Szalonna Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (III.6.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 10. 21- 2017. 10. 13

Szalonna Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10.§ (1) bekezdésében, 26.§-ában, 32.§ (3) bekezdésében, 45.§ (1) és (3) bekezdésében, 62.§ (2) bekezdésében, 92.§ (1) és (2) bekezdésében, 132.§ (4) bekezdése d)  és g) pontjában, 134/E.§-ában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18.§ (2) bekezdésében és a 131.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (1) bekezdése a) pontja és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdése 8. és 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról a következőket rendeli el:



I.Fejezet

Általános rendelkezések


1. § (1) A képviselő-testület a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, a település lakossága kiadásainak csökkentése céljából e rendeletben meghatározott feltételek alapján települési támogatást nyújt. 

(2) A Képviselő-testület e rendelet 2. § (1) bekezdése d) pontjában foglalt települési támogatás iránti kérelmek elbírálásával, valamint a 19. §-ban meghatározott étkeztetés biztosításával kapcsolatos hatáskörök gyakorlását a polgármesterre ruházza át.


(3) A települési támogatás pénzbeli vagy természetbeni formában állapítható meg.

II. Fejezet

Szociális ellátások


1. Települési támogatás


 2. §  Települési támogatás a következő jogcímeken nyújtható:


a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

b) a gyógyszerkiadások viseléséhez,

c) gyermek és fiatal felnőtt szociális rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásként,

(d) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.


3. § (1) [1] Települési támogatás keretében a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez támogatás adható elsősorban a szilárd hulladék elszállításának díjához, valamint egyéb közüzemi díjakhoz (villanyáram-, gázfogyasztás, a víz-és csatornahasználat), az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak.

(2)[2] A lakhatási támogatást természetbeni szociális ellátás formájában kell nyújtani. 

              

4.§ (1) A gyógyszerkiadások viseléséhez eseti jelleggel adható pénzbeli települési támogatás

a) azon személyek kiadásainak csökkentésére szolgál, akik nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy betegség miatt jelentkező magas gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadást, jövedelmi helyzetük miatt nem képesek megfizetni, vagy

b) azon családok támogatására szolgál, ahol a családtagok eseti gyógyszer és gyógyászati segédeszköz mértéke együttesen olyan magas összegű, amit nem képesek viselni.


(2) Nem kaphat települési támogatást az (1) bekezdésében foglalt jogcím alapján az a személy, aki a járási hivatal határozata alapján alanyi vagy normatív jogon közgyógyellátásban részesül.

5. § Gyermek és fiatal felnőtt szociális rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatás az iskoláztatás költségeinek (tankönyv, taneszköz, tanfelszerelés) és az intézményi térítési díjaknak, valamint az oktatáshoz, képzéshez kapcsolódó más költségeknek a mérséklésére szolgál.

6. § (1) Elhunyt személy temetésének költségeihez történő hozzájárulás jogcímen az részesülhet pénzbeli települési támogatásban, aki az elhunyt személy eltemettetésről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyezteti.


(2) Temetési költségekhez történő települési támogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(3) A helyben szokásos legalacsonyabb temetési költség 100.000.-Ft.

7. § Települési támogatásként az Önkormányzat fizeti a vízdíjat, az ivóvizet közkifolyóról használó személyek után.

                                 A települési támogatásra való jogosultság feltételei


8. § (1) A 2. §  (1)  a), b), c)  pontja  alapján települési támogatás akkor nyújtható, ha 

a) egyedülálló személy esetén az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át, vagy

b) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, és

c) az egyedülálló személy kérelmezőnek, illetve a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona, és

d) lakókörnyezetét rendben tartja.


(2) A lakókörnyezet akkor rendezett, ha a kérelmező az általa életvitelszerűen lakott lakást vagy házat

a) tisztán, rendezetten, higiénikus állapotban tartja,

b) az ingatlan állagát folyamatosan karbantartja, rendeltetésszerű használhatóságát biztosítja,

c) a házhoz tartozó udvart és kertet rendszeresen gondozza, gyomtalanítja, továbbá

d) az ingatlanhoz tartozó járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsávnak, ároknak úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület méteres körzetén belüli területének a gondozását, tisztántartását, szemét-és gyommentesítését biztosítja.

(3) A képviselő-testület a támogatás megállapítására irányuló kérelem benyújtását követő 15 napon belül meggyőződik a lakókörnyezet rendezettségéről.

(4) Amennyiben a lakókörnyezet a (2) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, a képviselő-testület 10 napos határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemle keretében győződik meg.

(5) Aki a lakókörnyezete rendezettségét a kitűzött határidőig nem biztosítja, annak támogatás nem állapítható meg.

(6) A kérelmező köteles a (2) bekezdésben megjelölt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani. Ennek folyamatos betartását a Képviselő-testület a családsegítő, illetve a közös hivatal ügyintézője bevonásával ellenőrzi.

(7) A  2. § (1) bekezdés b) pontja alapján biztosítható támogatási forma iránti igény további feltétele, hogy az igazolt gyógyszerköltség esetenként érje el a 10.000.-Ft-ot.


(8) A 2. § (1) bekezdés d) pontja szerint elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra jogosult az a szalonnai állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező személy, akinek jövedelme, vagy akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 400 %-át, és a temetési költség a helyben szokásos legalacsonyabb költséget eléri.



                                             A települési támogatás összege

                       

9. § (1) A települési támogatás összege:

a) a 2. § (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben havonta 3.000.-Ft,

b) a 2. § (1) bekezdés b), c) pontja szerinti esetben, ha

ba) rendszeres jelleggel kerül megállapításra, havonta 3.000.-Ft;

bb) alkalmanként kerül megállapításra, minimum 3.000-Ft, de nem haladhatja meg a 10.-ezer Ft-ot.


(2) A 2. § (1) bekezdés d) pontja szerinti eltemettetés költségeihez való hozzájárulásként biztosított települési támogatás összege esetenként 20.000-Ft.

                                                             2.Rendkívüli települési támogatás


10. § (1)  A képviselő-testület az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt rendkívüli települési támogatást átmeneti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő családok és személyek részére, elsősorban az Szt. 45. § (4) bekezdésében meghatározott esetekben.


(2) Az Szt. 45. § (4) bekezdésében foglaltakon túl

a) létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező

aa) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy

ab) tartós, legalább három hónapot meghaladó kórházi kezelésben vett részt, vagy

ac) közlekedési balesetben vétlen személyként súlyos sérülést szenved, vagy

ad) egyéb hirtelen bekövetkező, előre nem várt családi tragédia éri.


b) létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha

ba) a kérelmező megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése során, igazoló módon veszélyeztetve van, vagy

bb) olyan váratlan anyagi kiadás jelentkezik, amely veszélyezteti a kérelmező és családja létfenntartásának biztosítását.

(3) A rendkívüli támogatást a képviselő-testület a fenti krízis helyzetekben lévő olyan személyeknek is köteles nyújtani, akik a jövedelmi, vagyoni viszonyaik alapján egyébként nem tekintendők rászorulónak.

(4) A rendkívüli települési támogatás címén adható támogatás egyszeri összege 50.000.-Ft-ig terjedhet, amelynél a támogatottnak, és családjának korábban adott települési támogatás összegét figyelmen kívül kell hagyni.

3. A települési támogatás eljárási szabályai


11. § (1) A települési támogatás megállapítására irányuló kérelmeket a Szalonnai Közös Önkormányzati Hivatalhoz kell benyújtani.

(2) A települési támogatás eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra havi rendszerességgel, az ellátást igénylő kérelmére vagy hivatalból állapítható meg.

(3) Az ellátást igénylő a települési támogatás kérelméhez – a köztemetés kivételével –  köteles becsatolni egyedül álló esetén a saját, családban élő esetén a családjára vonatkozóan:

a) a háztartás tagjainak jövedelemnyilatkozatát,

b) a jövedelemnyilatkozatban feltüntetett jövedelemről szóló igazolásokat,

c)a háztartás tagjainak vagyonnyilatkozatát, kivéve ez alól temetési hozzájárulás jogcímén igényelt települési támogatás esetét.


12.§ (1) A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelemhez a 11. § (3) bekezdésében foglaltakon túl csatolni szükséges:

a) a lakásban lakás jogcímét igazoló dokumentumot (adásvételi szerződés, bérleti szerződés), ezen dokumentum hiányában a jogcím igazolására a kérelmező nyilatkozata is elfogadható,

b) annak a szolgáltatónak a kérelem benyújtását megelőző hónapban kiadott számla másolatát, amelyre a kérelmező a lakhatási támogatás megállapítását kéri.

(2) A lakhatási támogatás a kérelmezőt a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.


(3) A lakhatási támogatást 1 évi időtartamra kell megállapítani.


(4) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.


(5)  A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés dátuma az okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.


13. § A gyógyszerkiadások viselésére irányuló települési támogatás igényléséhez csatolni szükséges a 11. § (3) bekezdésében foglaltakon túl a háziorvos által a gyógyszerszükségletről kiállított igazolást.  

14.§ (1)Temetési hozzájárulás megállapítására irányuló kérelemhez a 11. § (3) bekezdés a), b) pontjában foglaltakon túl csatolni szükséges a halotti anyakönyvi kivonatot, valamint a kérelmező nevére kiállított eredeti temetési számlát. A temetési számlán a megállapított támogatás összegét fel kell tüntetni, és ezt követően az eltemettető részére vissza kell adni.

(2) A temetési hozzájárulás megállapítására irányuló kérelem az elhunyt személy halálától számított 60 napos jogvesztő határidőn belül nyújtható be.



4. Az ellátások pénzügyi feltétele, pénzügyi források felhasználásának rendje


15. § (1) A települési támogatás pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi keretet az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.


(2) Az önkormányzat által nem kötelezően nyújtandó ellátások megállapítására csak abban az évben van lehetőség, melyben az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelet alapján, az ellátások megállapításához szükséges források rendelkezésre állnak.


5. Az ellátások kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének általános szabályai


16. § (1) Ha e rendelet másként nem rendelkezik, a megállapított rendszeres ellátások kifizetése és folyósítása a Szalonnai Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi feladatot ellátó szervezeti egységén keresztül, utólag, a jogosultság megállapítását követő hónap ötödik napjáig, a kérelmező nyilatkozata alapján átutalással, vagy házipénztárból történik.


(2) Az eseti jellegű ellátás a megállapítást követően az önkormányzat házi pénztárából kerül kifizetésre, a megállapítást követő 15 napon belül.

(3) A megállapított lakhatási támogatást a kérelmező által megjelölt szolgáltató részére kell utalni.


(4) Az e rendelettel megállapított ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – a Szalonnai Közös Önkormányzati Hivatal szociális feladatokat ellátó ügyintézője bármikor jogosult ellenőrizni.


(5) A települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentum, különösen számla, nyugta becsatolására hívható fel a támogatott, és az eljárás teljes szakaszában a kérelemben benyújtott adatok helytállóságának ellenőrzésére, a felhasználás rendeltetésszerűségére vonatkozóan helyszíni szemle tartható, a lakókörnyezet megtekinthető, és környezettanulmány készíthető.


(6) Amennyiben a (3) bekezdés szerinti ellenőrzés során megállapítást nyert, hogy a jogosultsági feltételek már nem állnak fenn, úgy a Szalonnai Közös Önkormányzati Hivatal szociális és feladatokat ellátó ügyintézője az ellátás megszüntetése iránt intézkedik.


(7) Az e rendeletben megállapított feltételek hiányában nyújtott támogatás megtérítésére, és a megtérítéssel kapcsolatos méltányosságra vonatkozóan a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szabályai szerint kell eljárni.


                                                                6.Bursa Hungarica Felsőoktatási

Önkormányzati Ösztöndíj



17.§ (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete  Bursa Hungarica Felsőoktatási önkormányzati Ösztöndíj Pályázat keretében támogatja a szociálisan hátrányos helyzetű felsőoktatási tanulmányaikat kezdő fiatalok és a felsőoktatási tanulmányaikat már folytató hallgatók továbbtanulását.


(2) Az Önkormányzat évente pályázatot ír ki elsősorban azon hátrányos helyzetű, rossz anyagi körülmények között élő, felsőoktatási hallgatók /”A” típus/, és felsőoktatási tanulmányokat kezdeni kívánó /”B” típus/ fiatalok számára, ahol a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át.

(3) A képviselő-testület a pályázatot elnyert hallgatók részére ösztöndíjat folyósít települési támogatási kerete terhére.


(4) A támogatás mértéke:

a) „A” típusú 10 fő pályázó részére 10 hónap (két egymást követő tanulmányi félévre) időtartamra havi 1.000 – 5.000 Ft között megállapítandó összegben,

b)„B” típusú 10 fő pályázó részére 3 x 10 hónap (hat egymást követő tanulmányi félév) időtartamra, havi 1.000 – 5.000 Ft között megállapítandó összegben.


(5) A pályázatok kiírása, elbírálása a mindenkor hatályos jogszabályi rendelkezések, és az adott évi  pályázati fordulóra érvényes, a Támogatáskezelő által meghatározott Általános Szerződési Feltételekben foglaltak alapján történik.



III. Fejezet


Szociális szolgáltatások


7. Az önkormányzat által biztosított szociális szolgáltatások


18. § (1)[3] A Képviselő-testület a szociális alapszolgáltatások körében a Szendrői Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás útján az alábbi szolgáltatásokat biztosítja:

a) házi segítségnyújtás,

b) családsegítés,

c) gyermekjóléti szolgáltatás.


(2) A Képviselő-testület a szociális alapszolgáltatások körében az étkeztetést a saját maga által fenntartott konyháról biztosítja, és igény szerint gondoskodik annak a jogosultak részére történő kiszállításáról.



8. Az étkeztetés szociális alapszolgáltatásra vonatkozó részletszabályok



19. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi  egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen


a) az idős koruk miatt rászorult, 62. életévét betöltött személyeknek,

b)azoknak a 62 év alatti személyeknek, akik egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatásban vagy rokkantsági nyugdíjban, rehabilitációs járadékban, megváltozott munkaképességű személyek ellátásában részesülnek,

c) egészségi állapotuk miatt rászorultaknak:

ca)  akik össz-szervezeti egészségkárosodásának mértéke legalább 30 %-os,

cb)  akik átmeneti jelleggel sérülésük miatt önmaguk ellátására képtelenek,

d) a fogyatékossági támogatásban, vakok személyi járadékában, illetve magasabb összegű családi pótlékban részesülő személyeknek,

e)pszichiátriai betegségben szenvedő személyeknek,

f) szenvedélybetegségük miatt rászorultaknak,

g) hajléktalanságuk miatt rászorulónak kell tekinteni azokat a személyeket, akik semmilyen stabil, tartós lakhatási lehetőséggel nem rendelkeznek,

h) egészségi állapotától függetlenül annak a 18. életévét betöltött személynek, aki jövedelemmel nem rendelkezik.


(2) Az (1) bekezdés c), e), f) pontjában foglaltak jogosultsági feltételeket háziorvosi vagy szakorvosi vélemény alapján kell megállapítani.

(3) Étkezés igénybevétele történhet:

a) étel házhoz szállításával,

b) étel elvitelének lehetőségével.



IV. Fejezet


Egyéb rendelkezések


9.  A köztemetési költség megfizetésével kapcsolatos méltányosság


20. §  A települési önkormányzat az Szt. 48. (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól kérelmére részben vagy egészben mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, ha családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg.

V. Fejezet


10.  Záró és értelmező rendelkezések



21. § (1) E rendelet alkalmazása során: jövedelmen, vagyonon, családon, közeli hozzátartozón, egyedül élőn, háztartáson, tartásra köteles és képes személyen, rendszeres pénzellátáson, egyedülállón, hajléktalanon az Szt. 4.§-ában foglaltat kell érteni.


(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott rendeletekben foglaltak szerint kell eljárni.

22. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális, valamint a gyermekvédelmi ellátások helyi szabályozásáról 1/2014.(I.20.) önkormányzati rendelet.

Szalonna, 2015. március 5.


                    Balogh Zsolt sk.                                                          dr. Molnár Sándorné sk.

                     polgármester                                                                          jegyző



Záradék:

A rendelet kihirdetésre került Szalonna Községi Önkormányzat hirdetőtábláján 2015.március 6-án.

dr.Molnár Sándorné sk.

jegyző

A módosító redelet kihirdetésre került Szalonna Község Önkormányzata hirdetőtábláján 2015. október 20-án.

dr.Molnár Sándorné sk. jegyző

[1]

Módosította a 9/2015. (X.20.) önkormányzati rendelet  1. §-a. Hatályos: 2015. október 21. napjától.

[2]

Módosította a 9/2015. (X.20.) önkormányzati rendelet  1. §-a. Hatályos: 2015. október 21. napjától.


[3]

Módosította a 9/2015. (X.20.) önkormányzati rendelet  2. §-a. Hatályos: 2016. január 1. napjától.