Kisasszonyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelete
a TELEPÜLÉSKÉP VÉDELMÉRŐL
Hatályos: 2018. 01. 01Kisasszonyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelete
a TELEPÜLÉSKÉP VÉDELMÉRŐL
Kisasszonyfa község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdés a)-h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6/A. §-ban és 57. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, és a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Kormányrendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró állami főépítészi hatáskörben eljáró Baranya Megyei Kormányhivatal, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a kulturális örökség védelméért felelős miniszter és a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság véleményének kikérésével az alábbi önkormányzati rendeletet alkotja:
BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet célja, hatálya
1. § (1) Kisasszonyfa község településkép védelméről szóló rendeletének (továbbiakban: rendelet) célja a község sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása
a) a helyi építészeti örökség területi és egyedi védelem (a továbbiakban: helyi védelem) meghatározásával, a védetté nyilvánítás a védelem megszüntetés szabályozásával;
b) a településképi szempontból meghatározó területek meghatározásával;
c) a településképi követelmények meghatározásával;
d) a településképi szakmai konzultációval;
e) a településképi követelmények megvalósítását biztosító sajátos jogintézmények (településképi véleményezési eljárás, településképi bejelentési eljárás, településképi követelmények: területi és egyedi építészeti követelmények) rögzítésével;
f) a településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával,
g) a településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer alkalmazásával.
(2) A helyi védelem célja Kisasszonyfa község településképe és történelme szempontjából meghatározó építészeti örökség kiemelkedő értékű elemeinek védelme, a jellegzetes karakterének a jövő nemzedékek számára történő megóvása.
(3) A helyi védelem alatt álló építészeti örökség a közös nemzeti kulturális kincs része, ezért fenntartása, védelmével összhangban lévő használata és bemutatása közérdek. Tilos a helyi védett építészeti örökség elemeinek veszélyeztetése, megrongálása, megsemmisítése.
(4) A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja a település sajátos, egyedi adottságokkal rendelkező, a település múltját őrző valamely építészeti karakter, elem, terület megjelölése, és megóvása, valamint ezek fejlesztése során alkalmazandó szabályok megállapítása. Továbbá célja a település adottságaiból, szerkezetéből, területhasználatából, funkciójából fakadóan atelepülés karakter, településkép alakítása, fejlesztése szempontjából a jövőben meghatározóvá váló területek esetében a településkép jövőbeni alakítását befolyásoló elvárások megfogalmazása.
(5) A rendelet területi hatálya Kisasszonyfa község teljes közigazgatási területe.
(6) A rendelet előírásait az önkormányzat képviselő-testülete által elfogadott településrendezési eszközökkel együtt kell alkalmazni.
2. Értelmező rendelkezések
2. §
3. Illeszkedésre vonatkozó rendelkezések
3. § (1) Az illeszkedés szabályait kell alkalmazni minden e rendelettel nem szabályozott esetben.
(2) Illeszkedőnek tekinthető az épület, amennyiben az alábbi kritériumoknak együttesen eleget tesz:
a) környezetéhez igazodik;
b) a település építészeti karakterét megőrzi;
c) a meglévő formakultúrát megtartja;
d) léptékhelyes épülettömeget eredményez; továbbá
e) a környezetét figyelembe vevő építési anyagot és színezést alkalmaz.
A HELYI VÉDELEM
4. A helyi védelem feladata, általános szabályai, önkormányzati kötelezettségek
4. § (1) A helyi védelem feladatkörébe tartozik a védelmet igénylő építészeti örökség:
a) meghatározása, dokumentálása;
b) védetté nyilvánítása, nyilvántartása;
c) megőrzése, megőriztetése és
d) a lakossággal történő megismertetése.
(2) Védelem alá helyezést, illetve a védelem megszűntetését a Partnerségi Egyeztetési Szabályzatban nevesített partner, az Önkormányzat, valamint államigazgatási szerv kezdeményezhet.
(3) Védelem alá helyezés iránti kezdeményezés minimális tartalma az alábbi:
a) az érintett elem beazonosításra alkalmas adatai (hrsz., cím, térképi feltűntetés),
b) a javasolt helyi védelem jellege (területi, egyedi),
c) a kezdeményezés rövid indoklása (pl.: eredete, története, hozzá kapcsolható esemény, stb.),
d) a védendő elem értékvizsgálata és
e) a kezdeményező adatai.
(4) Helyi védelem megszűntetésére kizárólag az alábbi előírások együttes betartása mellett kerülhet sor:
a) a megszűntetés hatására a települési arculat nem változik kedvezőtlen irányba,
b) műszaki indokok alapján, (a védelem tárgyának megszűnése, vagy állagának jelentős megromlása) vagy
c) életveszély-elhárítása miatt, vagy
d) a védett elem országos védelmi kategóriába történő beemelése miatt.
(5) Helyi védelem megszűntetése iránti kezdeményezés minimális tartalma az alábbi:
a) az érintett elem értékleltár szerinti sorszáma
b) az érintett elem beazonosításra alkalmas adatai (hrsz., cím, térképi feltűntetés)
c) a kezdeményezés rövid indoklása
d) a helyi védett elem teljes körű műszaki felmérése (alaprajzok, metszetek, homlokzatok, minden irányú fényképes dokumentálás) és
e) a kezdeményező adatai.
(6) A kezdeményezések beadásának módja
a) a polgármesternek, vagy a települési főépítésznek címezve e-mailben, vagy postai úton;
b) a kezdeményező elérhetőségével, valamint aláírásával.
(7) Helyi védelem alá helyezésről, vagy helyi védelem megszűntetéséről kizárólag az Önkormányzat Képviselő-testülete hozhat - e rendelet módosítása, vagy felülvizsgálata keretében - döntést.
(8) E rendelet módosítására, vagy felülvizsgálatára az eljárásrendi szabályoknak megfelelően, nyilvánosság biztosítása mellett kerülhet sor a kezdeményezés hiánytalan benyújtásának napjától számított 60 napon belül, vagy a soron következő képviselő-testületi ülés alkalmával.
(9) A helyi védelem nyilvántartása - sorszám, cím, helyrajzi szám és a védelem tárgya megjelölésével, a védelem jellege szerinti megkülönböztetéssel - a településképi rendelet 1. sz. mellékletében szerepel. A nyilvántartás naprakész vezetéséről a települési főépítész szakmai iránymutatása mellett, az Önkormányzat jegyzője gondoskodik.
(10) A helyi védelem alá helyezés vagy a helyi védettség megszüntetése iránti eljárás megindításáról a tárgyi érték tulajdonosát írásban értesíteni kell. Az értesítésről a jegyző gondoskodik.
(11) Helyi védelem megállapításáról, vagy megszüntetéséről írásban értesíteni kell az érintett ingatlan tulajdonosát, az illetékes építési hatóságot. Az értesítésről a jegyző gondoskodik.
(12) E rendelet hatálya alá tartozó helyi építészeti örökség részét képező értékek feltárása, számbavétele körében a helyi védettség alá helyezés lehetőségét az önkormányzat folyamatosan vizsgálja.
(13) Helyi védettség alatt álló egyedi érték (a továbbiakban: helyi védettségű egyedi érték) műemléki védettség alá helyezése esetén, a helyi védettség megszüntetése iránt kell intézkedni.
(14) Helyi építészeti örökség részét képező egyedi érték műemléki védettsége megszűnése esetén, az önkormányzat köteles megvizsgálni annak helyi védelem alá helyezésének lehetőségét.
(15) A helyi védettségű egyedi érték részét képező építmények korszerűsíthetek, bővíthetők, átépíthetők, rendeltetésük megváltozhat, a teljes felújításuk lehetséges, azonban a helyi védettségre okot adó értékeik nem csökkenhetnek.
(16) A helyi védettségű egyedi érték részét képező építményt, építményrészt csak a helyi védettség megszüntetését követően lehet elbontani.
(17) Az e rendelet 1. sz. mellékletében felsorolt egyedi helyi építészeti örökségi elemek védetté nyilvánítása (a továbbiakban: helyi védelem) e rendelet kihirdetésével történik.
5. A területi védelem meghatározása
5. § E rendelet keretében területi védelem az 1. sz. melléklet térképének falusias lakóterületeként kerül meghatározásra.
6. Az egyedi védelem meghatározása
6. § (1) Kisasszonyfa község egyedi védelem alatt álló helyi építészeti örökségének nyilvántartását, térképi megjelöléssel, e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.
(2) Egyedi védelem az alábbi elem(ek)re terjedhet ki:
a) építmény egészére,
b) építmény részletére,
c) alkalmazott anyaghasználatra,
d) tömegformálásra,
e) homlokzati kialakításra,
f) táj- és kertépítészeti alkotásra,
g) egyedi táj értékre,
h) növényzetre,
i) szoborra, képzőművészeti alkotásra,
j) utcabútorra.
7. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
7. § Az egyedi védelem alatt álló helyi építészeti örökség mindenkori tulajdonosát az alábbi kötelezettség terheli:
a) a védett elem/elemrészlet használata nem veszélyeztetheti az örökség fennmaradását;
b) a védett elem/elemrészlet jókarbantartásáról, állapotának megőrzéséről gondoskodni kell;
c) a védett elemen végzett építési tevékenység során a védett elem értékóvó átalakítására, karakterének megőrzésére, anyag- és színhasználatában a védett állapot megtartására kell törekedni.
d) a védett elem bontására kizárólag a védettség alóli kivételt követően kerülhet sor.
e) a védett elem részleges bontására csak műszaki indokoltság esetén, a visszaépítés kötelezettségével kerülhet sor.
f) a helyi védettségű egyedi érték károsodása esetén a tulajdonost helyrehozatali kötelezettség terheli, különös tekintettel a helyi védelem alá helyezést megalapozó építészeti értékekre vonatkozóan.
g) a karbantartási, helyrehozatali, állapot megóvási kötelezettség elmulasztása esetén a védett elem tulajdonosával szemben a jelen rendelet 19. § szerinti településképi kötelezési eljárás kezdeményezhető.
A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK
8. A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása
8. § (1) Kisasszonyfa község településképi szempontból meghatározó területeinek lehatárolását e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(2) Településképi szempontból meghatározó területek:
a) A Petőfi utca délre eső része
b) Belső telkek
c) „Lakóutcás” terület
d) A volt kastélyépülettől nyugatra és délre eső súlyponti egység és közvetlen környezete
e) A Petőfi utca északi fele a település legfiatalabb része
f) A temetőt, ravatalozóval
(3) E rendelet 2. melléklete szerinti településképi szempontból meghatározó területek beépítésre szánt építési övezetekkel érintett részén:
a) a homlokzatkialakítások egymáshoz való illeszkedését,
b) az épületek összhangot mutató elhelyezését,
c) a minőségi anyaghasználatot,
d) a harmóniát tükröző színezést,
e) az előkertek rendezettségét,
f) a kerítések összhangját,
g) az utcafásítások utcaszakaszonként való összehangolását,
h) az tájidegen, agresszíven gyomosító, invazív növények telepítésének elkerülését,
i) a rendezett, rendben tartott műszaki állapotot el kell érni.
(4) E rendelet 2. melléklete szerinti településképi szempontból meghatározó területek beépítésre nem szánt építési övezetekkel érintett részén:
a) a táj karakter megőrzését,
b) a kilátás szempontjainak figyelembevételét,
c) az építmények tájba-illeszkedését,
d) az építmények környezetükkel összhangot mutató elhelyezését,
e) a minőségi és természetes anyaghasználatot,
f) a visszafogott színezést,
g) a táji hagyományokat tükröző növényállomány ültetését,
h) az tájidegen, agresszíven gyomosító, invazív növények telepítésének elkerülését el kell érni.
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK
9. Építmények anyaghasználatára vonatkozó általános építészeti követelmények
9. § (1) Homlokzatképzésnél - amely magában foglalja a tetőfelület kialakítását is - nem alkalmazhatók:
a) erős, élénk, hivalkodó, környezetétől elütő, kontrasztos - kivéve a fehér és ettől elütő szín - színű anyagok használata,
b) a település történelmi anyaghasználatától idegen (pl. fém, műanyag) homlokzati anyag használata,
c) túlzottan tagolt, elaprózott homlokzatképző elemek használata.
(2) Tetőszerkezet héjalásánál nem alkalmazható:
a) hullámpala, pala,
b) rozsdásodó bádog,
d) bevonatos acél cserepes- és trapézlemez, acél fegyverzetű szendvicspanel,
e) bevonatos alumínium cserepes- és trapézlemez,
f) bitumenes zsindely,
g) műanyag hullámlemez.
(3) Nyílászáróknál nem alkalmazhatók:
a) egymással nem harmonizáló anyagok, valamint
b) igénytelen, tobzódó formai kialakítású elemek.
(4) Világításnál nem alkalmazható:
10. § (1) A településképi szempontból meghatározó területekre (falusias lakóterület) vonatkozó területi építészeti követelmények az alábbiak:
11. § (1) A helyi védelemben részesülő értékekre vonatkozó területi építészeti követelmények az alábbiak:
12. § (1) A település alábbi területei alkalmasak a teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére:
a) beépítésre nem szánt területen
aa) erdőterületek,
ab) mezőgazdasági területek,
ac) vízgazdálkodási területek,
ad) közlekedési területek,
ae) közműterületek.
(2) A település alábbi területei nem alkalmasak a teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére:
a) beépítésre szánt területek,
b) védett természeti területek,
c) tájképvédelmi területek.
(3) A sajátos építmények, műtárgyak, egyéb műszaki berendezések anyaghasználatánál az alábbi követelményeket kell alkalmazni:
13. § (1) Reklámhordozó, illetve reklámhordozót tartó berendezés a település közigazgatási területén belül, kizárólag a meglévő környezethez illeszkedő, egységes kialakítású, azonos megjelenésű lehet.
(2) A település területén a kihelyezés időtartama alatt az időjárásnak ellenálló technológiával készült egymást nem eltakaró reklám, reklámhordozó elhelyezés alkalmazható.
(3) A település területén reklámhordozó 10 méteres körzetében újabb reklámhordozó nem helyezhető el.
(4) A település területén nem rozsdásodó, állékony, könnyen karbantartható, élénk színeket nem használó, a reklám megjelenését nem befolyásoló kialakítású reklámhordozók helyezhetőek el.
(5) Utcabútor a település közigazgatási területén belül, kizárólag a meglévő környezethez illeszkedő, egységes kialakítású, azonos megjelenésű lehet.
(6) Utcabútor, reklámhordozó, épület előtt az épület utcai homlokzatához legjobban illeszkedő helyen helyezhető el úgy, hogy az épület megjelenését, megközelítését ne akadályozza, az épület bejáratáról a figyelmet ne vonja el.
(7) Utcabútor, reklámhordozó az épület homlokzatán nem helyezhető el, kivéve az információs célú berendezést.
(8) Utas váró függőleges határoló felületein, annak szerkezetébe integráltan legfeljebb 4 db kétoldalas 1,2x1,8 m reklámfelületű hirdető berendezés alakítható ki úgy, hogy az utas váró átláthatóságának fenntartása érdekében a hirdető berendezések között legalább 1,2 m távolságot kell tartani. A hirdető berendezések háttérvilágítással elláthatók, de villódzó fénytechnika, LED-kijelző, vagy futófénnyel üzemelő technológia nem alkalmazható.
(9) A közigazgatási területen a településen üzemelő közművelődési intézményekkel megegyező számú közművelődési célú hirdetőoszlop létesíthető. Közművelődési célú hirdetőoszlop reklám közzétételére igénybe vehető felülete a 12,0 m2-t nem haladhatja meg.
(10) Információs célú berendezés az alábbi gazdasági reklámnak nem minősülő közérdekű információ közlésére létesíthető:
a) az önkormányzat működés körébe tartozó információk,
b) a település szempontjából jelentős eseményekkel kapcsolatos információk,
c) a településen elérhető szolgáltatásokkal, ügyintézési lehetőségekkel kapcsolatos tájékoztatás nyújtása,
d) idegenforgalmi és közlekedési információk,
e) a társadalom egészét vagy széles rétegeit érintő, elsősorban állami információk.
(11) Az információs célú berendezés felületének legfeljebb 2/3-a vehető igénybe reklám közzétételére, felületének legalább 1/3-a (1) bekezdés szerinti közérdekű információt kell, tartalmazzon.
(12) Reklám a közterületi reklámhordozón:
a) horganyozott és szinterezett acélból, vagy szinterezett alumíniumból készült eszközön,
b) plexi vagy biztonsági üveg mögött,
c) hátsó fényforrás által megvilágított eszközben, helyezhető el.
(13) Belterületen a gépjárművek közlekedésére szolgáló közút területének úttesten kívüli burkolatlan részén, járdán, gyalogúton és kerékpárúton található közvilágítási, villany- és telefonoszlopon elhelyezhető kétoldalas reklámhordozó legfeljebb 0,8x1,2x0,1 m befoglaló méretű lehet. Oszloponként legfeljebb 1 db hirdető berendezés helyezhető el.
(14) Legfeljebb évente 12 naptári hét időtartamában az Önkormányzat, az Önkormányzat intézménye vagy állami intézmény rendezvényeit népszerűsítő reklámhordozók a közterületen, járdán vagy téren, egyéb közintézményen elhelyezhetők. Az alkalmazható hirdető berendezések a következők lehetnek:
a) legfeljebb 1 m2 alapterületű, 2 m magasságú, igényesen kivitelezett, nem borulásveszélyes reklámtotem, amelynek minden felülete felhasználható a reklám közlésére,
b) az Önkormányzat, az önkormányzati intézmény, önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vagy állami közintézmény épületének homlokzatán elhelyezett reklám vagy hirdető berendezés méretkorlátozás nélkül.
(15) A település területén a reklámok közzétételének, illetve reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezésének közterületekre és magánterületekre irányadó,reklámrendeletben rögzített országos rendelkezésektől az alábbi estekben és időtartamra el lehet térni:
KÖTELEZŐ SZAKMAI KONZULTÁCIÓ
TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ELJÁRÁS
16. § E rendelet keretében településképi véleményezési eljárás nem kerül meghatározásra
TELEPÜLÉSKÉPI BEJELENTÉSI ELJÁRÁS
16. A bejelentési eljárással érintett építmények, reklámhordozók, rendeltetés változások köre
17. § (1) A polgármester Korm. rendelet 26/B. § (1) bekezdésben meghatározottak szerint figyelembe véve a kulturális örökség védelmével kapcsolatos szabályokról szóló 496/2016. (XII. 28.) Korm. rendelet 48.
18. § (1) A Polgármester a településképi bejelentési eljárást Korm. rendeletben meghatározottak szerint folytatja le.
(2) Az eljárásért a kérelmezőnek 3.000,- Ft igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetnie. A díjat Kisasszonyfaközség bankszámlájára kell befizetni - a „Településképi bejelentés: Ikt.sz.” közlemény megadásával. A díj befizetését igazoló bizonylatot (visszaigazolt banki átutalási megbízást, vagy készpénzátutalást igazoló szelvényt) bejelentési eljárás kérelméhez — a kérelem beadását követő 1 munkanapon belül - mellékelni kell.
(3) Az eljárás lefolytatására vonatkozó kérelmét az építési tevékenység végzésére jogosult papír alapon vagy elektronikusan nyújtja be a polgármesternek az erre a célra rendszeresített 4. melléklet szerinti formanyomtatványon legalább az építési tevékenység megkezdése előtt 15 nappal. A kérelemhez 2 példány tervdokumentációt kell mellékelni.
(4) A bejelentéshez a kérelem tárgyának megfelelően a következő munkarészeket tartalmazó, az elbíráláshoz szükséges léptékű, a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészetiműszaki tervet kell benyújtani:
a) építési tevékenység esetében - megfelelő jogosultsággal rendelkező tervező által készített
aa) rövid műszaki leírást a telepítésről és az építészeti kialakításról, a homlokzatok anyag- és színhasználatáról, a településképi követelményeknek való megfelelőség bemutatásával
ab) helyszínrajzot a szomszédos építmények és a terepviszonyok feltüntetésével,
ac) (szükség szerint) alaprajzot,
ad) (szükség szerint) homlokzatot, valamint
ae) (amennyiben az építmény az utcaképben megjelenik) - utcaképi vázlatot,
b) reklám, reklámhordozó, cégér, cégtábla, üzletfelirat és egyéb a vállalkozást népszerűsítő felirat elhelyezések esetében - megfelelő jogosultsággal rendelkező tervező által készített,
ba) rövid műszaki leírást a telepítésről és az építészeti kialakításról, a rögzítés módjáról, reklám, reklámhordozó, cégér, stb. anyag- és színhasználatáról, a településképi követelményeknek való megfelelőség bemutatásával,
bb) helyszínrajzot a szomszédos építmények feltüntetésével,
bc) a reklámhordozó, cégér, stb. kialakításának részletterve alaprajzi és homlokzati nézetekkel,
bd) az elhelyezendő reklám, reklámhordozó, cégér, stb. településképi megjelenését ábrázoló részletterv, mely ábrázolja annak méretét, kialakítását, a hordozófelület anyagát és a rögzítés módját is,
be) az elhelyezéssel érintett építmény az elhelyezendő reklámot, reklámhordozót, cégért, stb. is ábrázoló homlokzati rajza, amennyiben az elhelyezés építmény településképi szempontból meghatározó homlokzati felületén tervezett,
bf) látványtervet vagy fotómontázst.
(5) Amennyiben a benyújtott kérelem és melléklete nem felel meg 4) bekezdésben előírt tartalmi követelményeknek, a polgármester 3 munkanapon belül egy alkalommal legfeljebb 15 napos határidővel hiánypótlásra szólíthatja fel a kérelmezőt. A hiánypótlás ideje nem számít bele a bejelentési eljárási határidőbe.
(6) Amennyiben a benyújtott kérelem és melléklete a hiánypótlást követően sem felel meg a Korm. rendelet és e rendelet előírásainak a polgármester megtiltja a bejelentett építési tevékenység, reklámelhelyezés megkezdését és - a megtiltás indokainak ismertetése mellett - figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire.
(7) A településképi bejelentési eljárásban a tevékenység - feltétel meghatározásával vagy anélkül - tudomásulvételéről vagy megtiltásáról szóló döntés kialakítása során - különösen - az alábbi szempontokat kell figyelembe venni,
a) helyi és magasabb rendű építési jogszabályok,
b) kialakult településszerkezet (telek-szerkezet),
c) a védendő (megtartandó) adottságok,
d) a tervezett, távlati területfejlesztési célok,
e) településképi illeszkedés,
f) településképi követelményeknek való megfelelőség,
g) terület-felhasználás megfelelősége,
h) az egyéb reklám-elhelyezéssel összefüggő rendeletekben foglalt elhelyezési követelmények,
i) épület, építmény homlokzata és tetőzete kialakítása tekintetében vizsgálni kell, hogy a homlokzat egészének stílusa, tagolása összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival, a szomszédos homlokzatokkal, valamint megfelel-e a korszerűség követelményeinek, a terv városképi szempontból kedvező megoldást tartalmaz-e az épület külső gépészeti és egyéb külső berendezései, tartozékai elhelyezésére.
(8) Amennyiben a tevékenység megfelel a (7) bekezdésben felsorolt szempontoknak, a polgármester a tervezett építési tevékenység, reklám, reklámhordozó, cégér, stb. elhelyezés tudomásul vételéről igazolást állít ki, melynek érvényességi ideje, ha az igazolás másképpen nem rendelkezik:
a) állandó építmény esetén a kérelem szerinti, de legfeljebb 5 év,
b) legfeljebb 180 napig fennálló építmény esetén a kérelem szerinti, de legfeljebb 180 nap,
c) reklám és reklámhordozó esetén 1 év, de legfeljebb aktualitása megszűnésének időpontja
d) cégér, cégtábla, üzletfelirat, a vállalkozás használatában álló ingatlanon elhelyezett, a vállalkozást népszerűsítő egyéb felirat és más grafikai megjelenítés esetén 5 év, de legfeljebb aktualitása megszűnésének időpontja,
e) útbaigazító hirdetmény esetén 5 év, de legfeljebb aktualitása megszűnésének időpontja.
(9) A településképi bejelentésről szóló döntés a települési főépítész szakmai álláspontján alapul.
(10) A döntést postai úton kell közölni a kérelmezővel, tudomásul vételről szóló igazolás kiállítása esetén mellékelni kell a kérelemhez benyújtott tervdokumentáció 1 példányát, melyet a települési főépítész vagy a polgármester záradékolt.
(11) Amennyiben a polgármester a kérelmezett tevékenységet nem tiltja meg és tudomásul vételről szóló igazolást nem állít ki 15 napon belül, azt megadottnak kell tekinteni az 8) bekezdés szerinti érvényességi időtartamra vonatkozóan.
(12) A polgármester döntésével szemben a települési Kisasszonyfa Község Önkormányzat Képviselő- testületéhez lehet fellebbezéssel élni. A fellebbezés elbírálása legkésőbb a fellebbezés beérkezését követő soron következő rendes képviselő-testületi ülés alkalmával történik.
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉPI BÍRSÁG
19. § (1) A településképi követelmények megszegésének jogkövetkezményei:
20. § (1) A magasabb szintű jogszabályok keretei között településképi kötelezési eljárást kell lefolytatni:
a) utcaképet vagy tájképet rontó építmény,
b) helyi védett érték rongálása továbbá jókarbantartásának elmulasztása,
c) településképi követelmények megsértése,
d) településképi bejelentési eljárás elmulasztása,
e) településképi bejelentési eljárásban megtiltott tevékenység folytatása,
f) településképi bejelentési eljárásban tudomásul vett tevékenység eltérő végrehajtása.
g) településképi bejelentési eljárásban kiadott igazolásban foglalt kikötések teljesítése nélküli vagy csak részleges teljesítésével végrehajtott tevékenység.
h) a településképet rontó reklámok, cégérek, hirdetés funkciójú objektumok, hirdető berendezések felújítása, átalakítása, áthelyezése vagy megszüntetése és eltávolítása érdekében, ha azok
ha) elhelyezése nem felel meg a jogszabályban foglalt követelményeknek,
hb) műszaki állapota nem megfelelő,
hc) tartalma idejét múlt vagy aktualitását vesztette,
hd) elhelyezése, mérete, formája, anyaga vagy színezése nem illeszkedik az épület homlokzatának, portáljának, tetőzetének adottságaihoz,
he) megjelenése nem illeszkedik a településképbe, a jellemző településképi látványba,
hf) elhelyezésére a jelen rendelet hatályba lépését követően -bejelentés nélkül került sor, valamint ha
hg) a bejelentő a polgármester által kiadott igazolásban foglalt kikötéseket nem vagy csak részben teljesítette.
i) helyi építészeti értékek védelme érdekében, ha az építmény - vagy annak az érték védelemmel összefüggő, a városképi látványban megjelenő része
fa) műszaki állapota nem megfelelő, balesetveszélyes, homlokzati burkolatai vagy díszítő elemei hiányosak, sérültek,
fb) rendeltetéstől eltérő használata veszélyezteti a védett értékek megőrzését,
fc) felületképzése, színezése idegen az épület karakterétől és ezzel kedvezőtlenül befolyásolja annak megjelenését, településképi látványát.
(2) A településképi kötelezési eljárás megindítható bejelentésre vagy hivatalból.
(3) A bejelentés írásban történhet a polgármesternek címezve, papíron vagy elektronikus levélben.
(4) A bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) a bejelentő nevét, lakcímét és aláírását,
b) a bejelenteni kívánt szabálysértés helyét, rövid leírását,
c) fényképeket a bejelentéssel érintett építési tevékenységről, reklám és reklámhordozó elhelyezésről vagy a rendeltetésváltozással érintett épületről.
(5) A polgármester határidő kitűzésével felhívja az ingatlan tulajdonosát a kötelezés tárgyát képező tevékenység elvégzésére és annak végre nem hajtása esetén a várható jogkövetkezményekre.
(6) A kötelezés ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a képviselő-testülethez címzett fellebbezéssel lehet élni.
19. A településképi bírság kiszabásának esetkörei és mértéke
21. § (1) A településképi kötelezettség megszegése, valamint a településképi kötelezésben foglaltak végre nem hajtása esetén a polgármester településképi bírságot szab ki, amelynek összege
a) településképi bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén 50.000.- forint,
b) a polgármester tiltása ellenére végzett tevékenység esetén 200.000.- forint,
c) a bejelentési dokumentációban foglaltaktól eltérő tevékenység folytatása esetén az eltérés mértékétől függően legalább 50.000.- forint, legfeljebb 500.000. forint,
d) településképi kötelezésben foglaltak végre nem hajtása esetén alkalmanként legalább 50.000.- legfeljebb 1.000.000.- forint,
e) településképi követelmények, illetve a településképi konzultációban foglaltak be nem tartása esetén az eltérés mértékétől függően legalább 50.000.- forint, legfeljebb 1.000.000. forint.
(2) A településképi bírság kiszabásánál különösen az alábbi szempontokat kell mérlegelni:
22. § (1) A településképi bírságot határozatban kell kiszabni, és tértivevényes levél útján kell kézbesíteni a bírsággal sújtott érintettnek.
(2) A településképi bírság megfizetésének módja:
a) közvetlenül az Önkormányzat erre a célra szolgáló bankszámlájára történő befizetéssel.
b) az a) pontban szereplő megfizetési mód elmaradása esetén - a 2011. évi CXCV. törvény 42. § (3) bekezdése értelmében — a meg nem fizetett bírság köztartozásnak minősül, és adók módjára kell behajtani.
ÖNKORMÁNYZA TI TÁMOGA TÁSI ÉS ÖSZTÖNZŐ RENDSZER
21. A helyi egyedi védelemhez kapcsolódó ösztönző rendszer
23. § (1) A helyi védettséggel kapcsolatos szakmai segítséget, támogatást az önkormányzat a főépítésze útján látja el.
(2) A helyi védettségből eredő, a rendeltetésszerű használathoz szükséges mértéket meghaladó vagy a kötelezettség teljesítéséhez szükséges költségek megtérítése érdekében nyújtandó támogatás eszközei lehetnek különösen:
a) pályázat útján elnyerhető központi vagy helyi költségvetési forrás,
b) a település éves költségvetésében külön erre elkülönített egyösszegű támogatás,
(3) Támogatásban a helyi védett érték tulajdonosa részesülhet.
(4) A támogatás mértékének megállapítása - az igazolt költségek képviselő-testület elé terjesztése esetén - a képviselő-testület egyedi döntése alapján történik, de nem haladhatja meg a helyi védelemmel összefüggő beruházás nettó bekerülési költségének 50%-át.
(5) A támogatás a képviselő-testület döntése alapján a kérelmező számára a költségek kifizetését igazoló iratok, az elkészült munkáról készült műszaki leírás és fotódokumentáció benyújtását követően, utófinanszírozással történik.
ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
24. §
1. melléklet a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez
1. fejezet: A helyi egyedi védelem alatt álló építészeti elemek jegyzéke
2. fejezet
2. melléklet a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez
1. TERÜLET: A Petőfi utca délre eső része észak-déli, szalagtelkes fésűs beépítésű legkorábbi történeti településszövet a római katolikus templommal. A templommal szemben és attól délre lévő telkek szellősebb birkatenyésztő területeivel kapcsolódik a településtől délre lévő gyepes külterületi részekhez. Az úttest egysávos, kétoldali gyepes sávval, melyen a vízelvezető árkok kapubejáró hídjai fehérre meszeltek A telek szélességek eltéréseket mutatnak, az utcafront egységes. Van oldalhatáros, szabadon álló, utcára merőleges és azzal párhuzamos gerincű, nyereg és kontyolt ház is. Kivétel nélkül egyszintes épületek. A melléképületek az egész utcában többnyire a lakóház folytatásai, de látunk arra is példát, hogy a melléképület a déli szomszéd épülete mellé épült. Az épületek többnyire kőporos oromzatúak, előfordul eklektikus homlokzat, 20. sz-igeometrikus díszítés. A nyílásrend és nyílászáró típusát illetően, valamint az utcafronti kerítések anyaghasználat, színek és lábazat tekintetben is sokféleséget mutatnak. Az utcán viszonylag egységes smaragdtuja és gömbakác fasor van.
2. TERÜLET: Belső telkek. Különlegessége a területnek, a kastély magasságában lévő belső telkes egység, melyeket a településen áthaladó fő útvonalról lehet megközelíteni gépjárművel, vagy csak gyalogosan. Ezek minden bizonnyal a falu fejlődése közben az uradalmi birtoktestekről levált kiszolgáló egységek maradványai. Oldalhatárosak, utcára merőleges gerincű, nyereg és kontyolt házak. Kivétel nélkül egyszintes épületek. A melléképületek tekintetében itt is látunk arra példát, hogy a melléképület a déli szomszéd épülete mellé épült.
3. TERÜLET: „Lakóutcás” terület a 19. sz-ban fejlődött településrész, amelytől elkülönülten került a falun átvezetésre az 5803-as út. A 97-es helyrajzi számú úttól keletre szalagtelkes, oldalhatáros településrész van, vegyesen oromzatos és kontyolt tetőkkel, a melléképületek az utcarészen többnyire a lakóház folytatásai, de látunk arra is példát, hogy a melléképület szabadon álló. Az épületek többnyire kőporos oromzatúak, vagy vakolatlanok. A nyílásrend és nyílászáró típusát illetően, valamint az utcafronti kerítések anyaghasználat, színek és lábazat tekintetben is sokféleséget mutatnak.
4. TERÜLET:Avolt kastélyépülettől nyugatra és délre eső súlyponti egység és közvetlen környezete. A települést átszelő főútvonal itt fordul el derékszögben Baksa irányában. Ez a telekosztás szempontjából kevésbé fegyelmezett, és a történeti közlekedési irányokhoz igazodó csomópont, egy gyepes, parkosított felületet fog közre a polgármesteri hivatal, kastély, italbolt, könyvtár és más funkciókkal. A parkos területet tették alkalmassá az ott álló feszület mellett egy világháborús emlékoszlop, és hirdető felület elhelyezésére. A kastély kivételével minden épület egyszintes, tetőidomot illetően van nyereg, kontyolt és csonkakontyolt tető, homlokzataik kőporosak, vagy festettek. A nyílásrend és nyílászáró típusát illetően, valamint az utcafronti kerítések anyaghasználat, színek és lábazat tekintetben is sokféleséget mutatnak.
5. TERÜLET: A Petőfi utca északi fele a település legfiatalabb része. Az úttest kétsávos, kétoldali gyepes sávval, melyen a vízelvezető árkok kapubejáró hídjai fehérre meszeltek A szalagtelek szélességek eltéréseket mutatnak, az előkertek különbözőek. Van oldalhatáros, szabadon álló, utcára merőleges és azzal párhuzamos gerincű, nyereg és sátortetős ház is. Többnyire egyszintes épületek, de előfordul tetőtér beépítés is. A melléképületek az egész utcában többnyire a lakóház folytatásai, de látunk arra is példát, hogy a melléképület a déli szomszéd épülete mellé épült. Az épületek többnyire kőporos oromzatúak, előfordul festett homlokzat. A nyílásrend és nyílászáró típusát illetően, valamint az utcafronti kerítések anyaghasználat, színek és lábazat tekintetben is sokféleséget mutatnak. Az utcán viszonylag egységes smaragdtuja és gömbakác fasor van.
6. TERÜLET: A temetőt, ravatalozóval a település északi bejáratánál találjuk. Kerítés-kapu építése éppen napjainkban történik. A terület telekkönyvi értelemben viszonylag szabályos alakzat, nyugati oldalról véderdővel szegélyezve.
Az érintett helyrajzi számok: 118; 4; 76; 44; 10; 12; 14; 16; 18; 19; 23; 32; 111/1; 282; 244; 233; 201; 90; 0121; 080; 5; 22; 39; 42; 49; 100; 13; 15hrsz.
3. melléklet a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez
A településképi követelményekről való szakmai tájékoztatás és szakmai konzultáció kérelme
KÉRELEM
Kisasszonyfa Község Önkormányzat polgármesteréhez településképi követelményekről való szakmai
tájékoztatásról és szakmai konzultációról
Kérelmező |
neve: |
értesítési címe/székhely címe: |
|
telefon/fax száma: |
|
e-mail címe: |
Tervező |
neve: |
kamarai jogosultsági száma: |
Érintett ingatlan adatai |
címe: |
helyrajzi száma: |
|
jellege (közterület/magánterület): |
|
a tulajdonos neve: |
|
értesítési címe: |
|
telefon/fax száma: |
|
e-mail címe: |
A településképi követelményekről való szakmai tájékoztatás és szakmai konzultáció kérelmezett témája |
megjelölése: |
rövid leírása: |
|
Előzmények |
|
Mellékletek |
A rendeletben meghatározott dokumentáció |
4. melléklet a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez
KÉRELEM
Kisasszonyfa Község Önkormányzat polgármestere településképi bejelentési eljárásához
Kérelmező |
neve: |
Tervező |
neve: |
Érintett ingatlan adatai címe: |
jellege (köztertilet/magánterület): a tulajdonos neve: értesítési címe: telefon/fax száma: e-mail címe: |
A bejelenteni kívánt tevékenység |
megjelölése: rövid leírása: |
A tevékenység tervezett időtartama (év, hó, nap-tói év, hó, nap-ig) |
|
Előzmények |
|
Mellékletek |
A rendeletben meghatározott dokumentáció szolgáltatási díj befizetését igazoló dokumentum |
5. melléklet a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez
nagy |
közepes |
kis |
trágya- és trágyalétároló esetén |
|
tartására szolgáló építmény esetén |
||||
Lakó- és közösségi funkciójú épülettől |
20 m |
10 m |
10 m |
15 m |
Ásott és fúrt kúttól |
12 m |
8 m |
6 m |
15 m |
Kerti csaptól |
8 m |
4 m |
2 m |
10 m |
6. melléklet a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez
Ültetési és fapótlási szabályok, őshonos és honos fafajok
1. Beépítésre szánt területen a telekhatárok és a növények között:
a) Szőlő, valamint 3,0 m-nél magasabbra nem növő gyümölcs- és egyéb cserje (élősövény) esetében 1,0 m
b) 3,0 m-nél magasabbra növő gyümölcs- és egyéb cserje, valamint bármilyen fa esetében 2,0 m
2. Beépítésre nem szánt területen a telekhatárok és a növények között;
c) gyümölcsfa-iskolai nevelés alatt álló növény, továbbá szőlő, köszméte (egres), ribiszke-, josta- és málnabokor, valamint 1,0 m-nél magasabbra nem növő dísz- vagy védelmi szerepű cserje (élősövény) esetében 0,8 m
d) minden egyéb gyümölcsbokor (pl. mogyoró), továbbá birs, naspolya és birsalanyra oltott körtefa, valamint 3,0 m-nél magasabbra nem növő dísz- vagy védelmi szerepű cserje (élősövény) és - a c) pontban nem szereplő - faesetében 2,0 m
e) kajszi- és cseresznyefa, valamint vadalanyra oltott alma- és körtefa esetében 4,0 m
f) 3,0 m-nél magasabbra növő dísz- vagy védelmi szerepű cserje (élősövény), továbbá dió- és
g) gesztenyefa, valamint 5,0 m-nél magasabbra növő fa esetében 5,0 m
3. Közút területén az építési területük határai és a növények között, a fentiektől eltérően:
h) cserjék és 3,0 m-nél magasabbra nem növő fák esetében 1,5 m
i) 3,0 m-nél magasabbra növő fák esetében 2,5 m
4. Fapótlás szabályai
j) A település területén mellmagasságban 15 cm törzsátmérőt elérő, vagy meghaladó fa kivágása- a gyümölcsfakivételével - csak engedéllyel történhet.
k) A kivágott fát pótolni kell.
l) Fapótlásként annyi előnevelt fát kell ültetni, hogy azok törzsátmérőjének összege a kivágott fák törzsátmérőjének összegét legalább 20%-al meghaladja.
m) A törzsátmérőt a terepszinttől számított 1 m magasságban kell mérni és számítani.
n) A fapótlási kötelezettséget legalább 3cm törzsátmérőjű fákkal kell teljesíteni.
5. Őshonos és honos fafajok
a) Őshonos faiok: kocsányostölgy (Quercusrobur), mezei juhar (Acercampestre), magas kőris (Fraxinusexcelsior), vénicszil (Ulinuslaevis), vadkörte (Pyruspyraster), gyertyán (Carpinusbetulus), kislevelű hárs ( Tiliacordata), stb.
b) Honos fajok: dió ( Juglansregia), fehéreper ( Morus alba), szilva ( Prunusdomestica), jegenyenyár( Populusnigra var. Italica), gömbakác ( robiniapseudoacacia), stb.
1. függelék a 6. melléklethez a 12/2017. (XII. 19.) önkormányzati rendelethez
Értékleltár - A helyi védelem alatt álló építészeti elemeinek részletes bemutatása
külön füzetként