Szörény község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2013.(XII.31.) önkormányzati rendelete A szociális ellátások helyi szabályozásáról

Szörény község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2013.(XII.31.) önkormányzati rendelete A szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 08. 26

S

Szörény község Önkormányzat Képviselő-testületének

8/2013.(XII.31.) önkormányzati rendelete



A  szociális ellátások helyi szabályozásáról



Szörény község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés a) pontja, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló – többször módosított - 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 1. §-ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. §(3) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 38. §-ának (9) bekezdésében, 43/B § (1) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 47. §-ának (1) bekezdésében, 50.§-ának (3) bekezdésében, a 62. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról  az alábbi rendeletet alkotja:


I. FEJEZET

 

Általános rendelkezések


A rendelet célja


A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

 

A rendelet hatálya


   1.  §.


A rendelet hatálya kiterjed:


(1) Szörény Önkormányzat közigazgatási területén élő lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, a bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre, a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre.


(2) Az Szt.6.§-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Zádor község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.


(3) Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.


(4) Az Szmtv. szerinti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát Magyarország területén gyakorolja, és bejelentett lakóhellyel rendelkezik.


(5) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében Szörény önkormányzat által szervezett és nyújtott ellátásokra. 

  

Eljárási rendelkezések


2.   §.


(1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Kétújfalui Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban: Hivatal) lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.

 (2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása más intézmény (Szoceg Nonproft Kft) útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a Központ Vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.


3. §.


(1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.


(2)  A jogosultság megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok (temetés költségeiről – a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla; az elhunyt halotti anyakönyvi kivonata; keresőképtelenséget alátámasztó orvosi vagy kórházi igazolás; nem várt többletkiadást igazoló dokumentum; stb.)


(3) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők,  valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.


 4. §.


(1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedését követően az Önkormányzat pénztárából, külön kérelem esetén átutalással történik.  A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.


5. §.


(1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni, továbbá, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.


(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető. 


6. §.


(1) A lakásfenntartási támogatás, az önkormányzati segély egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A természetbeni támogatás formája lehet: közüzemi díjakhoz történő hozzájárulás, Erzsébet utalvány, tankönyv és tanszervásárlás támogatása, gyermekintézményi térítési díjhoz történő hozzájárulás. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.



7. §.


(1) A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni.


(2) A képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.



II. FEJEZET

 

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások


Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt.-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint

a.) méltányossági ápolási díjat,(18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását végző személy kérelmére)

b.) önkormányzati segélyt

állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások).



















8. §.

Aktív korúak ellátása

Rendszeres szociális segély

Együttműködés eljárási szabályai

 (1) Az együttműködésre kötelezett személy köteles 

a) a határozatban megjelölt időn belül a c) pontban együttműködésre kijelölt intézménynél jelentkezni,

b) együttműködni a beilleszkedési program kidolgozásában a megállapodásban foglaltak szerint. 

c) a SZOCEG Kht Dr Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Kétújfalui Mikrótérség (székhely: 7975 Kétújfalu, Arany János utca 11., a továbbiakban: családsegítő szolgálat) való kapcsolattartásra. 

(2) A családsegítő szolgálattal való együttműködési kötelezettség magában foglalja: 

a) a jogosultságot megállapító határozatban megjelölt időpontban történő megjelenést,

b) nyilatkozattételt az együttműködési szándékról,

c) az írásos megállapodásban foglalt időpontokban történő megjelenést,

d) az együttműködésre kötelezett szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó speciális segítő egyéni és / vagy csoportos programon való részvételt.

9. §.

A beilleszkedést segítő program típusai

 a) állapotfelmérő és álláskeresési tréningek,

b) szociális életvezetési tanácsadás,

c) mentálhigiénés tanácsadás,

d) pályaválasztási és pályakorrekciós tanácsadás,

e) munkavállalási tanácsadás,

f) közfoglalkoztatási forma valamelyikében való részvétel,

g) az életvezetési képesség megőrzését és javítását célzó, az egyént és családját érintő személyes megbeszélés, csoportos foglalkozás,


h) pszichológiai tanácsadás,


i) egyéni képességeket fejlesztő, vagy az életmódot formáló foglalkozásokon, tanácsadáson, illetve munkavégzésre felkészítő programban való részvétel.




10. §

Az együttműködési kötelezettség megszegésének esetei

Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha: 

a) a megállapított határidőn belül nem köt írásos megállapodást a családsegítő szolgálattal,  

b) a vállalt programot  1 hónapon keresztül önhibájából nem teljesíti,

c) a megjelenési kötelezettségének elmulasztását a családsegítő szolgálat felé nem, vagy nem hitelt érdemlően igazolja, egészségügyi ok esetén háziorvos (szakorvos) által kiállított igazolást nem nyújtja be.


11.§.


(1) Az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartása, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettségének a jegyző felszólításától számított 5 napon belül tegyen eleget.


(2) Az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatban fel kell hívni az ügyfelet, hogy a helyi önkormányzati rendeletben előírtak szerint a lakókörnyezet rendezettségét folyamatosan köteles biztosítani.


(3) A lakókörnyezet rendezettségét a jegyző alapvetően a jogosultság megállapítására irányuló eljárásban, valamint a jogosultság felülvizsgálatakor köteles ellenőrizni. 


(4) A felszólítást végzés formájában kell megtenni. A végzésben konkrétan és pontosan meg kell határozni az elvégzendő, teljesítendő feladatokat és a határidőt. Fel kell hívni a végzésben a figyelmet a teljesítés elmaradásának jogkövetkezményeire, ami a bérpótló juttatásra való jogosultság megállapítására irányuló eljárásban a kérelem elutasítására, a bérpótló juttatásra való jogosultság felülvizsgálatára irányuló eljárásban a jogosultság megszüntetésére lesz.


(5) A felszólítást követően az ellenőrzést helyszíni szemle keretében kell lefolytatni, a teljesítését vagy annak elmaradását képfelvétellel kell rögzíteni, valamint a helyszíni szemle lefolytatásáról jegyzőkönyvet kell felvenni.


(6) A kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház udvarának tisztántartása során elvégzendő feladatai:


-a trágyát szivárgásmentes, zárt trágyagyűjtőben kell tárolni, ahol a trágyagyűjtőnek vízhatlan aljzatúnak kell lennie. A trágyagyűjtőt zárt fedéllel kell ellátni,

-a trágyalé gyűjtésére szivárgásmentes, zárt fedéllel ellátott trágyalégyűjtőt kell létesíteni, amely könnyen tisztítható, hézagmentes, szilárd burkolattal ellátott, megfelelő lejtésű és zárt elfolyón keresztül van a zárt tárolóba bekötve,

-közterületen nem tarthat nagy-illetve kishaszonállatot,

-közterületen nem tarthat építési törmeléket,

-köteles lakóudvaron a fű lenyírását elvégezni, tisztántartani, kommunális szilárd hulladékot zárt tárolóban tartani,

-az ingatlan előtti járdaszakasz (járda hiányában egy méter széles területsáv, illetőleg ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület) tisztántartása,

-a járdaszakasz melletti nyílt árok és ennek műtárgyai tisztán tartása, fű lenyírása, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok és más hulladékok eltávolítása.


 

Lakásfenntartási támogatás


12. §


(1) A lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltétele megegyezik a rendelet 11.§-ban szabályozottakkal.


Ápolási díj

 

13. §.


(1) A képviselő-testület ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 150%-át.


14. §.

  

A rendelet alapján adható ápolási díj megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja


15. §


Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése


(1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.




(2) A házi segítségnyújtást végző intézmény az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését havi rendszerességgel ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a jegyzőnek jelzik.

  


Önkormányzati segély

16. §.


 (1) Szörény község Önkormányzat Képviselő-testülete azon személyek részére

-akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról gondoskodni nem tudnak,

-betegség, haláleset bekövetkezése miatt létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerültek,

-gyermeke(i) iskoláztatás biztosítása és nevelése érdekében időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdenek

önkormányzati segélyt nyújt.


(2)   Önkormányzati segélyben kell részesíteni kérelemre azt a személyt:

a) ahol az egy főre jutó havi családi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 §-át,

b) egyedül élő vagy egyedül álló esetén annak 200 %-át.


(3) Az önkormányzati segély összege:

- rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási gondra való hivatkozás esetén 3.000 forint, és egy naptári éven belül legfeljebb egy alkalommal adható, valamint egy családban egyidejűleg csak egy személy jogosult.

- gyermek és fiatal felnőtt, valamint kismama rászorultságára tekintettel: 10.000 Ft,

- elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segély esetén: 30.000 Ft.


(4) Temetési költséghez való hozzájárulásként az önkormányzati segély – kérelemre – kamatmentes kölcsön formájában is megállapítható. A visszafizetés részletes szabályait külön hatósági szerződésben kell szabályozni.


(5) A temetési költségek finanszírozása érdekében önkormányzati segély nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.













17. §.



Az önkormányzati segély megállapításával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.


III. FEJEZET

 

Természetben nyújtott szociális ellátások


18. §.


Közgyógyellátás


(1) Méltányosságból, kérelemre, egyedi elbírálás alapján annak a személynek is megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága, aki szociálisan rászorult, és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, akinél az egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg, egyedül élő esetén 200%-át,

továbbá a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át.



IV. fejezet


19. §.


Szociális szolgáltatások


Az Szt. értelmében szociális alapszolgáltatások:

-étkeztetés

-házi segítségnyújtás

-családsegítés



20.§


Étkeztetés



Az étkeztetést a képviselő-testület SZOCEG Nonprofit Kft útján biztosítja.












21. §


Házi segítségnyújtás


A házi segítségnyújtást a képviselő-testület SZOCEG Nonprofit Kft biztosítja.



22.§.


Családsegítés



A családsegítést a képviselő-testület A SZOCEG Nonprofit Kht. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Kétújfalui Mikrótérség intézmény útján biztosítja.



V. fejezet 

  

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


23. §.

   

  1. A rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, egyidejűleg hatályát veszti a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 3/2008.(IV.17.), valamint az ezt módosító 6/2011.(IX.15.), 15/2009.(X.22.), 11/2009.(IX.7.), 9/2009.(VIII.13.), 8/2009.(V.29.), 1/2009.(II.12.) önkormányzati rendeletek.


(2)A rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és e törvény végrehajtására hozott magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.



 Boros István                                                                                                Hajas Endre

 polgármester                                                                                                   jegyző 




A rendelet kihirdetésre került:


Szörény, 2013. december 31.



Hajas Endre

    jegyző





zerkesztés...