Felsőszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2014.(II.25.) önkormányzati rendelete
Felsőszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2014.(II.25.) önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályozásáról
Hatályos: 2014. 02. 26- 2015. 02. 27Felsőszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2014.(II.25.) önkormányzati rendelete
Felsőszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2014.(II.25.) önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályozásáról
2014-02-26-tól 2015-02-28-ig
Felsőszentiván Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b) pontjában, a 32. § (1) bekezdés b) pontjában, a 32. § (3) bekezdésében, a 37/A. § (3) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, a 48. § (4) bekezdésében, az 50. § (3) bekezdésében, a 62. § (2) bekezdésében, a 92. § (1) bekezdés b) pontjában és a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. A helyi szociális ellátások formái
1. §
(1) Szociális rászorultság esetén –e rendeletben maghatározott feltételek szerint– a jogosult számára az alábbi pénzbeli szociális ellátások nyújthatók:
a) önkormányzati segély,
b) aktív korúak rendszeres szociális segélye.
(2) Szociális rászorultság esetén –e rendeletben meghatározott feltételek szerint– a jogosult részére az alábbi természetbeni szociális ellátások nyújthatók:
a) önkormányzati segély,
b) közgyógyellátás.
(3) Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások:
a) étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás,
c) családsegítés,
d) idősek nappali ellátása,
e) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.
(4) Szakosított ellátási formák:
a) idősek otthona,
b) időskorúak gondozóháza.
2. Hatásköri szabályok
2. §
(1) A polgármester átruházott hatáskörébe tartozik az önkormányzati segély.
(2) A jegyző átruházott hatáskörébe tartozik a közgyógyellátás.
3. Eljárási rendelkezések
3. §
(1) Az e rendeletben meghatározott szociális ellátások iránti kérelmeket –az erre rendszeresített formanyomtatványon– a Felsőszentiváni Közös Önkormányzati Hivatalhoz /6447 Felsőszentiván, Rákóczi F. u. 60./ (a továbbiakban: Hivatal) lehet benyújtani.
(2) A szociális ellátásokra való jogosultság elbírálásához –a kérelem benyújtásával egyidejűleg– az alábbi igazolásokat, nyilatkozatokat és egyéb iratokat kell becsatolni:
a) a kérelmező és a vele egy háztartásban élő személyek jövedelmi viszonyairól szóló igazolások az alábbiak szerint:
- a munkáltató által kiállított jövedelemigazolás, fizetési jegyzék, postai feladóvevény, nyugdíjszelvény és a nyugdíjas igazolvány vagy nyugdíjösszesítő, pénzintézeti igazolás, ellátást folyósító szerv határozata, ellátást folyósító szerv által kiállított igazolás, tartásdíj esetén bírósági ítélet, vagy gyámhivatali határozat,
ab) jövedelemmel nem rendelkező személy esetében szükséges a megyei kormányhivatal munkaügyi központja által az együttműködés tényéről, vagy annak hiányáról kiállított hatósági bizonyítvány,
ac) alkalmi vagy idénymunkából származó jövedelem esetén az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény szerint létesített munkaviszony keretében végzett munkából származó jövedelem igazolása
szükséges.
b) kiadások igazolására elfogadható okmányok, iratok:
ba) közüzemi díj igazolására a szolgáltató által kiállított számla, a közüzemi számla befizetését igazoló csekkszelvény vagy átutalásáról szóló pénzintézeti igazolás,
bb) gyógyszerköltség bizonyítására a gyógyszertár által kiállított igazolás, számla a gyógyszerköltségről.
c) Az 5.§ (3) bekezdésében írt feltételek meglétét a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet jellegének megfelelő dokumentumokkal kell igazolni.
d) A 6. § (2) bekezdése szerinti önkormányzati segély megállapításához a halotti anyakönyvi kivonat másolata, a temetés költségeiről a segélykérő vagy egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példánya szükséges.
e) Ha a szükséges okmányok vagy igazolások nem állnak rendelkezésre, vagy beszerzésük nehézségbe ütközik, illetve hosszabb időt vesz igénybe és sürgős intézkedés szükségessége áll fenn, mert a késedelem emberi életet, egészséget vagy testi épséget veszélyeztet, a kérelmező írásban tett nyilatkozata is elfogadható.
4. A szociális ellátások folyósítása
4. §
(1) A megállapított pénzbeli ellátás kifizetéséről a Hivatal gazdálkodási, pénzügyi munkatársa gondoskodik az ellátást megállapító határozatban foglaltak szerint.
(2) A kifizetés formája lehet, kérelemre:
- folyószámlára történő átutalás,
- intézményhez, szolgáltatóhoz történő átutalás,
- házi pénztári kifizetés.
5. Az egyes ellátások
Önkormányzati segély
5. §
(1) Önkormányzati segélyre –elsősorban– azon személy jogosult, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy
tartósan létfenntartási gonddal küzd és önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező, nem várt több-
letkiadások, illetve a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul.
(2) Önkormányzati segély –elsősorban– azon rászorulók részére állapítható meg, akiknek családjában –valamint egyedül élő estében is– az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj 250%-át.
(3) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek, illetve létfenntartási gondnak tekintendő különösen:
a) a családot ért elemi kár, egyéb családi tragédia bekövetkezése,
b) a lakhatás elvesztésének veszélye,
c) a váratlan betegség, baleset, orvosi kezelés miatti jelentős jövedelem ki-
esés,
d) a temetési költségek viselése,
e) a közüzemi szolgáltatás kikapcsolásának veszélye,
f) a közgyógyellátásra nem jogosultság, de a gyógyszerköltségek viselésére
képtelenség,
g) a lakásfenntartási támogatásra nem jogosultság, de a lakásfenntartási
költségek viselésére képtelenség és emiatt hátraléka keletkezése,
h) a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,
i) a gyermek beiskoláztatása, élelmezése, ruházkodása,
j) a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése,
k) a születendő gyermek fogadásának előkészítése,
l) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának biztosítása,
a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez.
(4) Az önkormányzati segély egyszeri legkisebb összege 2.000,- Ft, legmagasabb összege pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet.
(5) Önkormányzati segély adható eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra, havi rendszerességgel.
(6) Önkormányzati segélyre való jogosultság hivatalból is megállapítható az Szt. 45. § (8) bekezdésében meghatározott szervek kezdeményezésére.
(7) Az önkormányzati segély pénzben, természetben vagy egyszerre mindkét formában is biztosítható.
(8) A természetbeni támogatást a kérelmező szükséglete szerint:
a) Erzsébet-utalvány,
b) élelmiszersegély,
c) tüzelősegély,
d) tankönyv és tanszervásárlás támogatása,
e) tandíj,
f) közüzemi díjak,
g) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése,
h) családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás
i) gyógyszertámogatás
formájában kell nyújtani.
6. §
(1) A temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segélyt azon személy részére lehet megállapítani, aki az elhunyt személy temetéséről gondoskodott, de arra nem volt köteles, illetve tartásra köteles hozzátartozó esetén akkor, ha a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyeztetné.
(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege 10.000,- Ft.
(3) Temetési költségekre nem állapítható meg önkormányzati segély annak, akinek családjában –valamint egyedül élő esetében is– az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át, valamint annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.
(4) A települési önkormányzat –tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére– köteles az arra rászorulónak önkormányzati segélyt, étkeztetést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyeztetné. A kifizetett önkormányzati segély megtérítését a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervtől lehet követelni.
Közgyógyellátás
7. §
Közgyógyellátásra való jogosultsága annak a személynek állapítható meg, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 200%-át nem ha-
ladja meg és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri vagy meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át.
Aktív korúak ellátása
8. §
(1) Rendszeres szociális segélyt kell megállapítani annak az aktív korúak ellátására jogosult személynek aki:
a) munkaképességét legalább 50%-ban elvesztette, aki legalább 40%-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, vagy akinek az egészégi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján nem haladja meg a 60%-os mértéket és ezt orvosszakértői szerv által kiállított, az egészségkárosodás vagy a munkaképesség-csökkenés mértékét tartalmazó szakhatósági állásfoglalással vagy szakértői véleménnyel igazolja, vagy
b) közfoglalkoztatásra irányuló munkaviszonyt azért nem létesített, mert a munkaköri alkalmassági vizsgálaton 12 hónapon belül legalább három alkalommal „nem alkalmas” minősítést kapott és ennek következtében az orvosszakértői szerv legalább 40%-os egészségkárosodását állapította meg és ezt a munkaköri alkalmassági vizsgálat eredményét tartalmazó szakvéleménnyel igazolja, vagy
c) gyermeket vár és ezt orvosi igazolással a terhességgondozási könyvvel igazolja.
9. §
(1) A 8. §-ban, valamint az Szt. 37. § (1) bekezdés b)-c) pontjaiban nevesített személyek részére a rendszeres szociális segély akkor állapítható meg és folyósítható, ha az aktív korúak ellátására jogosult személy nyilatkozatában együttműködési kötelezettséget vállal a Bajai Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal (a továbbiakban: Családsegítő Szolgálat).
(2) A Családsegítő Szolgálat a rendszeres szociális segélyben részesülő személy szociális helyzetének, korának, mentális és egészségi állapotának megfelelő, egyénre szabott beilleszkedést segítő programot határoz meg.
(3) A Családsegítő Szolgálat által szervezett program típusai különösen:
a) munkavégzésre, átképzésre irányuló program,
b) életvitel, életmód megváltoztatására irányuló program.
(4) Az együttműködés kötelezettség megszegésének minősül, amennyiben a
rendszeres szociális segélyben részesülő személy:
a) az ellátást megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon be lül nem jelentkezik –nyilvántartásba vétel céljából– a Családsegítő Szolgálatnál,
b) a Családsegítő Szolgálat által javasolt program összeállításában nem működik együtt, a programról készült megállapodást nem írja alá, valamint ha a
programban foglaltakat nem teljesíti. a Családsegítő Szolgálattal írásban megállapodást köt, teljesíti a programban foglaltakat,
c) A Családsegítő Szolgálat által előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja.
(5) Az együttműködési kötelezettség megszegését a Családsegítő Szolgálat
nyolc napon belül írásban jelzi a jegyzőnek.
Köztemetés
10. §
(1) Felsőszentiván község polgármestere –legkésőbb– a halálesetről való tudomásszerzést követő 21. napon gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha:
a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
(2) Amennyiben utólag a polgármester tudomására jut, hogy a közköltségen eltemetett után olyan vagyon maradt, amelyből a temetés költsége fedezhető lett volna, akkor a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti.
(3) A polgármester az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezheti. A megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészé-
ben –különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén– mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt.
(4) A képviselő-testület a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét 80.000,- Ft-ban határozza meg.
6. Szociális alapszolgáltatások
11. §
A Felsőszentiván Községi Önkormányzat az 1. § (3) bekezdésében meghatározott személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokat –a családsegítés kivételével– a Bácskai Szociális Intézményfenntartó Társulás (a továbbiakban: Társulás) által fenntartott Felsőszentiváni Szociális Szolgáltató Intézmény /6447 Felsőszentiván, Rákóczi F. u. 81./ (a továbbiakban: Szociális Intézmény) útján biztosítja.
Étkeztetés
12. §
(1) Az étkeztetés keretében a Szociális Intézmény a Társulás Társulási Megálla-podásában meghatározott tagönkormányzatok –Felsőszentiván, Bácsbokod, Csávoly, Érsekhalma, Mátételke, Borota, Rém és Tataháza– közigazgatási területén –a szociálisan rászorultak részére– napi egyszeri meleg étkezéséről gondoskodik.
(2) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik
a) koruk,
b) egészségi állapotuk,
c) fogyatékosságuk,
d) pszichiátriai betegségük és szenvedélybetegségük, vagy
e) hajléktalanságuk
miatt önmaguk részére nem képesek biztosítani.
(3) Életkora miatt szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki
a) nyugdíjban részesül és 65 év feletti,
b) időskorúak járadékában részesül.
(4) Egészségi állapota miatt szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki
a) mozgásában korlátozott,
b) krónikus, vagy akut megbetegedése, vagy
c) fogyatékossága
miatt önmaga ellátásáról nem tud gondoskodni és ellátásának szükségességét a háziorvos javasolja.
(5) Fogyatékossága miatt szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. tv. alapján fogyatékossági támogatásban részesül.
(6) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorultnak kell tekinteni azt a személyt aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes és betegségét, egészségügyi állapotát a Kormányhivatal Rehabilitációs Szakigazgatási Szervének szakvéleménye igazolja.
(7) Hajléktalansága miatt szociálisan rászorultnak kell tekinteni az a személyt, aki
a) bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik,
b) településszintű bejelentett lakóhellyel rendelkezik,
c) az éjszakákat közterületen, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben tölti.
Házi segítségnyújtás
13. §
(1) A házi segítségnyújtás keretében a Szociális Intézmény a Társulás Társulási Megállapodásában meghatározott tagönkormányzatok –Felsőszentiván, Bácsbokod, Borota, Csávoly, Érsekhalma, Mátételke, Rém és Tataháza– közigazgatási területén a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében biztosítja az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.
(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell
a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,
b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,
c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.
(3) A házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet. A házi segítségnyújtást a megállapított napi gondozási szükséglet-nek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani.
Idősek nappali ellátása
14. §
(1) Az idősek nappali ellátása keretében a Szociális Intézmény a Társulás Társulási Megállapodásában meghatározott tagönkormányzatok –Felsőszentiván, Borota, Csávoly, Érsekhalma, Mátételke, Rém és Tataháza– közigazgatási területén a saját otthonukban élő, a tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére.
(2) A Szociális Intézmény az idősek nappali ellátása keretében –különösen– a következő szolgáltatásokat nyújtja
a) szabadidős programok szervezése,
b) az egészségügyi alapellátás megszervezése, az egészségügyi szakellátásokhoz
való hozzájutás segítése,
c) az ellátottak hivatalos ügyei intézésének segítése,
d) higiéniás szükségletek kielégítésében segítségnyújtás,
e) életvitelre vonatkozó tanácsadás, életvezetés segítése.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
15. §
(1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás keretében a Szociális Intézmény a Társulás Társulási Megállapodásában meghatározott tagönkormányzatok –Fel-sőszentiván, Bácsalmás, Bácsbokod, Bácsborsód, Csávoly, Dávod, Dunafalva,
Katymár, Madaras, Mátételke, Rém és Tataháza– közigazgatási területén a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújt ellátást.
(2) A Szociális Intézmény a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás keretében biztosítja, hogy
a) az ellátott személy segélyhívása esetén az ügyeletes gondozó a helyszínen ha-ladéktalanul megjelenjen,
b) a segélyhívás okául szolgáló probléma megoldása érdekében szükséges intéz-
kedés megtörténjen,
c) szükség esetén további egészségügyi vagy szociális ellátás történjen.
(3) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szempontjából szociálisan rászorult
a) az egyedül élő 65 év feletti személy,
b) az egyedül élő súlyosan fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, vagy
c) a kétszemélyes háztartásban élő 65 év feletti, illetve súlyosan fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, ha egészségi állapota indokolja a szolgáltatás folya-matos biztosítását.
Családsegítés
16. §
(1) A Felsőszentiván Községi Önkormányzat a szociális alapszolgáltatás keretében biztosított és az Szt. 64. § -ában meghatározott családsegítést, mint a Bajai Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás (a továbbiakban: BKCSGYIT) tagja, a BKCSGYIT által fenntartott Családsegítő Szolgálat útján biztosítja.
(2) A családsegítésre vonatkozó rendelkezéseket –a BKCSGYIT Társulási Megállapodása alapján– Baja Város Önkormányzata Képviselő-testületének rendelete tartalmazza.
7. Szakosított ellátások
17. §
A Felsőszentiván Községi Önkormányzat az 1. § (4) bekezdésében meghatá-rozott szakosított ellátásokat a Társulás által fenntartott Szociális Intézmény útján biztosítja.
Idősek otthona
18. §
(1) Az idősek otthona keretében a Szociális Intézmény –Magyarország egész területére kiterjedő illetékességgel– biztosítja a napi 4 órát meghaladó vagy a jogszabályban meghatározott egyéb körülményeken alapuló gondozási szükség-lettel rendelkező személy ellátását.
(2) Az idősek otthonában –az Szt. 68/B. § szerinti kivétellel– az Szt. 68/A. § (3) bekezdésében meghatározott gondozási szükséglettel rendelkező, de rendszeres fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igénylő, a rá irányadó öregségi nyugdíj-korhatárt betöltött személy látható el.
Időskorúak gondozóháza
19. §
(1) Az időskorúak gondozóháza keretében a Szociális Intézmény –Magyaror-szág egész területére kiterjedő illetékességgel– biztosítja –átmeneti jelleggel– azon időskorú, vagy a 18. életévét betöltött beteg személy teljes körű ellátását
–legfeljebb egyévi időtartamra– aki önmagáról betegsége miatt vagy más okból időlegesen nem képes gondoskodni.
(2) Az átmeneti –legfeljebb egyévi– elhelyezés különös méltánylást érdemlő esetben –az intézmény orvosa szakvéleményének figyelembevételével– egy al-kalommal, egy évvel meghosszabbítható.
Az ellátások igénybevételének módja
20. §
(1) A szociális alapszolgáltatások és a szakosított ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóbeli vagy írásbeli kérel-mére, indítványára történik.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kérelemről a Szociális Intézmény vezetője (a továbbiakban: intézményvezető) dönt.
Külön eljárás nélküli ellátás nyújtásának esetei
21. §
Az intézményvezető külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles étkeztetést és házi segítségnyújtást biztosítani annak a személynek, akinek életét, testi épségét az ellátás késése, elmaradása veszélyeztetné.
Az ellátás megszüntetésének esetei és módjai
22. §
(1) A szociális alapszolgáltatást, valamint a szakosított ellátást –különösen– akkor kell megszüntetni, ha
a) azok megállapítása határozott időre, vagy feltétel bekövetkeztéig történt, az időtartam lejártával, vagy a feltétel bekövetkezésével,
b) az ellátott az ellátást –előzetes bejelentés nélkül– tartósan (legalább 15 napig) nem vette igénybe és ezt a magatartását utólag sem mentette ki,
c) az ellátott az ellátást magatartásával akadályozza, vagy lehetetlenné teszi,
d) az ellátott a személyi térítési díj megfizetését –felhívás ellenére– elmulasztja, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne.
(2) Az intézményvezető a szakosított ellátás keretén belüli intézményi jogvi-szonyt megszünteti, ha a jogosult:
a) másik intézménybe történő elhelyezése indokolt,
b) a házirendet súlyosan megsérti,
c) intézményi elhelyezése nem indokolt.
(3) Az intézményvezető az ellátás megszüntetéséről, valamint a megszüntetés ellen tehető panaszról írásban értesíti a jogosultat, illetve törvényes képviselőjét.
Térítési díj
23. §
(1) A szociális alapszolgáltatás és szakosított ellátás keretében biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért –ha e rendelet másként nem rendelkezik– személyi térítési díjat kell fizetni.
(2) A személyi térítési díjat a jogszabály alapján arra kötelezett köteles megfizetni.
(3) A kötelezett által fizetendő személyi térítési díj összegét az intézményvezető konkrét összegben állapítja meg és arról az ellátást igénylőt írásban tájékoztatja.
(4) A Szociális Intézmény által nyújtott ellátásokért a rendelet melléklete szerinti térítési díjat kell fizetni.
A megállapodás megkötésével összefüggő kérdések
24. §
(1) Az ellátás igénybevételének megkezdése előtt az intézményvezető az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével –írásban– megállapodást köt.
(2) Nem kell megállapodást kötni családsegítés esetén, vagy ha az ellátás időtartama a 30 napot nem haladja meg.
(3) Az (1) bekezdés szerint kötendő megállapodás tartalmazza:
a) az ellátás kezdetének időpontját,
b) az intézményi ellátás időtartamát (határozott vagy határozatlan időtartam),
c) az igénybevevő számára nyújtott szolgáltatások tartalmát,
d) a személyi térítési díj megállapítására, fizetésére vonatkozó szabályokat, amennyiben az ellátás térítési-díjfizetési kötelezettséggel jár,
e) az egyszeri hozzájárulás megfizetésének kötelezettsége esetén a hozzájárulás összegét, továbbá az annak beszámítására, teljes vagy részleges visszafizetésére vonatkozó szabályokat,
f) az ellátás megszüntetésének módjait,
g) az igénybe vevő természetes személy személyazonosító adatait.
(4) A megállapodásban a (3) bekezdésben foglaltakon túl ki kell térni:
a) étkeztetés esetén az étkezés módjára,
b) házi segítségnyújtás esetén a segítségnyújtás módjára, időtartamára,
c) az ellátástól történő –tervezhető– távolmaradás esetére vonatkozó előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira.
8. Záró rendelkezések
25. §
(1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba azzal, hogy az önkormányzati segélyre vonatkozó rendelkezéseit 2014. január 1. napjától kell alkalmazni.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 1/2007. (II. 2.) rendelet.
(3) E rendelet rendelkezéseit –amennyiben az, az ügyfélre nézve kedvezőbb elbírálást eredményez– a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
Felsőszentiván, 2014. február 25.
Vörös Szilárd sk. dr. Drávai László sk.
polgármester jegyző
Záradék: Ezen rendelet 2014. február 25. napján kihirdetésre került.
(dr. Drávai László)
jegyző