Gyöngyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (III. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 15- 2025. 09. 29

Gyöngyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (III. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.03.15.

[1] Gyöngyfa Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) az önkormányzat pénzügyi egyensúlyának megteremtése és megőrzése érdekében, a képviselő-testület döntéseinek megfelelő kiegyensúlyozott működtetésének és tervezett fejlesztésének céljából alkotja meg az önkormányzat 2025. évi költségvetési rendeletét.

[2] A képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya Gyöngyfa Községi Önkormányzatára, annak képviselő-testületére, polgármesterére, bizottságaira terjed ki.

(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó, e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre és minden támogatásban részesülőre.

A költségvetés főösszege

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését forintban az alábbiak szerint határozza meg:

a) kiadási főösszege: 52 373 750 Ft

b) bevételi főösszege: 49 408 340 Ft

(2) A forráshiány fedezete az előző évi pénzmaradvány 2 965 410 Ft összegben.

A költségvetés bevételei

3. § (1) Az önkormányzat 2. § szerinti bevételeit jogcímenként, forintban a rendelet II. számú melléklete tartalmazza.

(2) A bevételek forrásonként, főbb jogcímcsoportonként, Ft-ban meghatározva:

a) Az önkormányzat költségvetési támogatása 32 598 379 Ft

aa) Ebből működési célú 32 598 379 Ft

ab) Ebből felhalmozási célú 0 Ft

b) Az önkormányzat működési bevételei 3 215 010 Ft

c) Az önkormányzat felhalmozási bevételei 0 Ft

d) Az önk. támogatásértékű bevételei, átvett pénzeszközei 13 594 951 Ft

da) Ebből működési célú 13 594 951 Ft

db) Ebből felhalmozási célú 0 Ft

e) Az önkormányzat előző évi pénzmaradványa 2 965 410 Ft, amelyből kötelezettséggel terhelt 2 965 410 Ft

A költségvetés kiadásai

4. § (1) Az önkormányzat 2. § szerinti kiadásait jogcímenként, forintban a rendelet II. számú melléklete tartalmazza.

(2) A kiadások főbb jogcímcsoportonként, Ft-ban meghatározva:

a) Az önkormányzat személyi juttatásai 30 909 590 Ft

b) Az önkormányzat munkaadót terhelő járulékai 3 447 460 Ft

c) Az önkormányzat dologi kiadásai 8 497 204 Ft

d) Az önkormányzat szociális kiadásai 4 500 000 Ft

e) Az önkormányzat támogatásai, átadott pénzeszközök 2 420 199 Ft

f) Az önkormányzat ÁHB megelőleg. rendezése 987 700 Ft

g) Az önkormányzat szolidaritási hozzájárulása 0 Ft

h) Az önkormányzat felhalmozási kiadásai 111 597 Ft

i) Az önkormányzat általános tartaléka 1 500 000 Ft

j) Az önkormányzat hitel kiadásai 0 Ft

A költségvetés egyéb mellékletei

5. § (1) Az önkormányzat 2025. évi költségvetésének címrendjét, valamint a kötelező és nem kötelező feladataihoz kapcsolódó bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonként az I. számú melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat bevételeit és kiadásait részletesen a II. számú melléklet tartalmazza.

(3) A 2025. évi működési és felhalmozási bevételeket, kiadásokat mérlegszerűen a III. számú melléklet mutatja be.

(4) Az önkormányzat normatív állami hozzájárulásainak jogcímenkénti megbontását a IV. számú melléklet tartalmazza.

(5) Az V. számú melléklet az éves létszám előirányzatot tartalmazza, a közfoglalkoztatottak tervezett éves létszám előirányzatával.

(6) Az önkormányzatnak az Európai Uniótól és hazai forrásból származó forrásait és kapcsolódó kiadásait a VI. számú melléklet mutatja be.

(7) Az önkormányzat tartalékait a VII. számú melléklet tartalmazza.

(8) Az önkormányzat által juttatott közvetett támogatások a VIII. számú mellékletben találhatóak.

(9) Az önkormányzat 2025. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a IX. számú melléklet mutatja be.

(10) A 2025.-2026.-2027.-2028. évek prognosztizált költségvetési előirányzatait a X. számú melléklet mutatja be.

(11) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből származó kötelezettségek bemutatása a XI. számú melléklet szerint történik.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

6. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) Az önkormányzati költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a hivatalban ellátott feladatok tekintetében a jegyző a felelős.

(3) A polgármesteri, illetve jegyzői kötelezettségvállalást megelőző döntési rend a hatályos jogszabályok szerint történik.

(4) A jegyző az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján hatáskörébe utalt előirányzatok, valamint a választási eljárásról szóló törvény alapján hatáskörébe utalt előirányzatok felett jogosult rendelkezni.

Költségvetési rendeletmódosítás, előirányzat változtatás szabályai

7. § (1) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

(2) Az önkormányzat a költségvetését a rendeletének módosításával megváltoztathatja.

(3) Az önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra a képviselő-testület jogosult.

(4) Az önkormányzat költségvetési kiadási kiemelt előirányzatain belül a rovatok közötti átcsoportosításra az elemi költségvetés jóváhagyására jogosult személy, a polgármester jogosult. Az előirányzatok közötti átcsoportosítást a pénzügyi ellenjegyző ellen jegyzi.

(5) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

(6) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(7) A (4) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

8. § (1) A polgármester pótköltségvetési rendelet-tervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

(2) Az önkormányzati költségvetés teljesítése jelentős veszélyeztetésének minősül különösen: ha a kiadási – bevételi előirányzat teljesítése közötti különbség 10%-kal meghaladja az eredeti kiadási - bevételi előirányzatot.

Költségvetési szervek pénzmaradványa

9. § (1) Az önkormányzat pénzmaradványát a Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatal vizsgálja felül és azt a képviselő-testület a zárszámadási rendeletével egyidőben hagyja jóvá.

(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.

Külső szervek részére nyújtott speciális célú támogatás

10. § (1) A 2025. évi költségvetés terhére az e rendelet 1. §-a hatálya alá nem tartozó személy vagy szervezet (ún. külső szervek) részére támogatás folyósítása a támogatottal a támogatási megállapodás megkötését követően kerülhet sor. A támogatás folyósításának ütemezését és a részletes előírásokat a támogatási szerződés tartalmazza, amelyet a támogatást igénylő és a támogatást nyújtó köt. A támogatási szerződésben rögzíteni kell feltételeket, az elszámolási kötelezettséget.

(2) A támogatási megállapodásban intézkedni kell arról, hogy a támogatott szervezeteknek az átadott pénzeszközök célirányos felhasználásáról meddig kell elszámolnia.

(3) Ha az önkormányzati támogatás kedvezményezettje az átadott pénzeszközt nem rendeltetésszerűen használja fel, vagy egyéb szerződésszegést követ el, úgy a kedvezményezett a támogatás teljes összegét köteles a támogató által meghatározott időpontig a támogató részére visszafizetni.

(4) A megállapodást a képviselő-testület nevében a polgármester írja alá és a jegyző ellenjegyzi.

(5) Amennyiben a támogatott a támogatás célirányos felhasználásáról a támogatási megállapodásban megjelölt határidőig nem számol el, részére a 2026-2027. évben további támogatás nem folyósítható, illetve a szervezet a képviselő-testületi határozat alapján a támogatási körből kizárható.

(6) Az e rendelet 1. §-a hatálya alá nem tartozó személy, vagy szervezet (ún. külső szervek) részére történő támogatással összefüggő megállapodás megkötését megelőzően, a megállapodás előkészítőjének az előirányzat-fedezet rendelkezésre állását az analitikus nyilvántartással egyeztetnie kell.

A támogatások odaítélésének, folyósításának és elszámolásának rendje

11. § (1) A támogatások odaítéléséről a képviselő-testület dönt.

(2) A támogatási kérelem, a pályázat (a továbbiakban együtt: támogatási igény) minden évben a kiírástól számított 30 napon belül nyújtható be.

(3) Az illetékes bizottság a támogatási igény benyújtási határidejét követő első bizottsági ülésen, de legkésőbb 30 napon belül javaslatot tesz a képviselő-testületnek. A képviselő-testület a javaslattételt követő legközelebbi testületi ülésén dönt a pályázatokról. A döntést követő 15 munkanapon belül a támogatást igénylőt értesíti határozatáról.

(4) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatási szerződésben foglaltak alapján köteles eleget tenni.

Önkormányzati biztos kirendelése

12. § (1) Ha a helyi önkormányzat költségvetési szerve 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 25 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél - az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szerv esetén az egészségbiztosítási szerv kérésére, vagy ha az egészségbiztosítási szerv azt nem kérte, véleményének előzetes kikérésével önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

Létszám és bérgazdálkodás

13. § A képviselő-testület az önkormányzat engedélyezett létszámát az V. számú melléklet szerint állapítja meg.

A nyilvánosság biztosítása

14. § Az önkormányzat pénzeszközei felhasználásával, az önkormányzati vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésre, vagyonépítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadásra, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időre kötött szerződés esetén annak időtartamát az 5 millió forint nettó értéket meghaladó ügyletek esetén közzé kell tenni a helyben szokásos módon a szerződés megkötésétől számított 60 (hatvan) napon belül.

Záró rendelkezések

15. § (1) A rendelet rendelkezéseit a 2025. évi költségvetési évre, 2025. január 1-jétől december 31-ig kell alkalmazni.

(2) Az e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett bevételek beszedését, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítését a képviselő-testület elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe be lettek építve.

16. § Ez a rendelet 2025. március 15-én lép hatályba.