Drávaszerdahely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019. (X.22.) önkormányzati rendelete

Drávaszerdahely Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2019. (X. 22.) rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2020. 12. 11- 2023. 05. 26

Drávaszerdahely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019. (X.22.) önkormányzati rendelete

Drávaszerdahely Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2019. (X. 22.) rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról 1

2020.12.11.

Drávaszerdahely Községi Önkormányzat az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva –Drávaszerdahely Községi Önkormányzat részletes Szervezeti és Működési Szabályzatára (a továbbiakban: SzMSz) az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

Az Önkormányzat jelképei

1. § (1) Az önkormányzat jelképe a címer.

(2) Drávaszerdahely község címere: A címerpajzs alatt, a pajzs alsó, csücskös részén áthaladva lobogó, aranyszínű címerszalag, benne a következő szöveg: 11 DRÁVASZERDAHELY 77. A címerszalag középső részén a település neve, két szélén, egymástól elválasztva az évszám, amikor a falu nevét először említette írott forrás. A tárcsapajzs tetején aranyszínű korona, benne két kör alakú, egy téglalap alakú sarkain lekerekített piros színű, valamint két négyszög alakú, zöld színű drágakő. Korona jelzi, hogy a település királyi falu, már az árpádházi királyok alatt létezett. A tárcsapajzs sárga színű, alsó részén a kék színű folyó, amely a közeli Drávát, a falu nevének előtagját jelképezi. Feljebb baloldalon a heraldikában stilizált, csúcsával felfelé állított ekevas, jobbra a szintén stilizált és csúcsával felfelé állított csoroszlya. Mindkettő szimbolizálja a mezőgazdaságot, a földművelést, amellyel az itt élők foglalkoztak. A stilizált eke és a csoroszlya között középen a barna színű föld, amit a helyiek megműveltek. A föld közepén a fehér színű református templom fekete ablakokkal, amelynek léte évszázadok óta uralja a település képét. A templom csúcsától balra piros színű kontúrokkal díszrózsa, amely látható Drávaszerdahely első, feudáliskori címerpecsétjében is. A templom csúcsától jobbra háromágú, szárain alul összekötött, sárga, megérett gabonakéve, amely jelenti egyben a földművelés helyi fontosságát és a kenyeret, az életet, amiért az itt élt emberek dolgoztak. A tárcsapajzs felső részén a világossárga, ragyogó nap, amely érleli a gabonát, élteti a virágot, szimbolizálja a jövőt, a reménységet.

(3) Drávaszerdahely község hivatalos, kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere, a köríven pedig a következő felirat van: Drávaszerdahely Község Képviselő-testülete Baranya megye” felirattal.

2. § (1) A Képviselő-testület, a jegyző, valamint a Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal hivatalos, kör alakú pecsétjén középen a Magyarország címere, a köríven pedig a következő felirat van:

a) Drávaszerdahely Község Képviselő-testülete

b) Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője Baranya Megye

c) Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal Baranya Megye

(2) A polgármester kör alakú pecsétjén középen a község címere, a köríven, pedig a következő felirat van: Drávaszerdahely Község Polgármestere Szava Baranya megye.

3. §

(1) Az önkormányzat jogi személy, hivatalos megnevezése: Drávaszerdahely Községi Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat)

(2) Az Önkormányzat székhelye: 7847 Drávaszerdahely, Kossuth L. utca 17.
(3) Az Önkormányzat működési területe Drávaszerdahely község közigazgatási területére terjed ki.
(4) Drávaszerdahely Községi Önkormányzat –együttműködési megállapodás alapján- Harkány, Márfa és Szava önkormányzataival közösen az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat-és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hoz létre és tart fent.
(5) Az önkormányzat hivatalának megnevezése: Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal.
(6) Az Önkormányzat feladat- és hatásköreit a képviselő-testület és szervei gyakorolják. A képviselő-testület szerveinek felsorolását az Mötv. 41. § (2) bekezdése tartalmazza.
II. Fejezet

A Képviselő-testület feladat-és hatásköre

4. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott feladatokat, amelyek ellátási módjáról saját hatáskörében dönt.

(2) Az Önkormányzat törvényben meghatározott, kötelező feladatokat, valamint önként vállalt feladat-és hatásköröket lát el. A képviselő-testület a kötelező és önként vállalt feladatok eredményes ellátása érdekében együttműködik más önkormányzatokkal, önkormányzati társulásokkal, a térségben működő civil szervezetekkel.

(3) Az önkormányzat a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítandó közfeladatok körében ellátja a 1. számú függelékben felsorolt kormányzati funkciók szerinti alaptevékenységeket. Az Önkormányzat feladat- és hatásköreit a képviselő-testület és szervei gyakorolják. A képviselő-testület szerveinek felsorolását az Mötv. 41. § (2) bekezdése tartalmazza.

(4) A képviselő-testület egyes hatásköreit az Mötv.41. § (4) bekezdésben foglaltak szerint ruházhatja át. E hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskör visszavonható. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

(5) A Képviselő-testület nem ruházhatja át az Mötv. 42. §-ban foglalt hatásköröket.

III. Fejezet

A Képviselő-testület működése

A Képviselő-testület összehívása, meghívó, tanácskozási joggal rendelkezők

5. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő a polgármesterrel együtt. A Képviselő-testület tagjainak névsorát az SZMSZ mellé csatolt 2. számú függelék tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes, szükség szerint rendkívüli ülést és ünnepi ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(3) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évi 6 alkalommal az általa elfogadott munkaterv szerint rendes ülést tart.

(4) A Képviselő-testület összehívásáról, az ülések időpontjának meghatározásáról és a napirend összeállításáról – a munkaterv és a testületi határozatok alapján - a polgármester, távolléte vagy akadályoztatása esetén a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester gondoskodik.

(5) A polgármesteri és a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve egyidejű távollétük vagy akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület összehívásáról a korelnök gondoskodik.

(6) A polgármester ülést köteles összehívni a képviselők legalább 1/4-ének indítványára.

(7) Törvényességi okból a képviselő-testület összehívását a jegyző is kezdeményezheti.

(8) Az ülés írásos meghívóját az ülés előtt legalább 3 nappal korábban, elektronikusan kell elküldeni. A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, időpontját, a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztő nevét, szóbeli előterjesztés esetén az erre történő utalást. Az írásos előterjesztést, teljes szöveggel és mellékletekkel a képviselőknek és a külsős alpolgármesternek a meghívóhoz mellékelni kell. A képviselő-testület ülésére valamennyi írásos előterjesztés megküldésével meghívást kap a jegyző, az aljegyző valamint a Hivatal osztályvezetői, akik az ülésen teljes körű tanácskozási joggal rendelkeznek.

(9) Rendkívüli ülés összehívása esetén a meghívó az ülés előtti napon is kiküldhető. Ehhez bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, de a sürgősség okát közölni kell. Rendkívüli ülés esetén az írásos meghívó és a napirendek írásos anyaga a képviselő-testületi ülés megkezdése előtt is kiosztható.

(10) A testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét a lakosság tájékoztatása érdekében ki kell függeszteni a Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, és közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.

6. § (1) A tanácskozási joggal résztvevők és egyéb érdekeltek részére a meghívót rendes ülés esetén legkésőbb az ülést megelőző 3 nappal korábban, rendkívüli ülés esetén pedig az 5. § (9) bekezdés szerint – a tanácskozási jogra vonatkozó utalás feltüntetésével – kell elektronikusan megküldeni. A meghívóhoz az adott napirendre vonatkozóan tanácskozási joggal rendelkezők esetében csak az őket érintő előterjesztést kell mellékelni, illetve az 5. § (9) bekezdés szerinti esetekben az ülés előtt átadni.

(2) Képviselő-testület ülésére az adott napirendre vonatkozó tanácskozási joggal az adott napirendre vonatkozó írásos előterjesztés megküldésével meg kell hívni:

a.) mindazokat, akiknek a jelenléte az adott napirend alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges,
b.) a törvényben megjelölt szerveket és személyeket,
c.) a napirendi pontok előterjesztőit,
d.) a helyi nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
e.) a civil szervezeteket, önszerveződő közösségek vezetőit, képviselőit,
az adott szervezetet, személyt érintő napirendi pont vagy előterjesztés esetén.
(3) A drávaszerdahelyi székhellyel bejegyzett társadalmi szervezetek írásban jelezhetik részvételi szándékukat a testületi munkájában. Ebben az esetben részükre a meghívó megküldésre kerül és a szóban forgó társadalmi szervezet képviselője az adott napirendre vonatkozó tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén.

Közmeghallgatás és lakossági fórumok

7. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről – esetlegesen az ismertetésre kerülő tárgykörök megjelölésével - az ülés előtt legalább 5 nappal a lakosságot megfelelő hirdetmény kifüggesztésével tájékoztatni kell.

(2) A közmeghallgatás időpontját a Képviselő-testület az éves munkatervében is feltünteti. A munkatervben meghatározottakon túl közmeghallgatást kell tartani, ha azt a helyi képviselők több mint a fele indítványozza.

(3) A közmeghallgatáson a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek, a felszólalás időtartama személyenként legfeljebb 5 perc, ismételt felszólalás esetén 1 perc.

(4) Amennyiben az elhangzott kérdés, javaslat megválaszolására a közmeghallgatáson nem került sor, az azt követő 15 napon belül írásban kell választ adni, amelynek megtörténtéről a soron következő rendes képviselő-testületi ülésen a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet.

(5) A közmeghallgatásra egyebekben a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

8. § (1) A lakosság, az egyesületek közvetlen tájékoztatása, valamint a fontosabb döntések előkészítésbe történő bevonása érdekében lakossági fórumot lehet szervezni.

(2) A lakossági fórum lehet a lakosság egészét érintő fórum, vagy a lakosság szerveződéseivel, jelentősebb civil szervezetekkel, helyben működő vállalkozókkal vagy gazdasági társaságokkal lefolytatandó érdekegyeztető tanácskozás.

(3) A lakossági fórumon elhangzottakról emlékeztető készül, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik, és amely tartalmazza a legfontosabb megállapításokat és észrevételeket. A lakossági fórumon elhangzott állásfoglalások és kisebbségi vélemények lényegéről a képviselő-testületet a soron következő rendes ülésen a beszámoló a két ülés közötti időszakról és a lejárt határidejű határozatokról-napirend keretében kell tájékoztatni.

A Képviselő-testület ülése, az ülésvezetés szabályai

9. § (1) A Képviselő-testület ülései nyilvánosak. A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a Képviselő-testület tagjainak több mint a fele jelen van.

(2) A Képviselő-testület a Mötv. 46. §. (2) bekezdése alapján zárt ülést tart, illetve zárt ülést rendelhet el.

(3) A Képviselő-testület ülését a polgármester, távollétében a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester vezeti. A polgármesteri és a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.

(4) Az ülést vezető a testületi ülés megnyitása után megállapítja a képviselő-testület határozatképességét, amelyet az ülés teljes tartama alatt folyamatosan ellenőriz.

(5) Az ülés vezetője e jogkörében eljárva:

a) javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítő személyére,

b) javaslatot tesz a tárgyalandó napirendre és a tárgyalás sorrendjének elfogadására, indokolt esetben a napirendi pont elhalasztására vagy új napirendi pont, azaz rendkívüli előterjesztés felvételére;

c) tájékoztatást ad a két ülés közti időszak fontosabb eseményeiről, valamint a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról,

d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,

e) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot és kihirdeti a határozatokat,

f) biztosítja a képviselők interpellációs, kérdezési jogát,

g) bezárja az ülést.

(6) A képviselő-testület az ülés vezetőjének 9. § (5) bekezdés a) és b) pontjában foglalt javaslatairól vita és alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt.

A tanácskozás rendjének fenntartása

10. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása az ülés vezetőjének feladata.

(2) Ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, és rendreutasítja, aki a tanácskozás, illetőleg a képviselő méltóságát sértő kifejezéseket használ,

b) tartós rendzavarás, állandó lárma, vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében –ha ismételt figyelmeztetései sem jártak eredménnyel - megvonhatja a hozzászólótól a szót, vagy felfüggesztheti az ülést,

(3) a tanácskozás rendjének megzavarása esetén rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig, az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti. Az ülés levezetőjének a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, azzal vitába szállni nem lehet.

Az előterjesztés

11. § (1) A napirendi pont előterjesztésére a polgármester, alpolgármester, bármely képviselő vagy bizottsági elnök, az önkormányzati intézmények vezetői, a nemzetiségi önkormányzatok elnökei, a jegyző, valamint feladatkörében a Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal osztályvezetője és a belső ellenőr, vagy a munkatervben kijelölt más személy jogosult.

(2) A képviselő-testület vagy a bizottság elé kerülő előterjesztés lehet:

a) az éves munkatervben előirányzott napirendi pontból vagy aktuális feladatból következő, érdemi döntést igénylő javaslat vagy

b) tájékoztató, beszámoló jellegű anyag.

(3) Az érdemi döntést igénylő javaslat irányulhat önkormányzati rendelet megalkotására vagy határozat meghozatalára.

(4) A testületi vagy bizottsági ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban került sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(5) Kötelezően írásos előterjesztést kell készíteni a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyekben.

(6) Az előterjesztés két részből áll, amelynek formai és tartalmi követelményei:

a) az első rész: tárgy-és helyzetelemzésből, az előzmények ismertetéséből, a döntési javaslat indoklásából, illetve szükség szerint a csatolt mellékletekből áll;

b) a második rész: a döntési javaslatot tartalmazza, amely lehet határozati javaslat vagy rendelet-tervezet.

(7) A határozati javaslatnak tartalmaznia kell a végrehajtási határidőt, és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

(8) A polgármester –különleges szakértelmet igénylő ügyekben– szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat összeállítására. Az előterjesztést –törvényességi szempontból– ilyenkor is a jegyző ellenőrzi.

(9) Az előterjesztésen az aláírás s.k. megjelöléssel is történhet, bélyegzőnyomatot nem kell alkalmazni.

Rendkívüli előterjesztés

12. § (1) Rendkívüli előterjesztésnek minősül minden olyan előterjesztés, amely az ülés meghívójában nem szerepel. A Képviselő-testület vagy bizottság –az ülést levezető javaslatára– a napirend elfogadásakor dönthet a rendkívüli előterjesztés megtárgyalásáról.

(2) Rendkívüli előterjesztés benyújtására a felmerült szoros határidő, az önkormányzat halasztást nem tűrő érdeke vagy más alapos indok miatt kerülhet sor.

(3) A rendkívüli előterjesztés a képviselő-testületi ülés megkezdéséig elektronikusan kiküldhető vagy az ülésen írásban kiosztható.

(4) Rendkívüli előterjesztés benyújtására kizárólag rendes ülés keretében kerülhet sor.

A vita és felszólalások

13. § (1) Az ülés vezetője a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, de javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is.

(2) Napirendenként elsőként a napirendi pont előterjesztője vagy előadója ismerteti a szóbeli előterjesztést vagy kiegészítheti az írásbeli előterjesztést.

(3) Az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, az általános tanácskozási joggal valamint az adott napirendi pontra vonatkozóan tanácskozási joggal résztvevők kérdést tehetnek fel, amelyre az előadó köteles választ adni.

(4) A napirend tárgyalása során a bizottságok elnökei ismertetik az általuk tárgyalt előterjesztéssel kapcsolatos bizottsági állásfoglalást; javasolják-e vagy sem az előterjesztés határozati javaslatának elfogadását. A bizottság állásfoglalását akkor köteles indokolni, ha azt a Képviselő-testület kéri.

(5) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. Indokolt esetben a polgármester szót adhat bármely személynek, aki a testületi ülésen nem döntési és tanácskozási joggal vesz részt.

(6) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. E javaslatról a testület vita nélkül határoz.

(7) A napirend előadója a szavazás előtt javasolhatja a téma napirendről történő levételét, valamint javaslatát meg is változtathatja. Az indítványról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(8) A vita lezárása után, határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

A döntéshozatal szabályai

14. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő, és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület –az elhangzás sorrendjében–, majd az eredeti határozati javaslatról.

(2) A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

(3) A képviselő döntéshozatalból történő kizárására az Mötv. 49. §-ának rendelkezései irányadók. Amennyiben a képviselő személyes érintettsége esetén – az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott- bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, -erre irányuló indítvány esetén- a Képviselő-testület az Mötv. 33. §-ában meghatározott keretek között, a soron következő rendes ülésén dönt a képviselő havi tiszteletdíjának 100 %-os megvonásáról.

(4) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Az ülést levezető először az igen, majd a nem, végül a tartózkodásra vonatkozóan kér szavazást. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, az ülést levezető a szavazást bármely képviselő kérésére egy alkalommal megismételheti.

(5) Az ülésvezető megállapítja és kihirdeti a javaslat mellett, majd az ellene szavazók, és a tartózkodók számát. Az ellenszavazat vagy tartózkodás tényét az érintett képviselő külön kérésére a jegyzőkönyvben rögzíteni lehet.

15. § (1) A minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

(2) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában meghatározott eseteken kívül az alábbi döntések meghozatalához:

a) bérhitel kivételével a hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz, ha annak értéke a 2 millió forint értékhatár felett van,

b) a településrendezési terv jóváhagyásához,

c) a testületi hatáskörök átruházásához, annak visszavonásához,

d) önkormányzati kitüntetés, elismerő cím adományozásához,

e) helyi népszavazás kiírásához.

16. § (1) A Képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. A titkos szavazást kezdeményezheti a polgármester vagy bármelyik képviselő.

(2) A titkos szavazás lebonyolítására három képviselő tagból álló szavazatszámláló bizottságot kell létrehozni, ennek során meg kell jelölni a szavazatszámláló bizottság elnökét. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, és urna igénybevételével történik. A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.

(3) A titkos szavazásról szóló jegyzőkönyv tartalmazza:

a) a szavazás helyét és idejét,

b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét, tisztségét,

c) a szavazás eredményét,

d) a szavazatszámláló bizottság elnökének és tagjainak aláírását.

Név szerinti szavazás

17. § (1) Névszerinti szavazást kell elrendelni, ha:

a) azt a törvény írja elő, (az Mötv. 55. §.-a alapján, a képviselő-testület feloszlatásának kimondása esetén);

b) a képviselők legalább egynegyede azt indítványozza,

c) a 10 millió forinton felüli hitel felvételénél a bérhitel kivételével,

d) a település jogi státuszát érintő ügyeknél,

e) a tervezett új, bruttó 300 millió Ft-ot elérő vagy azt meghaladó összköltségvetésű pályázatok, beruházások elhatározásáról szóló döntés esetén.

(2) A névszerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa az ülésen jelenlévő testületi tagok nevét, akik ekkor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak.

(3) A szavazatok összeszámlálásáról az ülés vezetője gondoskodik.A névszerinti szavazás eredményét a testületi ülés jegyzőkönyvébe kell foglalni.

Határozathozatal

18. § (1) A Képviselő-testület határozatait külön-külön –a naptári év elejétől kezdődően– folyamatosan sorszámmal, és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Drávaszerdahely Községi Önkormányzat …/….. év (… hó…nap) számú határozata.

(2) A testületi határozatokról a Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal elektronikus időrendi nyilvántartást vezet.

(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 3 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.

(4) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a jegyző készíti elő, és a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.

(5) A képviselő-testület az ülésről készült jegyzőkönyvben történő rögzítéssel, vita és alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt:

a) jelen rendelet 9. § (6) bekezdésében meghatározott esetekben,

b) ügyrendi kérdésekben, azaz a képviselő-testületi ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, eljárási kérdésekre vonatkozó javaslatok tárgyában;

c) a határozati javaslat vagy rendelet-tervezet módosítására, kiegészítésére tett javaslat, kiegészítő, módosító indítványok esetén.

(6) A képviselők az ülés során bármikor tehetnek ügyrendi javaslatot, és részükre soron kívül szót kell adni.

Közérdekű kérdés, javaslat, bejelentés

19. § (1) A képviselő a képviselő-testületi ülés napirendjének megtárgyalása után – két perc időtartamban – szóban vagy írásban a polgármesterhez, alpolgármesterhez, jegyzőhöz, bizottság elnökéhez önkormányzati ügyben közérdekű kérdést intézhet, amelyre az ülésen szóban vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.

(2) Közérdekű kérdésnek minősül minden olyan képviselő-testületi hatáskörbe tartozó szervezetre, működésre, előkészítésre, stb. vonatkozó tudakozódás, amely nem kapcsolódik az ülés napirendjének témaköreihez.

(3) A képviselők a közérdekű kérdések elhangzása után közérdekű bejelentést, javaslatot tehetnek 2 perces időtartamban.

A jegyzőkönyv

20. § (1) A Képviselő-testület üléséről az Mötv. 52. § (1) bekezdés szerinti tartalommal jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A képviselő-testület ülésén készített hangfelvétel kizárólag az írásos jegyzőkönyv elkészítésének segítése céljából készül, a hangfelvételeket az ülés jegyzőkönyvének elkészültét követő 1 hónap után törölni kell.

(3) A testületi ülés jegyzőkönyvét két példányban kell elkészíteni. Ebből:

a) az első példány irattárba kerül,

b) a második példányt – a zárt ülésről készült jegyzőkönyvek kivételével – az év során készített jegyzőkönyvekkel együtt kötetbe kell kötni.

(4) A jegyzőkönyv hitelesített példánya és mellékletei beszkennelt formában az Mötv. 52. § (2) bekezdés által megjelölt határidőben a Nemzeti Jogszabálytárba feltöltésre kerülnek, valamint közzé kell tenni az önkormányzat hivatalos honlapján.

(5) A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv minden példányához csatolni kell a meghívót, jelenléti ívet, előterjesztéseket és mellékleteit, valamint az elfogadott rendeletet is.

(6) A hozzászóló, indítványtevő kérheti az általa elmondottak szó szerinti jegyzőkönyvbe foglalását.

(7) A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester, a jegyző, és két jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.

(8) A jegyzőkönyvet annak aláírását követően, erre irányuló kérés esetén, elektronikus úton meg kell küldeni a települési képviselőnek.

(9) Jelen szakasz rendelkezéseit a (3) és (7) bekezdés kivételével megfelelően alkalmazni kell a bizottsági ülések jegyzőkönyveire is.

A rendeletalkotás

21. § (1) Rendelet alkotását (módosítását, hatályon kívül helyezését) kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a képviselő,

c) a jegyző.

(2) A képviselő és a bizottság az indítványt a polgármesterhez nyújtják be. A polgármesternek vagy a jegyzőnek az indítványt közvetlenül a képviselő-testülethez kell előterjeszteniük.

(3) A rendelet-tervezet szakmai előkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(4) A lakosság széles rétegének jogait, kötelességeit érintő önkormányzati rendeletek előkészítésénél a képviselő-testület előzetesen elveket, szempontokat fogalmazhat meg. Előkészítési elvek és szempontok megfogalmazásának mellőzése esetén is az ilyen rendeletek elkészült tervezeteit társadalmi egyeztetés céljából az önkormányzat honlapján, annak hiányában a Harkányi Közös Önkormányzati Hivatalra vonatkozó adatokat is tartalmazó Harkány Város honlapján legalább 5 napig közszemlére kell bocsátani.

(5) A rendelet megalkotása során figyelembe kell venni az alábbiakat:

a) a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt terjeszti elő,

b) a rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.

(6) Az önkormányzati rendeleteket külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával kell ellátni a következők szerint: Drávaszerdahely Községi Önkormányzat Képviselő-testületének…/20..(…hó…nap) számú rendelete /…a rendelet címe…/.”

(7) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írják alá.

(8) Az önkormányzati rendelet kihirdetése és közzététele:

a) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon, a hirdetőtáblára kiffüggesztve kell kihirdetni.

b) A jegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek az őket érintő rendeletekről.

c) A jegyző a rendeletet az Mötv. 51. § (2) bekezdés alapján a kihirdetést követően haladéktalanul megküldi a Kormányhivatalnak.

IV. Fejezet

Települési képviselő

22. § (1) A képviselő jogállására az Mötv. 28-40. §-ai és jelen rendelet rendelkezései irányadóak.

(2) A képviselő –egyedül vagy több képviselővel közösen - évente egy alkalommal beszámolót, tájékoztatót tarthat a lakosság részére az általa végzett tevékenységről vagy a képviselő-testület közérdeklődésre számot tartó döntéseiről.

(3) A képviselői és polgármesteri vagyon-nyilatkozatok nyilvántartásáról, ellenőrzéséről, kezeléséről és vizsgálatáról– a (4) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - valamint az összeférhetetlenségi és méltatlansági bejelentésekkel kapcsolatos feladatok ellátásáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik.

(4) A települési képviselő vagyonnyilatkozatát a közös önkormányzati hivatal személyügyekkel foglalkozó munkatársa részére adja át.

A Képviselő-testület bizottságai

23. § (1) A Képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságot választ.

(2) A bizottság –feladatkörében– előkészíti a Képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását. Saját hatáskörében dönt a részére átruházott ügyekben és feladatkörökben.

(3) Egy települési képviselő egyidejűleg több bizottság tagjává is megválasztható, de csak egy bizottság elnökévé. A bizottság elnökét és tagjait a képviselő-testület választja meg.

(4) A bizottság elnökének és tagjainak személyére vagy visszahívására bármelyik képviselő és a polgármester tehetnek javaslatot.

(5) A Képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására három tagból álló ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása, feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(6) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság, amely két fő választott képviselőből és egy fő külsős tagból tevődik össze.

(7) A bizottság elnökének és tagjainak felsorolását e rendelet 3. számú függeléke tartalmazza.

(8) A bizottság feladat-és hatásköre:

a) a Mötv. 39. § (3) bekezdésében meghatározottak szerin nyilvántartja, ellenőrzi, kezeli és vizsgálja a polgármesteri és képviselői vagyonnyilatkozatokat,

b) a Mötv. 37. § bekezdésében meghatározott összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok ellátása,

c) állást foglal ügyrendi kérdésekben.

A bizottság ülései

24. § (1) A bizottság szükség szerint tart ülést. A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, a képviselő-testület tagjai közül választott, valamint a külsős alpolgármestert, a képviselőket és a jegyzőt. A bizottság ülésére ezen kívül mindazon személyek meghívhatók, akiknek részvételét a bizottság elnöke, együttes ülés esetén a bizottságok elnökei szükségesnek tartják.

(2) A bizottság éves munkaterv alapján dolgozik, ülését az elnök hívja össze és vezeti a tanácskozást. Az elnök akadályoztatása esetén e feladatokat az általa megbízott bizottsági tag képviselő látja el.

(3) A bizottság elnöke köteles összehívni a bizottságot az Mötv. 60. §-ában hivatkozott 44. §-ában meghatározottakon túl:

a.) a képviselő-testület határozatára;
b.) a polgármester, vagy
c.) a bizottsági tagok legalább felének indítványára.
(4) A 23-24. §-okban foglalt eltérésekkel a bizottság működésére, határozatképességére és határozathozatalára, az SZMSZ Képviselő-testületre vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni.

A Polgármester

25. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el és felelős az önkormányzat egészének működéséért.

(2) A polgármester illetményét és költségtérítését a Mötv. 71. § (2)-(6) bekezdése alapján a képviselő-testület határozza meg.

(3) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a megszűnést követően nyolc munkanapon belül írásba foglaltan adja át munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában a képviselő-testületi tag alpolgármesternek.

(4) A polgármester az Mötv. 67-68. §-aiban foglaltakon kívül az alábbi főbb feladatokat látja el:

a.) segíti a képviselők munkáját;
b.) összehívja és vezeti a testület üléseit;
c.) képviseli az önkormányzatot;
d.) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat;
e.) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a helyi civil szerveződésekkel;
f.) ellátja a település nemzetközi kapcsolatrendszerének összehangolását;
g.) a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – az Mötv.42. §-ban meghatározott ügyek kivételével – dönt a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben úgy, mint: rövid határidős pályázatok benyújtása, hiánypótlások teljesítése, szerződések, megállapodások megkötése, jognyilatkozatok megadása.
(5) A polgármesterre átruházott hatáskörök a következők:
a) dönt a szociális és gyermekjóléti ellátásokról és a szociális és gyermekjóléti igazgatásról szóló 4/2015. (II. 28.) számú önkormányzati rendelet által hatáskörébe utalt ügyekben,
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat az önkormányzat által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak felett, valamint az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzat közalkalmazottai felett,
c) gyakorolja a pénzügyi kötelezettségekkel nem járó tulajdonosi jogokat, amelyeket az építési törvény vagy a Ptk. határoz meg,
d) az SzMSz 37. § (4) bekezdésében írtak szerint dönt az önkormányzat vagyonát és tulajdonát érintő ügyekben.
e) A polgármester saját hatáskörében az önkormányzat vagyonát, vagy tulajdonát érintő ügyekben nettó 5.000.000 Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, vehet fel hitelt, írhat alá megállapodásokat, szándéknyilatkozatokat, nettó 5.000.000 Ft értékhatárig engedhet el követeléseket. A szerződéskötés tényéről a képviselő-testületet utólagosan tájékoztatja. Ugyancsak saját hatáskörében dönthet bérhitel felvételéről, nyilatkozhat az elővásárlási-, és használati jog gyakorlásáról, hozzájárulhat a szerződést biztosító mellékkötelezettségek alapításához, törléséhez.

Alpolgármester

26. § (1) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére tagjai közül egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert, és további egy fő társadalmi megbízatású külsős alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát, hivatali munkarendjét a polgármester határozza meg.

(3) A polgármester távollétében, illetve akadályoztatása esetén a képviselő-testületi tagok közül választott alpolgármestert a polgármester jogosultságai illetik meg.

A Jegyző

27. § (1) A Harkányi Közös Önkormányzati Hivatalt fenntartó önkormányzatok polgármesterei a Mötv. 83. § b) pontjának megfelelően–pályázat alapján határozatlan időre- nevezik ki a jegyzőt.

(2) A jegyző ellátja az Mötv. 81. és 83. §-aiban, valamint a Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában rögzített feladatokat. A Közös Hivatal Szervezeti-és Működési Szabályzatát e rendelet 4. számú függeléke tartalmazza.

(3) A jegyzőt az aljegyző helyettesíti. A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve az érintettek akadályoztatása esetén legfeljebb hat hónap időtartamra a pénzügyi osztály vezetője helyettesíti.

(4) A jegyzőre átruházott hatáskörök:

a) méltányossági kérelem elbírálása a hivatali helyiségen és munkaidőn kívüli házasságkötésekről szóló rendelet szerint.

A társulás

28. § (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében –más önkormányzatokkal - jogi személyiséggel rendelkező társulásban vehet részt.

(2) A társulást írásbeli megállapodással hozzák létre. A megállapodást a polgármester írja alá.

(3) Az önkormányzat az alábbi társulásokban vesz részt:

a) Harkányi Körzeti Óvodai Társulás,

b) Mecsek-Dráva Regionális Szilárdhulladék Kezelő Rendszer Létrehozását Célzó Önkormányzati Társulás,

c) Villányi Mikrotérségi Szociális- és Gyermekjóléti Társulás.

(4) A társulásokra átruházott hatáskörök a következők:

a) a Harkányi Óvoda, Mini Bölcsőde és Konyha vonatkozásában az intézményirányítói valamint fenntartói hatáskörök gyakorlása,

b) a Villányi Családsegítő, Gyermekjóléti és Szociális Központ vonatkozásában az intézményirányítói valamint fenntartói hatáskörök gyakorlása.

A Közös Önkormányzati Hivatal

29. § (1) Drávaszerdahely Községi Önkormányzat –a Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal létrehozásáról és működtetéséről szóló megállapodás alapján- Harkány város, Márfa és Szava községek önkormányzataival közösen az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat-és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hoz létre és tart fent. A közös hivatal létrehozására és működtetésre vonatkozó megállapodás e rendelet 5. számú függelékét képezi.

(2) Az önkormányzat hivatalának hivatalos megnevezése: Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal. A Hivatalt a jegyző vezeti. A közös önkormányzati hivatal feladatait az Mötv.-ben, valamint a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában foglaltak szerint köteles ellátni.

(3) A Harkányi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 7815 Harkány, Petőfi Sándor utca 2-4.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

30. § (1) Ez a rendelet 2019. október 22. napján 18:30 órakor lép hatályba. A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

(2) Jelen SzMSz hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Drávaszerdahely Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2014. (XII. 23.) számú rendelete.

1

Az önkormányzati rendeletet a Drávaszerdahely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (V. 26.) önkormányzati rendelete 30. §-a hatályon kívül helyezte 2023. május 27. napjával.