Szakmár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019. (XII.02.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 10. 01- 2025. 10. 01

Szakmár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 30.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019. (XII.02.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.10.01.

[1] Szakmár Község Önkormányzata Képviselő-testülete tiszteletben tartja a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogát, amelyet a választópolgárok közössége demokratikus választáson leadott szavazata alapján, a település egészéért vállalt felelősséggel, közvetett módon gyakorol. A helyi közügyek intézésének, azaz a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit – az Alaptörvénybe foglalt célok megvalósításának követelményével, valamint a jogszabályokban meghatározott jogaival és kötelezettségeivel összhangban -, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása, és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.

[2] Szakmár Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet bevezetője helyébe a következő rendelkezés lép:

„Szakmár Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:”

2. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 1. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Szakmár Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)

(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése:

Szakmár Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület)”

3. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az önkormányzati jelképek: a címer és a zászló. A címert, a leírását, a zászló leírását e rendelet 1. melléklete tartalmazza, használatuk rendjét a Képviselő-testület Szakmár község címeréről, zászlajáról és használatuk rendjéről szóló önkormányzati rendeletben állapítja meg.”

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az Önkormányzat által alapított díj adományozásának szabályait a Képviselő-testület a díszpolgári cím alapításáról és az adományozása rendjéről szóló önkormányzati rendeletben állapítja meg.”

4. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 5. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) Az alakuló ülést a választás eredményének jogerőssé válását követő 15 napon belül össze kell hívni. Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti Az alakuló ülésen a polgármester és a települési képviselők esküt tesznek. Az alakuló ülésen kell dönteni az alpolgármester választásáról, a polgármester és alpolgármester illetményéről, tiszteletdíjáról.

(4) A Képviselő-testület évente 6 munkaterv szerinti ülést tart. Az Önkormányzat folyamatos működésének ügyeiben készülő előterjesztéseket a rendes ülésekre kell csoportosítani.”

5. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A Képviselő-testület ülését a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása, vagy a két tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök hívja össze és vezeti.”

6. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 7. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„7. Az ülés jellegének (nyilvános/zárt) megítélése”

7. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„12. § (1) A Képviselő-testület ülései - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetek kivételével - nyilvánosak.

(2) A Képviselő-testület az érdekelt, az előterjesztő, vagy a Képviselő-testület bármely tagja javaslata alapján - minősített többséggel - az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben zárt ülést rendelhet el.”

8. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 13. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét. A személyesen érintett képviselő - érintettségének jelzése mellett - bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni. A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követő 30 napon belül - a Képviselő-testület vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság feladata. A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését. A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A Képviselő-testület határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat hatályban tartásáról.”

9. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„14. § (1) A Képviselő-testület döntéseit szavazással hozza, „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal.

(2) Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.

(3) Minősített többség esetén a javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselőnek) egybehangzó „igen” szavazata szükséges. A minősített többséggel eldöntendő ügyeket az Mötv. állapítja meg.

(4) A szavazás nyílt vagy titkos.

(5) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.”

10. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 9. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„9. Kérdés, interpelláció”

11. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 15. § (1)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Kérdésnek minősül az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű tudakozódás.

(2) A képviselő a Képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyekben kérdést intézhet, amelyre a megkérdezett az ülésen - vagy legkésőbb 30 napon belül írásban - érdemi választ kell adnia. A válasz másolatát egyidejűleg minden képviselőnek meg kell küldeni.

(3) A kérdéseket a képviselő a képviselő-testületi ülésen az "Egyebek" napirendi pontban teheti fel szóban vagy írásban.

(4) A képviselő a Képviselő-testület ülésén az önkormányzat feladat-és hatáskörébe tartozó minden ügyben magyarázat kérés céljából a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottság elnökéhez, a jegyzőhöz interpellációt intézhet, amelyre a megkérdezett az ülésen –vagy legkésőbb 30 napon belül írásban- érdemi választ kell adni. A válasz másolatát egyidejűleg minden képviselőnek meg kell küldeni.”

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 15. §-a a következő (5)–(12) bekezdéssel egészül ki:

„(5) Az interpellációt a képviselő a képviselő-testületi ülésen szóban az „Egyebek” napirendi pontban terjesztheti elő 3 percben vagy írásban is benyújthatja. Az írásban beadott interpellációt a képviselő szóban is elmondhatja.

(6) Az írásban beadott interpellációnak tartalmaznia kell:

a) az interpelláló nevét

b) interpelláció tárgyát.

(7) Ha az interpelláló képviselő írásban kapott választ, akkor a következő rendes ülésen kell nyilatkoznia a válasz elfogadásáról.

(8) A Képviselő-testület ülésén az interpellációra szóban adott válasz elfogadásáról az előterjesztő nyilatkozik.

(9) Ha a képviselő az interpellációra adott választ nem fogadja el, úgy a Képviselő-testület vita nélkül dönt az elfogadásáról.

(10) Ha a Képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el,

a) az eredetileg a polgármesternek címzett interpellációt a feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottságnak vagy ennek hiányában a jegyzőnek,

b) az a) pont alá nem tartozó interpellációt a feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottságnak vagy ennek hiányában a polgármesternek

adja kivizsgálásra.

(11) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába az interpelláló önkormányzati képviselőt is be kell vonni. A kivizsgálásba a Képviselő-testület döntése alapján külső szakértő is bevonható.

(12) A vizsgálat eredményéről a soron következő rendes ülésen a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.”

12. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 18. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Név szerinti szavazás elrendeléséről a Képviselő-testület a képviselők negyedének javaslatára dönt.

(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők "igen", "nem" vagy "tartózkodom"nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazás eredményét a névsoron feltünteti, a szavazás eredményét - névsorral együtt - átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazásról a névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.”

13. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 19. § (1)–(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A Képviselő-testület titkos szavazással dönt azokban az esetekben, amelyet jogszabály kötelező jelleggel előír.

(2) A titkos szavazás elrendeléséről a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(4) A titkos szavazás előkészítésével, lebonyolításával és a titkos szavazás eredményének megállításával kapcsolatos teendőket az Ügyrendi Bizottság látja el.

(5) Ha az Ügyrendi Bizottság bármely okból nem tudja a titkos szavazást lebonyolítani, a Képviselő-testület a polgármester javaslatára 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ.”

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 19. §-a a következő (6) és (7) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza

a) a szavazás helyét, napját, tárgyát, kezdetét és végét,

b) a bizottság jelen lévő tagjainak nevét, aláírását,

c) a szavazás során felmerült körülményeket,

d) a szavazás eredményét.

(7) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az ülésről készült jegyzőkönyvhöz csatolni kell.”

14. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 22. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A rendeleteket külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Szakmár Község Önkormányzata Képviselő-testületének .../20... (...hó...nap) önkormányzati rendelete a ... (rendelet címe)- ról/-ről.”

15. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„25. § (1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, valamit ellenőrzésére állandó bizottságokat, valamint ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A bizottság tagjainak száma 3 fő.

(3) A bizottság elnökére, tagjaira bármely képviselő javaslatot tehet.

(4) A bizottságok ügyviteli és titkársági feladatait a Szakmári Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(5) A Képviselő-testület állandó bizottsága az Ügyrendi Bizottság, létszáma 3 fő.

(6) Az állandó bizottság elnökét és tagjait a Képviselő-testület választja meg.

(7) Az Ügyrendi Bizottság által ellátandó feladatok főként a vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és vizsgálata, az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségével kapcsolatos feladatok ellátása. Az Ügyrendi Bizottság által ellátandó feladatok részletes jegyzékét e rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(8) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottsági ülés meghívóját legalább 4 nappal az ülés előtt ki kell küldeni a tagoknak. A bizottságok belső működésük szabályait a jogszabályok és e rendelet keretei között maguk határozzák meg, ellenkező esetben a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(9) Az Ügyrendi Bizottság előzetes állásfoglalásával nyújthatók be:

a) tárgyévi költségvetésről szóló rendelet,

b) a költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet,

c) az önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról szóló rendelet előterjesztése.

(10) A Képviselő-testület meghatározott feladatok ellátására a polgármester előterjesztésére - rendelet módosításával - ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(11) Az Mötv. 57. § (3) bekezdése alapján létrehozott ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a képviselő-testület a bizottság létrehozásakor határozza meg. A Képviselő-testület ezt követően megválasztja elnökét és tagjait.

(12) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottság működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.”

16. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 26. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A települési képviselőt a törvény keretei között a helyi önkormányzati képviselők tiszteletdíjának megállapításáról szóló önkormányzati rendeletben megállapított mértékű tiszteletdíj illeti meg.

(2) A képviselőnek a képviselő-testület képviseletében vagy a képviselő-testület, továbbá a polgármester megbízásából végzett tevékenységével összefüggő, általa előlegezett, számlával igazolt, szükséges költségét meg kell téríteni, ennek kifizetését a polgármester engedélyezi.”

17. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 30. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A jegyző, mint a Szakmári Közös Önkormányzati Hivatal vezetője szakmailag felelős a jogszabályoknak megfelelő, szakszerű, pártatlan és színvonalas ügyintézés ellátásáért. Törvényességi szempontból figyelemmel kíséri a képviselő-testület és szervei tevékenységét, s ha a működésnél, döntéseknél jogszabálysértést észlel, köteles azt jelezni.

(2) A jegyzőt - távolléte esetén - teljes jogkörrel az aljegyző helyettesíti.

(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetére a jegyzői feladatok ellátása céljából - legfeljebb 6 hónapra – Szakmár község polgármestere helyettesítéssel bízza meg a Szakmári Közös Önkormányzati Hivatalban a jegyzői tisztség betöltésére megfelelő végzettséggel rendelkező köztisztviselőt.”

18. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 31. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A képviselők a Hivatal dolgozóit a jegyzőn keresztül kérhetik fel az alapvető ügyvitelüket meghaladó feladatok ellátására.”

19. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet 33. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A Képviselő-testület az önkormányzati tulajdon és vagyongazdálkodás szabályait az önkormányzati vagyonról szóló önkormányzati rendeletében állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg, az önkormányzat költségvetésének végrehajtását zárszámadási rendelettel fogadja el.”

20. § Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2019(XII.2.) önkormányzati rendelet

21. § Ez a rendelet 2025. október 1-jén lép hatályba.