Gyöngyösmellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2024. 02. 01 10:00

Gyöngyösmellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 9.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátások helyi szabályozásáról

2024.02.01.

Gyöngyösmellék község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló – többször módosított - 1993. évi III. tv. 1. §-ának (2) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.

1. § [Eljárási rendelkezések]

(1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Kétújfalui Közös Önkormányzati Hivatalnál és azok kirendeltségein (a továbbiakban: Hivatal), az erre rendszeresített formanyomtatványon (1. számú függelék) lehet szóban az ügyintéző segítségével, vagy írásban előterjeszteni.

(2) A nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat kézhezvételét követően az önkormányzat pénztárából, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(3) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni, továbbá, ha az ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. r. erre vonatkozó melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

(4) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

(5) A települési támogatás egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A természetbeni támogatás formája lehet: közüzemi díjak kifizetése, Erzsébet- utalvány, tankönyv- és tanszervásárlás támogatás, gyermekintézményi térítési díjak kifizetése. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(6) A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

2. § [Települési támogatás]

(1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt.-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint

a) települési támogatást

b) rendkívüli települési támogatást

c) terménytámogatást

d) köztemetést

állapít meg.

(2) A rendelet alapján adható, az (1) bekezdésben meghatározott támogatások megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

3. § [Települési támogatás formái]

A települési támogatás

a) létfenntartási gondok enyhítése

b) lakhatás támogatása

c) az egészségi állapot megőrzését jelentő szolgáltatások költségeihez való részbeni hozzájárulás

d) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás

e) iskolakezdés támogatása

f) időskorúak települési támogatása

g) ápolási támogatás

h) ünnepi települési támogatás céljából nyújtható.

4. § [Települési támogatás létfenntartási gondok enyhítésére]

(1) Települési támogatás létfenntartási gondok enyhítése céljából annak a személynek állapítható meg, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének négyszeresét. A támogatás évente egy alkalommal adható, s egy családban egyidejűleg csak egy személy jogosult. A támogatás összege 10.000 Ft.

(2) Az 1. számú függelék szerinti kérelméhez a kérelmezőnek csatolni szükséges a saját, valamint a vele egy háztartásban élő személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól szóló bizonyítékokat, igazolásokat.

5. § [Települési támogatás lakhatás támogatása céljából]

(1) Települési támogatás lakhatás támogatása céljából azon háztartás részére állapítható meg, ahol

a) a háztartásban élő és ott lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező személyek egy főre jutó jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének négyszeresét és

b) a háztartás egyik tagjának sincs vagyona, valamint

c) legalább egy közüzemi számlát csatol kiadásairól, mely 90 napnál nem régebbi.

(2) Az 1. számú függelék szerinti kérelméhez a kérelmezőnek csatolni szükséges a saját, valamint a vele egy háztartásban élő személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól szóló bizonyítékokat, igazolásokat.

(3) A települési támogatás ezen formája ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek számától.

(4) A lakhatást elősegítő település támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától, egy év időtartamra kerül megállapításra. A támogatás összege 5.000 Ft havonta.

(5) Nem állapítható meg lakhatást elősegítő települési támogatás annak aki, vagy akivel egy háztartásban élő személy

a) albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja lakását

b) lakásbérleti, vagy tulajdonjogára vonatkozóan tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződése áll fenn.

(6) A települési támogatásra való jogosultság egyéb feltétele a lakókörnyezet rendezettségének folyamatos biztosítása.

(7) A települési támogatásra való jogosultságot megállapító határozatban fel kell hívni az ügyfelet, hogy a helyi önkormányzati rendeletben előírtak szerint a lakókörnyezet rendezettségét folyamatosan köteles biztosítani.

(8) A lakókörnyezet rendezettségét a polgármester alapvetően a jogosultság megállapítására irányuló eljárásban, valamint a jogosultság felülvizsgálatakor köteles ellenőrizni. Amennyiben a lakókörnyezet rendezettsége nem megfelelő, úgy az ügyfelet fel kell szólítani, hogy a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására irányuló kötelezettségének a polgármester felszólításától számított 5 napon belül tegyen eleget.

(9) A felszólítást végzés formájában kell megtenni. A végzésben konkrétan és pontosan meg kell határozni az elvégzendő, teljesítendő feladatokat és a határidőt. Fel kell hívni a végzésben a figyelmet a teljesítés elmaradásának jogkövetkezményeire, ami a települési támogatásra való jogosultság megállapítására irányuló eljárásban a kérelem elutasítására, a települési támogatásra való jogosultság felülvizsgálatára irányuló eljárásban a jogosultság megszüntetésére lesz.

(10) A felszólítást követően az ellenőrzést helyszíni szemle keretében kell lefolytatni, a teljesítését vagy annak elmaradását képfelvétellel kell rögzíteni, valamint a helyszíni szemle lefolytatásáról jegyzőkönyvet kell felvenni.

(11) A kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház udvarának tisztántartása során elvégzendő feladatai:

a) a trágyát szivárgásmentes, zárt trágyagyűjtőben kell tárolni, ahol a trágyagyűjtőnek vízhatlan aljzatúnak kell lennie. A trágyagyűjtőt zárt fedéllel kell ellátni,

b) a trágyalé gyűjtésére szivárgásmentes, zárt fedéllel ellátott trágyalé gyűjtőt kell létesíteni, amely könnyen tisztítható, hézagmentes, szilárd burkolattal ellátott, megfelelő lejtésű és zárt elfolyón keresztül van a zárt tárolóba bekötve,

c) közterületen nem tarthat nagy-illetve kishaszonállatot,

d) közterületen nem tarthat építési törmeléket,

e) köteles lakóudvaron a fű lenyírását elvégezni, tisztántartani, kommunális szilárd hulladékot zárt tárolóban tartani,

f) az ingatlan előtti járdaszakasz (járda hiányában egy méter széles területsáv, vagy, ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület) tisztántartása,

g) a járdaszakasz melletti nyílt árok és ennek műtárgyai tisztán tartása, fű lenyírása, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok és más hulladékok eltávolítása.

6. § [Települési támogatás az egészségi állapot megőrzését jelentő szolgáltatások költségeihez való részbeni hozzájárulásként ]

(1) Települési támogatásként az egészségi állapot megőrzését jelentő szolgáltatások költségeihez való teljes vagy részbeni hozzájárulás állapítható meg annak a személynek, akinek alanyi vagy normatív alapon benyújtott közgyógyellátás iránti kérelmét a Járási Hivatal jogerős határozattal elutasította és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének négyszeresét.

(2) Az 1. számú függelék szerinti kérelméhez a kérelmezőnek csatolni szükséges a saját, valamint a vele egy háztartásban élő személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól szóló bizonyítékokat, igazolásokat, valamint a Járási Hivatal közgyógyellátásáról hozott jogerős elutasító határozatát, mely 90 napnál nem régebbi.

(3) A támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától, egy év időtartamra kell megállapítani, összege megegyezik a helyi gyógyszertár által leigazolt havi rendszeres gyógyszerköltség összegével, de nem haladhatja meg a havi 10.000 Ft-ot.

(4) Nem jogosult a települési támogatásra az a személy, aki alanyi vagy normatív közgyógyellátásra jogosult.

7. § [Települési támogatás az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként]

(1) Települési támogatás nyújtható annak a személynek, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, feltéve, hogy az elhunyt személlyel eltartási vagy öröklési szerződése nem állt fenn és családjában az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének húszszorosát.

(2) A támogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(3) A települési támogatás összege elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként 100.000 Ft.

8. § [Települési támogatás iskolakezdéshez]

(1) Amennyiben a költségvetési rendelet lehetővé teszi, a képviselőtestület hivatalból a községben lakóhellyel rendelkező és ott életvitelszerűen élő, általános iskolába járó normatív kedvezményre nem jogosult tanulók intézményi térítési díját 100%-ban átvállalja, feltéve, hogy a szülő vagy törvényes képviselő családjában az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének húszszorosát.

(2) A képviselőtestület tanévenként egyszeri pénzbeli támogatást nyújt a községben lakóhellyel rendelkező és ott életvitelszerűen tartózkodó gyermekek után - abban az esetben, ha a szülő vagy törvényes képviselő családjában az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének húszszorosát - az alábbi nevelési-oktatási jogviszonnyal rendelkezőknek:

a) bölcsődések, óvodába járó gyermekek,

b) általános iskolába járók,

c) középfokú, szakmunkás tanulók.

(3) A képviselőtestület a kifizetést megelőzően, minden évben külön dönt a támogatás összegéről.

(4) A (2) bekezdésben meghatározott támogatások kifizetéséről tárgyév augusztus és szeptember hónapjában a polgármester gondoskodik.

9. § [Időskorúak települési támogatása]

(1) Gyöngyösmellék község Önkormányzat Képviselő-testülete a tárgyév költségvetési helyzetétől függően, évente egyszeri pénzbeli települési támogatásban részesítheti azon személyeket, akik a településen lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkeznek és életvitelszerűen ott élnek, valamint 65. életévüket betöltötték és családjukban az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének húszszorosát.

(2) A képviselőtestület a támogatás összegéről minden évben külön dönt.

(3) Az 2. függelék szerinti kérelméhez a kérelmezőnek csatolni szükséges lakcímkártyájuk fénymásolatát.

(4) A kérelem benyújtásának határideje tárgyév október 1. napja és november 31. napja közötti időszak.

(5) A (4) bekezdésben meghatározott határidő elmulasztása jogvesztő hatású, azon kérelmek, melyek nem ezen időszakban kerülnek benyújtásra, elutasításra kerülnek.

(6) Az időskorúak egyszeri települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a Képviselőtestület a Polgármesterre ruházza át.

10. § [Ápolási célú települési támogatás]

(1) A képviselő-testület ápolási célú települési támogatást állapít meg annak a településen lakóhellyel rendelkező nagykorú közeli hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének négyszeresét.

(2) A 1. számú függelék szerinti kérelméhez a kérelmezőnek csatolni szükséges a saját, valamint a vele egy háztartásban élő személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól szóló bizonyítékokat, igazolásokat, valamint a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 25. §-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.

(3) Nem állapítható meg az ellátás annak a személynek, aki

a) álláskeresési ellátásra jogosult

b) keresőtevékenységet folytat, mely meghaladja a napi 4 órát

c) az Szt. 41. §. vagy 43. §. szerinti ápolási díjra jogosult

d) tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződést kötött az ápolt személlyel

(4) Meg kell szüntetni a jogosultságot, ha

a) az ápolt vagy az ápoló személy meghal

b) az ápoló ápolási kötelezettségét nem teljesíti

c) a (3) bekezdés a)-d) pontja közül valamelyik bekövetkezik

(5) Az ápolt személy halála esetén az ápolási díj folyósítását a halál időpontját követő második hónap utolsó napjával kell megszüntetni.

(6) Az ápolási támogatás összege a szociális vetítési alap összegének 80%-a.

(7) A támogatást egy év időtartamra kell megállapítani a kérelem benyújtásának napjától.

11. § [Ünnepi települési támogatás]

(1) Gyöngyösmellék község Önkormányzat Képviselő-testülete ünnepi települési támogatásban részesíti a költségvetési előirányzat maradványa terhére azon háztartásokat, amelyben a településen legalább egy éve állandó lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen ott élő,

a) a háztartásban élő személyek egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének húszszorosát,

b) olyan személy él, aki rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben, vagy lakhatás támogatása céljából települési támogatásban részesül és jogosultsága fennáll a támogatás megállapításakor vagy az azt megelőző 60 napon belül.

(2) Az összegeket a maradvány függvényében, a képviselőtestület tárgyévi döntése alapján

a) háztartásonként maximum 2 m2 tűzifa,

b) háztartásonként maximum 500.000 ezer forint összegű tartós élelmiszercsomag természetbeni támogatásként, illetve

c) háztartásonként maximum 500.000 Ft összegű pénzbeli juttatásként adható, a háztartásban élő személyek számát figyelembe véve, mint egyszeri pénzbeli vagy természetbeni támogatást.

(3) Az ünnepi települési támogatás évente két alkalommal, húsvétkor és karácsonykor háztartásonként egy fő részére, a háztartásban élő személyek számát figyelembe véve a (2) bekezdésben meghatározott összegben és mennyiségben, természetbeni és pénzbeli ellátásként állapítható meg.

(4) Az Önkormányzat a képviselőtestület által elfogadott értékű mikulás csomagot ad természetbeni települési támogatásként azon 0-14 éves, valamint általános iskolai tanulmányokat folytató személyek részére, akik a településen állandó lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkeznek és ott életvitelszerűen élnek, feltéve, hogy megfelelnek az (1) bekezdés a) vagy b) pontjában foglalt feltételeknek.

(5) A támogatás megállapításáról szóló döntést egyszerűsített határozatba kell foglalni.

(6) E rendelet alapján adható ünnepi települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

12. § [Rendkívüli települési támogatás]

(1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud, mert

a) alkalmanként jelentkező többletkiadások terhelik

b) gyógyászati segédeszköz vásárlása miatt kerül létfenntartása veszélybe

c) életmentő orvosi beavatkozás szükséges számára

d) állandó gyógyszer szükséges számára, melynek magas költségeit viselni nem tudja

e) a megállapított nyugellátás késedelmes kifizetése miatt nincs jövedelme

f) újszülött gyermek nevelésének költségeit önerőből fedezni nem tudja

g) sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára következett

(2) A (1) bekezdésben meghatározott esetekben a települési támogatás összege a kérelmező körülményeit és az általa számlákkal, orvosi dokumentumokkal vagy szakvéleménnyel igazolt költségeket figyelembe véve, egyedi mérlegelés alapján minimum 15.000 Ft, maximum 50.000 Ft.

(3) Képviselő-testület a rendkívüli települési támogatással kapcsolatos hatáskört a polgármesterre átruházza.

13. § [Terménytámogatás]

(1) Gyöngyösmellék község Önkormányzat Képviselő-testülete a településen lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező és ott életvitelszerűen élő, szociálisan rászoruló személyek részére terménytámogatást nyújthat természetbeni ellátásként.

(2) Kérelemre vagy hivatalból terménytámogatás állapítható meg

a) azon háztartás részére, melynek a tárgyévben lakhatás támogatása céljából települési támogatást állapítottak meg

b) annak a személynek, akinek, vagy akivel egy háztartásban élő személy részére a tárgyévben bármilyen települési támogatást, vagy

c) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt állapítottak meg.

d) azon háztartás részére, melyben a háztartásban élő és ott lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező személyek egy főre jutó jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének húszszorosát.

(3) A terménytámogatás mértéke személyenként és háztartásonként, legfeljebb 10 kg lehet terményfajtánként.

(4) A terménytámogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek számától

(5) A terménytámogatás megállapításáról szóló döntést egyszerűsített határozatba kell foglalni.

(6) A rendelet alapján adható terménytámogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

14. § [Köztemetés]

(1) A képviselő-testület a köztemetés költségeinek visszafizetésére, az eltemettetésre köteles személy kérelmére – egyedi hatósági szerződés alapján – részletfizetési lehetősége biztosíthat.

(2) Az eltemettetésre köteles személyt kérelmére, amennyiben a háztartásában élő személyek egyike sem rendelkezik jövedelemmel a képviselő-testület a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesítheti.

(3) Képviselő-testület a köztemetéssel kapcsolatos hatáskört a polgármesterre átruházza.

14/A. §1 [Lakáscélú települési támogatás]

(1)2 A Képviselő-testület Gyöngyösmellék község közigazgatási területén található belterületi ingatlanok magánszemély tulajdonosai, haszonélvezői részére a lakott lakások megújulására irányuló külső és belső felújításokat támogat feltéve, hogy Gyöngyösmellék településen állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezik és az adott lakcímen életvitelszerűen tartózkodik, valamint a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének harmincszorosát.

(2) Amennyiben kérelmezőnek a településen több lakott ingatlana van, a támogatás csak egy lakásra vehető igénybe.

(3) Nem részesíthető támogatásban aki, illetve akinek

a) a kérelmében – jogtalan előny szerzése érdekében – valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz, vagy hamis adatot közöl,

b) a kérelem benyújtásakor lejárt határidejű önkormányzati köztartozása van.

(4)3 A helyi lakáscélú támogatás vissza nem térítendő támogatás, mely adható:

a) a tető teljes körű cseréjére, felújítására,

b) homlokzat és födém szigetelésére, vízszigetelésre,

c) homlokzati nyílászárók energia-megtakarítást eredményező cseréjére,

d) a lakás külső fali vakolására és színezésére,

e) akadálymentesítésre,

f) kerítés építésére,

g) járda építésére,

h) térkövezésre,

i) víz és villamoshálózat létesítésére, korszerűsítésére, felújítására, valamint az ehhez kapcsolódó helyreállítási költségek fedezésére,

j) a ház udvarán található melléképületek felújítására, továbbá

k) bármely nemű belső felújítási munkálatokhoz.

(5)4 A támogatás mértéke a kérelmező által igényelt és igazolt összeg, de legfeljebb

a) 5.000.000,-Ft lehet a (4) bekezdés a) - j) pontok szerinti külső felújítási munkálatokhoz.

b) 5.000.000,-Ft lehet a (4) bekezdés k) pontja szerinti belső felújítási munkálatokhoz.

c) A támogatás kiutalása két részletben történik. Fele a kérelem kedvező elbírálásakor, a fennmaradó összeg az első rész elszámolását követően.

(6) A támogatás forrása az önkormányzat éves költségvetési rendeletében e célra elkülönített összeg.

(7)5 A kérelmet az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon lehet benyújtani a Kétújfalui Közös Önkormányzati Hivatalnál

a) a (4) bekezdés a) – j) pontjai szerinti külső felújítási munkálatokra tárgyév január 1 – május 31. közötti időszakban egy alkalommal,

b) a (4) bekezdés k) pontja szerinti belső felújítási munkálatokra tárgyév június 1 – november 30. közötti időszakban egy alkalommal.

c) Fenti határidők elmulasztása jogvesztő hatású. Újabb kérelem mindaddig nem nyújtható be, függetlenül attól, hogy külső vagy belső felújítási munkára irányul, amíg folyamatban levő lakáscélú támogatásával el nem számolt és az eljárás lezárásra került.

d) A nem megfelelő módon és időben, valamint az első alkalmat követően benyújtott további kérelmek érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerülnek.

(8) A kérelem elbírálása érdekében a kérelmező köteles a saját, valamint a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozó személyi adatairól és jövedelmi viszonyairól nyilatkozni. Köteles továbbá az e rendeletben meghatározott feltételek fennállását igazoló iratokat a kérelméhez csatolni.

(9) A kérelem kötelező melléklete:

a) a lakás felújítás igazolására tételes költségvetés/költéstervezet/, árajánlat

b) az igénylő és vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozók jövedelmének igazolására a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolások,

c) a számla igazolására: a kérelmező nevére, lakcímével azonos címre kiállított számla vagy árajánlat.

(10) A felújításhoz a támogatás 50 %-a előre kiutalandó anyagvásárlás céljából. A támogatásban részesülő a támogatás átvételét követően számlákkal elszámol, ezt követően a fennmaradó 50 % kiutalása is megtörténhet. A teljes támogatás számlákkal történő elszámolására a kiutalást követő 6 hónapban van lehetőség.

(11) A támogatást egy összegben kell visszatéríteni, amennyiben az igénylő:

a)6 a támogatással érintett lakást a támogatás igénybevételétől számított 5 éven belül lebontja, vagy eladja

b) valótlan adatok közlésével jogosulatlanul jutott a támogatáshoz,

c) a kiutalt támogatással nem tud 6 hónapon belül elszámolni.

(12) A támogatás odaítélésének véleményezésére és jogszerű felhasználásának ellenőrzésére a Képviselő-testület jogosult. A testület szemlét tart, környezettanulmányt és fényképeket is készíthet.

(13) Amennyiben a (11) bekezdésben felsorolt esetek bármelyike bekövetkezik vagy a (12) bekezdés szerinti ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy a támogatás nem jogszerűen lett felhasználva vagy nem készültek el azon munkálatok melyre a támogatást igényelték, úgy a visszatérítési kötelezettség terhe mellett a kérelmező részére a következő 5 évben semmiféle lakáscélú támogatás nem állapítható meg.

(14) Ha a visszafizetési kötelezettség nem teljesül, kérelmező és családja mindaddig nem részesül az önkormányzat által nyújtott – a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló rendeletében meghatározott települési támogatásokban, ameddig a tartozás összege megtérül.

(15) Képviselő-testület a lakáscélú települési támogatással kapcsolatos hatáskört a polgármesterre átruházza.

15. § [Szociális szolgáltatások]

Az Szt. értelmében szociális alapszolgáltatások:

a) falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatás

b) étkeztetés

c) házi segítségnyújtás

d) családsegítés

16. § [Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás]

(1) Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás keretében az önkormányzat enyhíti a település intézményhiányából eredő hátrányait, biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését célzó szolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint az egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint segíti az egyéni és a közösségi szintű szükségletek teljesítését a szakmai programban meghatározottak szerint.

(2) A falugondnoki szolgálat igénybevételének módját és feltételeit külön rendelet szabályozza.

17. § [Étkeztetés]

(1) Az önkormányzat a szociális törvény 62. §-ában foglaltak alapján a szociálisan rászorulók részére a szociális étkeztetést a Házi Segítségnyújtást és Szociális Étkeztetést Biztosító Alapintézmény keretében biztosítja.

(2) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezésről kell gondoskodni, akik az önmaguknak, illetve az önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.

(3) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki személyi azonosításra alkalmas okmány bemutatásával igazolja, hogy a 65. életévét betöltötte.

(4) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a háziorvos vagy kezelőorvos igazolása szerint önmaga ellátásáról részben vagy teljesen gondoskodni nem tud.

(5) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni a súlyosan fogyatékos személyt, aki a súlyos fogyatékosságát a szociális törvény 65/C. § (6) bekezdése szerint igazolja.

(6) Pszichiátriai betegsége vagy szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, és pszichiátriai- vagy szenvedélybetegségét a kezelőorvos által kiállított szakvéleménnyel igazolja.

(7) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki éjszakáit közterületen, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben tölti.

18. § [Házi segítségnyújtás]

(1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást,

(3) A szociális törvény 63. §-a szerint a házi segítségnyújtást a napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban a Házi Segítségnyújtást és Szociális Étkeztetést Biztosító Alapintézmény biztosítja.

(4) A házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet, melyet a kérelem alapján a Házi Segítségnyújtást és Szociális Étkeztetést Biztosító Alapintézmény vezetője kezdeményez.

(5) A házi segítségnyújtásra való jogosultság feltételeit az Sztv. 63 §-a alapján kell megállapítani.

19. § [Családsegítés]

(1) A szociális törvény 64. §-a szerinti családsegítés szolgáltatást a képviselő-testület a Házi Segítségnyújtást és Szociális Étkeztetést Biztosító Alapintézmény útján biztosítja.

(2) A családsegítő szolgáltatás célja a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése.

(3) A családsegítő szolgálat az általános segítő szolgáltatás keretében a megelőző tevékenységek körében

a) a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,

b) a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,

c) a veszélyeztetettséget és a krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működtetését, ennek keretében a szociális és egészségügyi szolgáltatók, intézmények, az oktatási intézmények, a gyermekjóléti szolgálat, a pártfogó felügyelői és jogi segítségnyújtó szolgálat, valamint a társadalmi szervezetek, egyházak és magánszemélyek részvételének biztosítását a megelőzésben,

d) a humán jellegű civil kezdeményezések elősegítését, közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,

e) a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociális rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,

f) a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő, mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.

(4) A családsegítés keretében végzett tevékenységnek- a szolgáltatást igénybe vevő érdekében, mások személyiségi jogainak sérelme nélkül – a szükséges mértékig ki kell terjednie az igénybe vevő környezetére, különösen családjának tagjaira. Kiskorú személyre a családsegítés akkor terjedhet ki, ha

a) kiskorú családtagjának ellátása a családsegítés keretében indult, és

b) a kiskorú érdekei – a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele nélkül – e szolgáltatás keretében is megfelelően biztosíthatók.

(5) A családsegítő szolgálat az egyén és család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.

20. § [Záró rendelkezések]

(1) A rendelet 2023. március 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit az el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, egyidejűleg hatályát veszti a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 6/2021 (VIII.5.) rendelet.

(2) A rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és e törvény végrehajtására hozott magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

21. § [A rendelet hatálya]

Ez a rendelet 2023. március 1-jén lép hatályba.

1

A 14/A. §-t a Gyöngyösmellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

2

A 14/A. § (1) bekezdése a Gyöngyösmellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 14/A. § (4) bekezdése a Gyöngyösmellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 14/A. § (5) bekezdése a Gyöngyösmellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 14/A. § (7) bekezdése a Gyöngyösmellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 14/A. § (11) bekezdés a) pontja a Gyöngyösmellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.