Drávakeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014. (II. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

Hatályos: 2014. 02. 02- 2023. 05. 31

Drávakeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014. (II. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

2014.02.02.

Drávakeresztúr Község Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározottfeladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1.  § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.

2.  § (1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) Az önkormányzat költségvetésében szereplő feladatok kötelező és önként vállalt bontásban e rendelet 1. meliéklete szerint külön-külön címet alkotnak.

I. Fejezet

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, a hiány/többlet mértéke

3.  § (1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2014. évi költségvetését

16 630 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,
16 630 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással és
0 ezer Ft költségvetési hiánnyal/többlettel állapítja meg.
Ezen belül
— a működési célú bevételt 16 630e Ft-ban
ebből:
- — finanszírozási célú pénzügyi műveleteket 0 e Ft-ban
- — előző évi pénzmaradványt 0 e Ft-ban
- — vállalkozási maradványt 0 e Ft-ban
— a működési célú kiadásokat 16 630e Ft-ban
ebből:
- — a személyi juttatások kiadásait 4 090 e Ft-ban
- — a munkaadókat terhelő járulékokat és
szociális hozzájárulási adót 1 063 e Ft-ban
- — a dologi kiadásokat 6 277 e Ft-ban
- — az ellátottak pénzbeli juttatásait 4 000 e Ft-ban
- — egyéb működési célú kiadásokat 1 200 e Ft-ban
- — az általános tartalékot 0 e Ft-ban
— - — acéltartalékot 0 e Ft-ban
— - — finanszirozási célú kiadás 0 e Ft-ban
— a felhalmozási célú bevételt
e — ebből:
- — finanszírozási célú pénzügyi műveleteket 0 e Ft-ban
- — előző évi pénzmaradványt 0 e Ft-ban
- — vállalkozási maradványt 0 e Ft-ban
e — a felhalmozási célú kiadást 0 e Ft-ban
e — ebből:
- — intézményi beruházások összegét 0 e Ft-ban
- — felújítások összegét (Műv.ház) 0 e Ft-ban
- — kormányzati beruházások összegét 0 e Ft-ban
lakástámogatás összegét 0 e Ft-ban
- — lakásépítés összegét 0 e Ft-ban
- — egyéb felhalmozási kiadások összegét 0 e Ft-ban
állapítja meg.
(2) Az önkormányzat 2014. évi költségvetés i bevételei és költségvetési kiadásai előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerint i bontását a Képviselőtestület e rendelet 2. melléklete szerint hagyja jóvá.
(3) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradvány, vállalkozási maradványt — beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétele a zárszámadás során kerül meghatározásra
Az önkormányzat bevételei és kiadásai

4.  § (1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait — kivéve az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással

meg valósuló programok, projektek bevételeit - e rendelet 3. melléklete tartalmazza.
(2) A helyi önkormányzat költségvetési egyenleg összegének működési és felhalmozási cél szerinti bontását, valamint a költségvetési hiány finanszírozásának, a költségvetési többlet felhasználásának módját e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(3) A képviselő-testület a költségvetési létszámkeretet, valamint a közfoglalkoztatottak létszámát feladatonként a 5. melléklet szerint hagyja jóvá.
(4) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 6. melléklete tartalmazza. A bevételek és ki adások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök

5.  § A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret

megáll a podásnak a bankszámla-szerződésben rögzített 2014. évi kondíciókkal történő aláírására, illetve
a mennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér és más rövid lejáratú hitel
A bevételi többlet kezelése

6.  § (1 ) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 500 eFt-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.

Általános és céltartalék

7.  § (1 ) A képviselő-testület az önkormányzat

- Céltartalékát 0 ezer Ft összegben
- általános tartalékát 0 ezer Ft összegben állapítja meg.
(1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát és általános tartalékát e rendelet 7. melléklete alapján állapítja meg.
(2) Az általános tartalék az évközi pótigények ellentételezésére szolgál. Felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
Több éves kihatással járó feladatok

8.  § A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatokat csak az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programoknál, projekteknél határoz meg.

9.  § A Képviselő - testület Európai uniós támogatásból megvalósuló projekt 2014. évi bevételi és kiadási

előirányzatait e rendelet 8. melléklete szerint hagyja jóvá.
Közvetetett támogatások

10.  § Az önkormányzatnak nem állapít meg közvetett támogatásokat.

A 2014. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

11.  § (1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át az alábbiak szerint:

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak

(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.

12.  § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.

(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga utána a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok — amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be — nem teljesíthetők.

(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljelleg támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.

(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.

(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.

13.  § A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.

14.  § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) A helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve - a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő Felsőszentmártoni

Közös Önkormányzati Hivatal.

15.  § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével — negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés — a helyi önkormányzatot érintő módon —a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a

képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai

16.  § (1) A helyi önkormányz a t költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, akiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) — (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.

(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.

(4) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 500 e Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják.

(5) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.

(6) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.

Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

17.  § (1) A költségvetési szerv által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium — címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 5 %-a

(2) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérg azdálkodási jogkörében eljárva aköltségvetési

szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(3) Az egyes fogl alkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási,
tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett
(módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(4) A költségvetési szerv csa k abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási
pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt
kötelezettségei teljesítését.
(5) A Felsőszentmárton Közös Önkormányzati Hivatalban dolgozó középiskolai végzettségű köztisztviselők 20 %-os illetménykiegészítésre jogosultak.
Támogatási szerződés

18.  § (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.

(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni.

a ) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,
b) a támogatás összegét,
c) a támogatás felhasználásának célját,
d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,
e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,
f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,
9) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,
h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,
i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,
j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,
k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.
(3) A képviselő-testület évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.
(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg

19.  § A nettó 1 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 50 napon belül

20.  § A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.

21.  § A Környezetvédelmi Alap bevételeit a szennyvíztisztítás biztosításához kell felhasználni.

Szolgáltatási szerződés

22.  § Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai

(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.

(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.

(3) A szerződéskötés feltétele, hogy

a .) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű fel a dat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának — a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen.
a.) az ellátandó feladatot,
b.) a díjazás mértékét,
c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d.) a szerződés időtartamát,
e.) szervezet tel kötendő szerződés esetén a zt, hogy aszervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Záró rendelkezések

23.  § (1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, a z előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesít és e) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba