Felsőszentiván Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (III. 3.) önkormányzati rendelete
az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és átadásáról
Hatályos: 2023. 03. 04- 2024. 03. 03Felsőszentiván Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (III. 3.) önkormányzati rendelete
az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és átadásáról
Felsőszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Felsőszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019. (XII. 19.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 2. pont 2.5. alpontjában meghatározott véleményezési jogkörében eljáró Felsőszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Pénzügyi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) E rendelet célja, hogy Felsőszentiván Községi Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvénynek megfelelően szabályozza az államháztartáson kívülre átadott és az államháztartáson kívülről átvett forrásokra vonatkozó eljárást.
(2) Az önkormányzat elismeri a civil és egyéb szervezetek, a helyi önszerveződő közösségek, egyházak, valamint magánszemélyek helyi közéletre gyakorolt hatását és támogatja a kultúra, a közművelődés, az oktatás-nevelés, a szociális, az egészségügy és karitatív tevékenység, a természet és épített környezet megóvása, az esélyegyenlőség, a hagyományápolás megteremtése és a sport terén végzett tevékenységet.
(3) A rendelet szerinti támogatás célja a civil társadalom erősítése, a civil és egyéb szervezetek társadalmi szerepvállalásának segítése, az önkormányzat és a civil társadalom közötti partneri viszony és munkamegosztás előmozdítása az önkormányzati feladatok hatékonyabb ellátása érdekében.
(4) Jelen rendelet alkalmazásában:
1. államháztartáson kívüli forrás: az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 3. § hatálya alá nem tartozó szervezettől, továbbá természetes személytől kapott pénzeszköz, ingó és ingatlan vagyon;
2. civil szervezet: az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 2. § 6. pontja szerinti civil szervezet,
3. önkormányzati támogatás: az önkormányzat által saját költségvetési bevétele terhére, valamint az államháztartás egyéb alrendszereiből az önkormányzaton keresztül bármilyen jogcímen nyújtott nem normatív, céljellegű (nem szociális) pénzbeli juttatás;
4. eseti jellegű céltámogatás: meghatározott működési vagy fejlesztési feladat ellátásához, cél megvalósításához nyújtott önkormányzati támogatás;
5. általános működési célú támogatás: a támogatott működéséhez biztosított önkormányzati támogatás.
2. § (1) A rendelet személyi hatálya kiterjed a természetes személyekre, az államháztartás körébe nem tartozó jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre (a továbbiakban együtt: kedvezményezett).
(2) A rendelet tárgyi hatálya kiterjed minden, az államháztartáson kívüli forrás átvételére és – a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel – az önkormányzat által államháztartáson kívülre nyújtott pénzbeli támogatásra.
(3) A rendelet tárgyi hatálya nem terjed ki a tárgy szerinti külön önkormányzati rendeletekben meghatározott támogatásokra, így különösen a szociális ellátásokra, a szociálisan rászorultak részére megállapított pénzbeli támogatásokra, az ösztöndíjakra, a lakáscélú támogatásokra, valamint közfeladat ellátására kötött megállapodás keretében átadott pénzeszközökre.
(4) Az önkormányzat tárgyévi költségvetési rendeletében határozza meg azon költségvetési előirányzatait, amelyek terhére felhalmozási vagy működési célú, vissza nem térítendő támogatás nyújtható a Felsőszentiván székhellyel rendelkező
1. civil szervezet, nonprofit gazdasági társaság, állami fenntartású intézmény,
2. egyházi jogi személy, belső egyházi jogi személy és azok hitéleti, nevelési-oktatási, gyermekjóléti, kulturális vagy szociális tevékenységet ellátó intézménye
3. nem jogi személyiségű csoportok, közösségek – amelyek önálló bankszámlával nem rendelkeznek, s ezáltal pénzügyi befogadót, bonyolítót kell igénybe venniük –
részére.
(5) A támogatás különösen alábbi célokra nyújtható:
1. az iskolarendszeren kívüli, öntevékeny, önképző tanfolyamok, előadások, szakkörök, életminőséget és életesélyt javító tanulás, felnőttoktatás
2. a település környezeti, szellemi, művészeti értékeinek, hagyományainak feltárása, megismertetése, a helyi művelődési szokások gondozása, gazdagítása
3. az ismeretszerző, amatőr alkotó, művelődő közösségek tevékenységének támogatása, művészeti és szellemi alkotóközösségek, műhelyek tevékenysége
4. a helyi társadalom kapcsolat-rendszerének, közösségi életének, érdekérvényesítésének segítése
5. a szabadidő kulturális célú eltöltéséhez a feltételek biztosítása
6. a gyermekek, fiatalok és idősek művelődési, művészeti és közösségi életének támogatása
7. a hátrányos helyzetű rétegek kulturális programokon való részvételének támogatása
8. a környezetkultúra javítása
9. közrendvédelmi, tűzvédelmi és egyéb védelmi célú tevékenysége
10. községi és önkormányzati ünnepi évfordulók, világnapok helyi programjai
11. egészség megőrzését, életmentést, gyógyítást szolgáló közösségi célú eszközök, programok támogatása
12. sportcél.
(6) Az (5) bekezdés b) pontjában támogatott cél lehet különösen
a) helytörténeti, településtörténeti rendezvény, esemény,
b) a helyi kulturális élet eseményeiről szóló dokumentumok gyűjtése, közzététele,
c) zenei rendezvény,
d) színházi és táncművészeti rendezvény,
e) irodalmi est, művészeti kör.
(7) Az (5) bekezdés c) pontjában támogatott cél lehet különösen
a) ismeretterjesztő előadás,
b) képző-, és iparművészeti kiállítás,
c) helyi alkotók számára bemutatkozási lehetőség biztosítása,
d) népművészeti és hagyományőrző közösségek programja, rendezvény,
e) amatőr művészeti és kézműves tevékenységi körök, műhelyek programja.
(8) Az (5) bekezdés d) pontjában támogatott cél lehet különösen
a) a civil közösségek számára bemutatkozási lehetőség biztosítása,
b) információ, tájékoztatás nyújtása a helyi művelődési lehetőségekről,
c) fórumok rendezése,
d) önkéntes tevékenység fejlesztése,
e) állatvédelmi és természetvédelmi tevékenység támogatása.
(9) Az (5) bekezdés e) pontjában támogatott cél lehet különösen
a) közösségi tér biztosítása,
b) a községben tevékenykedő civil szervezetek, művészeti együttesek, vagy más művelődési szerveződések segítése.
(10) Az (5) bekezdés g) pontjában támogatott cél lehet különösen
a) mentális kultúrát, önismeretet fejlesztő programok, szociális és karitatív tevékenysége,
b) egészséges életmódra nevelés, sportolást népszerűsítő programok,
c) esélyegyenlőségi programok.
(11) Az (5) bekezdés l) pontjában támogatott cél lehet különösen
a) az iskolai sporttevékenység végzéséhez, az iskolai sportkörök működéséhez szükséges tárgyi feltételek javítása,
b) a községi sportszervezetek, sportegyesületek utánpótlás nevelése,
c) a tanórán kívüli sporttevékenység,
d) sportrendezvények lebonyolítása,
e) a hagyományos sportesemény,
f) a családok és a fogyatékkal élők sportrendezvény,
g) a községben helyi sportolók, sportszervezetek hazai és nemzetközi sportversenyeken való részvétel.
2. A támogatás nyújtásának általános feltételei
3. § (1) Önkormányzati támogatás pályázat vagy kérelem alapján nyújtható. A kérelemre történő támogatás nyújtása esetén elsősorban az önkormányzat érdekében végzett tevékenység, közösségi célú feladat ellátására, támogatására történhet és amely Felsőszentiván község lakosságának érdekeit szolgálja.
(2) Önkormányzati támogatásban az részesülhet, aki vagy amely szervezet a pályázati kiírásnak megfelelő pályázatot vagy írásbeli kérelmet nyújt be és valamennyi szükséges mellékletet csatol.
(3) A pénzbeli támogatásokról átruházott hatáskörben Felsőszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága nyílt pályázat kiírása útján vagy a polgármester egyedi kérelem alapján dönt.
3. Pályázat kiírása, benyújtása, elbírálása és ellenőrzése
4. § (1) A hatáskörrel rendelkező szerv az önkormányzat tárgyévi költségvetéséről szóló rendeletének hatálybalépését követően írja ki a pályázatot, legkésőbb tárgyév május 1. napjáig.
(2) A pályázat kiírója – a kiírásban – jogosult meghatározni a támogatás intenzitásának mértékét, amely lehet 100%-os vagy részleges támogatás. A pályázat kiírója jogosult továbbá meghatározni az egy pályázatra adható maximális támogatás mértékét.
(3) A pályázati felhívás kiírására a Pénzügyi Bizottság rendelkezik átruházott hatáskörrel.
(4) A pályázati felhívást a helyben szokásos módon, az önkormányzat hivatalban lévő hirdetőtábláján, legkésőbb a pályázati kiírás kiadmányozását követő munkanapon, valamint az önkormányzat honlapján, a helyben szokásos módon történő közzététellel azonos naptári napon közzé kell tenni, ezen felül a pályázatot kiíró döntésétől függően más helyi lapban a pályázati felhívás vagy a pályázati felhívás kiírásáról szóló, a felhívás közzétételének helyét is megjelölő tájékoztatás is közzétehető. A pályázatok benyújtására a kiírásban legalább 15 napos határidőt kell biztosítani, amelyet a közzététel napjától kell számítani.
(5) A pályázatot az 1. melléklet szerinti pályázati adatlapon kell benyújtani.
(6) A pályázati adatlaphoz csatolni kell a 2. melléklet szerinti nyilatkozatot, valamint a 3. melléklet szerinti költségvetési táblázatot.
(7) Önkormányzati támogatásban csak az a pályázó részesülhet, aki a pályázati kiírásnak maradéktalanul megfelelő pályázatot és valamennyi szükséges mellékletet csatolja pályázatához, azzal, hogy a pályázati kiírásnak nem megfelelően benyújtott pályázatok esetén a pályázót egy alkalommal – a kiírásban megjelölendő, megfelelő határidő tűzésével – hiánypótlásra kell felhívni.
(8) Amennyiben a hiánypótlási határidő eredménytelenül telt el, a nem megfelelően benyújtott pályázatot támogatásban részesíteni nem lehet.
(9) A pályázat során a pályázó egyidejűleg kizárólag egy pályázatot nyújthat be.
(10) Több civil szervezet közös rendezvénye, közös programja esetén több civil szervezet is nyújthat be pályázatot a közös rendezvényre, programra.
(11) Elkésett pályázat támogatásban nem részesíthető.
4. A pénzügyi támogatás kifizetése, felhasználása, a támogatással történő elszámolás
5. § (1) A támogatói döntés alapján a támogatottal támogatási szerződést kell kötni, a támogatói döntés közlését követő 45 napon belül. Amennyiben a támogatási szerződés megkötésére a támogatott hibájából a támogatói döntés közlésétől számított 45 napon belül nem kerül sor, a támogatói döntés hatályát veszti.
(2) A támogatás csak a döntésben és a döntés alapján kötött támogatási szerződésben megjelölt célra használható fel.
(3) Amennyiben a 2. melléklet szerinti nyilatkozatokon pályázó úgy nyilatkozik, hogy az általa képviselt szervezet a támogatott tevékenység vagy a támogatási cél tekintetében az általános forgalmi adó levonására jogosult, az elszámolását nettó módon köteles benyújtani.
6. § (1) Támogatott a támogatás rendeltetésszerű és jogszerű felhasználásáról a támogatási szerződésben foglalt határidőig köteles elszámolni jelen rendelet 5. mellékletében szereplő elszámoló lap és annak mellékleteként megjelölt, a felhasználást igazoló és a támogatott vagy képviselője által hitelesített számlamásolatok és szöveges beszámoló benyújtásával.
(2) A támogatás felhasználását a szakmai és pénzügyi beszámoló alapján a Pénzügyi Bizottság ellenőrzi.
(3) A támogatás felhasználását szakmai és pénzügyi beszámoló alapján a Képviselő-testület bármikor ellenőrizheti, attól függetlenül, hogy a (2) bekezdésben meghatározott ellenőrzésre jogosult által ellenőrzött szakmai és pénzügyi beszámoló már elfogadottnak minősül.
(4) A támogatás felhasználását szakmai és pénzügyi beszámoló alapján, belső ellenőrzés útján az önkormányzat belső ellenőre is ellenőrizheti.
5. A támogatási szerződés módosítása
7. § (1) A támogatási szerződés módosítására a felhasználás célja és az elszámolási határidő vonatkozásában kerülhet sor, egy alkalommal, a támogatott elszámolási határidő lejárta előtt benyújtott írásbeli kérelmére.
(2) A módosításról – a (3) bekezdésben meghatározott kivételekkel –, feltéve, hogy ezt a pályázati kiírás lehetővé teszi, az elbíráló dönt.
(3) E § alkalmazásában a felhasználási cél módosítása: a támogatás összegén belül a működési és felhalmozási kiadások arányának módosítása.
8. § A pályázat, a pályázati kiírás előkészítése, a pályázat elbírálása, a szerződéskötés, az elszámolás előkészítése és végrehajtása során a közbenső intézkedések, iratok kiadmányozására jegyzői utasításban erre kijelölt, a Felsőszentiváni Közös Önkormányzati Hivatal állományába tartozó köztisztviselő jogosult.
6. A támogatás jogosulatlan igénybevétele, jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása
9. § (1) A támogatottat a 6. § (1) bekezdés szerinti beszámolási kötelezettség terheli a támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról. Ha beszámolási kötelezettségének határidőben nem vagy nem megfelelő módon tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a támogatás folyósítása felfüggesztésre kerül. A felfüggesztett támogatás – ha annak feltételei egyébként fennállnak – a beszámolási kötelezettség teljesítését követően kerülhet újra folyósításra.
(2) A támogatás jogosulatlan igénybevétele, jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a támogató a támogatást visszavonhatja, a támogatási szerződéstől elállhat, azt felmondhatja, vagy kezdeményezheti annak módosítását. Ezekben az esetekben a támogatott a jogosulatlanul igénybe vett támogatás összegét az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 98. §-ban meghatározott ügyleti kamattal, késedelem esetén késedelmi kamattal növelt mértékben köteles visszafizetni.
(3) A visszafizetési kötelezettséggel nyújtott támogatás visszafizetésének biztosítása, valamint a támogatás visszavonása, a támogatási szerződés felmondása vagy az attól történő elállás esetén visszafizetendő támogatás visszakövetelése céljából – természetes személy részére nyújtott támogatás kivételével – a támogatási szerződésben megfelelő biztosítékot kell kikötni. Biztosítékként a támogatott valamennyi fizetési számlájára szóló azonnali beszedési megbízásra vonatkozó felhatalmazó nyilatkozatot köteles kiállítani. Nem teljesítés esetén a visszafizetési kötelezettség érvényesítése elsősorban a biztosíték érvényesítésével történik.
(4) A támogatás jogosulatlan igénybevétele, jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a támogató támogatottat legfeljebb 3 évre a további támogatásokból kizárhatja.
7. Nyilvántartás és közzététel
10. § (1) A támogatásokról és a számadási kötelezettség teljesítéséről az érintett szervezeti egység köteles nyilvántartást vezetni. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a támogatott nevét, címét, a támogatást nyújtó megnevezését, a támogatott képviselőjének nevét, a támogatás összegét és célját, az átutalás idejét, a támogatás célszerinti felhasználása elszámolásának határidejét, az elszámolás időpontját, valamint az elszámolás és bizonylat fellelhetőségét, a bizonylat számát.
(2) Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezései alapján az önkormányzat költségvetéséből nyújtott nem normatív, céljellegű, működési és fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatokat az önkormányzat honlapján közzé kell tenni.
(3) A közzétételt a támogatásról szóló döntés meghozatalát követő hatvan napon belül kell megtenni.
(4) A közzétételért a jegyző a felelős.
8. Pályázat lefolytatása nélkül történő egyedi támogatás
11. § (1) Egyedi támogatási kérelem polgármesteri kisösszegű támogatás céljára vagy más célra – a (3) bekezdésben foglaltaknak megfelelően –, írásban nyújtható be a polgármesternek címezve. A beérkezett egyedi kérelem elbírálásáról a polgármester támogatás esetén támogatói okirattal, a kérelem beérkezését követő 30 napon belül dönt közösségi cél, önkormányzati vagy humanitárius érdek megvalósulása érdekében.
(2) Amely pályázat lefolytatása nélküli egyedi támogatás elbírálása jogszabály alapján a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik, vagy a képviselő-testület hatáskörét nem ruházta át, a kérelmet a képviselő-testület bírálja el. Ilyen esetben támogatottal támogatási szerződés megkötésére kerül sor.
(3) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdésében és az önkormányzat éves költségvetéséről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott polgármesteri kisösszegű támogatás értéke esetenként, kérelmenként a 100.000 forintot nem haladhatja meg. A kisösszegű támogatás formája vissza nem térítendő pénzügyi támogatás. A polgármester a naptári félévet követő első rendes képviselő-testületi ülésen az átruházott hatásköreiben hozott döntésekről szóló beszámolójában beszámol a megelőző naptári félévben nyújtott, e bekezdés hatálya alá tartozó forrásfelhasználásról is.
(4) Az e § szerinti támogatás felhasználását a szakmai és pénzügyi beszámoló alapján a Pénzügyi Bizottság – ellenőrzi.
(5) Egyedi kérelmet egy kérelmező több alkalommal is benyújthat a tárgyévben.
(6) A pályázati eljárás lefolytatása nélküli egyedi támogatásokra alkalmazni kell a jelen § kivételével a rendeletben foglaltakat.
9. Az államháztartáson kívüli forrás átvétele
12. § (1) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről ingatlan esetében értékhatár nélkül, ingóság esetében 200.000 Ft piaci értékhatár felett – az alapítványi forrást is beleértve – a képviselő-testület dönt, míg az ingóság esetében a 200.000 Ft vagy az azt meg nem haladó alatti piaci értékhatár esetében a polgármester dönt, mely döntésről a képviselő-testületet a soron következő rendes ülésen tájékoztatja.
(2) Az alapítványi forrás átvételéről a képviselő-testület a kérelem beérkezését követő soron következő rendes ülésén dönt.
(3) Átvételre felajánlott ingó vagy ingatlan vagyon esetében a döntés meghozatalához be kell mutatni annak forgalmi értékét, a vagyon működtetésével, fenntartásával kapcsolatos költségeket és egyéb kötelezettségeket legalább három évre vonatkozóan, továbbá javaslatot kell tenni a hasznosítás mikéntjére és a vagyontárgy besorolására.
(4) A forgalmi érték meghatározásához ingatlan esetében ingatlanforgalmi szakértői véleményt, ingó esetében lehetőleg tárgyszakértői véleményt kell beszerezni.
10. Záró rendelkezések
13. § (1) E rendelet szabályai a hatálybalépését követően kiírt pályázatokra és a hatálybalépését követően benyújtott, pályázat lefolytatása nélküli egyedi támogatási kérelmekre terjed ki.
(2) Hatályát veszti az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és a civil és egyéb szervezetek támogatásáról szóló Felsőszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2018 (IV.23..) önkormányzati rendelete.
14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.