Csarnóta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2021. (X.15.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 10. 17- 2023. 12. 11

Csarnóta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2021. (X. 15.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról

Csarnóta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b) pontjában, a 26. §-ában, a 32. § (3) bekezdésében, a 45. § (1) és (3) bekezdésében, a 48. § (4) bekezdésében, a 62. § (2) bekezdésében, a 92. § (1) és (2) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdésének d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – kiemelten az időskorú lakosságra, a gyermeket nevelő családokra, ezen belül is a nagycsaládokra, figyelemmel a Csarnóta Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) teherbíró képességére – az egyes szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, valamint érvényesítésének helyi szabályozása.

(2) Csarnóta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából.

(3) A rendelet célja továbbá, hogy megállapítsa az Önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő egyes szociális alapszolgáltatások rendszerét.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Csarnóta község közigazgatási területén lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ának (1) - (3) bekezdésében, valamint a 6. §-ában meghatározott személyekre.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl az Szt. 7. §-ában foglaltakra figyelemmel az Önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

3. Értelmező rendelkezések

3. § (1) E rendelet alkalmazásában:

  • a) lakóhely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 5. § (2) bekezdése szerint annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendő az az egy vagy több lakóhelyiségből álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár életvitelszerűen otthonául használ, továbbá - a külföldön élő magyar és nem magyar állampolgárok kivételével - az a helyiség, ahol valaki szükségből lakik, vagy - amennyiben más lakása nincs - megszáll.
  • b) lakcím: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 5. § (4) bekezdése szerint a polgár bejelentett lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének címe;
  • c) tartózkodási hely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 5. § (3) bekezdése szerint, annak a lakásnak a címe, ahol - lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül - három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik.
  • d) hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 2. pont szerint, a közeli hozzátartozó, az élettárs, az egyeneságbeli rokon házastársa, a házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, és a testvér házastársa;
  • e) közeli hozzátartozó: az Szt. 4. § (1) bekezdés d) pontja alapján: a házastárs, az élettárs, a húszévesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező; a huszonhárom évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató; a huszonöt évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató vér szerinti gyermek, örökbe fogadott gyermek, mostohagyermek és a Ptk. szerinti gyermekvédelmi nevelőszülő által e jogviszonya keretében nevelt gyermek kivételével a nevelt gyermek (a továbbiakban: nevelt gyermek), korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, az autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos vér szerinti, örökbe fogadott, mostoha-, illetve nevelt gyermek, amennyiben ez az állapot a gyermek 25. életévének betöltését megelőzően is fennállt (a továbbiakban: fogyatékos gyermek), a 18. életévét be nem töltött gyermek vonatkozásában a vér szerinti és az örökbe fogadó szülő, a szülő házastársa vagy élettársa, valamint az Szt. 4. § (1) bekezdés d) pontjának db) vagy dc) alpontban meghatározott feltételeknek megfelelő testvér;
  • f) a család: a Szt. 4. § (3) bekezdése alapján az egy lakásban, vagy személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közössége;
  • g) háztartás: az Szt. 4. § (1) bekezdésének f) pontja alapján az egy lakásban együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek közössége;
  • h) egyedülélő: az Szt. 4. § (1) bekezdésének e) pontja alapján az a személy, aki egyszemélyes háztartásban lakik.

(2) Az (1) bekezdésben nem említett fogalmak tekintetében az Szt. 4. § rendelkezései az irányadók.

4. Hatásköri és eljárási rendelkezések

4. § (1) Az e rendelet 14. §-ában szabályozott eseti települési támogatásra, valamint a 16. §-ában szabályozott rendkívüli települési támogatásra vonatkozó hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

(2) Az (1) bekezdésben szabályozott eseti települési támogatáson és rendkívüli települési támogatáson kívüli települési támogatásokra vonatkozó hatásköröket a képviselő-testület részben a polgármesterre, részben a jegyzőre ruházza át az alábbiak szerint:

  • a) a 10. §-ban meghatározott születési települési támogatást a jegyzőre,
  • b) a 11. §-ban meghatározott temetési települési támogatást a jegyzőre,
  • c) a 12. §-ban meghatározott beiskolázási települési támogatást a polgármesterre,
  • d) a 13. §-ban meghatározott óvodáztatási települési támogatást a polgármesterre,
  • e) a 15. §-ban meghatározott karácsonyi települési támogatást a polgármesterre ruházza át.

(3) A polgármester és a jegyző önkormányzati hatósági jogkörben hozott döntése ellen a képviselő-testülethez címzett, a Nagyharsányi Közös Önkormányzati Hivatal Túronyi Kirendeltségén (7811 Túrony, Kossuth u. 8.), (a továbbiakban: Hivatal) benyújtandó illetékmentes fellebbezéssel lehet élni.

5. § (1) A települési támogatások igénybevételének eljárása kérelemre indul, melyhez formanyomtatvány áll rendelkezésre. A kérelemhez az egyes ellátási formáknál felsorolt mellékleteket és nyilatkozatokat kell csatolni.

(2) Indokolt esetben a hatáskörrel rendelkező szerv a kötelező mellékleteken kívül egyéb, a kérelem elbírálásához szükséges mellékletek benyújtását is elrendelheti.

(3) Az e rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmek – ha e rendelet másként nem rendelkezik – személyesen a Hivatalban, Csarnóta Község Polgármesteri Hivatalában vagy postai úton nyújthatók be.

(4) A települési támogatás iránti kérelmeket döntés meghozatalára a szociális ügyintéző készíti elő.

(5) A települési támogatást igénylő szociális helyzetéről – az érdemi döntést előkészítő szociális ügyintéző az e rendeletben előírtak szerint, továbbá indokolt esetben a tényállás tisztázása céljából – környezettanulmányt készíthet, szükség esetén az önkormányzati intézmények bevonásával.

(6) Az e rendeletben szabályozott települési támogatásokra való jogosultság elbírálása során a jövedelemszámításnál az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdéseiben foglaltak az irányadók.

6. § (1) Az e rendeletben meghatározott települési támogatások pénzbeli ellátások.

(2) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt. rendelkezései az irányadóak.

5. A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

7. § (1) Az Szt. 17. §-ban szabályozottaknak megfelelően a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett ellátást az igénybevevő köteles visszafizetni.

(2) Az Szt. 17. §-ának (5) bekezdése alapján, ha a képviselő-testület – átruházott hatáskör esetén a polgármester vagy a jegyző - a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét - amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné - méltányosságból

  • a) elengedheti,
  • b) csökkentheti,
  • c) részletekben fizettetheti meg.

(3) E szakasz alkalmazásában a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti, ha családjában az 1 főre jutó havi jövedelem összege nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedül élő esetében a 200 %-át.

6. Adatkezelés

8. § (1) A jegyző a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából az Szt. 18-19. §-ban foglaltaknak megfelelően országos és helyi nyilvántartást vezet.

(2) A jelen rendeletben szabályozott ellátásban részesülő, a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozását a változás bekövetkeztétől számított 15 napon belül köteles a Hivatalnak bejelenteni.

7. Ellátási formák

9. § (1) A Képviselő-testület – átruházott hatáskörben a polgármester vagy a jegyző – az egyes ellátásokra vonatkozó részletszabályoknál megállapított szociális rászorultság alapján települési támogatásként az alábbi ellátásokat biztosítja az Szt. 45. §-ában foglaltak figyelembevételével:

  • a) születési támogatás (jegyzői hatáskör)
  • b) temetési támogatás (jegyzői hatáskör)
  • c) beiskolázási támogatás (polgármesteri hatáskör)
  • d) óvodáztatási támogatás (polgármesteri hatáskör)
  • e) eseti támogatás (képviselő-testületi hatáskör)
  • f) karácsonyi támogatás (polgármesteri hatáskör)

(2) Az Szt. 45. §-ában foglaltaknak megfelelően a képviselő-testület a rendelet 16. §-ban meghatározott szociális rászorultság esetén rendkívüli települési támogatást nyújt az Szt. 7. §-ában foglalt rendelkezéseket is figyelembe véve.

II. FEJEZET A települési támogatásokra vonatkozó részletes szabályok

8. Születési települési támogatás

10. § (1) A jegyző születési települési támogatást állapít meg a Csarnóta településen lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen tartózkodó kérelmező szülőnek - élve született gyermeke jogán -, ha a kérelmező szülő a gyermekkel közös háztartásban él és – a szociális rászorultságot igazoló jövedelemnyilatkozat alapján - a háztartásban az egy főre eső jövedelem nettó összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét.

(2) A születési települési támogatás összege 30.000.- Ft, azaz harmincezer forint, melyet gyermekenként egyszer és csak a gyermek egyik szülője veheti igénybe.

(3) A születési települési támogatás iránti kérelmet írásban kell benyújtani az erre rendszeresített formanyomtatványon ( 1. melléklet), mely tartalmazza a szociális rászorultság igazolására szolgáló jövedelemnyilatkozatot, külön jövedelemigazolások benyújtása nem szükséges. A kérelemhez mellékelni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát.

(4) A kérelem formanyomtatvány átvehető a Hivatalban vagy Csarnóta Község Polgármesteri Hivatalában.

(5) A kérelem a gyermek születését követő 90 napon belül nyújtható be, e határidő elmulasztása jogvesztő.

(6) A születési települési támogatás iránti kérelemről átruházott hatáskörben a jegyző dönt.

9. Temetési települési támogatás

11. § (1) A jegyző temetési települési támogatást állapít meg annak a Csarnóta településen lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen tartózkodó kérelmezőnek, aki az elhunyt hozzátartozója eltemettetéséről (beleértendő a temetés nélkül történő a hamvasztást is) saját költségén gondoskodni köteles és háztartásában az egy főre eső nettó havi jövedelem – a szociális rászorultságot igazoló jövedelemnyilatkozat alapján - nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét.

(2) A temetési települési támogatás összege: 30.000,- Ft, azaz harmincezer forint.

(3) A temetési támogatás iránti kérelmet a halálesetet követő 90 napon belül kell benyújtani a Hivatalnál az erre rendszeresített formanyomtatványon ( 2. melléklet), mely tartalmazza a szociális rászorultságot igazoló jövedelemnyilatkozatot is, a kérelemhez külön jövedelemigazolások benyújtása nem szükséges. A kérelemhez csatolni kell:

  • a) a temetés költségeiről a kérelmező nevére kiállított számla másolati példányát,
  • b) a halotti anyakönyvi kivonat másolati példányát.

(4) A kérelem formanyomtatvány átvehető a Hivatalban vagy Csarnóta Község Polgármesteri Hivatalában.

(5) A kérelem benyújtására nyitva álló határidő elmulasztása jogvesztő.

(6) A temetési települési támogatásról átruházott hatáskörben a jegyző dönt.

10. Beiskolázási települési támogatás

12. § (1) A polgármester évente egy alkalommal az iskoláztatási költségek enyhítése érdekében a Csarnóta településen lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen tartózkodó általános iskolás tanulók, közép- és felsőfokú oktatási intézményben tanulmányokat folytató (felsőoktatásban kizárólag az első alapképzésen résztvevő) tanulók részére kérelemre, tanulónként 10.000.- Ft, azaz tízezer forint összegű beiskolázási települési támogatást nyújt.

(2) A beiskolázási települési támogatás igénybevételére azon gyermekek (kiskorú gyermek esetén a törvényes képviselő) jogosultak, ahol a háztartásban az egy főre eső nettó jövedelem - a szociális rászorultságot igazoló jövedelemnyilatkozat alapján - nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét.

(3) A támogatás igényléséhez formanyomtatvány áll rendelkezésre ( 3. melléklet), mely tartalmazza a szociális rászorultság megállapításához szükséges jövedelemnyilatkozatot is, külön jövedelemigazolások benyújtása a kérelemhez nem szükséges. A kérelemhez csatolni kell a tanköteles életkor betöltését követően az általános iskolás gyermekek, a középfokú oktatási intézményben tanulók és a felsőoktatási intézmény hallgatói iskolalátogatási igazolását, illetve hallgatói jogviszony igazolását.

(4) A beiskolázási települési támogatás iránti kérelmet az erre rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani legkésőbb az aktuális tanulmányi év szeptember hónapjának 30. napjáig, ezen határidő elmulasztása jogvesztő. A kérelem formanyomtatvány átvehető a Hivatalban vagy Csarnóta Község Polgármesteri Hivatalában.

(5) A polgármester a beiskolázási települési támogatás igénylésének lehetőségéről a helyben szokásos módon a lakosságot tájékoztatja az aktuális tanulmányi év augusztus hónapjában.

(6) A beiskolázási települési támogatás iránti kérelmet átruházott hatáskörben a polgármester bírálja el.

11. Óvodáztatási települési támogatás

13. § (1) A polgármester évente egy alkalommal az óvodáztatási költségek enyhítése érdekében a Csarnóta településen lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen tartózkodó óvodába járó gyermekek után, a gyermekek törvényes képviselője részére – amennyiben a gyermekkel közös háztartásban él - kérelemre óvodáztatási települési támogatást állapít meg.

(2) Az óvodáztatási támogatás összege jogosult gyermekenként (a gyermek óvodába jár) 10.000.- Ft, azaz tízezer forint.

(3) Az óvodáztatási települési támogatás igénybevételére azon gyermekek törvényes képviselője jogosult, ahol a háztartásban az egy főre eső nettó jövedelem - a szociális rászorultságot igazoló jövedelemnyilatkozat alapján - nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét.

(4) A polgármester az óvodáztatási települési támogatás igénylésének lehetőségéről a helyben szokásos módon a lakosságot tájékoztatja az aktuális nevelési év augusztus hónapjában.

(5) Az óvodáztatási települési támogatás iránti kérelmet az erre rendszeresített formanyomtatványon ( 4. melléklet) kell benyújtani legkésőbb az aktuális nevelési év szeptember 30. napjáig, ezen határidő elmulasztása jogvesztő. A kérelem formanyomtatvány tartalmazza a szociális rászorultság igazolásához szükséges jövedelemnyilatkozatot is, a kérelemhez külön jövedelemigazolások benyújtása nem szükséges. A kérelem formanyomtatvány átvehető a Hivatalban vagy Csarnóta Község Polgármesteri Hivatalában.

(6) Az óvodáztatási települési támogatás iránti kérelmet átruházott hatáskörben a polgármester bírálja el.

12. Eseti települési támogatás

14. § (1) A képviselő testület kérelemre eseti települési támogatást nyújt a Csarnóta településen lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen tartózkodó szociálisan rászoruló személy részére,

  • a) ha annak a háztartásában az egy főre eső havi nettó jövedelem összege legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-a vagy
  • b) egyedül élő személy esetén a havi nettó jövedelem összege legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-a.

(2) Az eseti települési támogatás összege 15.000,- Ft, azaz tizenötezer forint.

(3) Eseti települési támogatás az alábbi többletkiadások okozta megélhetési problémák enyhítésére igényelhető:

  • a) tüzelőanyag hiánya
  • b) gyógyszerköltségek viselése
  • c) orvosi vizsgálatra történő beutazás költsége
  • d) kórházi ellátáshoz szükséges ruhanemű és tisztálkodási szerek vásárlása
  • e) háztartási nagygép vagy fűzőberendezés meghibásodása miatti többletköltség
  • f) csőtörés okozta károk enyhítése
  • g) közüzemi végszámla kifizetésének nehézsége
  • h) tartós idejű (minimum két hét) táppénz miatti jövedelem kiesés
  • i) élelmiszerhiány
  • j) elemi kár okozta károk enyhítésére
  • k) csecsemő táplálásával és gondozásával kapcsolatos költségek támogatására
  • l) felhalmozódott közüzemi hátralék kifizetésének nehézsége
  • m) megszűnő munkaviszony miatti jövedelem kiesés miatt.

(4) Az eseti települési támogatás ugyanazon háztartás esetén évente maximum négy alkalommal állapítható meg, függetlenül a háztartásban élők számától.

(5) Az eseti települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a közös háztartásban élő személyek a kérelem benyújtását megelőző havi jövedelemigazolásait, nyilatkozatait.

(6) Az eseti települési támogatás igényléséhez formanyomtatvány áll rendelkezésre ( 5. melléklet), mely átvehető a Hivatalban, vagy Csarnóta Község Polgármesteri Hivatalában.

(7) Az eseti települési támogatás iránti kérelmet a Képviselőtestület bírálja el.

13. Karácsonyi települési támogatás

15. § (1) A polgármester évente egy alkalommal kérelemre, a Csarnóta településen lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen tartózkodó lakos részére, ahol a háztartásban élő személyek egy főre eső havi nettó jövedelme – a szociális rászorultságot igazoló jövedelemnyilatkozat alapján - nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét karácsonyi települési támogatást állapít meg.

(2) A karácsonyi települési támogatás összege

  • a) a maximum 18 éves gyermekkel rendelkező családok esetén 20000,- Ft – azaz húszezer forint- /gyermek,
  • b) a gyermekkel nem rendelkező családok esetén pedig 15000,- Ft – azaz tizenötezer forint - /háztartás.

(3) A karácsonyi települési támogatás iránti kérelmet háztartásonként egy személy nyújthatja be, függetlenül a háztartásban élők számától.

(4) A karácsonyi települési támogatás igényléséhez kérelem formanyomtatvány áll rendelkezésre ( 6. melléklet), mely tartalmazza a szociális rászorultság igazolásához szükséges jövedelemnyilatkozatot is, a kérelemhez egyéb jövedelemigazolások benyújtása nem szükséges. A kérelem formanyomtatvány átvehető a Hivatalban, vagy Csarnóta Község Polgármesteri Hivatalában.

(5) A karácsonyi települési támogatás iránti kérelmet évente egyszer, november hónap 1. napjától november hónap 30. napjáig lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő.

(6) A karácsonyi települési támogatás iránti kérelmet átruházott hatáskörben a polgármester bírálja el.

14. Rendkívüli települési támogatás

16. § (1) A Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy részére 5.000.- Ft, azaz ötezer forint összegű rendkívüli települési támogatást nyújt, amennyiben a kérelmező az alábbi szociális rászorultsági feltételeknek megfelel:

(2) Rendkívüli települési támogatásban az személy részesíthető, akinek a háztartásában az egy főre eső havi jövedelem összege nem haladja meg a nettó 10.000.- Ft, azaz tízezer forint összeget.

(3) Rendkívüli települési támogatásra különösen azok a rászorulók jogosultak

  • a) akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni
  • b) alkalmanként jelentkező többletkiadások miatti létfenntartási gondjaik vannak,
  • c) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak,
  • d) ha a rendkívüli települési támogatás hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

(4) A rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez formanyomtatvány áll rendelkezésre ( 7. melléklet), melyhez csatolni kell a háztartásban élő személyek - kérelem benyújtását megelőző havi - jövedelemigazolását. A kérelem formanyomtatvány átvehető a Hivatalban, vagy Csarnóta Község Polgármesteri Hivatalában.

(5) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet a Képviselőtestület bírálja el.

III. FEJEZET Természetben nyújtott szociális ellátás

15. Köztemetés

17. § (1) A Szt. 48. § (1) bekezdése alapján természetben nyújtott szociális ellátásként a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete - a halálesetről való tudomásszerzést követő huszonegy napon belül - gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha

  • a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
  • b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2) A Szt. 48. § (3) bekezdése alapján az önkormányzat

  • a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy
  • b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

(3) A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személy kérelmére - külön méltánylást érdemlő körülmény fennállása esetén - a köztemetés költségeinek megtérítését a Képviselő-testület

  • a) részletekben engedélyezheti,
  • b) elengedheti vagy
  • c) csökkentheti.

(4) A Képviselő-testület a (3) bekezdés szerinti méltányosság gyakorlására akkor jogosult, ha a megtérítésre kötelezett háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 200 %-át nem haladja meg.

(5) a (3) pont szerinti megtérítés sikertelensége esetén az önkormányzat hagyatéki teherként a hagyatéki tárgyalási eljárásban követelésként azt bejelenti.

IV. FEJEZET Szociális szolgáltatások

16. A szociális szolgáltatások igénylése, megállapítása

18. § Az Önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó következő alapellátási formákat:

  • a) étkeztetés,
  • b) házi segítségnyújtás,
  • c) családsegítés.

17. Étkeztetés

19. § (1) A Szt. 62. § (1) bekezdése alapján az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.

(2) Az (1) bekezdés szempontjából rászorulónak kell tekinteni:

  • a) a 75 éven felüli vagy
  • b) a tartósan beteg egyedül élő vagy
  • c) a fogyatékos vagy
  • d) a szenvedélybeteg vagy
  • e) a hajléktalan kérelmezőt.

(3) Tartós betegség miatt minősül valaki szociálisan rászorultnak, ha a házorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani az (1) bekezdésben meghatározott étkeztetést, azaz pl.: erősen legyengült, fekvő beteg, stb.

(4) Fogyatékosság miatt akkor minősül valaki szociálisan rászorultnak, ha a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani az (1) bekezdésben meghatározott étkeztetést, azaz pl.: testi fogyatékossága, értelmi fogyatékosság, pszichiátriai állapot.

(5) Szenvedélybetegség miatt akkor minősül valaki szociálisan rászorultnak, ha a vonatkozó szakorvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani az (1) bekezdésben meghatározott étkezést, azaz pl.: olyan szenvedélybeteg, ami miatt képtelen az ellátás biztosítására.

(6) Hajléktalanság miatt akkor minősül valaki szociálisan rászorultnak, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg, s a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.

(7) Az ellátás iránti kérelmet a települési önkormányzathoz kell benyújtani.

(8) Az önkormányzat az étkezést szerződés szerint biztosítja úgy, hogy a jogosultnak kiszállítja az ételt a vállalkozó.

(9) Megszűnik az étkeztetés, ha:

  • a) arról a gondozott lemond,
  • b) az igénybevétel feltételei már nem állnak fenn,
  • c) a jogosult elhalálozik,
  • d) ha a jogosult személyi térítési díj fizetési kötelezettségének felszólításra sem tesz eleget.

(10) A személyes gondoskodás körébe tartozó étkezésért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjat az ellátást igénybe vevő jogosult köteles megfizetni. Amennyiben jövedelemmel nem rendelkezik, a térítési díjat a jogosult tartására, gondozására kötelezett és képes személy köteles megfizetni.

(11) Az étkeztetés intézményi térítési díját a 8. melléklet tartalmazza.

(12) Az ellátott által fizetendő személyi térítési díjat a polgármester állapítja meg a 29/1993.(II.17.) Korm. rendelet szabályaira figyelemmel.

18. Házi segítségnyújtás

20. § A képviselő-testület a házi segítségnyújtásról a Beremendi Gyermekjóléti és Szociális Társulás útján gondoskodik az Szt. 63. §-ában meghatározottak szerint.

19. Családsegítés

21. § Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatait a Beremendi Gyermekjóléti és Szociális Társulás útján látja el a Szt. 64. §-ában meghatározottak szerint.

V. FEJEZET Záró rendelkezések

22. § [1]

23. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


[1] A 22. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.