gondoskodnak a jegyző útmutatása alapján. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2013. évi támogatási megállapodások aláírására.

(5) Amennyiben a támogatott a támogatás célirányos felhasználásáról a támogatási megállapodásban megjelölt határidőig nem számol el, részére a 2013-2014. évben további támogatás nem folyósítható, illetve a szervezet a képviselő-testületi határozat alapján a támogatási körből kizárható.

(6) A támogatással összefüggő megállapodás megkötését megelőzően, a megállapodás előkészítőjének az előirányzat-fedezet rendelkezésre állását az analitikus nyilvántartással egyeztetnie kell.

A nyilvánosság biztosítása

9. § (1) A költségvetésből támogatásban részesített kedvezményezettek nevét, a támogatás célját, összegét, valamint a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatokat, a támogatás értékhatárára tekintet nélkül, nyilvánosságra kell hozni a helyben szokásos módon a támogatási megállapodás megkötését követő 60 (Hatvan) napon belül.

(2) Az önkormányzat pénzeszközei felhasználásával, az önkormányzati vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő a nettó 5.000.000,-(Ötmillió) Ft-ot elérő vagy azt meghaladó árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésre, vagyonépítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadásra, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időre kötött szerződés esetén annak időtartamát, valamint az említett adatok változásait, a szerződés értékhatárára tekintet nélkül közzé kell tenni a helyben szokásos módon a szerződés megkötésétől számított 60 (hatvan) napon belül.

A felhalmozási célú előirányzatok felhasználása

10. § (1) A képviselő-testület a tulajdonában lévő, intézményi kezelésű létesítmények állagmegóvása a költségvetésben felújítási, karbantartási célú előirányzatokat különít el.

(2) A tervezett előirányzatokból a tényleges szükségletnek megfelelő ütemben, írásbeli kérelem alapján a képviselő-testület dönt.

(3) A felújítási és karbantartási feladatokkal kapcsolatos előkészítést, lebonyolítást, műszaki ellenőrzést egymással együttműködve a felújítandó (karbantartandó) tárgyi eszközt kezelő (használó) költségvetési szerv, a műszaki ellenőr és a Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

11. § (1) A rendelet 2013. február 28-án lép hatályba, rendelkezéseit a 2013. évi költségvetési évre, január 1-jétől december 31-ig kell alkalmazni.

(2) Az e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett bevételek beszedését, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítését a képviselő-testület elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe be lettek építve.

1. melléklet az 1/2013. (II. 28.) önkormányzati rendelethez