Rakaca Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása

a Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 27

a Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Általános indokolás

A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Rakaca Község Önkormányzata 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé, véleményezés, tájékoztatás céljából.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a képviselő-testület feladat- és hatáskörét gyakorolva az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról a rendelet megalkotásáról gondoskodom.

I.

BEVEZETŐ

Rakaca Község Önkormányzatának Képviselő-testülete folyamatosan tájékozódott az 2020. évi költségvetés, gazdálkodás helyzetéről. A gazdálkodás az elfogadott költségvetésnek megfelelően történt.

Az önkormányzat 2020-ban felhalmozásra 4.889.210 Ft-ot költött, ebben elsősorban különböző eszközök (mobiltelefon, fűrész, fűkasza, számítógép stb.) vásárlására került sor. Vásároltunk autót, földterületet, tervezési munkát fizettünk ki. Felújításra 50.800.-Ft-ot fordítottunk, ez a tervezett beruházásunk közbeszerzési eljárás költsége volt. Többéves kihatással járó beruházásunk a szegregációs pályázat megvalósítása.

A működési forráshiányra az önkormányzat a működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásban részesült az év folyamán.

Az önkormányzat a forráshiányt a kiadási megtakarításokkal, csökkentésekkel fedezte (pl. létszám csökkentésre került sor.)

A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.

A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.

Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák) 2020. január 1-jén 101 520 558
Ft volt. Bevételként 407 012 151 Ft került elszámolásra. Az év folyamán 284 429 431 Ft kifizetését, és a korrekciós tételek elszámolását követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 115 688 058 Ft.

Többéves kihatással járó döntések

A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek összege. A működési célú kötelezettségek az előző évekről áthúzódó kötelezettségek.

Az önkormányzat hitelállománya összesen 2020. december 31-én 0 Ft.

A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.

Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.

Közvetett támogatások

A közvetett támogatások tényleges összege 0 Ft.

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 0 Ft került kimutatásra.

A Magyar államkincstár felé előző évekből származó visszafizetési kötelezettségeinek vannak, melyre részletfizetést kértünk.

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 605 236 263 Ft, mely kismértékben, mintegy 3 %-kal nőtt az előző évihez képest.

A tárgyi eszközök állománya kismértéki csökkenést mutat az értékcsökkenés elszámolása miatt.

Az önkormányzatnak a gazdasági társaságokban történő befektetései nincsenek.

Követelések, és a pénzeszközök állománya kismértékben nőtt. Pénztárak állománya csökkent.

A követelések vonatkozásában csökkenés tapasztalható, mértéke 19 % az előző évhez képest.

2020. december 31-én a vagyonkimutatás értéke 605.236 263 Ft, mely összességében növekedést mutat az előző évhez képest.

A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ban több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe.

csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában,

A fenntartható fejlődés érdekében, 2021-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

A 2020. évben az orvosi rendelő felújítását végezte el az önkormányzat, így a település egészségügyi ellátása korszerű körülmények között folytatódhat a következő években. A konyha kialakítása elősegíti az egyre növekvő szociális- és gyermekétkeztetés biztosítását. A Közösségi ház felújításával a település lakossága számára megújult környezetben kerülhet sor a rendezvények megtartására.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.