Rózsafa Község Önkormányzat képviselő testületének 3/2015 (II.27.)

A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOKRÓL ÉS A GYERMEKVÉDELEM HELYI RENDSZERÉRŐL

Hatályos: 2016. 03. 11- 2016. 06. 30

Rózsafa Község Önkormányzata Képviselő-testületének

3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete


A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOKRÓL ÉS A GYERMEKVÉDELEM HELYI RENDSZERÉRŐL


Rózsafa Község Önkormányzatának Képviselő- testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b) pontjában, a 26. §- ában, a 32. § (3) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, a 62. § (2) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29. §-ában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat által nyújtott szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:

I. FEJEZET

A rendelet célja

1. §


A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza  a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.), a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) és a végrehajtásukra kiadott jogszabályok alapján  Rózsafa Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) által biztosított pénzbeli és természetbeni ellátások formáit, az ellátásokra való eljárási és jogosultsági feltételeket, igénybevételének rendjét, valamint érvényesítésének garanciáit.


II. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet hatálya

2. §


(1) A rendelet hatálya kiterjed Rózsafa község közigazgatási területén állandó bejelentett lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, az Szt. 3. § (1)-(2) bekezdésében és (3) bekezdés a) pontjában, a Gyvt. 4. § (1)-(4) bekezdésében meghatározott személyekre.


 (2) A rendelet hatálya kiterjed az Szt. 6. §-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybe vételekor nyilatkozatában Rózsafa község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.


(3) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat által nyújtott pénzbeli és természetbeni, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra.


III. FEJEZET

A SZOCIÁLIS IGAZGATÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI


Eljárási rendelkezések

3.§


(1) A szociális igazgatási eljárásban a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényt (a továbbiakban: Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni. Eljárási cselekmények elektronikus úton nem végezhetők.


(2) A szociális igazgatási eljárás költség- és illetékmentes.


(3) E rendelet eltérő rendelkezései hiányában a vonatkozó jogszabályok rendelkezései az irányadók.


A kérelem benyújtása

4. §


  1. A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybe vétele iránti kérelmet a kérelmező lakcíme szerinti illetékes polgármesteri hivatalban vagy a Nagypeterdi Közös Önkormányzati Hivatalban (a továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon az egyes ellátási formáknál meghatározott igazolások, nyilatkozatok becsatolásával. A megállapítás iránti kérelem tartalmazza az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. §-ában szereplő adatokat, valamint az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat. Nincs szükség külön igazolásra olyan adatok esetében, amelyek a Hivatal hivatalos nyilvántartásában fellelhetők, valamint ha a Ket. 36.§ (2) és (3) bekezdésében foglaltak szerint az adat vagy igazolás beszerezhető.


(2) A kérelemnek tartalmaznia kell nyilatkozatot

a) a közös háztartásban élő, a Gyvt. 19. § (4) bekezdésében meghatározott személyekről,

b) az egyéb szociális támogatás esetén a lakásban együtt lakó - oda bejelentett -, az Szt. 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott személyekről,

c) a közüzemi díj támogatás esetén a lakásban együtt lakó - oda bejelentett -, az Szt. 4. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott személyekről


(3) A kérelem benyújtásakor - amennyiben a jogosultság vagy a térítési díj megállapításához a kérelmező vagyoni, jövedelmi viszonyainak igazolása szükséges - a kérelmezőnek nyilatkoznia kell a külföldről származó jövedelméről, illetve a nem Magyarország területén lévő vagyonáról. A nem forintban megszerzett jövedelmet a Magyar Nemzeti Bank által közzétett hivatalos devizaárfolyamon kell átszámítani, és a jogosultságot az így átszámított jövedelem figyelembe vételével kell elbírálni


(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához kérelmező köteles maga vagy a jogszabályban meghatározott körben családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A jövedelem igazolásához csatolni kell:

  1. a havi rendszerességgel járó, nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó jövedelméről (átlagkeresetéről) szóló munkáltatói igazolást;
  2. nyugdíj, egyéb nyugdíjszerű ellátások esetén az utolsó havi nyugdíjszelvény,
  3. családtámogatási ellátások esetében a kifizető szerv által kiállított igazolás, vagy a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátást igazoló bankszámlakivonat,
  4. a munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást;
  5. a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot vagy az ellátást megállapító határozatot;
  6. a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagáról szóló nyilatkozatot, NAV igazolást a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról;
  7. gyermektartásdíjat a felvett vagy megfizetett tartásdíj összegét igazoló postai szelvény, bankszámlakivonat, átvételi elismervény, a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozata,
  8. egyéb jövedelmek esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás, a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozata,
  9. amennyiben a kérelmezőjövedelemmel nem rendelkezik, úgy az állami foglalkoztatási szervvel kötött együttműködés és a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozata.


(5) A jövedelemszámításnál az Szt. 4. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint az Szt. 10. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.


(6) A vagyoni helyzet vizsgálatakor az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat kell alkalmazni.


(7) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmának ellenőrzése érdekében a Hivatal megkeresheti:

a) az állami adóhatóságot,

b) a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,

c) az igazolást kiállító szervet,

d) a munkáltatót,

e) elrendelheti környezettanulmány készítését, illetve elfogadható a kiskorú gyermeket nevelő családoknál a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat által kiállított, a kérelem benyújtását megelőző hat hónapnál nem régebbi környezettanulmány is.


Környezettanulmány

5. §


(1) A Hivatal a döntés előkészítése során környezettanulmányt készíthet a kérelmező szociális helyzetének megállapítása érdekében. 


(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha a kérelmező életkörülményeiről a Hivatal közszolgálati tisztviselője bármely más ügy kapcsán részletes információval rendelkezik és feltételezhető, hogy a tudomásszerzés óta lényeges változás nem következett be.


(3) Amennyiben az elvégzett környezettanulmány alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat az eljáró hatóság vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve a saját és vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozója tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására.


Az ellátások folyósítása

6. §


(1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, a nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított tizenöt napon belül történik


(2) Az ellátások kifizetése történhet készpénzben pénztári kifizetéssel, külön kérelem esetén lakossági folyószámlára való utalással vagy postautalványon, közüzemi gazdasági társaságokhoz, intézményekhez történő utalással, természetben.


(3) A házipénztárból történő, döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.


Az ellátások felülvizsgálata

7. §


(1) Az ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról a bekövetkezés napjától számított 15 napon belül köteles értesíteni a Hivatalt.


(2) A jogosulatlanul, illetve a rosszhiszeműen igénybe vett ellátások megtérítésére az Szt. 17. § (1) – (3) és (5) bekezdései irányadók.


(3) Ha az eset összes körülményei alapján megállapítható, hogy a pénzbeli támogatást a jogosult nem a rendeltetésének megfelelően használja fel, akkor azt a határozat alapján a szociális gondozó vagy a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat gondozója részére kell kifizetni, amely személy jogosult a felvett készpénzsegélyen a jogosult részére élelmiszert, ruhaneműt, tisztítószereket, a háztartás viteléhez szükséges egyéb dolgokat, tüzelőt vásárolni vagy kifizetni a közüzemi díjakat. A felvett összeg felhasználásáról 15 (tizenöt) napon belül számlákkal köteles elszámolni az önkormányzat felé.

Fellebbezés

8. §


(1) A polgármesterre átruházott döntések ellen a határozat közlésétől számított 15 (tizenöt) napon belül a képviselő-testülethez lehet fellebbezni.


(2) A fellebbezést a polgármester a jegyző közreműködésével és a döntéshez szükséges iratok csatolásával a képviselő-testület soron következő ülése elé terjeszti. A képviselő-testület köteles elbírálni a fellebbezést.


IV. FEJEZET

RENDSZERES PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI

TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK


Közüzemi díj támogatás

9. §


(1) A közüzemi díj támogatás a szociálisan rászorult személy részére a lakásfenntartás kiadásainak csökkentése érdekében biztosított támogatás.


(2) Közüzemi díj támogatásra jogosult az a személy:

  1. akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona és
  2. a lakásfenntartás havi költségének a háztartás havi összjövedelméhez viszonyított aránya a jövedelem legalább 5 %-át elérő költséghányad.


(3) Közüzemi díj támogatást 1 (egy) évre kell megállapítani.


(4) A kérelmezőt a közüzemi díj támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.


(5) A közüzemi díj támogatás egy hónapra jutó havi összege

a) ha a háztartásban egy személy lakik: 2000,- (Kétezer) forint,

b) ha a háztartásban két személy lakik: 2500,- (Kétezer-ötszáz) forint,

c) ha a háztartásban három személy lakik: 3000,- (Háromezer) forint.

d) ha a háztartásban négy személy lakik: 3500,- Háromezer-ötszáz) forint,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban: 4000,- (Négyezer) forint,


(6) A közüzemi díj támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megállapított lakás lakrészeit.


(7) Nem jogosult közüzemi díj támogatásra, aki

a) lakásfenntartási támogatásban részesül.

b) közüzemi díj támogatásban részesül.

c)

d)

e)

f)

g)


(8)


(9) A közüzemi díj támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

a) a közös háztartásban élő személyek jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát,

b) a lakásfenntartási költségek igazolására szolgáló utolsó befizetési időszakra vonatkozó közüzemi számlákat; albérletben élő esetén a bérleti szerződést és az albérleti díj befizetését igazoló bizonylatot; pénzintézeti hiteltartozás esetén a kölcsönszerződést és az utolsó befizetés bizonylatát.

c) annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számlamásolatát, amelyre a kérelmező a közüzemi díj támogatás utalását kéri.


(10) A közüzemi díj támogatás megállapításánál figyelembe vehető költségek a lakbér vagy albérleti díj, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete, a csatornahasználati díj, a szemétszállítás költsége, a villanyáram, a víz- és gázfogyasztás költsége, valamint a tüzelőanyag költség.


(11) A közüzemi díj támogatás folyósítása havonta a kérelmező által megjelölt szolgáltató részére történik a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig. A jogosultságot megállapító határozatban rendelkezni kell, hogy a támogatást mely lakásfenntartási kiadáshoz nyújtják, továbbá fel kell tüntetni a közszolgáltatási szerződés alapján szerződőként igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosításához szükséges adatait.


(12) A közüzemi díj támogatás megszűnik:

a) a támogatásra jogosult kérelmére,

b) a támogatásra jogosult halálával,

c) a 7. § c)-g) pontokba foglalt kötelezettség nem teljesítésével,

d) a kérelmező a lakást részben vagy egészben nem lakás céljára használja,

e) a kérelmező a lakás használatát másnak átengedi, vagy a lakásban nem él életvitelszerűen,

f) amennyiben a támogatásra jogosult személy a jogosultsági feltételeiben bekövetkezett változást a bekövetkezés napjától számított 15 napon belül nem jelenti be a Hivatalnak. Ebben az esetben a jogosulatlanul felvett támogatást köteles visszafizetni.


(13) A (12) bekezdés f) pontja alapján előírt visszafizetési kötelezettség esetén a polgármester, amennyiben az egyösszegű visszafizetés a kérelmező megélhetését veszélyezteti, részletfizetési kedvezményt engedélyezhet.


(14) Amennyiben a közüzemi díj támogatás folyósítása a (12) bekezdés f) pontjában foglaltak alapján kerül megszüntetésre, úgy a támogatás ugyanarra a lakásra a megszűntetést követő 1 éven belül ismételten nem állapítható meg.


 (15) A közüzemi díj támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.


Gyógyszertámogatás

10. §


(1) A gyógyszertámogatás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított támogatás.


 (2) Gyógyszertámogatásra jogosult az a személy,

  1.  akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetén annak 250 %-át nem haladja meg és a család tagjai egyikének sincs vagyona, és
  2. akinek számlával igazolt gyógyszerköltsége a család havi összjövedelméhez viszonyított aránya a jövedelem legalább 10 %-át elérő költséghányad.


(3) Gyógyszertámogatás ugyanazon személynek évente legfeljebb két alkalommal állapítható meg.


(4) A gyógyszertámogatás összege alkalmanként 6000,- (Hatezer) forint.


(5) Nem jogosult gyógyszertámogatásra, aki az Szt. alapján érvényes közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezik.


(6) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

a) a családban élő személyek jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát,

b) a kérelmező nevére kiállított, a kérelem benyújtásától számított 30 napnál nem régebbi, gyógyszertár által kiállított számlát,


(7) A gyógyszertámogatás megállapításával kapcsolatos hatáskörét a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.


Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíj támogatás

11. §


A képviselő-testület a Bursa Hungarica ösztöndíj rendszerhez való csatlakozás esetén a pályázatok elbírálását követően a költségvetési rendeletében biztosítja a szociálisan rászorult tanulók támogatásának fedezetét.


(2) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz való csatlakozással, valamint a pályázatok elbírálásával kapcsolatos hatáskörét a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.


Arany János Tehetséggondozó Program

11/A. §


(1) A képviselő-testület az Arany János Tehetséggondozó Programhoz kapcsolódó ösztöndíj, szociális támogatás fedezetét a költségvetési rendeletében biztosítja.


(2) Az Arany János Tehetséggondozó Programban való részvétellel, valamint az ösztöndíj, szociális támogatás elbírálásával kapcsolatos hatáskörét a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.


V. FEJEZET

RENDKÍVÜLI PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK


Rendkívüli támogatás

12. §


(1) Rendkívüli támogatásban azt a személyt indokolt részesíteni, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, és emiatt önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadás miatt anyagi segítség szorul.


(2) Létfenntartást veszélyeztető vagy rendkívüli élethelyzet különösen:

a) családot ért elemi kár,

b) az első nyugellátás kifizetése valamely okból késik (nyugdíjazás elhúzódása, rokkantsági fok megállapítása stb.)

c) a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,

d) gyermek születése esetén a család anyagi segítségre szorul,

e) a családban történt haláleset.


(3) A rendkívüli támogatás iránti kérelmet a Hivatalnál kell előterjeszteni. A kérelemhez csatolni kell az elbíráláshoz szükséges jövedelemigazolásokat, továbbá a családot ért elemi kár kivételével – a támogatás alapját képező létfenntartást veszélyeztető vagy rendkívüli élethelyzettől függően –

a) a várandósságot igazoló orvosi igazolást vagy terhességi kiskönyvet,

b) a halotti anyakönyvi kivonat másolatát és a kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát.


(4) A (2) bekezdés  a)-d) pontjában meghatározott rendkívüli támogatás esetén az ellátás megállapításánál figyelembe vehető egy főre számított havi nettó családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege, egyedül élő esetén annak 150%-a.


(5) A (2) bekezdés  a)-d) pontokra tekintettel nyújtott rendkívüli támogatás évente legfeljebb egy alkalommal állapítható meg. A rendkívüli támogatás összege legalább 1.000,- (Egyezer) forint, legfeljebb 10.000,- (Tízezer) forint.


(6) A (2) bekezdés e) pontjában meghatározott rendkívüli támogatásra jogosult a településen állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személy, aki életvitelszerűen a településen él.


(7) A (2) bekezdés  e) pontjában foglaltakra tekintettel nyújtott rendkívüli támogatás összege 10.000,- (Tízezer) forint.


(8) A (2) bekezdés  e) pontjában meghatározott rendkívüli támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkeztétől számított 30 (harminc) napon belül lehet benyújtani a Hivatalnál.


(9) Családban történt halálesetre tekintettel megállapított rendkívüli támogatás összege, valamint a támogatás odaítéléséről szóló határozat száma az eredeti temetési számlára kerül rávezetésre.


(10) Sürgős szükség esetén (pl. elemi csapás), ha az igénylő életkörülményei indokolják az azonnali segítséget, a rendkívüli támogatás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján is kiutalható.


(11) A rendkívüli támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskörét a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.


Karácsonyi támogatás

13. §


(1) Karácsonyi támogatásra jogosult az a személy, aki a település közigazgatási területén állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik és életvitelszerűen ott él.      


(2) A képviselő-testület évente hivatalból dönthet a segély folyósításáról, és annak összegéről.


Tanulmányi eredményt ösztönző támogatás

14. §


(1) Tanulmányi eredményt ösztönző támogatásra jogosult minden olyan, a szociális rendelet hatálya alá tartozó nappali tagozatos középiskolás, aki középiskolai (szakiskolai, szakközépiskolai, gimnáziumi) tanulmányokat folytat, tanulói jogviszonya fennáll, a kérelem benyújtását megelőző félévi vagy év végi tanulmányi átlaga legalább 3,60 és a tanuló keresőtevékenységet nem folytat.


(2) A támogatás öt egymást követő hónapra (szeptembertől januárig, illetve februártól júniusig) kerül megállapításra az azt megelőző év végi vagy félévi tanulmányi átlag alapján.


(3) A támogatás iránti kérelmet a gyermek törvényes képviselőjének a Hivatalban az erre rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtania szeptember, illetve február hónapban. A kérelemhez csatolni szükséges a kérelem benyújtását megelőző és az azt megelőző félévi vagy év végi tanulmányi eredményt tartalmazó bizonyítvány másolatát.


(4) A támogatás mértéke legalább 3,60 tanulmányi átlag esetén havonta 4000,- (Négyezer) forint, legalább 4,50 tanulmányi átlag esetén havonta 6000,- (Hatezer) forint.


(5) A tanuló további alkalommal akkor jogosult támogatásra, ha a megelőző félévi vagy év végi tanulmányi átlagához képest tanulmányi eredménye nem változott vagy javult.


(6) A támogatásra nem jogosult:

a) az Arany János Tehetséggondozó Programban részt vevő és az önkormányzattól pénzbeli támogatásban részesülő tanuló akkor, ha a tanulmányi átlaga nem éri el a 4,50-t,

b) az évismétlő középiskolás.


(7) A támogatás összege havonta kerül kifizetésre.


(8) A támogatás elbírálásával kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.


Beiskolázási támogatás

15. §


(1) Beiskolázási támogatás adható az általános iskolai, a középiskolai és felsőfokú tanulmányokat folytató gyermeknek, fiatal felnőttnek, ha családjában az egy főre számított havi nettó családi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át.


(2) A beiskolázási támogatás összege általános iskolai tanulmányok esetén 3000,- (Háromezer) forint, középiskolai tanulmányok esetén 5.000,- (Ötezer) forint, felsőfokú tanulmányok esetén 8.000,- (Nyolcezer) forint személyenként.


(3) A beiskolázási támogatás megállapítása iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolások mellett a tanulmányok folytatásáról szóló igazolást.


(4) A beiskolázási támogatás csak abban az esetben adható, ha annak fedezetét a képviselő-testület a tárgyévi költségvetésében biztosítani tudja.


(5) A támogatás elbírálásával kapcsolatos hatáskörét a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.


Tankönyvtámogatás

16. §


(1) Tankönyvtámogatás adható minden állandó lakóhelyű, a helyi általános iskolában tanulmányokat folytató gyermeknek, akinek családjában az egy főre számított havi nettó családi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át.


(2) A tankönyvtámogatás megállapítása iránti kérelemhez a jövedelemigazolás mellett mellékelni kell a tanulmányok folytatásáról szóló igazolást és a tankönyvekről szóló számlát.


(3) A tankönyvtámogatás csak abban az esetben adható, ha annak fedezetét a képviselő-testület a tárgyévi költségvetésében biztosítani tudja.


(4) A támogatás elbírálásával kapcsolatos hatáskörét a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.


Szociális kölcsön

17.§


(1) A képviselő-testület kamatmentes szociális kölcsönben részesítheti évente egy alkalommal legfeljebb 65.000,- (Hatvanötezer) forint  összeg erejéig azt a rászoruló  személyt,

a) akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegétnek 80 %-át eléri, de annak 300%-át nem haladja meg és

b) rendelkezik olyan jövedelemforrással, amelyből a szociális kölcsön törlesztése esetleges nem fizetés esetén levonható.


(2) Nem részesíthető szociális kölcsönben az a feltételeknek egyébként megfelelő személy, aki

a) önhibájából került nehéz anyagi helyzetbe,

b) korábban igénybe vett kölcsönét nem, vagy késedelmesen fizette vissza.


(3) A szociális kölcsön éves keretösszege 210.000,- forint. A képviselő-testület a keretösszeg erejéig nyújt szociális kölcsönt. Újabb szociális kölcsön nyújtására akkor van lehetőség, ha a törlesztő részlet befizetése által a keretösszeg legalább 25 %-a feltöltődik.


(4) Az első törlesztő részletet a kölcsön felvételét követő hónap 15. napjáig kell visszafizetni. A kölcsön törlesztő részlete minimum 10.000,- (Tízezer) forint/hó.


(5) A kölcsön folyósításáról szóló határozatban rögzíteni kell a kölcsön folyósítási célját, összegét, a visszafizetés feltételeit és a kölcsön késedelmes megfizetése esetén a behajtás módját.


(6) A kölcsön folyósítása nem veszélyeztetheti az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatainak ellátását, így csak abban az esetben adható, ha az önkormányzat saját bevételéből az összeg rendelkezésre áll.


Természetben nyújtott szociális ellátások

18. §


(1) Az önkormányzat természetbeni szociális ellátásként az alábbi ellátásokat nyújthatja:

a) rendkívüli támogatás;

b) karácsonyi támogatás,

c) szociális célú tűzifa,

d) mezőgazdasági termék-támogatás.


(2) A 12. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban szabályozott rendkívüli támogatás természetbeni szociális ellátásként is nyújtható. A képviselő-testület az alábbi természetbeni ellátásokat állapítja meg: Erzsébet-utalvány, élelmiszer, tüzelősegély, tankönyv- és tanszervásárlás támogatása, tandíj, közüzemi díjak, a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, gyógyszerköltség megtérítése.


(3) A természetbeni ellátások formájáról, mértékéről a határozatban rendelkezni kell.


(4) A természetbeni ellátás ellenértékét a határozat alapján közvetlenül az adott intézménynek (pl. iskola, óvoda) kell utalni, vagy egyéb természetbeni juttatás esetén (pl. tanszer) az önkormányzat nevére kiállított számlával lehet a támogatásban részesülőnek elszámolni.


(5) A képviselő-testület az (1) bekezdés a) pontja esetén a természetben nyújtott szociális ellátással kapcsolatos hatáskör gyakorlását átruházza a polgármesterre.


Szociális célú tűzifa

18/A. §


(1) A szociális tűzifára jogosultak körét a képviselő-testület határozattal állapítja meg.


(2) Az önkormányzat vissza nem térítendő természetbeni támogatást legalább 1 m3, legfeljebb 5 m3 tűzifát biztosít annak a személynek, aki

a) közüzemi díj támogatásra jogosult, vagy

b) aktív korúak ellátására jogosult, vagy

c) időskorúak járadékára jogosult, vagy

d) közgyógyellátásra jogosult, vagy

e) ápolási díjra jogosult, vagy

f) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül, vagy

g) 3 vagy annál több gyermeket nevel, vagy

h) 65 éven felüli egyedül élő nyugdíjas, vagy

i) családjában halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel.


(3) A tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg függetlenül a lakásban élő személyek és a háztartások számától.


(4) Azokat a személyeket indokolt szociális célú tűzifában részesíteni, akik a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerinti aktív korúak ellátására, időskorúak járadékára, vagy – tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására – települési támogatásra (különösen közüzemi díj támogatásra) jogosultak, vagy a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelnek.


(5) Az önkormányzat a szociális célú tűzifában részesülőktől ellenszolgáltatást nem kér.


(6) A szociális célú tűzifa szétosztásról a képviselő-testület gondoskodik.


Mezőgazdasági termék-támogatás

18/B. §


(1) Azt a személyt indokolt mezőgazdasági termék-támogatásban részesíteni, aki

a) közüzemi díj támogatásra jogosult,

b) aktív korúak ellátására jogosult,

c) időskorúak járadékára jogosult,

d) közgyógyellátásra jogosult,

e) ápolási díjra jogosult,

f) közfoglalkoztatásban vesz részt,

g) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermeket nevelő család tagja,

h) háztartásában kiskorú gyermeket nevel, vagy

i) nyugdíjas vagy nyugdíjszerű (pl. rokkantsági járadék, átmeneti járadék, háztartási pótlék, rehabilitációs járadék) ellátásban részesül.


(2) A mezőgazdasági termék-támogatás biztosításáról nem kell egyedi határozatot hozni.


(3) A támogatás átadás-átvétele e rendelet 1. számú melléklete szerinti nyomtatvány kitöltésével történik.


(4) A képviselő-testület a mezőgazdasági termék-támogatással kapcsolatos hatáskör gyakorlását átruházza a polgármesterre.


Köztemetés

19. §


A települési önkormányzat a köztemetés jogszabályban meghatározott megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt. Különös méltánylást érdemlő körülménynek minősül, ha az eltemettetésre köteles személy vagyonnal nem rendelkezik, rendszeres jövedelme nincs vagy a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.


Nyári napközbeni felügyelet és gyermekétkeztetési támogatás

20. §


(1) A képviselő-testület a nyári iskolai szünidőben napközbeni felügyeletet és a napi háromszori étkezéshez gyermekétkeztetési támogatást biztosít azon gyermekek részére, akiknek a napközbeni felügyeletét a közfoglalkoztatásban részt vevő szülők biztosítani nem tudják.


(2) A gyermekétkeztetési támogatás csak abban az esetben adható, ha annak fedezetét a képviselő-testület a tárgyévi költségvetésében biztosítani tudja.


VI. FEJEZET

KÖZFOGLALKOZTATÁS


Közfoglalkoztatás

21. §


A közfoglalkoztatás keretében végezhető közcélú munkák köre különösen:

  1. környezetvédelmi, kommunális munka (pl. hulladék gyűjtése, kaszálás, parlagfű irtása, ároktisztítás, sövénynyírás, gallyazás, közterület fenntartás, közterületek és önkormányzati tulajdonú ingatlanok őrzése, kőműves munkák, lakatos munkák, gépjavítás, festés, mázolás, burkolás);
  2. az önkormányzat hivatalánál és intézményeinél végezhető tevékenység (pl. takarítás, kézbesítés, könyvtári kisegítés, konyhai kisegítő munka, gyermekkísérés buszon, szerelés, festés, mázolás, egyéb adminisztratív munka).



VII. FEJEZET

SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁSOK ÉS

Személyes gondoskodást nyújtó alapellátások


Szociális alapszolgáltatások

22. §


(1) Az önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat nyújtja:

  1. falugondnoki szolgáltatás;
  2. étkeztetés;
  3. házi segítségnyújtás;
  4. családsegítés.

A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybe vétele önkéntes.


(2) A falugondnoki szolgáltatás részletes szabályait Rózsafa Község Önkormányzata Képviselő-testületének a falugondnoki szolgálatról szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.


Étkeztetés

23. §


(1) A települési önkormányzat az étkeztetés keretében az Szt. 62. §-ában meghatározott szociálisan rászorult személyeknek a legalább napi egyszeri étkeztetéséről gondoskodik.


(2) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, akinek életkora elérte vagy meghaladja a 70. évet.


(3) Jövedelemhatárra tekintet nélkül szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt is, aki a (2) bekezdésben foglalt életkort nem érte el, de a háziorvos által kiállított igazolás alapján megállapítható, hogy önmaga, illetve eltartottjai részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képes biztosítani a legalább napi egyszeri meleg étkezést egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége vagy szenvedélybetegsége miatt.


(4) Az intézményi térítési díj mértékét a képviselő-testület évente külön rendeletben határozza meg.


(5) Az önkormányzat az étkeztetést vásárolt élelmezéssel biztosítja.


(6) A személyi térítési díjat az ellátást igénybe vevő jogosult, vagy a jogosult tartására, gondozására köteles és képes személy köteles egy összegben, készpénzben megfizetni havonta utólag, minden hónap 5. napjáig.


Házi segítségnyújtás

24. §


(1) Az önkormányzat a házi segítségnyújtást SZOCEG Nonprofit Kft. fenntartásában működő dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény útján biztosítja.


(2) A házi segítségnyújtásra való igényt az e célra rendszeresített formanyomtatványon lehet benyújtani a Hivatalban, vagy a SZOCEG Nonprofit Kft-nél, vagy a szociális gondozónál.


(3) A szociális alapszolgáltatásra való jogosultságról az intézményvezető dönt.


Családsegítés

25. §


(1) Az önkormányzat a családsegítést a Szigetvári Család- és Gyermekjóléti Központ útján biztosítja.


(2) A családsegítéshez való hozzájutás biztosításában a házi szociális gondozó közreműködik, melynek keretében különösen

a) közreműködik a programszervezésben;

b) technikai segítséget nyújt a szolgálatnak feladatai megvalósításában;

c) jelzéssel él a Szolgálat, illetve az önkormányzat felé.


(3) A szociális alapszolgáltatásra való jogosultságról az intézményvezető dönt.



Személyes gondoskodást nyújtó alapellátások

26.§


(1) Az önkormányzat az alábbi személyes gondoskodás keretébe tartozó alapellátásokat biztosítja:

a) gyermekjóléti szolgáltatás

b) gyermekek napközbeni ellátása.


(2) Az önkormányzat a gyermekjóléti alapellátásokat a Szigetvári Család- és Gyermekjóléti Központ útján, illetve a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartásában lévő nagypeterdi általános iskola és a Nagypeterd és Környéke Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Szederinda Óvoda, Egységes Óvoda-Bölcsőde és Konyha közreműködésével biztosítja.


(3) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását a Gyvt. 41. §-ában meghatározottak szerint a Rózsafa és Nagypeterd községekben található általános iskolák és Rózsafa községben található óvoda keretében szervezi meg.


(4) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményekben az alapellátások körébe tatozó étkeztetésért fizetendő térítési díjról a Nagypeterd és Környéke Intézményfenntartó Társulás társulási megállapodásában erre kijelölt települési önkormányzat alkot rendeletet.


(5) A személyes gondoskodás igénybevétele a Gyvt. 31. §-ában meghatározott módon, az ellátást igénylő kérelmére történik.


(6) A kérelmező a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételére irányuló kérelmét a családsegítő és gyermekjóléti szolgálathoz, valamint az iskola vagy az óvoda vezetőjéhez nyújthatja be. A kérelem elbírálásáról a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat, az iskola vagy az óvoda vezetője dönt.


VIII. FEJEZET

ÁTMENETI ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


Átmeneti rendelkezések

27. §


A rendelet előírásait a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

Záró rendelkezések

28. §


(1) A rendelet a 2015. március 1. napján lép hatályba.


(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Rózsafa Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 1/2014.(II.19.) önkormányzati rendelete hatályon kívül helyezve.



Rózsafa, 2015. február 26.



  Bogdán László                                                                                                  dr. Borsos Kinga

   polgármester                                                                                                             jegyző



Záradék:

Rózsafa Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendeletét 2015. február 27-én a helyben szokásos módon kihirdettem.


                                                                                                                      dr. Borsos Kinga

                                                                                                                              jegyző


1. számú melléklet a szociális ellátásokról és a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 4/2015. (II.27.) önkormányzati rendelethez


Nyilatkozat és átadás-átvételi jegyzőkönyv

a mezőgazdasági termék-támogatás jogosultsági feltételéről és átvételéről


  1. Jogosult/átvevő személyes adatai:

Név:



Születési név:



Születési helye, ideje:



Anyja neve:



Lakóhelye:



Tartózkodási helye:



Adóazonosító jele:




  1. Alulírott nyilatkozom, hogy a mezőgazdasági termék-támogatásra az alábbi jogcím alapján vagyok jogosult:*

a) közüzemi díj támogatásra vagyok jogosult,

b) aktív korúak ellátására vagyok jogosult,

c) időskorúak járadékára vagyok jogosult,

d) közgyógyellátásra vagyok jogosult,

e) ápolási díjra vagyok jogosult,

f) közfoglalkoztatásban veszek részt,

g) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermeket nevelő család tagja vagyok,

h) háztartásomban kiskorú gyermeket nevelek,

i) nyugdíjas vagy nyugdíjszerű (pl. rokkantsági járadék, átmeneti járadék, háztartási pótlék, rehabilitációs járadék) ellátásban részesülök.

(* a megfelelő rész bekarikázandó)


  1. Alulírott büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy

a nyilatkozatban megjelölt adatok a valóságnak megfelelnek,

életvitelszerűen lakóhelyemen vagy tartózkodási helyemen ** élek

(** a megfelelő rész aláhúzandó)


  1. Tudomásul veszem, hogy a közölt adatok valódiságát a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságok ellenőrizhetik. Hozzájárulok a nyilatkozatban szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.


   …………………………………

nyilatkozatot tevő (átvevő)   aláírása


  1. Átadott mezőgazdasági termék-támogatás:

Mezőgazdasági termékfajta

mennyisége (darab vagy kilogramm)

















Átadó és Átvevő aláírásukkal igazolják, hogy az 1. pontban megjelölt átvevő részére a mai napon mezőgazdasági termék-támogatás került átadásra az 5. pontban megjelöltek szerint.


kelt: …………………………………….


 ………………………………………..                   ………………………………………

            átadó aláírása                                                                átvevő aláírása