Boldva Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (XI. 19.) önkormányzati rendelete

Boldva Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 11. 21

Boldva Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (XI. 19.) önkormányzati rendelete

Boldva Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.11.21.

Boldva Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

Hivatalos elnevezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Boldva Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat)

(2) Az önkormányzat székhelye: 3794 Boldva, Széchenyi István út 5.

(3) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Boldva Község Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület)

(4) A képviselő-testület bizottságainak elnevezése:

a) Boldva Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szociális, Egészségügyi, Ügyrendi és Jogi Bizottsága (a továbbiakban: Szociális, Egészségügyi, Ügyrendi és Jogi Bizottság);

b) Boldva Község Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság).

(5) Az önkormányzat működési és illetékességi területe: Boldva község közigazgatási területe.

(6) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.boldva.hu.

(7) Az önkormányzat telephelyének megnevezése és címe: Barátok Háza, 3794 Boldva, Monostor tér 3.

(8) Az önkormányzat részvételével működő társulások megnevezése és székhelye:

a) Boldva Ziliz Községek Köznevelési Intézményfenntartó Társulása, 3794 Boldva, Széchenyi út 5.

b) Boldva Körzeti Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulása, 3794 Boldva, Széchenyi út 5.

Az önkormányzat jelképei

2. § (1) Az önkormányzat által alapított jelképek a címer és a zászló.

(2) A jelképek leírását és használatuk rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.

Az önkormányzat szervei által használt bélyegzők leírása

3. § (1) Az önkormányzat által használt bélyegző: Boldva Község Önkormányzata feliratú körbélyegző, közepén Magyarország címerével.

(2) A jegyző aláírását hitelesítő bélyegző: Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal feliratú körbélyegző, közepén Magyarország címerével.

(3) A bélyegző nyilvántartás vezetése a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal feladata.

II. Fejezet

Az önkormányzat szervezeti felépítése

Az önkormányzat feladat és hatásköre

4. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. §-ban meghatározott kötelező feladatokat. A képviselő-testület saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját.

(2) Az önkormányzat kormányzati funkciók rendje szerinti alaptevékenységeinek felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.

(3) Az Mötv. alapján önként vállalt többletfeladatok felvállalását megelőzően fel kell mérni, hogy képes-e az önkormányzat a feladatellátás gazdasági feltételeinek folyamatos biztosítására.

(4) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:

a) non-profit szervezetek támogatása, tagdíjak,

b) képviselők tiszteletdíja, járulékok,

c) START közmunkaprogramok szervezése, lebonyolítása,

d) turizmus fejlesztési tevékenységek,

e) egyéb rendezvények szervezése,

f) értékpapír vásárlás.

A képviselő-testület összetétele, hatásköre

5. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.

(2) A képviselő-testület

a) alakuló,

b) munkaterv szerinti, rendes ülést,

c) közmeghallgatást tart,

d) rendkívüli vagy ünnepi ülést tarthat.

(3) Az alakuló ülés napirendje:

a) a Helyi Választási Bizottság Elnökének tájékoztatója a választás eredményéről,

b) az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele, valamint a megbízólevelek átadása,

c) polgármesteri ciklus-program ismertetése,

d) polgármester illetményének megállapítása,

e) szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata, módosítása,

f) bizottságok megválasztása, bizottsági tagok eskütétele,

g) alpolgármester választása, eskütétele,

h) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása.

A képviselő-testület működése, a testületi ülések előkészítése

6. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját, melyet a polgármester terjeszt elő.

(2) A képviselő-testület rendes ülését évente legalább hat alkalommal, az éves munkaterve szerint tartja.

(3) A képviselő-testület rendes és rendkívüli üléseit a 3794 Boldva, Széchenyi István út 5. szám alatti székhely épületében, míg alakuló ülését, ünnepi ülését és a közmeghallgatást a székhelyén vagy a 3794 Boldva, Monostor tér 1. szám alatti Művelődési Ház épületében tarthatja. Amennyiben a megjelölt helyszíneken az ülés tartásának feltételei nem biztosítottak, vagy célszerűségi okból az ülést más helyszínen kell megtartani, abban az esetben kizárólag Boldva község közigazgatási területén található helyszínt lehet kijelölni, melyet az ülésre szóló meghívóval a helyben szokásos módon közzé kell tenni.

(4) A polgármester a képviselő-testület rendes üléseinek időpontját jogszabályváltozás, vagy célszerűségi okból módosíthatja, melyről legalább 5 nappal korábban a képviselő-testület tagjait értesíteni kell.

(5) A munkatervet a képviselő-testület általában az előző év utolsó ülésén tárgyalja és hagyja jóvá.

(6) A munkaterv elkészítésére javaslatot tehet:

a) a polgármester,

b) a jegyző,

c) a helyi képviselő,

d) a tisztségviselő,

e) a pártok, társadalmi szervezetek,

f) az önkormányzat intézményeinek vezetője,

g) a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal munkatársa.

(7) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) az ülés napirendjét és előadóit,

c) a szükséges bizottsági részvételt, állásfoglalást, véleményezést,

d) a közmeghallgatás időpontját.

(8) A munkatervet meg kell küldeni:

a) a települési képviselőknek,

b) a bizottságok nem képviselő tagjainak,

c) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökének.

7. § (1) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül (a továbbiakban: rendkívüli ülés), melyet a polgármester a határidőhöz kötött, illetve fontos és halaszthatatlan napirend megtárgyalására a rendes üléstől eltérő időpontban hív össze.

(2) A képviselő-testület rendes és rendkívüli ülésének helyét a polgármester jelöli ki.

(3) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:

a) az Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben, valamint ha

b) azt halaszthatatlan ügyek indokolttá teszik,

c) a helyi települési nemzetiségi önkormányzat kezdeményezésére.

(4) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt írásban a polgármesternél kell előterjeszteni – szöveges indokolással és döntési javaslattal - az ülés napirendjének, helyének megjelölésével. A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül – amennyiben lehetőség van rá, a kezdeményező által megjelölt időpontra - köteles az ülést összehívni.

(5) A képviselő-testület halaszthatatlan esetben rövid úton is összehívható, bármely munkanapra, a napirendi pontok megjelölésével.

A képviselő-testület összehívása

8. § (1) A képviselő-testület ülését

a) a polgármestert akadályoztatása, távolléte esetén az önkormányzati képviselők közül választott alpolgármester,

b) a polgármester és az önkormányzati képviselők közül választott alpolgármester együttes akadályoztatása és a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén, a Szociális, Egészségügyi, Ügyrendi és Jogi Bizottság elnöke, vagy

c) valamennyiük együttes akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti.

(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések, indítványok írásban készülnek. Szóbeli előterjesztésre indokolt esetben – legalább az ülés előtt egy órával jelezve annak szándékát -, a polgármester javaslatára kerülhet sor.

(3) A bizottság az általa előzetesen tárgyalt előterjesztéshez írásban mellékelheti véleményét, illetve azt a testületi ülésen az elnök vagy az általa kijelölt bizottsági tag szóban ismerteti. A jogszabály vagy testületi határozat alapján bizottsági tárgyalásra kiadott témában a bizottság köteles véleményt nyilvánítani és azt a testülettel megismertetni.

(4) A testületi ülés napirendjére kerülő előterjesztéseket minden esetben előzetesen be kell mutatni a jegyzőnek törvényességi ellenőrzés céljából.

(5) Az írásbeli előterjesztéshez módosító indítványt írásban a jegyzőhöz lehet benyújtani az előterjesztést megtárgyaló bizottság ülését megelőző munkanap déli 12.00 óráig.

(6) Az előterjesztés anyagát legkésőbb az ülést megelőző 10 nappal korábban kell a jegyző számára elektronikus és nyomtatott formában megküldeni.

(7) Írásbeli előterjesztést nyújthat be:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) képviselő,

d) képviselő-testület bizottsága,

e) jegyző,

f) az, akit a polgármester előterjesztőként felkér.

(8) Az előterjesztés tartalmazza a szabályozni kívánt tárgyat, az előzmények ismertetését, az előterjesztés tárgyát érintő jogszabályokat, amennyiben rendelkezésre áll, az előkészítésben résztvevők véleményét, a költségkihatásokat, valamint a határozati javaslatot, ha a döntést határozatba kell foglalni. A rendelet-tervezet és az ahhoz kapcsolódó tájékoztatók az előterjesztés mellékletét képezik.

(9) Rendelet-tervezetet tisztségviselők, a bizottságok elnökei, települési képviselők és a jegyző terjeszthetnek elő.

(10) A testületi ülésre szóló meghívót és előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és a meghívottak legalább 5 nappal, rendkívüli ülés esetén lehetőleg 24 órával az ülés napja előtt megkapják. Rendkívüli testületi ülést halaszthatatlanul sürgős esetben rövid úton (telefonon) is össze lehet hívni. A meghívóval együtt a képviselők részére az előterjesztéseket is kézbesíteni kell. Amennyiben adott előterjesztés a meghívó kiküldéséig nem készül el, annak kézbesítésére a rendkívüli ülés szabályait megfelelően alkalmazni kell.

(11) A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal haladéktalanul gondoskodik arról, hogy az alakuló és a rendes testületi ülés napirendjéről szóló meghívó a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett hirdetmény útján és az önkormányzat hivatalos honlapján 5 nappal az ülés tervezett időpontja előtt közzétételre kerüljön. A rendkívüli ülés esetén az ülés meghívója az ülés tervezett időpontja előtt 24 órával kerül közzétételre.

(12) A képviselő-testület rendes ülésére meg kell hívni:

a) a települési képviselőket,

b) a jegyzőt,

c) a napirendi pontok előadóit,

d) a helyi települési nemzetiségi önkormányzat elnökét,

e) akiket a polgármester saját jogkörében, valamint a bizottság javaslatára indokoltnak tart.

(13) Rendkívüli ülésre a képviselő-testület tagjain, továbbá a jegyzőn kívül az előterjesztés készítőjét, szakértőjét és érintettjét kell meghívni.

(14) A képviselő-testület főszabály szerint a napirendeket nyilvános ülésen tárgyalja. Zárt ülést tart a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) és (3) bekezdés rendelkezése szerint.

A képviselő-testületi ülések menete

9. § (1) A napirendek tárgyalásának általános szabályai a következők:

a) az ülés megnyitását követően a polgármester a jelenléti ív alapján megállapítja a határozatképességet és folyamatosan figyelemmel kíséri azt,

b) előterjeszti a meghívó alapján a napirendi javaslatot és szavazásra bocsátja azt,

c) a napirendek szerint megadja a szót az előterjesztőknek, akik az írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítést tehetnek,

d) ezután a bizottságok elnökei (megbízottjai) ismertetik a bizottságok álláspontját, - majd a testületi tagok jelentkezésük sorrendjében kérdéseket tehetnek fel, a kérdésekre az előterjesztő a napirend lezárása előtt válaszol,

e) a napirendi pont feletti vita, illetve a testületi ülést záró egyéb indítványok, javaslatok során a képviselők elmondják véleményüket, javaslatukat, módosító indítványt tehetnek,

f) a vita lezárását követően a polgármester szót ad az előterjesztőnek, majd összefoglalja az elhangzottakat és elrendeli a szavazást. Ha az előterjesztéshez módosító indítványt nyújtottak be, először annak elfogadásáról kell dönteni. Több módosító indítvány esetén azokról a polgármester által meghatározott sorrendben kell szavazni. A módosító indítványok elfogadásához olyan szavazati arány szükséges, amilyen az alap előterjesztés elfogadásához kell. Ha a módosító indítvánnyal az előterjesztő egyetért, azt befogadja, vagy ha a a módosító/kiegészítő javaslatot maga az előterjesztő teszi, az indítványt úgy kell tekinteni, mintha az előterjesztésnek eredetileg is részét képezte volna, ezért külön szavazni róla nem kell,

g) a vita lezárását követően, a szavazás elrendelésétől annak befejezéséig sem érdemi, sem ügyrendi hozzászólásnak helye nincs, a személyes érintettség bejelentését kivéve,

h) szavazni csak személyesen lehet, a szavazás során a szavazatot indokolni nem kell és nem lehet,

i) a vita során bármikor, illetve a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a napirendhez kapcsolódóan törvényességi észrevételt kíván tenni,

j) negyedévente a testület napirendjére kell tűzni a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentést, melyet a polgármester terjeszt elő.

(2) Ügyrendi javaslattal a tárgyalás során bármikor lehet élni. Ügyrendi javaslatnak minősül minden, a tárgyalt napirend érdemét nem érintő olyan javaslat, amely a tárgyalás folytatásának (1) bekezdésében meghatározott módjától való eltérésre, a szavazás általánostól eltérő formájára, technikájára (pl. név szerinti szavazásra) vonatkozik. Az ügyrendi javaslat elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel (külön alakszerű határozat meghozatala nélkül) szavaz.

(3) Akit a testületi ülésen megszólítottak, vagy általa méltatlannak tartott támadás ért, a polgármester engedélyével válaszolhat.

(4) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, melynek során:

a) figyelmezteti azt a felszólalót, aki a tanácskozáshoz nem méltó magatartást tanúsít, másokra sértő kifejezéseket használ,

b) akinek magatartása az a) pont szerinti figyelmeztetés ellenére ismételten kifogás alá esik, azt rendre utasítja, ha a rendreutasítás eredménytelen, a polgármester kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület a képviselőt rója meg, melyről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz,

c) ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely az ülés folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre felfüggeszti,

d) ismétlődő rendzavarás esetén a képviselő-testület - vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott – döntése alapján a rendbontót - a képviselő kivételével - az ülés helyszínének elhagyására szólítja fel.

10. § (1) A képviselők az ülés előtt legalább 3 nappal írásban, illetve az ülésen szóban interpellációt nyújthatnak be, kérdést intézhetnek a polgármesterhez, a bizottság elnökéhez vagy a jegyzőhöz.

(2) A megkérdezett az ülésen szóban, vagy 15 napon belül írásban köteles az interpellációra, illetve a kérdésre válaszolni.

(3) Interpelláció esetén a válasz elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

Döntéshozatal

11. § (1) A testület határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint fele, 4 fő jelen van.

(2) Határozatképtelenség esetén a polgármester új időpontra hívja össze a testületet, jelen SZMSZ-ben foglalt kézbesítési határidőket is figyelembe véve.

(3) A döntéshozatal formáját az Mötv. 48 - 50. §-a alapján kell meghatározni.

(4) A minősített többségű döntéshez a megválasztott önkormányzati képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

12. § Amennyiben a képviselő törvényen alapuló személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, az adott kérdéskört a következő testületi ülésen ismételten tárgyalni kell.

13. § A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazás útján, kézfelemeléssel hozza. A nyílt szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg, illetve amennyiben szükséges, elrendeli a szavazás megismétlését.

14. § (1) Név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt. Az indítvány felől a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(2) Név szerinti szavazásnál a jegyző névsor alapján minden képviselőt ABC sorrendben személyesen szólít, és a képviselő válaszát a névsorban rögzíti. A szavazás végén nyilatkozatát minden képviselő aláírásával hitelesíti. A névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.

15. § A szavazás során a képviselő igen, nem, tartózkodom nyilatkozatot tehet.

16. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tart az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben a polgármester, valamint a képviselők legalább egynegyedének a kezdeményezésére. A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) A titkos szavazás szavazólapon, szavazóurna igénybevételével történik.

(3) A titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testület a polgármester javaslatára – nyílt szavazással – 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ. A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét.

(4) A titkos szavazásról jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza a szavazás helyét, napját, a szavazást bonyolító bizottság tagjainak nevét és tisztségét, a szavazás során felmerült körülményeket, a szavazás eredményét, valamint a szavazásban résztvevők megnevezését.

(5) A titkos szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

17. § Tájékoztató esetén a polgármester az előterjesztésben foglaltak tudomásulvételét kéri, szavazásra és határozathozatalra nem kerül sor.

18. § Beszámoló esetén a képviselő-testület az általános szabályok szerint szavaz, és a beszámoló tartalmának elfogadásáról határozatot hoz.

Rendeletalkotás és határozathozatal

19. § (1) Az önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a képviselők,

c) a képviselő-testület bizottságai,

d) a jegyző és

e) a települési nemzetiségi önkormányzat.

(2) A kezdeményezőnek a rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtania. A polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület a következő ülésén állást foglal a rendelet szükségességéről és meghatározza az előkészítés menetét.

(3) A rendeletek naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

20. § A rendelet-tervezetről szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell a jogalkotásról szóló törvény által előírt tartalmi elemeket.

21. § (1) A rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja a közös önkormányzati hivatal székhelyének hirdetőtábláján történő kifüggesztés.

(2) Kihirdetni csak a polgármester és a jegyző által aláírt rendeletet lehet. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés napjával.

(3) A kihirdetett rendeleteket az önkormányzat hivatalos honlapján és a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.

22. § (1) A képviselő-testület a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben határozatot hoz.

(2) A határozatok naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

23. § A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a polgármester munkaterv szerint tájékoztatja a képviselő-testületet.

A döntések nyilvánosságra hozatala

24. § (1) A képviselő-testület üléséről az Mötv. 52. § (1) bekezdésének megfelelő tartalommal jegyzőkönyv készül.

(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(3) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdés a-m) pontjaiban foglaltakon túl tartalmazza:

a) az ülésről távol maradt képviselők nevét, a távollét okát,

b) napirendi pontonként az előterjesztők nevét,

c) szóbeli előterjesztések rövid tartalmát,

d) a képviselő kérésére véleményének szó szerinti rögzítését.

(4) A jegyzőkönyv mellékletét képezi:

a) a meghívó,

b) a jelenléti ív,

c) az előterjesztések és mellékletei,

d) a rendelet, valamint a határozat-tervezetek egy-egy példánya,

e) az írásban benyújtott hozzászólás (a képviselő kérésére),

f) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,

g) név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv.

(5) A képviselő-testület nyilvános üléséről készült jegyzőkönyvet a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal hivatali helyiségében, hivatali időben bárki megtekintheti.

A képviselő-testület tagjainak jogai és kötelezettségei

25. § (1) A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) A képviselői tevékenységgel összefüggő ügyben eljáró képviselőt a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, valamint a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézői soron kívül fogadják.

(3) A képviselő a képviselő-testületi ülésen szóban vagy írásban, illetve a polgármesterhez írásban benyújtott módon kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.

(4) A képviselő igényelheti a képviselői munkájához szükséges feltételek biztosítását, felvilágosítás kérés illeti meg, valamint megbízatásának ellátásával összefüggésben külön rendeletben meghatározott tiszteletdíjra jogosult.

(5) A képviselő köteles:

a) írásban, vagy szóban a polgármesternél, bizottság elnökénél előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik,

b) képviselői megbízatásához méltó, a képviselő-testület, valamint annak szervei tekintélyét és hitelét óvó magatartást tanúsítani,

c) a tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.

(6) A bizottsági tag távolmaradását lehetőleg előre köteles jelezni a bizottság elnökének, a képviselő a képviselő-testületi ülésről való távolmaradás esetén a polgármesternek, aki ezt a jelenléti íven „igazoltan távollévő” megjegyzéssel, saját aláírásával jelzi az érintett személy neve mellett.

(7) A képviselő, a képviselő bizottsági tag és a nem képviselő bizottsági tag tiszteletdíja 3 havi időtartamra megvonható, ha önhibájából három egymást követő ülésen nem vesz részt.

(8) A tiszteletdíjakat a testületi ülések és bizottsági ülések jelenléti íve alapján a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal utólag fizeti ki.

A képviselő-testület bizottságai, a bizottságok feladatköre

26. § (1) A képviselő- testület az alábbi bizottságokat hozza létre:

a) Szociális, Egészségügyi, Ügyrendi és Jogi Bizottság (9 fő)

b) Pénzügyi Bizottság (3 fő)

(2) A Szociális, Egészségügyi, Ügyrendi és Jogi Bizottság feladatköre:

a) a képviselői vagyonnyilatkozatok ellenőrzése és nyilvántartása,

b) véleményezi az intézményi beszámolókat, a rendeletalkotásra irányuló javaslatokat, a rendelettervezeteket és egyéb előterjesztéseket,

c) közreműködik a község szociális intézményhálózata fejlesztésével összefüggő feladatok kidolgozásában, végrehajtásának ellenőrzésében,

d) közreműködik a lakosság szociális helyzetének javítását elősegítő, önként vállalt feladatok végrehajtásában,

e) összeférhetetlenségi eljárás lefolytatása, javaslattétel képviselő-testület felé,

f) átruházott hatáskörben dönt az önkormányzat szociális ellátásokról szóló rendeletében meghatározott települési támogatások odaítéléséről. ( 2. melléklet)

(3) A Pénzügyi Bizottság feladatköre:

a) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételére, a vagyonváltozás alakulására,

b) vizsgálja a hitelfelvétel indokait, gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a Pénzkezelési Szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,

c) javaslatot tesz a polgármester jutalmára,

d) közreműködik az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás alapelveinek kidolgozásában,

e) közreműködik a község fejlődését, a foglalkoztatást közvetlenül befolyásoló vállalkozások önkormányzati eszközökkel történő elősegítésének vizsgálatában, kimunkálásában,

f) véleményezi az intézményi beszámolókat, a rendeletalkotásra irányuló javaslatokat, a rendelettervezeteket és egyéb előterjesztéseket.

(4) A képviselő-testület szükség esetén egy konkrét feladat ellátására, illetve egy adott ügy kivizsgálására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság létrehozására az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadók, működésére a létrehozó határozatban foglaltak irányadók.

A bizottságok működésének alapvető szabályai

27. § (1) A bizottság határozatképes, ha tagjainak több mint fele jelen van.

(2) A bizottság ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak a kizárására, a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt, továbbá a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.

(3) A bizottság döntéseit szótöbbséggel hozza, kivéve az Mötv. 50. §-ában foglalt ügyekben.

(4) A bizottságok előzetesen tárgyalják a képviselő-testület elé kerülő szakmai anyagokat, az intézményi beszámolókat, a rendeletalkotásra irányuló javaslatokat, a rendelet-tervezeteket és egyéb előterjesztéseket, majd a bizottság véleményét az elnök vagy az általa megbízott bizottsági tag ismerteti a képviselő-testülettel.

(5) A bizottságok munkáját a jegyző koordinálja és biztosítja a tárgyaláshoz szükséges feltételeket, információkat.

(6) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A bizottság rendkívüli ülését össze kell hívni a bizottsági tagok egynegyedének kezdeményezésére.

(7) A bizottság elnökét - távolléte esetén - az általa kijelölt bizottsági tag teljes jogkörrel helyettesíti.

(8) A bizottság elnökének feladatai:

a) a bizottság munkájának szervezése, összehangolása,

b) a bizottság képviselete.

(9) A bizottságok a képviselő-testület munkaterve alapján készített munkaterv szerint végzik tevékenységüket.

(10) A bizottság tagjai távollétüket és annak okát kötelesek a bizottság elnökének bejelenteni.

(11) Amennyiben a bizottság tagja az éves bizottsági ülések számának 50 %-án nem vett részt, úgy a bizottság elnökének javaslata alapján a képviselő-testület állást foglal a bizottsági tagság megszüntetéséről.

(12) A bizottsági ülés meghívóját és az előterjesztéseket legalább 2 nappal az ülés tervezett időpontja előtt a bizottság tagjainak, a polgármesternek, az alpolgármesternek, a jegyzőnek, továbbá a meghívottaknak el kell juttatni.

(13) A bizottságok munkájukhoz eseti szakértőket vehetnek igénybe, részükre tanácskozási jogot biztosíthatnak.

(14) A bizottságok nem képviselő tagjait az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény alapján feladatokhoz kötődő vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség terheli.

A polgármester és az alpolgármester jogállása

28. § (1) A polgármester a tisztségét főállású polgármesterként látja el.

(2) A polgármesteri tisztség betöltésének módját a megbízatás időtartamán belül a képviselő-testület a polgármester egyetértésével egy alkalommal megváltoztathatja.

(3) A polgármester az Mötv. 67. §-ban meghatározott feladatokon túl:

a) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,

b) feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése,

c) segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját,

d) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel,

e) egyetértése szükséges a jegyző hatáskörébe tartozó, az Mötv. 81. § (4) bekezdésében meghatározott személyek kinevezéséhez, bérezéséhez, vezetői kinevezéséhez, felmentéséhez és jutalmazásához.

(4) A polgármester jogosult a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, sürgős esetben a két ülés közötti időszakban döntést hozni:

a) önkormányzati pályázattal kapcsolatos kérdésekben,

b) közfoglalkoztatással kapcsolatos ügyekben.

(5) Az alpolgármester a tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(6) A polgármester ügyfélfogadási időpontja: minden héten szerdán 8.00 – 11.00 óráig.

(7) Az alpolgármester ügyfélfogadási időpontja: minden héten szerdán 15.00 - 16.00 óráig.

A jegyző jogállása

29. § (1) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározottakon felül:

a) megszervezi a képviselő- testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

b) rendszeres tájékoztatást ad a képviselő-testületnek, bizottságoknak, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő új jogszabályokról,

c) szervezi a jogi felvilágosító munkát,

d) gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről,

e) biztosítja a Közös Hivatal működési rendjét és fegyelmét.

(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a jegyző helyettesítésére a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok polgármesterei a képesítési előírásoknak megfelelő köztisztviselőt (helyettesítő jegyzőt) bíznak meg.

(3) A jegyző ügyfélfogadási időpontja: minden héten szerdán 9.00 - 12.00 óráig.

A képviselő-testület hivatala

30. § (1) Az önkormányzat működésével, valamint a polgármester, a jegyző és a bizottságok feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátását a Boldva Község Önkormányzata és Ziliz Község Önkormányzata megállapodása alapján létrehozott közös önkormányzati hivatal, a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja, melynek székhelye: 3794 Boldva, Széchenyi István út 5.

(2) A közös hivatal telephelye: a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal Zilizi Kirendeltsége, 3794 Ziliz, Dózsa György út 1.

(3) A közös önkormányzati hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, melynek tekintetében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 9. §-ában meghatározott jogok és kötelezettségek Boldva Község Önkormányzata Képviselő-testületét illetik meg, illetve terhelik a Közös Hivatal létrehozásáról és fenntartásáról szóló megállapodásban foglaltak szerint.

31. § A közös önkormányzati hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét Boldva Község Önkormányzata Képviselő-testülete, mint a költségvetési szerv irányító szerve – figyelemmel az Mötv. 67. § (1) bekezdés d) pontjában foglaltakra - normatív határozattal állapítja meg.

Lakossági fórum

32. § (1) Az önkormányzat a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, a fontosabb döntésekbe való bevonását lakossági fórumok és a közmeghallgatás intézményével biztosítja.

(2) A képviselő-testület a lakossági fórumok szervezéséről esetenként dönt. A polgármester, valamint a képviselő településrészenként évente egyszer fórum keretében ad tájékoztatást a lakosság részére a legfontosabb helyi közigazgatás-politikai kérdésekről, melynek helyét és időpontját előzetesen közzéteszi.

Közmeghallgatás

33. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal, előre meghirdetett munkaterv szerinti időpontban, közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás helyét és időpontját legalább 15 nappal korábban közzé kell tenni.

(2) A közmeghallgatáson kötelesek részt venni a képviselők, a tisztségviselők, a közös önkormányzati hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői, valamennyi önkormányzati intézmény vezetője.

(3) Az ülésen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak fel. Egyedi hatósági ügyekben nem adható szó.

(4) Az állampolgárok és a (3) bekezdésben megjelölt szervezetek képviselői a képviselő-testülethez, a képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterekhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, amelyre a megkérdezettnek kell válaszolni.

(5) Az ülésen elhangzott közérdekű kérdéseket és javaslatokat a képviselő-testület megtárgyalja és értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, kijelöli azt a szervet, vagy személyt, amely (aki) az elhangzott felszólalás tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket megteszi.

(6) A közmeghallgatás alatt az ülésen a lakosság szóban felteheti kérdéseit és elmondhatja javaslatait.

(7) A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólások tartalmát a polgármester által kijelölt (személy) bizottság megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket előkészíti.

(8) A képviselő-testület támogatja a lakossági önszerveződő közösségek tevékenységét, a közösségekkel együttműködik. Az együttműködés formái a képviselői fogadóóra, és a képviselő-testületi ülésen való részvétel biztosítása.

Helyi népszavazás

34. § A helyi népszavazással kapcsolatos szabályokról a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletet alkot.

Társulások

35. § (1) Az önkormányzat az óvodai, valamint a szociális és gyermekjóléti feladatait társulásban látja el.

a) az óvodai feladatokat a Boldva Ziliz Községek Köznevelési Intézményfenntartó Társulás tagjaként,

b) a szociális és gyermekjóléti feladatokat a Boldva Körzeti Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás tagjaként.

(2) Boldva Ziliz Községek Köznevelési Intézményfenntartó Társulás feladatai:

a) bölcsődei feladatok ellátása,

b) az óvoda nevelési intézményeinek, programjainak komplex támogatása,

c) óvodai nevelés, ellátás,

d) sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése, ellátása,

e) nemzetiségi óvodai nevelés, ellátás,

f) óvodai intézményi étkeztetés.

(3) Boldva Körzeti Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás feladatai:

a) szociális alapszolgáltatás

aa) szociális étkeztetés,

ab) családsegítés,

ac) házi segítségnyújtás,

ad) idősek nappali ellátása,

b) gyermekjóléti szolgáltatás,

c) egységes feladatellátási szakmai koncepció kidolgozása,

d) etnikai programok kidolgozása, ezek koordinálása,

e) máshol igénybe vehető szolgáltatásokhoz való hozzájutás szervezése,

f) szabadidős programok kidolgozása, ezek koordinálása.

III. Fejezet

Nemzetiségi Önkormányzat

A nemzetiségi önkormányzat működése

36. § (1) A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. 80. § alapján a települési roma nemzetiségi önkormányzat részére Boldva Község Önkormányzata a testületi működés feltételeként – önkormányzati tulajdonú – helyiséget biztosít a 3794 Boldva, Széchenyi út 5. szám alatti épületben.

(2) A helyiség használatának rendjéről és feltételeiről, a feladatok végrehajtásáról a nemzetiségi önkormányzattal Boldva Község Önkormányzata megállapodást köt. Megállapodás alapján

a) biztosítja a nemzetiségi önkormányzat adminisztratív feladatainak ellátást: meghívó, előterjesztések, jegyzőkönyv elkészítését, levelezések lebonyolítását,

b) pénzügyi, számviteli, gazdasági, nyilvántartási és iratkezelései feladatok ellátását,

c) vállalja a nemzetiségi önkormányzat által használt iroda karbantartását és fenntartását.

37. § (1) A költségvetés és zárszámadás előkészítésének, végrehajtásának szabályozását Boldva Község Önkormányzata és a települési nemzetiségi önkormányzat együttműködési megállapodásban rögzíti.

(2) A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal ellátja a települési nemzetiségi önkormányzat működésével összefüggő ügyviteli, valamint gazdálkodásának végrehajtásával kapcsolatos feladatokat.

38. § (1) A helyi nemzetiségi önkormányzatnak a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) rögzített egyetértési vagy vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlásával hozható döntés esetén a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének az egyetértés tárgyában hozott döntése, a kialakított és írásba foglalt véleménye beszerzéséről a polgármester gondoskodik.

(2) A nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének az Njtv.-ben meghatározottak szerinti javaslatot, kezdeményezést az előterjesztésre vonatkozó szabályok betartásával a polgármesternek címezve kell benyújtania.

(3) A polgármester a helyi nemzetiséget érintő, a nemzetiségi önkormányzat elnöke által benyújtott előterjesztést köteles a képviselő-testület soron következő ülésére beterjeszteni és az előterjesztőt tanácskozási joggal meghívni.

Az önkormányzat költségvetése, vagyona

39. § Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos rendelkezéseit a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletekben szabályozza.

A gazdálkodás ellenőrzése

40. § Az önkormányzat belső-ellenőrzését megbízási szerződés alapján külső szakember látja el.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

41. § Hatályát veszti A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló Boldva község képviselő testületének 2/2020 (II.18..) önkormányzati rendelete.

42. § Ez a rendelet 2024. november 21-én lép hatályba.

1. melléklet a 12/2024. (XI. 19.) önkormányzati rendelethez

Az Önkormányzat által ellátott alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti besorolása
Az önkormányzat szakágazati besorolása: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási

tevékenysége

2. 013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés

3. 016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz

kapcsolódó tevékenységek

4. 041232 Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

5. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

6. 041236 Országos közfoglalkoztatási program

7. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

8. 045120 Út, autópálya építése

9. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

10. 047320 Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek

11. 047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

12. 051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása,

átrakása

13. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk

14. 064010 Közvilágítás

15. 066010 Zöldterület-kezelés

16. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

17. 072111 Háziorvosi alapellátás

18. 072311 Fogorvosi alapellátás

19. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

20. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

21. 074040 Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

22. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

23. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

24. 082044 Könyvtári szolgáltatások

25. 082064 Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység

26. 082091 Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

27. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

28. 096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

29. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

30. 104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások

2. melléklet a 12/2024. (XI. 19.) önkormányzati rendelethez

Átruházott hatáskörök

1. A képviselő- testület polgármesterre átruházott hatáskörei:

1.1. Dönt köztemetés elrendeléséről.

1.2. Dönt temetési támogatás nyújtásáról.

1.3. Dönt köztemetés költségeinek megfizetése alóli mentesítésről.

1.4. Gyakorolja a településképi konzultáció, településképi véleményezési és bejelentési eljárás, településképi kötelezés és bírságolási eljárásokhoz kapcsolódó döntési jogköröket.

1.5. Gyakorolja az önkormányzat valamennyi közbeszerzési eljárása esetén az ajánlatkérőt megillető döntési jogosultságokat.

1.6. Dönt a közterület használattal kapcsolatos önkormányzati hatósági ügyekben.

1.7. A költségvetésből éves szinten 3.000eFt összeg erejéig kötelezettséget vállal és teljesít.

1.8. Gyakorolja a szociális célú tűzifa juttatás megállapításával kapcsolatos hatáskört.

1.9. Dönt a személyi térítési díjak mérsékléséről és elengedéséről.

2. A képviselő- testület Szociális, Egészségügyi, Ügyrendi és Jogi Bizottságra átruházott hatáskörei:

2.1. Dönt a lakhatási támogatás megállapításában.

2.2. Dönt a gázártámogatás megállapításában.

2.3. Dönt a rendkívüli települési támogatás megállapításában.

2.4. Dönt a tanévkezdési támogatás megállapításában.

2.5. Dönt az időskorúak támogatása megállapításában.

2.6. Dönt az újszülöttek életkezdési támogatása megállapításában.