Ecsegfalva Község Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (V. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2020. évi zárszámadásról

Hatályos: 2021. 05. 31

a 2020. évi zárszámadásról

Általános indokolás

Az államháztartásról szóló 2011. CXCV. évi törvény (továbbiakban: Áht.) 91. §-a írja elő a zárszámadás készítési kötelezettséget, annak határidejét, tartalmi meghatározását írja elő.

(1)A helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. A zárszámadási rendelet tervezetével együtt a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell nyújtani a kincstár 68/B. § szerinti ellenőrzése keretében a helyi önkormányzat éves költségvetési beszámolójával kapcsolatosan elkészített jelentését.

(2) A zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul a következő mérlegeket és kimutatásokat kell bemutatni:

a) a 24. § (4) bekezdése szerinti mérlegeket, kimutatásokat azzal, hogy az előirányzat felhasználási terven a pénzeszközök változásának bemutatását kell érteni,

b) a helyi önkormányzat adósságának állományát lejárat, a Gst. 3. §-a szerinti adósságot keletkeztető ügyletek, bel- és külföldi irányú kötelezettségek szerinti bontásban,

c) a vagyonkimutatást, és

d) a helyi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket, a részesedések alakulását.”

Fenti jogszabályoknak megfelelően Ecsegfalva Község Önkormányzata 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról előírt beszámolási kötelezettséget terjesztem elő. Az előterjesztéshez csatolva van a bevételekről kiadásokról készült táblázatok intézményenként és összesítve, valamint a:

zárszámadási rendelettervezet,

maradvány bemutatásáról készített előterjesztés

vezetői nyilatkozat a belső kontrollrendszer működéséről,

Magyar Államkincstár ellenőrzési jegyzőkönyve

Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerv Ecsegfalvi Óvoda éves beszámolási kötelezettségének is eleget tettünk, mely továbbítása a megadott határidőre a Magyar Államkincstár Békés Megyei Igazgatósága felé megtörtént.

Előzmények:

A Képviselő-testület a 2020 évre szóló költségvetését a 1/2020. (I.29.) önkormányzati rendelettel fogadta el, a főösszeg bevétellel kiadással egyezően 178.719 e Ft volt.

A Képviselő-testület az év folyamán négyszer módosította a költségvetést. A módosított főösszeg 274.778 eFt-ra nőtt.

A féléves és a háromnegyed éves gazdálkodásról szóló tájékoztatókból a képviselő-testület értesült az időarányos teljesítésekről.

A mindösszesen teljesített bevétel összege B-Ö jelű táblázatban látható 274.778 e Ft, ami az eredeti előirányzathoz viszonyítva 53,75%-os túlteljesítést mutat.

A teljesített bevételből a költségvetési bevétel teljesített adata 234.847 e Ft, ami nem tartalmazza a finanszírozási és pénzforgalom nélküli bevételek összegét. A teljesített adatokat növeli a pénzforgalom nélküli bevétel, ami előző évi maradványt tartalmazza, vagyis nem folyó évi költségvetési bevétel.

A mindösszesen teljesített kiadás főösszege a K-Ö jelű táblázat 227.397 e Ft, az eredeti előirányzathoz viszonyítva 27,24 %-os a növekedés. Ebből a költségvetési kiadás teljesített adata 224.257 e Ft, ami nem tartalmazza a finanszírozási kiadások összegét.

A teljesített adatokról az előterjesztésben a bevételek és a kiadások alakulásánál részletesebben lesz szó.

Bevételi források és azok teljesülése

A B jelű táblázatok az előterjesztés mellékletét képzik, amelyen keresztül bemutatásra kerül a 2020. év teljesített adata is részletesen, intézményenként. Fontosnak tartom a zárszámadás teljesített adatainak összehasonlítását az elmúlt évnek a hasonló időszakában a teljesített adataihoz.

A bevételek önkormányzati szintű részletezését jogcímenként a B-Ö jelű táblázat tartalmazza. A 2020. év teljesített adat 274.778 e Ft, ezen belül a megoszlás: működési bevétel 201.191 e Ft, ami az egészből 73,22%-ot jelent, a felhalmozási bevétel 33.656 Ft, ami 12,25 %-ot képvisel az összes teljesített bevételből. A finanszírozási bevétel pedig 39.931 Ft 14,53 %-nak felel meg.

Részletezve:

B-Ö tábla/7. sor Önkormányzatok működési támogatásai teljesített adat 77.393 e Ft. Ez a bevételi jogcím csak az önkormányzatnál van. Az alábbi támogatások kerültek kiutalásra:

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 30.542 eFt,

Települési önk. egyes köznevelési feladatainak támogatása 27.769 eFt,

Tel. önk. szociális, gyermekjóléti feladatainak tám 8.376 eFt.

Gyermekétkeztetés feladatainak tám. 7.086 eFt,

Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása 2.601 eFt,

Működési célú ktgv és kiegészítő támogatások (szoc. tüzelőanyag) 1.019 eFt.

A bevétel tartalmaz 19.520 eFt köztisztviselői bértámogatást, és 43.696 eFt minimálbér és garantált bérminimum emelésével kapcsolatos kiegészítő támogatást a közalkalmazottakra vonatkozóan.

2019. évre vonatkozóan 14 eFt támogatást fizettünk vissza a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésére vonatkozóan. A 2020. évi teljesítés alapján 300 eFt pótlólagos támogatás illeti meg önkormányzatunkat. (Pótlólagos támogatást kapunk az intézményi gyermekétkeztetés támogatására 264 eFt-ot, a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése támogatására 7 eFt-ot és a költségvetési kiegészítő támogatások soron 28 eFt-ot).

B-Ö tábla 10. sor Egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülről teljesített adat 70.201 e Ft az alábbiak szerint:

Háziorvosi alapellátás támogatása (NEAK) 15.973 eFt,

Fogorvosi alapellátás támogatása (NEAK) 4.681 eFt,

Védőnői feladatok támogatása (NEAK) 2.556 eFt,

Iskola védőnői feladatok támogatása (NEAK) 38 eFt,

Közfoglalkoztatás támogatása 32.919 eFt,

Nyári diákmunka támogatása 1.956 eFt,

EFOP-1.5.3-16-2017-00042 Járási Program támogatása 302 eFt,

Mezőgazdasági támogatás 11.776 eFt,

Az előző év teljesített adataihoz viszonyítva 35,77 %-kal volt kevesebb az ezen a jogcímen elért bevétel.

B-Ö tábla/B3 Közhatalmi bevételek, helyi adó bevételek bemutatása adónemenként:

adatok: ezer forintban

Adónemek megnevezése

Eredeti előirányzat

Teljesített adat 2020.12.31.

Magánszemélyek kommunális adója

2.500

2.346

Iparűzési adó bevétel

21.500

32.069

Gépjármű adó bevétel (40%)

1.900

0

Egyéb bírság, pótlék

100

72

Közhatalmi bevételek összesen

26.000

34.487

Forrás: 2020.évi beszámoló adatgyűjtése alapján.

A helyi adó bevételből 2019. évhez képest 8.487 eFt-tal több bevétel folyt be, aminek a legnagyobb része helyi iparűzési adó bevétel. A gépjárműadó bevétel teljes egészében elvonásra került.

B-Ö tábla/B4 működési bevételek mindösszesen 18.568 e Ft. Az előző évhez hasonlítva 55.080 e Ft-al kevesebb mint az előző évben. A nagyobb tételek az alábbiakban részletezve:

B-Ö tábla 17. sor Szolgáltatásból elért bevétel 914 Ft, aminél az előző évhez viszonyítva 2.039 e Ft csökkenés tapasztalható.

B-Ö tábla 18. sor Tulajdonosi bevételekből elért bevétel 9.829 e Ft, ami 2019-ben 51.603 eFt volt. Ez a bevételi jogcím is csak az önkormányzatnál jelenik meg, földhaszonbérleti díjakból és egyéb bérleti díjakból tevődik össze. Itt meg kell említeni, hogy a nagymértékű csökkenés abból adódik, hogy a 2020. évi földbérleti díjak nagy része 2019-ben befizetésre került.

B-Ö tábla 19. sor ellátási díjakból elért bevétel 721 e Ft. Ennek teljes egésze az óvodánál teljesült. Ez a bevétel a gyermekétkeztetésből elért bevétel. A 2019. évi teljesítéshez képest 179 eFt volt a csökkenés.

B-Ö tábla 20-21. sor ÁFA tételekből származó bevétel 3.882 eFt

B-Ö tábla 22. sor Biztosító által fizetett kártérítés, az itt teljesített 147 e Ft, villámcsapás miatti kifizetés.

B-Ö tábla 23. sor Egyéb működési bevételek, az itt teljesített 3.075 e Ft Az Önkormányzat bevétele 2.872 eFt. Ez az összeg tartalmazza 2.531 eFt biztosítási díj visszafizetés a Groupama Biztosítótól, 145 eFt a Dévaványa Város Önkormányzatától a rendezvény sátrak miatt, 148 eFt a Kisújszállás Kenderes Ecsegfalva Mikrotérségi Központ Orvosi Ügyelet Társulás megszűnése miatt, továbbá kerekítési különbözetekből áll.

Az Óvoda egyéb működési bevétele 203 eFt, amely előző évekből származó közüzemi díj visszafizetésből és kerekítési különbözetből áll.

B-Ö tábla B6 Működési célú átvett pénzeszközök, teljesített adat 542 e Ft. Itt könyveljük a családi napra kapott pénzbeli támogatásokat 475 eFt és a köztemetésre adott kölcsön visszafizetése 67 eFt.

A működési bevételek összesen teljesített adata 201.191 e Ft. Az előző évhez hasonlítva 70,15 %-nak felel meg. Ha az eredeti előirányzathoz viszonyítjuk, akkor a teljesítés 36,35 %-kal meghaladja és azt, hogy mely jogcímeknél az a táblázatban jól látható.

B-Ö tábla B5/sor. Felhalmozási bevételek teljesített adata 3.750 eFt, ami ingatlan eladásokból származó bevétel.

B-Ö tábla B2 sor felhalmozási célú támogatások Áht-n belülről bevételek teljesített összege 28.565 e Ft. A következő támogatásokat tartalmazza a sor:

TOP-1.4.1-15-BS1-2016-00030 Óvoda építés pályázatra 5.252 eFt

VP6-7.2.1-7.4.1.2-16. Külterületi közutak fejlesztése pályázatra 23.313 eFt.

B-Ö tábla B7 Felhalmozási célú átvett pénzeszközök, teljesített adat 1.341 e Ft. Itt könyveljük a tálaló konyha kialakítására kapott pénzbeli támogatásokat.

A költségvetési bevételek eredeti előirányzata 178.719 e Ft, a teljesített adat pedig 234.847 e Ft fentebb részletezettek szerint.

A finanszírozási bevételek teljesített adat 39.931 e Ft, ebből maradvány igénybevétele 37.079 e Ft, az évvégén előre kiutalt támogatás megelőlegezése címen pedig 2.852 e Ft.

Forrásainkat összegezve a mindösszesen teljesített bevétel 274.778 e Ft, ami az eredeti előirányzathoz viszonyítva 53,75 %-os túlteljesítést mutat.

Intézményfinanszírozás

Az intézményfinanszírozás tájékoztató adatként szerepel a B-Ö jelű tábla 34. sorában az összeg 48.278 e Ft.

Az eredeti előirányzathoz viszonyítva a teljesítés 116,44 %-nak felel meg.

Kiadások nagysága és azok teljesülése

A kiadásokat a rendelkezésre álló forrás nagysága határozza meg. A teljesített bevétel fő összege 274.778 e Ft, a teljesített kiadás pedig 227.397 e Ft. A K jelű táblázatok mutatják a kiadások jogcímenkénti felsorolását.

K-Ö tábla K1 sora a személyi jellegű kiadások teljesített adata 90.037 e Ft, ami az eredeti előirányzathoz viszonyítva 40,84 %-os növekedést mutat.

A személyi juttatások kiadásának növekedését eredményezte pl. az egészségügyi dolgozók egyszeri bér juttatása, jutalom, az önkormányzatnál 1 fő alkalmazása 2020.08.12-től, az óvodánál 1 fő alkalmazása február 20-tól, nyári diákmunka és az év közben induló közfoglalkoztatási programokra kifizetett juttatások összege is.

K-1 tábla az Önkormányzatnál a személyi jellegű kiadások teljesített adata 63.002 eFt volt, az előző évinél 10.876 eFt-tal kevesebb.

K-2 tábla az Óvodánál a teljesített adat 27.035 eFt. Az előző év bérfelhasználáshoz viszonyítva 688 eFt csökkenés látható.

A K-Ö tábla K2 sor munkaadókat terhelő járulékok teljesített adata 13.009 eFt, ami az eredeti előirányzathoz viszonyítva 23,30 %-os növekedést mutat.

A K-Ö tábla K3 sor dologi kiadások teljesített adata 72.241 eFt, az eredeti előirányzathoz viszonyítva 11.087 eFt-tal több. A K jelű táblázatokban intézményenként látható a főbb jogcímeken kifizetett teljesítés. Ez a sor tartalmazza a természetben nyújtott támogatásokat is (pl. pályázatból tüzelő vásárlása).

A működési kiadáson belül a dologi kiadás 38,61 %-ot jelent, a mindösszesen kiadásból pedig 31,77%-ot.

K-Ö tábla K4 ellátottak juttatásai jogcímen a felhasználás 5.244 eFt, amely a pénzbeli ellátásokat tartalmazza.

Az előző évhez képest az ellátottak részére juttatott támogatások 1.885 eFt-tal csökkentek.

K-Ö tábla K5 Egyéb működési célú kiadások teljesített adata 6.569 e Ft. Ebből:

15. sor Egyéb működési célú kiadások Áht kívülre: civil szervezetek támogatása, 2020. évben ennek a teljesített összege 250 eFt.

16. sor Egyéb működési célú kiadások Áht-on belülre 6.305 e Ft, mely az alábbiakból tevődik össze:

Kisújszállási Önkormányzati Tűzoltó- parancsnokság támogatása: 314 e Ft

DAREH működési hozzájárulás 176 eFt

Közép-Békési Térség Ivóvízminőség-javító Önkormányzati

Társulásnak működési hozzájárulás: 11 e Ft

Dévaványa Város Önk. 2018, 2019. évi elszámolás: 5.049 e Ft

Kisújszállás Kenderes Ecsegfalva Mikrotérségi Központ

Orvosi Ügyelet Társulás – hozzájárulás 755 e Ft

18. sor Elvonások és befizetések soron 14 e Ft a teljesített adat. Itt kerül elszámolásra a 2019. évi beszámoló miatti visszafizetési kötelezettség (szünidei gyermekétkeztetés soron).

A működési kiadások összesen teljesített adata 187.100 e Ft. Az előző évhez hasonlítva 57.466 e Ft-al kevesebb.

Felhalmozási kiadások teljesített adata összesen 37.157 e Ft. Ebből beruházásokra 11.396 eFt-ot, felújításokra 19.925 eFt-ot költöttünk.

K6 sor Beruházások: célonként a rendelettervezet 9. melléklete tartalmazza. Kiemelve néhány nagyobb értékű beruházást:

TOP-1.4.1-15-BS1-2016-00030 Új Óvoda építése 2.775 e Ft

Alföldvíz építési rekonstrukció 4.000 e Ft

MFP-AEE/2019 - Orvosi eszköz beszerzés 2.809 e Ft

K7 sor Felújítások teljesített adata 19.925 e Ft. A következő nagyobb értékű felújítások valósultak meg:

VP6.7.2.1-7.4.1.2-16. Külterületi helyi közutak fejlesztése 17.643 eFt,

Tálaló konyha kialakítása 1.395 e Ft

K-Ö tábla K8 Egyéb felhalmozási kiadások teljesített adata 5.836 eFt, ami a VP6-7.2.1-7.4.1.3-17 kódszámú közétkeztetés fejlesztése pályázati előleg visszafizetéséből adódik.

A költségvetési kiadás összesen 224.257 e Ft.

K-Ö tábla K9 sor finanszírozási kiadások teljesített adata 3.140 eFt, mely a 2019-ben kiutalt finanszírozási előleg visszafizetése.

A mindösszesen kiadás teljesített adata 227.397 e Ft fentiekben leírt indoklás alapján.

A dolgozói létszám alakulása

Önkormányzat

Terület

Teljes munkaidős

Részmunkaidős

Összesen

Könyvtár

1 fő

-

1 fő

Községgazdálkodás

2 fő

-

3 fő

Köztemető

1 fő

-

1 fő

Zöldterület-gazdálkodás

1 fő

-

1 fő

Háziorvosi szolgálat

1 fő

-

1 fő

Közművelődés

1 fő

-

1 fő

Védőnő

-

1 fő

1 fő

Közalkalmazott összesen

7 fő

1 fő

8 fő

Igazgatás

1 fő

-

1 fő

Saját közszolgálati jogviszony összesen

1 fő

-

1 fő

Igazgatás

1 fő

-

1 fő

Munkatörvénykönyves alkalmazott

1 fő

-

1 fő

Önkormányzat összesen

9 fő

1 fő

10 fő

Ecsegfalvi Óvoda

Óvoda

6 fő

-

6 fő

Konyha

2 fő

-

2 fő

Ecsegfalvi Óvoda összesen

8 fő

-

8 fő

MINDÖSSZESEN:

17 fő

1 fő

18 fő

Közfoglalkoztatottak létszámának kerete

27 fő

Vagyon alakulása

Vagyonalakulást az alábbi táblázaton keresztül mutatjuk be.

Adatok: ezer forintban

Megnevezés

2019. év

2020. év

A/I/2 Szellemi termékek

2 875

0

A/I Immateriális javak

2 875

0

A/II/1 Ingatlanok és a kapcsolódó vagyoni értékű jogok

627 660

1 151 044

A/II/2 Gépek, berendezések, felszerelések, járművek

29 370

18 490

A/II/4 Beruházások, felújítások

382 275

76 069

A/II Tárgyi eszközök

1 039 305

1 245 603

A/III/1 Tartós részesedések

8 090

8 090

A/III Befektetett pénzügyi eszközök

8 090

8 090

A) NEMZETI VAGYONBA TARTOZÓ BEFEKTETETT ESZKÖZÖK

1 050 270

1 253 693

B/I Készletek

0

276

B) NEMZETI VAGYONBA TARTOZÓ FORGÓESZKÖZÖK

0

276

C/II Pénztárak, csekkek, betétkönyvek

151

337

C/III Forintszámlák

42 089

51 787

C) PÉNZESZKÖZÖK

42 240

52 124

D/I/1 Költségvetési évben esedékes követelések műk. c. támogatások bevételeire

10 040

0

D/I/3 Költségvetési évben esedékes követelések közhatalmi bevételre

10 056

19 195

D/I/4 Költségvetési évben esedékes követelések működési bevételre

1 974

2 397

D/I Költségvetési évben esedékes követelések

22 070

21 591

D/III/1 Adott előlegek

255

2

D/III/4 Forgótőke elszámolása

110

110

D/III Követelés jellegű sajátos elszámolások

365

112

D) KÖVETELÉSEK

22 435

21 703

E/II/2 Más fizetendő általános forgalmi adó

718

555

E/II/2 Más fizetendő általános forgalmi adó

-6 572

-2 273

E) EGYÉB SAJÁTOS ELSZÁMOLÁSOK

-5 854

-1 717

ESZKÖZÖK ÖSSZESEN (=A+B+C+D+E+F)

1 090 303

1 326 079

Forrás: 2020. évi beszámoló saját adatgyűjtés alapján

A vagyonkimutatást részletesebben a rendelettervezet 11. melléklete mutatja.

Közvetett támogatásokról

A zárszámadási rendelet 13. melléklete mutatja a közvetett támogatásokról szóló kimutatást. Közvetett támogatások között számoltuk el a Gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. tv. mentességet biztosít mozgáskorlátozott gépjármű üzemeltető, valamint a súlyos mozgáskorlátozott vagy egyéb fogyatékossággal élő személyt rendszeresen szállító, vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozó adóalany részére.

Költségvetési ellenőrzés

Az államháztartási kontrollok három szintjét különböztetjük meg: külső, kormányzati szintű, és szervezeti szintű. Szervezeti szinten az államháztartás belső kontrollrendszere a költségvetési szervek belső kontrollrendszere (beleértve a belső ellenőrzést) keretében valósul meg.

A költségvetési szerv vezetője felelős a megfelelő kontrollkörnyezet, integrált kockázatkezelési rendszer, kontrolltevékenységek, információs és kommunikációs rendszer, és nyomonkövetési rendszer kialakításáért, működtetéséért és fejlesztéséért.

A Dévaványai Közös Önkormányzati Hivatal vezetője köteles kialakítani, működtetni, fejleszteni a belső kontrolltevékenységet a gazdálkodás folyamatára (tervezés, végrehajtás, beszámolás), melyek biztosítják a kockázatok kezelését, hozzájárulnak a célok eléréséhez, és erősítik a szervezet integritását. A kontrolltevékenység részeként minden tevékenységre vonatkozóan biztosítani kell a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést.

A belső kontrollrendszer tartalmazza mindazokat az elveket, eljárásokat, belső szabályzatokat, amelyek biztosítják, hogy a szerv tevékenysége és a céljai összhangban legyenek a szabályszerűséggel, szabályozottsággal, valamint a gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség követelményeivel. Az előirányzatokkal, létszámmal és a vagyonnal való szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás megvalósuljon, ne kerüljön sor pazarlásra, visszaélésre, rendeltetésellenes felhasználásra.

Az ellenőrzési rendszer magába foglalja a pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszert, a folyamatba épített előzetes és utólagos ellenőrzést (FEUVE), valamint a belső ellenőrzést, és a testületi/Gazdasági és Ügyrendi Bizottsági ellenőrzést.

A belső kontrollrendszer működéséről szóló vezetői nyilatkozat az előterjesztéshez csatolásra került.

A Magyar Államkincstár az önkormányzatok központi költségvetésből származó támogatásai 2019. évi elszámolása megalapozottságát, felhasználása jogszerűségének dokumentum alapú ellenőrzését végezte 2020.09.11-2020.11.05. között..

A felülvizsgálat kiterjedt az Önkormányzat tekintetében a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 2. melléklet I.1. A települési önkormányzatok működésének támogatása felhasználása pontra.

A felülvizsgálat eltérés megállapítása nélkül zárult.

A 2020. évi költségvetés végrehajtásáról szóló rendelettervezetet fő összege:

274.778 e Ft bevétel

227.397 e Ft kiadás

47.381 e Ft maradvány.