Gyöngyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (IV. 9.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról

Hatályos: 2025. 04. 09 09:50- 2025. 12. 11 11:00

Gyöngyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (IV. 9.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról

2025.04.09.

[1] Gyöngyfa Községi Önkormányzata Képviselő-testülete figyelemmel arra, hogy a támogatásra szorulók részére az önkormányzat által nyújtott egyes települési támogatásokhoz, szolgáltatásokhoz való hozzáférés folyamatosan biztosított legyen, a helyi szabályozás a mindennapi élethelyzetekhez igazodjon, mindemellett pedig a szolgáltatáshoz szükséges forrás az önkormányzat költségvetésében biztosított legyen, az egyes települési szociális ellátások elérhetőségének elősegítése céljából

[2] a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45. § (1) és (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdés a) pontjában, 92. § (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a Gyöngyfa község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, és életvitelszerűen a településen élő személyekre, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdéseiben, valamint az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott személyekre terjed ki.

(2) A rendelet hatálya az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások azon hajléktalan személyekre terjed ki, akik tartózkodási helyként Gyöngyfa község területét jelölik meg az ellátás igénylésekor.

Eljárási rendelkezések

2. § (1) A rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni nyújtott támogatási kérelmek az erre a célra rendszeresített, és jelen rendelet 1. mellékletében lévő formanyomtatványokon kell benyújtani a Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatalba, de az ellátások hivatalból is megállapíthatóak.

(2) A kérelmező – figyelemmel az Szt. 4. § (1) bekezdés a) és b) pontjaiban meghatározott jövedelemre és vagyonra – a kérelme benyújtásakor köteles saját maga, családja, illetve háztartása jövedelmi, vagyoni viszonyairól igazolást csatolni vagy amennyiben ez nem alkalmazható, akkor jövedelmi, vagyoni viszonyairól büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni. A jogosultság elbírálása érdekében a Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatal szociális ügyintézője környezettanulmányt készíthet.

(3) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátásokra való jogosultság elbírálása során alkalmazott jövedelemszámításnál az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(4) Állástalan, munkanélküli, havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező kérelmező részére ellátás csak abban az esetben állapítható meg, ha az állami foglalkoztatási szervnél nyilvántartott álláskereső, azzal folyamatosan együttműködik, és ezt a kérelem benyújtásakor igazolja.

3. § (1) A pénzbeli települési támogatás megállapítására vonatkozó döntést követő 5 napon belül bankszámlára utalással vagy házipénztárból történő kifizetéssel történik.

(2) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás megtérítésére az Szt. 17. §-ának rendelkezései irányadóak.

(3) A jogosulatlanul igénybe vett támogatás visszafizetésének elengedését, csökkentését, vagy részletekben történő visszafizetését a polgármester engedélyezi.

4. § Az e rendeletben meghatározott hatásköröket az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.

5. § (1) A jelen rendelettel megállapított pénzbeli ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – a hivatal bármikor jogosult ellenőrizni, kivéve a lakáscélú települési támogatást.

(2) A szociális ellátásban részesülő köteles az ellenőrzést tűrni és az ellenőrzést végzővel együttműködni, a kért adatok rendelkezésre bocsájtani és az ellátás cél szerinti felhasználását igazolni.

(3) Amennyiben az ellenőrzés során a szociális ellátásban részesülő nem működik együtt a hivatallal, úgy a rendszeres ellátás megszüntethető.

Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

6. § (1) Az Szt. 17. §-ában szabályozottaknak megfelelően a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátást az igénybe vevőnek vissza kell fizetni. A visszafizetésről szóló határozatot a polgármester kiadmányozza.

(2) Indokolt és méltányolható esetben, amennyiben a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti, a polgármester a visszafizetésre kötelezett összeget méltányosságból elengedheti, vagy részletekben történő megfizetését engedélyezheti.

II. Fejezet

Az önkormányzat által biztosított települési támogatások

7. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete szociális rászorultság esetén a jogosult számára

a) települési létfenntartási támogatás

b) rendkívüli települési támogatás

c) települési lakásfenntartási támogatás

d) települési szennyvízszippantási lakásfenntartási támogatás

e) PB gázpalack csere települési támogatása

f) hulladékgazdálkodási díjtámogatás

g) települési gyógyszertámogatás

h) temetési támogatás

i) köztemetés

j) születési támogatás

k) társadalmi ünnepekhez kötődő települési támogatás,

l) tanévkezdési támogatás.

elnevezésű települési támogatást biztosít az Szt. 45. §-ában és 48. §-ában foglaltak figyelembevételével, az e rendeletben meghatározott feltételek szerint.

Települési létfenntartási támogatás

8. § (1) Települési létfenntartási támogatás nyújtható annak, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, és akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 400 %-át, egyedül élő esetén annak 500 %-át, nem haladja meg és nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdésében meghatározott mértékű vagyonnal.

(2) A kérelmezőnek a kérelmében indokolnia kell a települési létfenntartási támogatásra való rászorultságát.

(3) A települési létfenntartási támogatás pénzbeli vagy természetbeni ellátásként nyújtható.

(4) Az egy alkalommal megállapított eseti települési létfenntartási támogatás legkisebb összege 10.000,- (Tízezer) Ft, legmagasabb összege 12.000,- (Tizenkétezer) Ft lehet. A létfenntartási támogatás összege ugyanazon kérelmező esetében egy naptári éven belül 2 alkalommal állapítható meg.

Rendkívüli települési támogatás

9. § (1) Rendkívüli települési támogatásban részesíthető az a személy, akik önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, közüzemi díjak kifizetéséhez, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul, és családjában az egy főre számított havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 500 %-át, egyedülálló esetében a 600 %-át.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott többletkiadásokat hitelt érdemlő módon igazolni kell.

(3) Rendkívüli települési támogatás pénzbeli ellátásként nyújtható.

(4) A rendkívüli települési támogatás egyszeri összegének felső határa alkalmanként maximum 50 000 forint lehet. Egy naptári éven belül ugyanaz a család, illetve személy összesen egy alkalommal részesíthető rendkívüli települési támogatásban.

(5) Rendkívül indokolt esetben a meghatározott jövedelemhatár összegétől méltányosság címén el lehet térni.

(6) Időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd a kérelmező, ha

a) legalább két hónapos közüzemi díj tartozása van,

b) nyugdíjazása folyamatban van, de ellátásban nem részesül,

c) egyéb igazolt rendkívüli kiadása keletkezett,

d) gyermeke iskoláztatása, étkeztetése nem megfelelő,

e) lakhatásának elvesztése, közüzemi szolgáltatás megszűnése áll fenn,

f) gyermeke betegsége, kezelése miatt váratlan kiadásai merülnek fel,

g) önhibáján kívül tartósan munkanélküli.

(7) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül különösen:

a) a hosszabb ideig történő kórházi gyógykezelés, tartós betegség, baleset miatti jelentős jövedelem kiesés,

b) elemi kár, baleset vagy bűncselekmény miatti kár.

Települési lakásfenntartási támogatás

10. § (1) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás a szociálisan rászoruló személyek részére a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában szociálisan rászoruló az a háztartás, ahol a háztartásban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 500 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs az Szt. 4. § (1) bekezdésében meghatározott mértékű vagyona.

(3) A települési lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege maximum 8.000,- Ft, legkisebb összege 4.000,- Ft.

(4) A kérelmezőnek a kérelemhez csatolva számlával igazolnia kell a havi lakásfenntartási kiadásait. A kérelem elbírálásakor figyelembe vehető lakásfenntartási kiadások: a villanyáram, a vízfogyasztás, lakbér, albérleti díj, lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete, tüzelőanyag költség.

(5) A rendszeresen nyújtott települési lakásfenntartási támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani.

(6) A települési lakásfenntartási támogatást havi rendszerességgel egy évben legfeljebb 12 hónapra lehet megállapítani.

(7) Települési lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

Települési szennyvízszippantási támogatás

11. § (1) A képviselő-testület az ingatlantulajdonost terhelő kötelezettségek maradéktalan betartásának elősegítése érdekében települési szennyvízszippantási támogatást nyújt a szociálisan rászoruló kérelmező részére, a szennyvízszippantás költségeinek viseléséhez.

(2) Települési szennyvízszippantási támogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha

a) a családjában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 1500%-át nem haladja meg,

b) egyedülélő esetén a havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének 1500%-át nem haladja meg, és

c) a kérelemhez csatolja a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére kötött közszolgáltatási szerződés szerinti közszolgáltató (a továbbiakban: közszolgáltató) által kiállított, három hónapnál nem régebbi eredeti számlát.

(3) A települési szennyvízszippantási támogatást ugyanazon lakásra 1 naptári éven belül legfeljebb 3 alkalommal lehet megállapítani.

(4) A települési szennyvízszippantási támogatás összege nem haladhatja meg közszolgáltató által kiállított számlaköltség 100%-át.

PB gázpalack csere települési támogatása

12. § (1) A támogatás a PB gázpalack csere miatti kiadások enyhítése támogatása céljából igényelhető. A kérelemhez csatolni kell a PB gázpalack cseréről szóló vásárlást igazoló, a kérelmező nevére a kérelem benyújtását megelőző 30 napon belül kiállított számlát.

(2) A támogatás mértéke a számla összege, de legfeljebb 10.000,- (Tízezer) Ft.

(3) Támogatásra jogosult az a személy, akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap 600%-át nem haladja meg,

(4) A támogatás háztartásonként évente legfeljebb 3 alkalommal igényelhető.

Hulladékszállítási díjtámogatás

13. § (1) Hulladékgazdálkodási díjtámogatásra jogosult az, az helyi lakos, aki hulladékgazdálkodási közszolgáltatás fizetésére köteles.

(2) Lakossági hulladékgazdálkodási díjtámogatás adható annak a gyöngyfai lakosnak, aki

a) egyedülálló,

b) nyugellátásban, rendszeres nyugdíjszerű ellátásban részesül,

c) gyermeket nevel,

d) közfoglalkoztatott, vagy

e) családjában az egy főre jutó jövedelem szociális vetítési alap összegének 800%-át, az egyedül élő esetén 900% -át nem haladja meg,

f) semmilyen jövedelemmel nem rendelkezik.

(3) A támogatási kérelemmel háztartásonként kérelmezhető: egy háztartás egy kérelmet nyújthat be.

(4) A hulladékgazdálkodási díjtámogatás havi összege a mindenkori hulladékgazdálkodási közszolgáltatás díja.

(5) A támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg a jogosultat legfeljebb egy év időtartamra.

(6) A megállapított hulladékgazdálkodási díjtámogatás közvetlenül a szolgáltatónak kerül megfizetésre átutalással.

Települési gyógyszertámogatás

14. § (1) A gyógyszerkiadásokra tekintettel települési gyógyszertámogatásra válhat jogosulttá az a személy, aki közgyógyellátási igazolvánnyal nem rendelkezik és a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.

(2) A települési gyógyszertámogatás eseti települési támogatás formájában, pénzbeli vagy természetbeni ellátásként nyújtható.

(3) A kérelemhez csatolni kell a kezelőorvos vagy szakorvos és a gyógyszertár igazolását az igénylő havi rendszeres, illetve akut megbetegedésének kezeléséhez szükséges gyógyszerszükségletéről és annak költségéről, vagy a gyógyászati segédeszköz szükségességéről és annak várható költségéről.

(4) Eseti települési gyógyszertámogatást gyógyszerre egy naptári évben maximum 2 alkalommal, gyógyászati segédeszközre egy naptári évben maximum egy alkalommal lehet megállapítani.

(5) Eseti települési gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor válhat jogosulttá, ha családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 400 %-át, egyedül élő esetén 500%-át nem haladja meg.

(6) Az eseti települési gyógyszertámogatás maximális összege 20.000,- (Húszezer Ft) , gyógyászati segédeszköz esetén a támogatás maximális összege 100.000,-(Egyszázezer Ft).

Települési temetési támogatás

15. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatás állapítható meg az eltemettető részére, amennyiben a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem, és, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 1000 %-át, egyedül élő esetén 1200 %-át nem haladja meg.

(2) A települési temetési támogatást a temetési költségek utólagos megtérítéséhez való hozzájárulásként, a temetés napját követő 60 napon belül lehet kérelmezni.

(3) A temetési támogatás maximális összege 50.000,- (Ötvenezer) Ft.

(4) A kérelemhez csatolnia kell a kérelmező jövedelemigazolásának eredeti példányát, a nevére kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.

Köztemetés

16. § (1) A települési önkormányzat különös méltányosságból az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az érintett személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap 150%-át, egyedül élő esetén annak 200 %-át, és az érintett személy vagyonnal nem rendelkezik. Rendkívül indokolt esetben a meghatározott jövedelemhatár összegétől méltányosság címén el lehet térni.

(2) A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani.

Születési támogatás

17. § (1) Születési támogatásra jogosult a gyermeket saját háztartásában nevelő szülő, amennyiben

a) legalább az egyik szülő, a gyermek születésekor Gyöngyfa községben bejelentett lakóhellyel, vagy ennek hiányában bejelentett tartózkodási hellyel rendelkezik, vagy aki a gyermek születését megelőző 6 hónapja a településen életvitelszerűen él, és

b) akinek az egy főre jutó havi jövedelme a szociális vetítési alap összegének 1000%-át nem haladja meg.

(2) A születési támogatás egyszeri pénzbeli támogatás, összege gyermekenként 20.000 forint.

(3) A támogatást egy gyermek után csak az egyik szülője jogosult igénybe venni. Amennyiben mindkét szülő esetében fennállnak a jogosultsági feltételek, azonban a szülők külön élnek, úgy az a szülő jogosult a támogatást igénybe venni, akinél a gyermek elhelyezésre került.

(4) A támogatást a gyermek születését követően 180 napos jogvesztő határidőn belül lehet igényelni. A kérelemhez csatolni kell a gyermek (gyermekek) születési anyakönyvi kivonatának, a gyermek és szülője lakcímkártyájának, valamint gyermeküket egyedül nevelő szülők esetén a gyermek (gyermekek) elhelyezéséről szóló dokumentumok másolatát, valamint a jövedelmi viszonyokat alátámasztó dokumentumokat, nyilatkozatokat.

(5) A születési támogatás vonatkozásában a szülőre vonatkozó szabályokat az édesanya halálának bekövetkezése esetén a törvényes képviselőre, az édesapára, a gyermeket nevelő nagyszülőre, valamint az örökbefogadó szülőkre is alkalmazni kell.

(6) Nem állapítható meg születési támogatás, ha a szülők a gyermek születését megelőzően a hatóság előtt lemondtak a születendő gyermekről és hozzájárultak a gyermek örökbefogadásához.

Társadalmi ünnepekhez kötődő települési támogatás

18. § (1) Az önkormányzat a társadalmi ünnepekhez kötődő települési támogatás biztosításával – elsősorban karácsonyi/húsvéti ünnepekhez kötődően – a családok életminőségén kíván javítani, az önkormányzat költségvetési rendeletében meghatározott forrás rendelkezésre állása esetén.

(2) A társadalmi ünnepekhez kötődő települési támogatásra jogosult az a kérelmező, aki

a) a településen állandó lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkezik, valamint életvitelszerűen a településen él, és

b) a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 1500%-át.

(3) A társadalmi ünnepekhez kötődő települési támogatás pénzbeli és természetbeni támogatásként is nyújtható. A polgármester a támogatás formájáról és mértékéről határozattal dönt.

(4) A karácsonyi ünnepi támogatásra irányuló kérelmet tárgyév november 1. és november 30. napja között lehet benyújtani, a határidő elmulasztása jogvesztő.

(5) A Képviselő-testület jövedelem vizsgálata nélkül megállapíthat a településen állandó lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, valamint életvitelszerűen a településen élő 0-18 éves gyermekek számára húsvéti, illetve mikuláscsomag természetbeni támogatást.

Tanévkezdési támogatás

19. § (1) A tanévkezdéssel kapcsolatos kiadások enyhítése érdekében, minden a településen életvitelszerűen élő, lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező óvodás, általános iskolás és nappali tagozaton középfokú tanulmányokat folytató gyermek részére egyszeri beiskolázási támogatást állapítható meg, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 1000%-át nem haladja meg.

(2) A pénzbeli települési támogatást megállapító határozat kimondhatja, hogy a támogatás egy részét vagy teljes egészét természetben kell biztosítani. A határozatnak rögzítenie kell a természetben nyújtott ellátás konkrét formáját.

(3) A beiskolázási támogatás összege:

a) óvodás gyermek esetében 20.000 Ft

b) (általános iskolai tanuló esetén) az 1. évfolyamot ismétlő, valamint a 2-8. évfolyamig 30.000 Ft

c) középiskolai tanuló esetén 30.000 Ft.

(4) Az általános iskola 1. évfolyamát megkezdő gyermekek részére - természetbeni ellátásként – a tanév megkezdéséig tanszer -és iskolatáska biztosítható gyermekenként maximum 50.000 Ft értékben, melynek beszerzéséről az önkormányzat gondoskodik.

(5) A támogatások kifizetésére minden év augusztus 31. napjáig kerül sor.

(6) A támogatás megállapításához a beiratkozás évében, augusztus 1. és augusztus 10. napja között kérelmet kell benyújtani, melyhez csatolni kell az adott tanítási évre vonatkozó óvoda-, vagy iskolalátogatási igazolást, valamint a jövedelmi viszonyokat alátámasztó dokumentumokat, nyilatkozatokat.

III. Fejezet

SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁSOK

Étkeztetés

20. § (1) A képviselő-testület az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről gondoskodik, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.

(2) Szociálisan rászorult az a személy, akinél az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összegének 450%-át, továbbá

a) 60 év feletti, vagy

b) súlyos mozgáskorlátozott, vagy

c) akut vagy krónikus megbetegedésben szenved, vagy

d) szenvedély- vagy pszichiátriai beteg, vagy

e) fogyatékos, vagy

f) hajléktalan

(3) Az egészségi állapotra vonatkozó rászorultságot háziorvos vagy szakorvos által kiadott igazolással kell alátámasztani.

(4) Az étkeztetés megállapítása iránti kérelmet e Rendelet 2. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

(5) Az étkeztetés intézményi térítési díját a képviselő-testület e rendelet 3. melléklete szabályozza.

(6) Az étkezésre való jogosultság megállapításával kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.

Térítési díjak

21. § (1) A képviselő-testület az étkeztetés intézményi térítési díjának megállapítása során az Szt. 116. § (1) bekezdésében foglaltakat változtatás nélkül alkalmazza.

(2) A képviselő-testület az oktatási-nevelési gyermekintézményben fizetendő élelmezési térítési díjat, valamint az étkeztetés intézményi térítési díját évente két alkalommal állapíthatja meg.

(3) A jogosult az étkeztetés igénybevételének szüneteltetése esetén a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban írásban köteles bejelenteni.

(4) A jogosult az étkeztetés személyi térítési díját a tárgyhónapot követő hó 10. napjáig köteles befizetni.

(5) Az étkeztetés személyi térítési díj befizetését a Hivatal pénzügyi ügyintézője köteles havonta ellenőrizni, és hátralék esetén a fizetésre kötelezettet felhívni tartozásának 15 napon belüli rendezésére.

Házi segítségnyújtás

22. § (1) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését, az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést.

(2) A házi segítségnyújtást az önkormányzat a Szentlőrinci Szociális Szolgáltató Központ intézményén (7940 Szentlőrinc, Munkácsy Mihály utca 1-3.) keresztül biztosítja.

Családsegítés

23. § (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.

(2) A családsegítést az önkormányzat a Szentlőrinci Szociális Szolgáltató Központon (7940 Szentlőrinc Munkácsy M. u. 1.) keresztül biztosítja.

Alapszolgáltatás megszűnése

24. § Az alapszolgáltatás megszűnik, ha a jogosult

a) a térítési díjat két hónapon keresztül nem fizeti,

b) a szolgáltatást egy hónapon keresztül nem veszi igénybe,

c) elhalálozik,

d) az ellátás megszüntetését kéri.

IV. Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések

25. § (1) A rendelet előírásait a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Gyöngyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 9.) önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályozásáról.

26. § Ez a rendelet 2025. április 9-én 9 óra 15 perckor lép hatályba.

3. melléklet a 4/2025. (IV. 9.) önkormányzati rendelethez

Étkeztetés Térítési díjak

Az ellátott rendszer havi jövedelme

Intézményi térítési díj

Fizetendő személyi térítési díj
(Ft/ellátási nap)

0-28.500 Ft-ig

420 Ft/nap

0 Ft/nap

28.501 Ft felett

420 Ft/nap

420 Ft/nap