Szalonna Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 29

a Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Általános indokolás

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot. Az elfogadott rendeletnek a képviselő-testület elé történő terjesztését követő 30 napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba kell lépni.

Szalonna Község Önkormányzata 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé, véleményezés, tájékoztatás céljából.

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a képviselő-testület feladat- és hatáskörét gyakorolva az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról a rendelet megalkotásáról a polgármesternek kell gondoskodnia.

I.

BEVEZETŐ

Szalonna Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. évben a jogszabályi határidőben fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről.

A költségvetés végrehajtása során a pénzeszközöknek a nagyobb részét működésre, az önkormányzat kötelező feladatainak ellátására kellett fordítani, fejlesztésre csak kisebb mértékben kerülhetett sor.

Az önkormányzat 2020-ban beruházásra 6.117.813-Ft-ot költött, felújításra összességében 4. 831.483-Ft-ot, ezek a feladatok elsősorban pályázati támogatásokból kerültek megvalósításra.

A beruházási feladatok között a Magyar Falu Programban meghirdetett pályázatokon nyert támogatások kerültek felhasználásra, ingatlanvásárlás történt, illetve a közművelődési feladatokhoz hangtechnika fejlesztés történt, a közfoglalkoztatáshoz szükséges eszközök, szerszámok beszerzésére került sor. A beruházási feladatok megvalósítása jelentősen elmaradt a tervezettől, a feladatok áthúzódnak a következő évre. A felújítási feladatok között a Petőfi és Nádaspatak utcákon kátyúzásra került sor, a hivatal épületére napelem rendszer kiépítése történt, ami említésre méltó.

Az önkormányzat a gazdálkodás során felmerült gondokat a kiadási megtakarításokkal, csökkentésekkel, illetve az elért többletbevételekkel ellentételezte, továbbá sor került az előző évi költségvetési maradvány igénybevételére 188 548 883.-Ft összegben.

A 2020. évi költségvetésünket így összességében az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.

A kiadások lehetséges csökkentésével sikerült a fizetőképességet biztosítani, az önkormányzat működőképességét, a költségvetési szervek működésének színvonalát megőrizni.

Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák és pénztárak) 2020. január 1-jén 191.252.407.-Ft. Bevételként 524.894.069.-Ft került elszámolásra. Az év folyamán 315.334.548.-Ft kifizetését, és a korrekciós tételek rendezését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 213.178.495.- Ft, túlnyomórészt bankszámlákon.

Többéves kihatással járó döntések

Az önkormányzat hitelállománya összesen 2020. december 31-én 0 Ft.

A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.

Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, a korábbi évek kezességvállalásai a fizetési kötelezettségek teljesítése miatt megszűntek. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.

Közvetett támogatások

A közvetett támogatások tényleges összege 0 Ft.

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 0 Ft került kimutatásra.

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek, forrásainak értéke 2020. december 31-i állapot szerint mintegy 1 %-kal nőtt az előző évihez képest a vagyonkimutatás alapján.

Az önkormányzatnak a gazdasági társaságokban történő részesedése nem számottevő összegű.

A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ban több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe.

csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában,

A fenntartható fejlődés érdekében, 2021-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

Az utak karbantartásával a balesetveszély helyzet az érintett utcákban megszűnt, orvosi eszköz beszerzéssel javult az egészségügyi intézmény felszerelése.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.