Gyöngyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete

„A Szervezeti és Működési Szabályzatáról” szóló 6/2013. (VI.24.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 04. 24 09:15- 2025. 04. 24

Gyöngyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelete

„A Szervezeti és Működési Szabályzatáról” szóló 6/2013. (VI.24.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.04.24.

[1] Gyöngyfa Községi Önkormányzat Képviselő-testületének kiemelt célja, hogy a törvény keretei között határozza meg szervezeti és működési rendjét, ennek érdekében és képviselő-testületének és szerveinek működése hatékonysága fokozása érdekében döntött a szervezeti és működési szabályzatának módosításáról.

[2] A Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A képviselő-testület hivatalának neve, székhelye: Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatal 7940 Szentlőrinc, Templom tér 8.”

2. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 2. § (3) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. Gyöngyfa községi Önkormányzat Képviselő-testületének szervei:)

„c) Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatal,”

3. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 5. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik, üléseit

a) az önkormányzati irodában, vagy

b) a Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatal hivatalos helyiségében tartja azzal, hogy a településen kívüli ülések esetére falugondnoki busszal történő szállítással gondoskodik az önkormányzat a helyi lakosság részvételének biztosításáról.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 5. § (7) és (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(7) A polgármester rendkívüli ülést köteles összehívni a testületi ülés indokának, időpontjának helyszínének és napirendjének meghatározásával:

a) a képviselők legalább 1/4-ének,

b) a képviselő-testület bizottságának,

c) a Baranya Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének napirendet is tartalmazó indítványára

(8) A Közös Önkormányzati Hivatal működésével kapcsolatos ügyekben a hivatalt fenntartó bármely önkormányzat polgármestere indítványozhatja együttes képviselő-testületi ülés összehívását. Az indítványnak a napirendet is tartalmaznia kell. Az összehívásról 10 napon belül a székhely önkormányzat polgármestere gondoskodik . A székhely önkormányzat polgármesterének akadályoztatása esetén az ülést a Közös Önkormányzati Hivatal Hetvehelyi vagy Helesfai Kirendeltsége önkormányzatának polgármestere hívja össze.”

4. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni nyomtatottan vagy elektronikusan (e-mailben), hogy azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.”

5. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 7. §-a a következő (2a)–(2c) bekezdéssel egészül ki:

„(2a) Zárt ülés megtartását a (2) bekezdés b) pontban meghatározott esetben az érintett külön ülésvezetői nyilatkozattételre felhívás nélkül indítványozhatja szóban vagy írásban. A zárt ülés megtartásáról a Képviselőt-testület vita nélkül határoz.

(2b) Zárt ülés megtartását a (2) bekezdés c) pontban meghatározott esetben a polgármester, bármely képviselő és a jegyző indítványozhatja. A zárt ülés megtartásáról a Képviselőt-testület vita nélkül határoz.

(2c) A zárt ülés elrendelését indítványozó javaslatot indokolni kell.”

6. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 12. § (6) és (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(6) A titkos szavazás szavazólapon történik. A jegyző hivatalos pecsétjével hitelesített szavazólapon, a testület által kijelölt helyiségben, urnás rendszer segítségével. A szavazólapon fel kell tüntetni a döntési javaslatot/javaslatokat. A képviselők a szavazáskor „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak két egymást metsző vonallal. A szavazás technikai lebonyolításáról a jegyző gondoskodik. A szavazatokat a jegyző számolja össze. A képviselő-testület a saját tagjai közül – bármely képviselő javaslatára – nyílt szavazással minősített többséggel hozott határozatával kijelöl egy képviselőt a szavazatszámlálás ellenőrzésére. A szavazatszámlálást ellenőrző személy nem lehet a polgármester és az érintett. A jegyző a szavazatszámlálást ellenőrző személy jelenlétében összeszámolja a szavazatokat és megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, arányát, és ismerteti a képviselő-testülettel a szavazás eredményét.

(7) A titkos szavazást a zárt ülésről készült jegyzőkönyv tartalmazza, amennyiben nem zárt ülés keretében kerül sor a szavazásra úgy külön jegyzőkönyv készül. A titkos szavazásról az alábbi adatokat szükséges jegyzőkönyvben rögzíteni:

a) szavazás helyét és idejét (amennyiben nem zárt ülés keretében kerül sor a szavazásra);

b) a jegyző és a szavazatszámlálást ellenőrző képviselő nevét,

c) a szavazás során felmerült rendkívüli eseményeket,

d) a szavazás eredményét.

e) a szavazatszámlálást ellenőrző képviselő és a jegyző aláírását.”

7. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 15. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A jegyzőkönyvet)

„b) papír alapon egy eredeti példányban a jegyző kezeli és gondoskodik a jogszabály szerinti őrzési időig történő őrzéséről.”

8. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 20. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A bizottság előterjesztést nyújthat be:

a) tárgykörét érintő rendelet alkotás kezdeményezésére, rendeletmódosításra;

b) tárgykörét érintő határozat hozatalára vonatkozóan;

c) éves munkájáról;

d) a képviselő vagyonnyilatkozat tételének elmulasztásáról;

e) vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményéről;

f) összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezésről;

g) az Mötv. 38. § (1) bekezdés bármelyik pontjában meghatározott méltatlansági eset fennállásáról.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 20. § (12) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(12) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A nyilvános ülés jegyzőkönyvét a képviselők és az érintettek a Hivatalban megtekinthetik. A bizottság ügyviteli teendőit a Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatal látja el.”

9. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 21. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) A polgármester minden hónap első péntekén 8-12 óra között tart fogadóórát a hivatali helyiségben .”

10. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 23. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A közös önkormányzati hivatalt létrehozó polgármesterek határozatlan időre - pályázat alapján - a külön jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt neveznek ki.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 23. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) A jegyzőt távollétében az aljegyző helyettesíti. Az aljegyző feladatait a jegyző határozza meg.”

(3) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 23. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A polgármester a jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat az Önkormányzati Hivatal azon Kirendeltségének vezetője látja el, aki megfelel a jegyzőre vonatkozó alkalmazási és képesítési feltételeknek; több ilyen vezető esetén a jegyzői feladatokat ellátó személyt a polgármester jelöli ki.”

11. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 24. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel közös önkormányzati hivatalt hoz létre. A Közös Önkormányzati Hivatal jogi személyiséggel rendelkező önálló költségvetési szerv.”

12. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

13. § Hatályát veszti A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2013. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 6. § (1) bekezdés c) pontja.

14. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2025. április 24-én 9 óra 15 perckor lép hatályba, és 2025. április 25-én hatályát veszti.

(2) Az 1–13. § és az 1. melléklet 2025. április 24-én 9 óra 55 perckor lép hatályba.

1. melléklet az 5/2025. (IV. 24.) önkormányzati rendelethez

1. Gyöngyfa Községi Önkormányzat Képviselő-testülete által a polgármesterre átruházott hatáskörökről

1.1. települési támogatások megállapításával kapcsolatos hatáskör Gyöngyfa Községi Önkormányzat a szociális ellátásokról szóló 4/2025. (IV.9.) rendeletének 4. § alapján;

1.2. a köztemetéssel kapcsolatos eljárással, így különösen a részletfizetés engedélyezésének méltányossági jogkörben történő gyakorlásával, valamint a köztemetés költségeinek hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnél történő bejelentésével kapcsolatos hatáskör Gyöngyfa Községi Önkormányzat a szociális ellátásokról szóló 4/2025. (IV.9.) rendeletének 16. §-a alapján;

1.3. szociális étkeztetés megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskör Gyöngyfa Községi Önkormányzat a szociális ellátásokról szóló 4/2025. (IV.9.) rendeletének 20. § (6) bekezdés alapján;

1.4. az önkormányzati vagyon hasznosításával kapcsolatos hatáskör önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló Gyöngyfa községi Önkormányzat 8/2012. (III.8.) rendeletének 5. § (3) bekezdése alapján;

1.5. településkép védelmével kapcsolatos feladatok a településkép védelméről szóló 5/2018. (VI.28.) önkormányzati rendelete alapján.

2. Gyöngyfa Községi Önkormányzat Képviselő-testülete által a jegyzőre átruházott hatáskörökről

2.1. a filmforgatás célú közterület használattal összefüggő, az Mgtv.-ben meghatározott hatáskör „A közterület filmforgatás célú használatáról” szóló 7/2013. (IX.17.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdése alapján;

2.2. a közösségi együttélés alapvető szabályainak megszegése miatti eljárás a közösségi együttélés alapvető szabályairól és megszegésük jogkövetkezményeiről szóló 5/2014. (VII.8.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdése alapján”