Kömpöc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015 (II.27.) önkormányzati rendelete
a szociális és gyermekjóléti ellátásokról
Hatályos: 2016. 02. 16- 2016. 09. 09Kömpöc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015 (II.27.) önkormányzati rendelete
a szociális és gyermekjóléti ellátásokról
2016-02-16-tól 2016-09-09-ig
Kömpöc Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, a 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b) pontjában, a 32. § (1) bekezdés b) pontja és (3) bekezdésében, a 45. §- ában, a 60. § (3)-(4) bekezdéseiben, a 62. §-ában, a 92. §. (1) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés a), d), g) pontjában ,a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. §. (2) bekezdésében, 29. §-ában foglalt felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. Eljárási szabályok
1. §
E rendelet személyi hatálya Kömpöc község közigazgatási területén lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szt.) meghatározott személyekre terjed ki.
2. §
(1) E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használt fogalmakat az Szt. 4. §-a szerint kell értelmezni.
(2) A szociális támogatások megállapításakor a jövedelem számításánál irányadó időszakra a Szt. 10. § (2)–(5) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(3) Az ellátások iránti kérelmek benyújtása során a jövedelmet hitelt érdemlő módon kell igazolni.
3. §
(1) A támogatások iránti kérelmeket az erre a célra rendszeresített nyomtatványon, a meghatározott mellékletek és igazolások csatolásával folyamatosan lehet benyújtani.
(2) Az önkormányzat a kérelemben foglaltak a nyilatkozatokban valamint igazolásokban valódiságát helyszíni szemle, saját nyilvántartásai, és más hatóságok útján ellenőrizheti.
(3) Az ellátás iránti kérelem benyújtásának helye:
Csólyospálosi Közös Önkormányzati Hivatal Kömpöci Kirendeltség
6134. Kömpöc, Petőfi u. 10.
4.§
(1)[1] Kömpöc Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározottakkal összhangban a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át:
a) a rendkívüli települési támogatás megállapítását a 15. §-ban foglalt támogatás megállapításának kivételével,
b) a 7. §. (1) bekezdésben felsorolt települési támogatás megállapítását az e rendeletben foglaltak alapján,
c) a szociális étkeztetés megállapítását,
d) az Szt-ben meghatározott köztemetés gyakorlásával kapcsolatos hatáskört,
e) az Szt. 7. §. (1) bekezdésében foglalt esetben, az ott meghatározottak ellátásával kapcsolatos hatáskört.
(2) A képviselő-testület dönt
a) a 15. §-ban foglalt, különös krízishelyzetben nyújtott rendkívüli települési támogatás folyósításáról,
b) az idősek karácsonyi támogatásának megállapításáról.
(3) Kömpöc Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározottakkal összhangban a Képviselő-testület a jegyzőre ruházza át:
a) az ellenőrzéshez kapcsolódó, e rendeletben meghatározott ellenőrzési és felülvizsgálati feladatkört,
b) a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett megtérítési kötelezettség megállapítását.
5.§
A települési támogatás természetbeni szociális ellátásként szociális utalvány vagy készpénzes kifizetéssel történik. A készpénzes kifizetés módja: a támogatásban részesülő számlájára utalással, vagy a házipénztári kifizetés.
6.§
(1) Az e rendeletben foglalt települési támogatások folyósítását követően a jegyző jogosult ellenőrizni annak jogszerű felhasználását, a kérelemben megjelölt tények és adatok valódiságát, a kötelezettségek teljesítését. A nem természetben nyújtott települési támogatások vonatkozásában a felhasználás igazolására a támogatott köteles 30 napig megőrizni a jogszerű felhasználás bizonyításához szükséges bizonylatot, nyugtát, számlát, stb. E hatáskörében a jegyző jogosult a jogszerű felhasználás, a kérelemben megjelölt tények és adatok valódiságának ellenőrzése és a kötelezettségek teljesítése kapcsán egyéb, ezt alátámasztó dokumentumokat beszerezni.
(2) Amennyiben az (1) bekezdésben foglalt ellenőrzés során a jogszerű felhasználás nem bizonyítható, úgy a jegyző a támogatási összegre vonatkozó visszafizetési kötelezettséget ír elő, melyre a jogosulatlanul és rosszhiszeműen történő igénybevételre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) Amennyiben a települési támogatás jogosulatlanul és rosszhiszeműen kerül igénybevételre a jegyző jogosult elrendelni a támogatás megtérítését a vonatkozó jogszabályi előírásokban foglaltak alapján. A megtérítést méltányosságból a Képviselő-testület erre irányuló kérelem esetén elengedheti, csökkentheti, teljesítését részletfizetésben engedélyezheti.
II. Fejezet
Települési támogatások
2. A települési támogatások nyújtásának formái
7.§
(1)[2] A képviselő-testület az Szt. 45. § (1) és (2) bekezdésének rendelkezései alapján a következő települési támogatásokat nyújthatja:
a) a gyógyszerkiadások viseléséhez,
c) idősek karácsonyi támogatásához,
d) hátrányos helyzetű gyermekek támogatásához.
(2) A képviselő-testület az Szt. 45. § (3) és (4) bekezdései alapján rendkívüli települési támogatást nyújt:
a) általános krízishelyzetben
b) különös krízishelyezetben lévők támogatásához.
(3) Az egy család részére megállapítható települési támogatás éves összege maximum 100.000 Ft lehet, kivéve a 15. §. alapján megállapított rendkívüli települési támogatást.
3.Gyógyszertámogatás
8.§
(1) A gyógyszertámogatás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás.
(2) Gyógyszertámogatás állapítható meg – a közgyógyellátásra nem jogosult személynek – krónikus betegség kezeléséhez szükséges gyógyszerkiadásokhoz való hozzájárulás céljából az alábbi feltételek teljesülése esetében:
a) családban élő kérelmező esetében a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 200 %-át és a kérelmező részére feltétlen szükséges havi rendszeres gyógyító ellátás költségének összege meghaladja a család egy főre jutó jövedelemének 15 %-át,
b) családban élő kérelmező esetében a családban az egy főre jutó havi jövedelme a nyugdíjminimum 201- 250 % közötti összeg, és a kérelmező részére feltétlen szükséges havi rendszeres gyógyító ellátás költségének összege meghaladja a család egy főre jutó jövedelemének 15 %-át,
c) egyedülálló kérelmező esetében a havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 200 %-át, és a kérelmező részére feltétlen szükséges havi rendszeres gyógyító ellátás költségének összege meghaladja jövedelmének 10 %-át,
d) egyedülálló kérelmező esetében a havi jövedelme a nyugdíjminimum 201- 250 % közötti összeg , és a kérelmező részére feltétlen szükséges havi rendszeres gyógyító ellátás költségének összege meghaladja jövedelmének 10 %-át.
(3)[3] A gyógyszertámogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a kérelem benyújtását megelőző havi rendszeres gyógyító ellátás költségéről - kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyító ellátásról – szóló igazolást.
(4)[4] A gyógyszertámogatás alkalmankénti összege a kérelmező 1 havi igazolt gyógyszerköltségének 80 %-a.
(5)[5] A gyógyszertámogatást évente 1 alkalommal lehet igényelni. A jogosultsági feltételeknek megfelelő igénylő a támogatásra 4 alkalommal jogosult. A támogatásokat 3 havonta kell részére folyósítani.
4. Tankönyv támogatás
9. §[6]
(1) Az önkormányzat kérelemre tankönyv támogatásban részesíti azt a családot, akinek gyermeke
a) a kömpöci általános iskola 4-8. évfolyamán,
b) középiskola 9-12. évfolyamán
nappali rendszerű tanulmányokat folytat – ingyenes tankönyvellátásra és a külön jogszabályban meghatározott normatív kedvezményekre nem jogosult - és a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) másfélszeresét.
(2) A kérelemhez a családban élők jövedelemigazolásán túl csatolni kell tankönyv számla, vagy a befizetést igazoló feladóvevény másolatát.
(3) A támogatás összege:
a) az (1) bekezdés a) pontja szerint esetben a tankönyv számla értékének 100 %-a.
b) az (1) bekezdés b) pontja szerint esetben a tankönyv számla értékének 50 %-a, de legalább 1.000,- Ft.
(4) A támogatás iránti kérelem benyújtási határideje: tárgyév október 31.
(5) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti támogatást lakóhelytől függetlenül igényelhetik mindazok a családok, akiknek a gyermeke a kömpöci általános iskola tanulója.
5. Karácsonyi támogatás
10. §
(1) Az önkormányzat költségvetési lehetőségeitől függően természetbeni ellátásként karácsonyi támogatás nyújtható az alábbi együttes feltételeknek megfelelő személyek részére:
a)[7] a 65. életévét legalább a tárgyévben betölti,
a) kömpöci állandó lakóhellyel rendelkezik,
c) jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum hétszeresét.
(2) A támogatásról a képviselő-testület dönt.
11. §
(1) Hátrányos helyzetű gyermekek támogatására megállapított települési támogatásban részesíthető a gyermeket nevelő család – amennyiben a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) másfélszeresét
– az alábbi esetekben:
a) a szülő balesete, halála,
b) családot ért elemi kár,
c) szociális válsághelyzet,
d) szülő, gyermek betegsége,
e) gyermek tartós, vagy átmeneti nevelésbe vételének megszűnése, illetve családba történő visszahelyezése,
f) gyermektartásdíj megelőlegezésére való jogosultság objektív hiánya,
g) gyermek iskoláztatásával kapcsolatos rendkívüli kiadás,
h) gyermek láthatását elősegítő kiadások biztosítása.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatás összege alkalmanként és gyermekenként az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 30 %-áig terjedhet.
6. Rendkívüli települési támogatás
12.§
(1) Rendkívüli települési támogatás nyújtható annak a személynek, aki időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd és problémáját más módon nem tudja megoldani. (általános krízishelyzet);
(2) Rendkívüli települési támogatás nyújtható különösen:
a) annak a személynek, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott (temetési cél)
b) akinek jövedelme létfenntartásához nem elégséges, illetve alkalmankénti jelentős kiadásai következtében (Pl. téli tüzelő vásárlás, fűtési számla) anyagi segítségre szorul (átmeneti települési támogatás)
13.§
(1) Rendkívüli települési támogatás temetési célra annak a kömpöci lakó- vagy tartózkodású személynek állapítható meg, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját és családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) A temetési célra igényelt települési támogatás kérelmezése esetén a kérelemhez mellékelni kell a kérelmező nevére szóló temetési számla egy példányát és – nem Kömpöc Község közigazgatási területén történt haláleset esetén - a halotti anyakönyvi kivonat fénymásolatát.
(3) A temetési költségekhez megállapított önkormányzati támogatás összege 15.000,-Ft.
(4) Nem állapítható meg temetési költségekhez önkormányzati támogatás, ha
a) a temettető családjában az egy főre jutó jövedelem eléri a nyugdíjminimum 300 %-át, egyedülálló esetén 400 %-át,
b) a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV.tv. 16.§-a alapján temetési hozzájárulásban részesült,
c) ha az elhunyt köztemetett volt,
d) a kérelmet a temetést követő 30 napon túl terjesztette elő.
14.§
(1)[8] [9] [10] Rendkívüli települési támogatás átmeneti támogatásként abban az esetben állapítható meg, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 250 % -át, egyedülálló esetén a 300 % -át.
(2) [11] E támogatási jogcímen alkalmanként maximum 30.000 Ft összeg állapítható meg, de a támogatás évi összege nem haladhatja meg a 60.000,-Ft-ot.
(3) Rendszeres települési támogatás nyújtható kollégiumi étkeztetés vagy szociális étkeztetés díjának átvállalása formájában is adható annak a személynek, aki esetében az (1) bekezdésben foglalt feltételek fennállnak.
15.§
(1) A rendkívüli települési támogatás megállapításának e rendeletben foglalt általános szabályaitól a Képviselő-testület eltérhet és kérelemre, vagy hivatalból rendkívüli pénzbeli, vagy természetben nyújtott települési támogatást állapíthat meg a Kömpöc község közigazgatási területén lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező azon családok részére, akik önhibájukon kívül elemi kár, vagy más rendkívüli élethelyzet kialakulása következtében különös méltánylást igénylő létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerültek, melyből kifolyólag önmaguk, családjuk létfenntartási problémákkal küzd. (különös krízishelyzet)
(2) Az (1) bekezdésben foglalt eseti támogatás maximális összege: 100.000,- Ft.
IV. fejezet
Szociális szolgáltatások
16.§.
Az Önkormányzat a rendelet hatálya alá eső személyek részére a 17. § szerinti személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokat és szakosított ellátásokat, biztosítja.
17. §
(1) Szociális alapszolgáltatások
a) tanyagondnoki szolgáltatás
b) étkeztetés,
c) házi segítségnyújtás,
d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
e) családsegítés,
f) támogató szolgáltatás,
g) nappali ellátás.
(2) Szociális szakosított ellátások közül az ápolást-gondozást nyújtó szakosított ellátás biztosított.
7. Tanyagondnoki szolgáltatás
18.§.
A szolgáltatás célja a külterületi településrészek intézményhiányából eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő alap- és kiegészítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.
19.§.
(1) A tanyagondnoki szolgáltatás közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatai
a) a közreműködés
aa) az étkeztetésben,
ab) a házi segítségnyújtásban,
ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában;
b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így
ba) a háziorvosi rendelésre szállítás,
bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,
bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása;
c) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása, így
ca) az óvodába, iskolába szállítás,
cb) az egyéb gyermekszállítás.
(2) A tanyagondnoki szolgáltatás közvetlen, személyes szolgáltatásokon belüli kiegészítő feladatai
a) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,
b) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
c) az egyéb lakossági szolgáltatások, illetve az (1) bekezdés a) pontjában meghatározottakon kívüli egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
(3) A tanyagondnoki szolgáltatás az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásai
a) az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,
b) a tanyagondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.
20. §
(1) [12]A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénybevevők kérelmére történik. A tanyagondnoki szolgáltatás iránti igénybevételi kérelmet a tanyagondnoknál vagy az önkormányzat hivatalában kell szóban benyújtani.
(2)A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
(3) A tanyagondnoki szolgáltatást az önkormányzat szakfeladaton biztosítja.
8. Étkeztetés
21. §
(1) Az önkormányzat napi egyszeri meleg étel biztosításával szociális étkeztetést nyújt annak a szociálisan rászoruló személynek, aki
a.) a rá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte, vagy
b.) egészségi állapota,vagy
c.) fogyatékossága, vagy
d.) pszichiátriai betegsége, vagy
e.) szenvedélybetegsége, vagy
f.) hajléktalansága miatt önmaga, illetve eltartottjai részére azt biztosítani nem tudja.
(2) Az (1) bekezdés b), c), d), e) pontban foglaltak fennállását orvosi igazolással kell
bizonyítani.
(3) Az önkormányzat az étkeztetést szakfeladaton biztosítja.
(4) [13] A szociális étkeztetés iránti kérelmet írásban, a rendszeresített formanyomtatványon, az önkormányzat hivatalánál kell benyújtani.
9. Társulási formában ellátott szociális szolgáltatások
22. §
(1)[14] A családsegítés és gyermekjóléti ellátások szolgáltatást Csólyospálos Község Önkormányzata a Kiskunmajsa Város Önkormányzatával kötött feladatellátási szerződés útján biztosítja, a Kiskunmajsa Város Önkormányzata által fenntartott Kiskunmajsai Gyermekjóléti, Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Intézmény által nyújtott szolgáltatások igénybevételének lehetőségével.
(2) Kömpöc Önkormányzata alábbi szociális alapszolgáltatásokat és
szakosított ellátásokat a Kiskunmajsai Többcélú Kistérségi Társulás és a
Magyarországi Református Egyház között megkötött Ellátási Szerződés útján
biztosítja:
a) házi segítségnyújtás,
b) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
c) családsegítés,
d) támogató szolgáltatás,
e) nappali ellátás,
f) ápolást-gondozást nyújtó szakosított ellátás.
V. fejezet[15]
szociális alapszolgáltatások térítési díja, eljárási rendelkezései
23. §
(1) E rendelet 17.§ (1) bekezdésének a) és b) pontjában meghatározott ellátások igénybevételére irányuló kérelmekről a polgármester dönt.
(2) A 17. §. (1) bekezdés b) pontjában meghatározott ellátás igénybevételének megkezdése előtt a polgármester az Szt. 94/C. §-a szerint megállapodást köt az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével.
(3) A polgármester köteles külön eljárás nélkül ellátást biztosítani, ha az ellátásra jogosult életét, testi épségét veszélyeztető körülmény ezt indokolttá teszi.
(4) A polgármester külön eljárás nélkül ellátást nyújthat, ha az ellátást igénylő személy állapota vagy személyes körülményei az ellátás halaszthatatlan biztosítását teszik szükségessé.
(5) A szociális ellátások megszüntetésére az Szt. 100-102. §-ban foglalt rendelkezéseit kell alkalmazni.
23/A. §
(1) A szociális étkeztetés intézményi térítési díja 650 Ft/fő/nap, az ár ÁFÁ-t nem tartalmaz
(2) A képviselő-testület napi nettó 220 Ft támogatást biztosít a szociális étkeztetés intézményi térítési díjból.
(3) A kötelezett által fizetendő térítési díj (személyi térítési díj) összegét a polgármester konkrét összegben állapítja meg az Sztv. 115. §-a szerint.
(4) A személyi térítési díj összege csökkenthető.
(5) Ha az igénybevevő családjában az 1 főre eső havi jövedelem a nyugdíjminimum:
a) összegét nem haladja meg 25-45 %-os,
b) 101-150 %-a között van 0-25 % -os mértékű csökkentésben részesülhet.
(6) Ingyenes ellátásra a szociális ellátásról szóló törvény rendelkezései alapján van lehetőség.
VI. fejezet
Gyermekjóléti alap ellátások
24. §
(1) Kömpöc Község Önkormányzata a Kiskunmajsai Többcélú Kistérségi Társulással kötött megállapodás alapján, a Kiskunmajsai Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kistérségi Gyermekjóléti és Szociális Szolgáltató Intézmény keretében biztosítja az alábbi gyermekjóléti alapellátásokat:
- gyermekjóléti szolgáltatás,
- bölcsőde
(2) Az (1) bekezdésbe tartozó ellátások igénybevételére, térítési díjaira vonatkozó szabályokat Kiskunmajsa Város Önkormányzatának gyermekjóléti alapellátások igénybevételéről szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.
VII. fejezet
Záró rendelkezések
10.Hatályba léptető rendelkezések
25. §
(1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) Az e rendelet hatályba lépését megelőzően indult eljárásokra az eljárás megindulásakor hatályos rendelet rendelkezéseit – figyelemmel az Szt. ide vonatkozó rendelkezéseire is - kell megfelelően alkalmazni.
11. Átmeneti rendelkezések
26. §
Gyógyszertámogatás nem állapítható meg, ha a kérelmező, vagy háztartásának tagja
méltányossági közgyógyellátásra jogosult.
12. Hatályon kívül helyező rendelkezések
27. §
Hatályát veszti:
- a szociális és gyermekjóléti ellátásokról 16/ 2013.( XII.31.) rendelet
- a szociális és gyermekjóléti ellátásokról 16/ 2013.( XII.31.) rendeletet módosító 12/2014.(X.22.) rendelet
Tisoczki László dr. Szöginé dr. Lajkó Erika
polgármester jegyző
Kihirdetve: 2015.02.27.
Dr. Szöginé dr. Lajkó Erika