Lapáncsa Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2016 (II.19.) önkormányzati rendelete

a települési támogatások rendszeréről

Hatályos: 2020. 04. 21- 2020. 11. 09


Lapáncsa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 58/B.§ (2) bekezdésében és 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

  1. Fejezet

                                        Általános rendelkezések

  1. A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – kiemelten az időskorú lakosságra, a gyermeket nevelő családokra, ezen belül is a nagycsaládokra, figyelemmel az Önkormányzat teherbíró képességére – az egyes szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, valamint érvényesítésének helyi szabályozása.

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából.


2. A rendelet hatálya


2. §  Ha jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik, a rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdése szerint Lapáncsa Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén lakcímmel rendelkezőkre.


3. Értelmező rendelkezések


3. § (1) E rendelet alkalmazásában:

a) lakcím: a bejelentett lakó- vagy tartózkodási hely, melyre a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai irányadók;

b) lakóhely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény szerint, annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él;

c) tartózkodási hely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény szerint, annak a lakásnak a címe, ahol a polgár – lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül – három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik;

d) hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 2. pont szerint, a közeli hozzátartozó, az élettárs, az egyeneságbeli rokon házastársa, a házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, és a testvér házastársa;

e) közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő és a testvér.

(2) Az (1) bekezdésben nem szabályozott fogalmak tekintetében az Szt. 4. § rendelkezései az irányadók.


4. Hatásköri és eljárási rendelkezések


4. § (l) Az e rendeletben szabályozott önkormányzati szociális feladat-és hatásköröket a Képviselő-testület első fokon a Polgármesterre, jegyzőre ruházza (az átruházott hatáskört az egyes ellátásoknál pontosan megjelölve).

(2) Az e rendeletben szabályozott méltányosság gyakorlására a Polgármester, és a jegyző jogosult.

(3) A Polgármester, és a jegyző önkormányzati hatósági jogkörben hozott döntése ellen a Képviselő-testülethez címzett, de a Polgármesteri Hivatalban benyújtandó illetékmentes fellebbezéssel lehet élni.[1]

5. § (1) A szociális ellátás igénybevételének eljárása kérelemre indul, melyhez formanyomtatvány áll rendelkezésre. A kérelemhez az egyes ellátási formáknál felsorolt mellékleteket és nyilatkozatokat kell csatolni.

(2) Indokolt esetben a hatáskörrel rendelkező szerv a kötelező mellékleteken kívül egyéb, a kérelem elbírálásához szükséges mellékletek benyújtását is elrendelheti.

(3) Az e rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmek – ha e rendelet másként nem rendelkezik – személyesen a Polgármesteri Hivatalban, vagy postai úton nyújthatók be.

(4) A szociális ellátás és támogatás iránti kérelmeket döntés meghozatalára a szociális ügyintéző készíti elő.

(5) A szociális ellátást igénylő család, illetve háztartás szociális helyzetéről – az érdemi döntést előkészítő szociális ügyintéző az e rendeletben előírtak szerint, továbbá indokolt esetben a tényállás tisztázása céljából – környezettanulmányt készíthet, szükség esetén az önkormányzati intézmények bevonásával.

(6) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokra való jogosultság elbírálása során a jövedelemszámításnál az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdéseiben foglaltak az irányadók.

6. § (1) A havi rendszerességgel folyósított pénzbeli ellátások a kérelmezőt a kérelem benyújtását követő hónap első napjától illetik meg. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés dátuma az okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.

 (3) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli ellátások folyósítása elsősorban természetben, másodsorban a házipénztárból készpénzes kifizetéssel történik.

(4) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt. rendelkezései az irányadóak.


5. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése


7. § (1) Az Szt. 17. §-ban szabályozottaknak megfelelően a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett ellátást az igénybevevő köteles visszafizetni.

(2) Indokolt esetben, amennyiben a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti a Polgármester, a jegyző a visszafizetésre kötelezett összeget kérelemre méltányosságból

a) elengedheti,

b) csökkentheti,

c) részletekben történő megfizetését engedélyezheti.


(3) E szakasz alkalmazásában a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti, ha családjában az 1 főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedül élő esetében a 200 %-át.


6. Adatkezelés


8. § (1) A jegyző a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából az Szt. 18-19. §-ban foglaltaknak megfelelően országos és helyi nyilvántartást vezet.

(2) A szociális ellátásban részesülő, a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozását a változás bekövetkeztétől számított 15 napon belül köteles az Önkormányzatnak bejelenteni.


7. Ellátási formák


9. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete szociális rászorultság esetén a jogosult számára

a) települési támogatást

  aa) lakhatási támogatást (jegyzőre átruházott hatáskör)

  ab) születési támogatást (polgármesterre átruházott hatáskör)

b) rendkívüli települési támogatást

  ba) temetési támogatást (polgármesterre átruházott hatáskör)

  bb) krízistámogatást (polgármesterre átruházott hatáskör)

  [2]bc) beiskolázási támogatást (polgármesterre átruházott hatáskör)

c) eseti támogatást (képviselő-testületre átruházott hatáskör)

d) köztemetést (polgármesterre átruházott hatáskör)

állapíthat meg az Szt. 45. §-ában és 48. §-ában foglaltak figyelembevételével, valamint e rendeletben meghatározott feltételek szerint.[3]

  1. Fejezet

Települési támogatások


8. Lakhatási támogatás


10. § (1) A képviselő-testület lakhatási támogatás formájában települési támogatást állapít meg a szociálisan rászorult személyeknek az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség rendszeres fenntartási költségeinek viseléséhez.

(2) Lakhatási támogatásra az a Lapáncsai lakcímmel rendelkező személy jogosult, akinek  

a) háztartásában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át  (57.000 Ft/fő).

b) vagyonnal nem rendelkezik, és

     c) az érintett ingatlanban – mint tulajdonos, vagy bérlőként életvitelszerűen lakik.  

11. § (1) Az Önkormányzat a lakhatási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában nyújtja villanyáram, gázfogyasztáshoz. A lakhatási támogatás folyósítása havi rendszerességgel a szolgáltató részére történik, annak összegét a szolgáltató írja jóvá.

(2) A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

  1. a közös háztartásban élő személyek a kérelem benyújtását megelőző havi jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát,
  2. annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számlamásolatát, amelyre a kérelmező a lakhatási támogatás utalását kéri (villanyáram, gázfogyasztás számla).

 (3) A lakhatási támogatás mértéke a háztartásban az egy főre jutó havi jövedelem alapján a következőképpen kerül megállapításra:


  1. akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át nem haladja meg (2015. évben 0-14.250.- Ft-ig), a lakhatási támogatás összege: 7.000.- Ft/hó.
  2. Akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át meghaladja, de nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét (2015. évben 14.251 Ft-tól 28.500.- Ft-ig), a lakhatási támogatás összege: 5.000.- Ft/hó.
  3. Akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét meghaladja, de nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át (2015. évben 28.501 Ft-tól 57.000 Ft-ig), a lakhatási támogatás összege: 3.500 Ft/hó.


(4) A lakhatási támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekintetni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

(5) A lakhatási támogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapjának első napjától 12 hónap időtartamra kerül megállapításra.

(6) A lakhatási támogatás iránti kérelemben átruházott hatáskörben a jegyző dönt. [4]


9. Születési támogatás


12. § (1) A Lapáncsa község közigazgatási területén életvitelszerűen élő, állandó bejelentett lakcímmel rendelkező szülőt születési segély illeti meg minden élve született gyermeke jogán, amennyiben a gyermekkel közös háztartásban él.

(2) A segély összege: 40.000.- Ft, azaz negyvenezer forint, melyet gyermekenként egyszer lehet igényelni.

(3) A születési segély iránti kérelmet írásban a Nagyharsányi Közös Önkormányzati Hivatal Lapáncsai Kirendeltségének hivatalába kell benyújtani, melyhez mellékelni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát.

(4) A kérelem  a gyermek születését követő 30 napon belül nyújtható be. A segélyt csak az egyik szülő veheti igénybe.

(5) A születési segély iránti kérelmeket a polgármester bírálja el.[5]

(6) A születési segély kifizetésének tényét az anyakönyvi kivonatra fel kell jegyezni.


Fejezet

Rendkívüli települési támogatások és köztemetés


10. Rendkívüli települési támogatások


13. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt, különösen:

a)   halálesetre tekintettel nyújtott temetési támogatást,

b) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében

c) azon szülő részére, akinek gyermeke hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre van szüksége, továbbá

d) elemi kár, vagy rendkívüli élethelyzet miatti létfenntartás veszélyeztetése esetén krízistámogatást.


(2) A képviselő-testület egyéb, nyomós indokok miatt települési támogatást nyújthat:


a) önhibáján kívüli átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából, eseti támogatás formájában.


11. Temetési támogatás


14. § (1) A képviselő-testület temetési támogatás formájában rendkívüli települési támogatást állapít meg annak a Lapáncsa településen lakcímmel rendelkező személynek, aki az elhunyt Lapáncsai személy eltemettetéséről saját költségén gondoskodott.

 (2) A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

a) a temetés költségeiről a kérelmező  nevére kiállított számla eredeti példányát,

      b) a halotti anyakönyvi kivonat eredeti példányát,

 (3) A kérelmet a halálesetet követő vagy a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított 30 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(4) A temetési támogatás összege: 25.000,- Ft.

(5) A megállapított temetési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az erről szóló határozat számával együtt az eredeti halotti anyakönyvi kivonatra rá kell vezetni és a kivonatot a kérelmező részére vissza kell küldeni.

(6) A temetési támogatás iránti kérelmet átruházott hatáskörben a polgármester bírálja el. [6]


12. Krízistámogatás


15. § (1) Krízistámogatás formájában a képviselő-testület rendkívüli települési támogatást állapít meg különösen annak a Lapáncsa településen lakcímmel rendelkező személynek, akinek esetében az alábbi feltételek legalább egyike fennáll és családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át (2015. évben 42.750.-Ft), egyedülálló esetében 200 %-át (57.000.- Ft):

a) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében, vagy azon szülő részére, akinek gyermeke hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre van szüksége,

b) akinek Lapáncsa közigazgatási területén lévő ingatlanát elemi kár éri, és az érintett az ingatlanban –mint tulajdonos, haszonélvező, vagy használó - életvitelszerűen lakik, feltéve, hogy az elemi kárral érintett ingatlanán kívül vagyonnal nem rendelkezik.

c) akinek rendkívüli élethelyzet miatt létfenntartása veszélybe került. 

(2) Elemi kárnak minősül e rendelet vonatkozásában a tűz, robbanás, földrengés, árvíz és a belvíz.

(3) A krízistámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

a) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása és a gyermek fogadásának előkészítése szakorvos vagy védőnő általi igazolást a várandósság és a terhes-gondozás tényéről, vagy

b) a gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében igényelt támogatás esetében gyámhivatali határozatot, vagy

c) az elemi kárt igazoló szakhatósági jegyzőkönyvet és

d) a kérelmező és családja a kérelem benyújtását megelőző havi jövedelemigazolásait.

(4) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti krízistámogatás összege maximum 20.000,- Ft/naptári év.

(5) Elemi kár esetén a támogatási összeg maximum 30.000,- Ft/alkalom.

(6) Az (1) bekezdésében meghatározott jövedelem korlátok alól elemi kár esetén a képviselő-testület eltekint.

(7) A krízistámogatás megállapításáról, elutasításáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.  [7]

(8) A képviselő-testület méltányosságból eltekinthet a 15. § (1) bekezdésében meghatározott jövedelmi korlátozásoktól.


13. Beiskolázási támogatás[8]


16. § (1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal a beiskolázási költségek enyhítése érdekében a Lapáncsa településen lakcímmel rendelkező, általános iskolai tanulók számára 8.000,- Ft, a közép- és felsőfokú oktatási intézményben tanulmányokat folytató tanulók részére  10.000.- Ft összegű beiskolázási támogatást nyújt. A középfokú intézményben tanulók és a felsőoktatási intézmény hallgatói iskolalátogatási bizonyítványt, illetve hallgatói jogviszony igazolást kötelesek csatolni kérelmükhöz.


(2) A beiskolázási támogatás megállapításához a család jövedelemigazolásait nem kell becsatolni.


(3) A beiskolázási támogatás iránti kérelmet az erre rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani, legkésőbb minden év szeptember 15. napjáig, ezen határidő jogvesztő, ezen időpont után benyújtott igényeket kielégíteni nem lehet.


(4) A beiskolázási támogatás iránti kérelmet átruházott hatáskörben a polgármester bírálja el.



14. Eseti támogatás


17. § (1) Eseti támogatás formájában települési támogatás állapítható meg annak a Lapáncsa településen lakcímmel rendelkező személynek, aki, vagy akinek a családja önhibáján kívül átmenetileg létfenntartási gondokkal küzd.

(2) Eseti támogatásra az a kérelmező jogosult, akinek

a) a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át (37.050.- Ft), és

b) vagyona nincs.

(3) Eseti támogatás egy alkalommal egy családon belül csak egy személynek állapítható meg.

(4) Eseti támogatásban egy naptári éven belül ugyanaz a személy vagy család legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének erejéig részesíthető (28.500.- Ft).

(5) Az eseti támogatás egy alkalommal folyósított összege nem lehet kevesebb 3.000.-Ft-nál.

(6) Az eseti támogatás iránti kérelmekben a képviselő-testület dönt. 

(7) A képviselő-testület, méltányossági okot adó körülmény esetén a 16. § (2) bekezdésében meghatározott jövedelmi korlátoktól eltekinthet.


15. Köztemetés


18. § (1) A köztemetéssel összefüggő feladatokat az Szt. 48. §.-ban foglaltak szerint kell ellátni.

(2) A köztemetést a Polgármester rendeli el.[9]

(3) A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személy kérelmére a Polgármester a köztemetés költségeinek megtérítését méltányosságból

     a) részletekben történő megfizetését engedélyezheti,

a) elengedheti vagy

b) csökkentheti. 


16. Záró és hatályba léptető rendelkezés


19. §  (1) Ez a rendelet 2016. március 1. napján lép hatályba.

 (2) E rendelet hatályba lépésével a települési támogatások rendszeréről szóló 2/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.

      



         Nagy Levente                                                   dr.  Szarkándi Zita

polgármester                                                              jegyző



Záradék:

A rendeletet Lapáncsa település hirdetőtábláján 2016. február 19. napján kifüggesztéssel kihirdettem.


Lapáncsa, 2016. február 22.   

dr. Szarkándi Zita

        jegyző



Záradék:

A 3/2020. (IV.21.) PM rendelettel módosított, egységes szerkezetű rendeletet a helyben szokásos módon 2020. április 21. napján kihirdetésre került.


Magyarbóly, 2020. április 21.

Horváth Szabina

        aljegyző



[1]

A rendelet 4. § (1)-(3) bekezdéseiben foglalt átruházott hatáskörök a kormány 40/2020. (III.11.) számú kormányrendeletével kihirdetett és a kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló a 73/2020. (III.31.) kormányrendeletben foglalt veszélyhelyzet fennállása alatt nem alkalmazhatóak. Módosította a 3/2020. (IV.21.).

[2]

Beiktatta: a 7/2018.(VIII.16.) önkormányzati rendelet

[3]

A rendelet 9. §-ában foglalt átruházott hatáskörök a kormány 40/2020. (III.11.) számú kormányrendeletével kihirdetett és a kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló a 73/2020. (III.31.) kormányrendeletben foglalt veszélyhelyzet fennállása alatt nem alkalmazhatóak.

[4]

A rendelet 11. § (6) bekezdésében foglalt átruházott hatáskörök a kormány 40/2020. (III.11.) számú kormányrendeletével kihirdetett és a kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló a 73/2020. (III.31.) kormányrendeletben foglalt veszélyhelyzet fennállása alatt nem alkalmazhatóak. Módosította a 3/2020. (IV.21.) PM rendelet.

[5]

A rendelet 12. § (5) bekezdésében foglalt átruházott hatáskörök a kormány 40/2020. (III.11.) számú kormányrendeletével kihirdetett és a kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló a 73/2020. (III.31.) kormányrendeletben foglalt veszélyhelyzet fennállása alatt nem alkalmazhatóak. Módosította a 3/2020. (IV.21.) PM rendelet. Módosította a 3/2020. (IV.21.) PM rendelet.

[6]

A rendelet 14. § (6) bekezdésében foglalt átruházott hatáskörök a kormány 40/2020. (III.11.) számú kormányrendeletével kihirdetett és a kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló a 73/2020. (III.31.) kormányrendeletben foglalt veszélyhelyzet fennállása alatt nem alkalmazhatóak. Módosította a 3/2020. (IV.21.) PM rendelet. Módosította a 3/2020. (IV.21.) PM rendelet.

[7]

A rendelet 15. § (7) bekezdésében foglalt átruházott hatáskörök a kormány 40/2020. (III.11.) számú kormányrendeletével kihirdetett és a kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló a 73/2020. (III.31.) kormányrendeletben foglalt veszélyhelyzet fennállása alatt nem alkalmazhatóak. Módosította a 3/2020. (IV.21.) PM rendelet. Módosította a 3/2020. (IV.21.) PM rendelet.

[8]

Beiktatta: a 7/2018.(VIII.16.) önkormányzati rendelet

[9]

A rendelet 18. § (2) bekezdésében foglalt átruházott hatáskörök a kormány 40/2020. (III.11.) számú kormányrendeletével kihirdetett és a kihirdetett veszélyhelyzettel összefüggő rendkívüli intézkedések hatályának meghosszabbításáról szóló a 73/2020. (III.31.) kormányrendeletben foglalt veszélyhelyzet fennállása alatt nem alkalmazhatóak. Módosította a 3/2020. (IV.21.) PM rendelet. Módosította a 3/2020. (IV.21.) PM rendelet.