Abaújvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2018 (II. 19.) önkormányzati rendelete

Abaújvár Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2018. 02. 20- 2019. 11. 11

Abaújvár Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alapörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


  1. Fejezet


Általános rendelkezések


1. §


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Abaújvár Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).  Székhelye: 3898 Abaújvár Petőfi út 4. szám.


(2) Az önkormányzat működési területe: Abaújvár község közigazgatási területe.


(3) Az önkormányzat képviselő-testületének megnevezése: Abaújvár Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület). A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.


(4) A képviselő-testület bizottságának elnevezése: Abaújvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság). Az Ügyrendi Bizottság névsorát a 2. függelék tartalmazza.


(5) A képviselő-testület hivatalának feladatait a Gönci Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) látja el. Székhelye: 3895. Gönc, Kossuth Lajos utca 71. szám.


(6) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló. A címer és a zászló használatának rendjét a 9/2007.(IX. 01.) önkormányzati rendelet szabályozza.


(7) Az önkormányzat körbélyegzője középen a Magyar Köztársaság címerét, körben a Községi Önkormányzat Abaújvár elnevezést tartalmazza.


(8) A Gönci Közös Önkormányzati Hivatal középen a Magyar Köztársaság címerét, körben a Gönci Közös Önkormányzati Hivatal elnevezését, székhelyét és sorszámát tartalmazza.


(9) Az önkormányzat azonosító adatai:


  1. törzsszám: 348265
  2. adószám: 15348269-2-05
  3. KSH statisztikai számjel: 15348269-8411-321-05



  1. Fejezet


A képviselő-testület


  1. Az önkormányzat feladatai és hatásköre

2. §


(1) Az önkormányzat ellátja azokat a kötelező feladatokat, melyeket számára törvény állapít meg.

(2) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását a rendelet 3. függeléke tartalmazza.

(3) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:

  1. mezei őrszolgálat
  2. művelődési és közművelődési feladatok (múzeum)
  3. társulásokban való részvétel


3. §



(1) A Képviselő-testület polgármesterre átruházott feladat- és hatásköreinek felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.


(2) Az átruházott hatáskör gyakorlója a munkatervben foglaltak szerint beszámol a képviselő-testületnek az általa hozott döntésekről.



  1. A képviselő-testület működése


4. §


A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő


5. §


A képviselő-testület

  1. alakuló
  2. rendes
  3. rendkívüli

ülést tart.


6. §


Az alakuló ülés napirendje:


a) Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a választás eredményéről;

b) az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele;

c) polgármesteri ciklus-program ismertetése;

d) polgármester illetményének megállapítása;

e) alpolgármester választása;

f) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása

g) Ügyrendi Bizottság megválasztása;

h) egyebek.


7. §


(1) A képviselő-testület rendes ülését évente legalább hat alkalommal, az éves munkaterve szerint tartja.


(2)  A képviselő-testület üléseinek helyszíne - főszabályként - az önkormányzat székhelye.


(3)  Különösen indokolt esetben képviselő-testület ülése az önkormányzat székhelyétől eltérő helyre is összehívható. Az ülés nyilvánosságának biztosítása érdekében a meghívó közzétételére vonatkozó szabályokat és az ülés nyilvánosságát a székhelytől eltérő helyre összehívott ülések esetében is alkalmazni kell.


8. §


(1) A munkaterv tervezetének elkészítéséről a polgármester iránymutatása alapján a jegyző gondoskodik, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.


 

(2) A munkaterv készítéséhez

        a) javaslatot lehet kérni:

aa) a képviselőktől.

b) javaslatot tehetnek:

ba) a hivatalhoz bejelentett civil szervezetek vezetői,

bb) a helyi közszolgáltatást nyújtó szervek,

bc) az önkormányzati intézmények vezetői.


(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:


     a) az ülések tervezett időpontját,

     b) az ülés napirendjét és előadóit,

     c) az előterjesztések elkészítésének felelőseit,

     d) a napirend megtárgyalásához külön meghívottak megnevezését,

     e) a közmeghallgatás időpontját,

     f) az előterjesztések leadásának határidejét.


(4) A munkatervet meg kell küldeni:

     a) a települési képviselőknek,

     b) a munkatervben érintett előadóknak.


9. §


(1) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül (a továbbiakban: rendkívüli ülés), melyet a polgármester a rendes üléstől eltérő időpontban hívhat össze.


(2) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt írásban a polgármesternél kell előterjeszteni - szöveges indokolással és döntési javaslattal - az ülés napirendjének, helyének és idejének megjelölésével. A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül lehetőleg a kezdeményező által megjelölt időpontra - köteles az ülést összehívni.


3. Ciklus-program, gazdasági program


10. §


A polgármester ciklus-programját az alakuló ülésen ismerteti a képviselő-testülettel.


11. §



(1) A képviselő-testület Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben (a továbbiakban: Mötv.) foglaltak alapján határozza meg az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgáló Gazdasági Programját.


(2) A Gazdasági Program végrehajtásáról - az elfogadás, és felülvizsgálat évének kivételével - a polgármester minden év szeptemberében tájékoztatja a képviselő-testületet.



4. A képviselő-testület ülésének összehívása, az ülés nyilvánossága


12. §


A képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása, vagy a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök hívja össze és vezeti.


13. §


(1) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének, napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó írásbeli meghívóval kell összehívni.


(2) A rendkívüli ülés indokolt esetben telefonon is összehívható, de ebben az esetben a sürgősség okát mindenképpen közölni kell. Telefonon történő összehívás esetén a meghívó és az írásos előterjesztés az ülésen kerül kiosztásra.


(3) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően lehetőleg 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót lehetőleg huszonnégy órával előbb ki kell kézbesíteni.


(4) A meghívó és az írásos előterjesztés elektronikus levél formájában is kézbesíthető. Ebben az esetben a meghívó és az írásos előterjesztés az ülésen papír alapon kiosztásra kerül.


14. §


A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) az aljegyzőt,

c) a Gönci Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,

d) akinek meghívását a munkaterv tartalmazza,

e) akit a polgármester a napirendi pontra való tekintettel indokoltnak tart.


15. §


(1) A meghívóval együtt a képviselők részére az írásos előterjesztéseket is kézbesíteni kell.


(2) A tanácskozási joggal meghívottak közül valamennyi előterjesztést meg kell küldeni:

     a) jegyző,

     b) aljegyző

     c) a Gönci Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői részére


(3) Az (1) - (2) bekezdésben nem szabályozott esetben a tanácskozási joggal meghívottak csak az őket érintő napirendeket kapják meg írásban.


(4) A képviselő-testület ülésének idejéről, helyéről, napirendjéről a község lakosságát tájékoztatni kell a meghívónak az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztésével. A tájékoztatás időpontjára a 13. § (3) bekezdésében foglalt időpontok az irányadók.


16. §


(1) A képviselő-testület zárt ülést tart, illetve zárt ülést rendelhet el a Mötv.-ben meghatározott esetekben.

(2) Zárt ülés megtartását:

     a) a polgármester,

     b) bármely képviselő,

     c) a jegyző és

    d) az érintett személy vagy szerv indítványozhatja.


(3) A zárt ülés tartásának szükségességét az előterjesztő köteles előzetesen jelezni.


(4) A Gönci Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői, és a Mötv. 46 § (3) bekezdésében foglaltak alapján, az ott meghatározottak vesznek részt a zárt ülésen.


17. §


(1) A képviselő-testület határozatképtelensége esetén ugyanazon napirendek megtárgyalására a képviselő-testületet 15 napon belül újból össze kell hívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.


(2) A képviselő-testület ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó szabályok szerint köteles intézkedni, és az így tartott rendkívüli ülésen tisztázni kell a határozatképtelenség okait.



III. Fejezet


A képviselő-testület elnöke, az elnök jogköre


5. Az ülés, és a vita vezetése


18. §


A polgármesternek - mint a képviselő-testület elnökének - ülésvezetési feladatai, és jogköre:


a) megnyitja az ülést, megállapítja a jelenléti ív alapján számszerűen a határozatképességet és folyamatosan figyelemmel kíséri azt,

b) előterjeszti a meghívó alapján a napirendi javaslatot és szavazásra bocsátja,

c) napirendenként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát, a jelentkezés sorrendjében megadja a szót a hozzászólásokra,

d) a vita és az előterjesztés során elhangzott határozati javaslatokat és módosító indítványokat egyenként - az elhangzás sorrendjében - szavazásra bocsátja,

e) megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti a képviselő-testület határozatát,

f) biztosítja az ülés zavartalan rendjét,

g) berekeszti az ülést,

h) a szó megadása vagy megtagadása,

i) a napirendi pont tárgyalásának elnapolására való javaslattétel,

tartalmilag összefüggő napirendek együttes tárgyalására való javaslattétel.


19. §


(1) A képviselő-testület minden előterjesztés, önálló indítvány és azzal kapcsolatos határozati javaslat felett külön-külön vitát nyit, amelynek során


a) az írásbeli előterjesztést az előadó a vita előtt röviden szóban indokolhatja, kiegészítheti,

b) az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszolni kell,

c) a válaszadással kapcsolatosan a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak további egy alkalommal kérdéseket tehetnek fel,

d) a válaszadás után a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak észrevételeiket, javaslataikat ismertethetik


(2) A hozzászóló az adott témában legfeljebb kétszer szólalhat fel. Az első hozzászólás időtartama témánként és hozzászólónként legfeljebb 5 perc, a második hozzászólás időtartama legfeljebb 3 perc. Harmadik hozzászólást a polgármester engedélyezhet.


(3) A képviselő-testület esetenként - vita nélkül - dönt arról, hogy a tanácskozási joggal nem rendelkezők részére felszólalási jogot biztosít-e.


(4) A napirend előadója válaszol a kérdésekre, hozzászólásokra, ezt követően a polgármester lezárja a vitát, összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja. A vita lezárása után, a szavazás előtt az előterjesztő viszontválaszra jogosult, amelynek időtartama legfeljebb 3 perc.


(5) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely kérdésben törvényességi észrevételt kíván tenni.


(6) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz és megjelöli a napirend tárgyalásának legközelebbi időpontját.


(7) A képviselő-testület nyilvános ülésein a napirendhez kapcsolódóan - a képviselő-testület külön döntése nélkül - szót kaphatnak az országos hatáskörű szervek képviselői, valamint meghívás esetén a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal képviselője.



6. A polgármester egyéb feladatai, a tanácskozás rendjének fenntartása


20. §


A napirendi pont tárgyalása során a polgármester egy alkalommal tanácskozási szünetet rendelhet el, amelynek időtartama legfeljebb tíz perc lehet. Ezt bármelyik képviselő kezdeményezheti. Vita esetén a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt a tanácskozási szünet elrendeléséről.

21. §


Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja a tárgyszerűségre, a tárgyra térésre. A felszólítás eredménytelensége esetén a polgármester a szót megvonhatja.


22. §


A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, melynek során:

a) figyelmezteti azt a felszólalót, aki a tanácskozáshoz nem méltó magatartást tanúsít, másokra sértő kifejezéseket használ,

b) akinek magatartása az a) pont szerinti figyelmeztetés ellenére ismételten kifogás alá esik, azt rendre utasítja, ha a rendreutasítás eredménytelen, a polgármester kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület a képviselőt rója meg, melyről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

c) ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely az ülés folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre felfüggeszti,

d) ismétlődő rendzavarás esetén a képviselő-testület - vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott - döntése alapján a rendbontót - a képviselő kivételével - az ülés helyszínének elhagyására szólítja fel.



IV. Fejezet


A képviselő-testület ülése


7. A napirend megállapítása, elnapolása és a napirendek fajtái


23. §


(1) A képviselő-testület rendes ülésének napirendjére a meghívó alapján a polgármester tesz javaslatot. A napirendet a képviselő-testület állapítja meg.


(2)  Rendelet-tervezetet csak önálló napirendi pontként lehet előterjeszteni.


(3) Napirendi javaslaton kívüli téma sürgősségi indítvány esetén, valamint a polgármester külön indítványára tárgyalható.


(4) Sürgősségi indítványt tisztségviselő, vagy képviselő írásban vagy szóban terjeszthet elő.


(5) Az indítvány a sürgősség tényének és rövid indoklásának ismertetése mellett terjeszthető be, melyet testületi ülésen ismertetni kell.


(6) A sürgősségről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többségű szavazással dönt.


(7) Ha valamely képviselő ellenzi a sürgősségi megtárgyalást, akkor a polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak - legfeljebb 2 percben - a sürgősség tényének rövid indoklására.


(8) A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványozott kérdést a képviselő-testület napirendként tárgyalja.


(9) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, vagy elismeri, de a téma az előkészítés hiánya miatt megtárgyalásra nem alkalmas, úgy azt a soron következő ülésre kell napirendi pontként felvenni.


24. §


(1) A képviselő-testület rendkívüli ülésén az a napirend tárgyalható, amelyre a rendkívüli ülés tartására irányuló indítvány vonatkozott, valamint a polgármester külön indítványa alapján napirendre vett téma.


(2) Sürgősségi indítványt tisztségviselő vagy képviselő szóban terjeszthet elő.


25. §


Az előterjesztés visszavonható, illetve a napirendi pont tárgyalása elnapolható. A napirend elnapolására vonatkozó javaslatot indokolni kell, s arról a képviselő-testület vita nélkül határoz, szükség esetén meghatározza a további előkészítés rendjét.


26. §


A képviselő-testület a rendeletben meghatározott módon ülésének napirendjére felveszi


a) a polgármesteri beszámolót, ezen belül:

a) két képviselő-testületi ülés közötti időszak fontosabb eseményeit.

b) a munkatervben szereplő előterjesztéseket, ezen belül:

ba) a rendelet-tervezeteket,

bb) a beszámolókat, jelentéseket és az ahhoz kapcsolódó határozati javaslatokat,

bc) a tájékoztatókat, és egyéb bejelentéseket.

c) az önálló indítványokat.



8. Az előterjesztések, önálló és nem önálló indítványok


27. §


(1) Előterjesztésnek minősül:


a) a rendelet-tervezet,

b) a beszámoló,

c) a határozati javaslat,

d) a tájékoztató,

e) az indítvány.


(2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:


a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a képviselők,

d) a jegyző,

e) az aljegyző,


valamint az (1) bekezdés a) pontjában szabályozott előterjesztés kivételével


f) a Gönci Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői,

g) akiket a képviselő-testület felkér.


(3) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztést írásban és szóban egyaránt meg lehet tenni.


(4) A szóbeli előterjesztést közvetlenül a képviselő-testület előtt kell megtenni, az írásbeli előterjesztést pedig legkésőbb az ülés napját megelőző 7. napig a polgármesterhez kell benyújtani.


28. §


(1) A napirendek tárgyalásának sorrendjét lehetőleg az alábbiak szerint kell meghatározni:

a) polgármesteri beszámoló,

b) rendelet-tervezet,

c) beszámoló (jelentés) és határozati javaslat,

d) sürgősséggel tárgyalandó javaslat,

e) tájékoztató,

f) napirend utáni felszólalás (nyílt ülés utolsó napirendi pontja után).


(2) A napirendek tárgyalásának sorrendjénél a képviselő-testület az egy témakörbe tartozó előterjesztéseket egymás után, együtt tárgyalja meg, függetlenül a megállapított sorrendtől.


29. §


(1) A munkatervben nem szereplő képviselői önálló indítványt a rendes ülés napját megelőzően legalább 7 nappal írásban kell a polgármesterhez beterjeszteni.


(2) A beterjesztéssel szemben támasztott követelményekre a 27.§ (6) bekezdésében foglaltak az irányadók.


(3) Önálló indítvány alapján napirendi pontként a 27. § előírásainak megfelelő rendelettervezet, vagy határozati javaslat vehető fel.


30. §


(1) Napirendi ponthoz kapcsolódóan a következő, nem önálló indítványok nyújthatók be:

a) sürgősségi javaslat,

b) módosító javaslat.


(2) Módosító javaslatot bármely képviselő és a jegyző is előterjeszthet. A módosító javaslatokat az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban lehet előterjeszteni. A módosító javaslatokat indokolni kell.


(3) A módosító javaslat ismertetését követően az elnök a napirend előterjesztőjét érdemi nyilatkozattételre hívja fel.



9. Tanácskozási jog, felszólalás


31. §


(1) A felszólalások lehetnek:

a) napirend utáni felszólalás,

b) napirendhez kapcsolódó felszólalás,

c) ügyrendi felszólalás.


(2) A meghívottak a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vesznek részt. Azok, akiket valamelyik napirend tárgyalásához hívtak meg, a meghívásuk szerinti napirend vitájában vehetnek részt.


32. §


(1) A napirendhez kapcsolódó képviselői felszólalások sorrendjét a jelentkezés sorrendjében a polgármester határozza meg.


(2) A képviselő-testület ülésén a nem tanácskozási joggal jelenlévők közül eseti jelleggel az szólalhat fel, akinek a polgármester a képviselő-testület egyszerű többséggel hozott döntése alapján szót ad.


33. §


(1) A napirend tárgyalását érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő két percre szót kérhet és javaslatot tehet. A képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.


(2) Napirend utáni - legfeljebb 5 perces időtartamú - felszólalásra a polgármestertől bármely képviselő - a tárgy megjelölésével - kérhet lehetőséget.


(3) A megkérdezettnek az ülésen, de legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.



10. A képviselő-testület döntései


34. §


(1) A képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben.


(2) A szavazás során előbb a módosító és kiegészítő, azt követően az előterjesztésben szereplő javaslatokról dönt a képviselő-testület.


(3) A polgármester az eldöntésre váró kérdést úgy köteles feltenni, hogy a szavazás „igen”-nel vagy „nem”-mel történhessen



11. Rendeletalkotás


35. §


(1) Az önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

     a) a polgármester,

     b) a képviselők,

     c) a jegyző,

     d) az aljegyző.


(2) A kezdeményezőnek a rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtania. A polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület következő ülésén állást foglal a rendelet szükségességéről és meghatározza az előkészítés menetét.


(3) Az önkormányzati rendeleteket a képviselő-testület ciklusonként felülvizsgálja.


(4) A rendeletek naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.


36. §


A rendelet-tervezetről szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell a jogalkotásról szóló törvény által előírt tartalmi elemeket.


37. §


(1) A rendeletek kihirdetésének helyében szokásos módja az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztés.


(2) Kihirdetni csak a polgármester és a jegyző által aláírt rendeletet lehet. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés napjával.



12. Határozathozatal


38. §


(1) A képviselő-testület a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben határozatot hoz.

(2) A határozatok naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.


39. §


A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a polgármester félévenként tájékoztatja a képviselő-testületet.


13. Szavazás


40. §


(1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.


(2) Szavazás közben a szavazást indokolni nem lehet


(3) Szavazni először a napirendet érintő módosító javaslatokról kell. A polgármester a módosító javaslatokat elhangzás sorrendjében teszi fel szavazásra.


41. §


(1) A képviselő-testület a Mötv.-ben meghatározott esetekben titkos szavazást tarthat.


(2) A képviselő-testület - indítvány alapján - esetenként egyszerű szótöbbséggel dönt a titkos szavazásról.


(3) A titkos szavazást borítékba helyezett szavazólappal, lezárt urnába történő helyezéssel, külön helyiségben kell lebonyolítani.


42. §


(1) Név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt, annak rövid indokolásával. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.


(2) A Mötv. 48. § (3) bekezdésében foglaltakon túl nem lehet név szerinti szavazást indítványozni a napirend elfogadása tárgyában.


(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően „igen”, „nem” és „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja. A névsort csatolni kell a jegyzőkönyvhöz.


(4) A szavazás eredményét ülésvezetési jogosítványai keretében a polgármester állapítja meg és ismerteti az önkormányzat döntését.


14. A jegyzőkönyv


43. §


(1)  A képviselő-testület üléséről szerkesztett jegyzőkönyvet 14 nap alatt kell elkészíteni.


(2) A jegyzőkönyv a Mötv.-ben foglaltakon túl tartalmazza:


a) az ülésről távolmaradt képviselő nevét;

b) a napirendek előadójának nevét;

c) a polgármester intézkedéseit;

d) az ülésen történt fontosabb eseményeket;

e) az elhangzott bejelentéseket, az azokkal kapcsolatos válaszokat.


(3) Az írásos jegyzőkönyv mellékletét képezi:


a) a meghívó,

b) az írásos előterjesztések,

c) a képviselői önálló indítványok és írásban benyújtott hozzászólások,

d) a nem önálló indítványok,

e) a jelenléti ív,

f) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv és mellékletei,

g) a név szerinti szavazásról készült névsor.


(4) A képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyveket - a zárt ülésről készült jegyzőkönyvek kivételével - a Gönci Közös Önkormányzati Hivatalban bárki megtekintheti.


(5) A jegyzőkönyvből készített kivonat, másolat, az önkormányzati rendelet, hozott határozat szövegének hitelesítésére a jegyző, távolléte esetén az aljegyző, együttes akadályoztatásuk esetén az igazgatási és szociális osztályvezető jogosult.


(6)  A jegyzőkönyv lapjainak elválaszthatatlansága végett a jegyzőkönyv oldalait össze kell fogni - úgy, hogy a jegyzőkönyv bal oldalán zsinórral át kell fűzni. A jegyzőkönyv összefogását követően, a jegyzőkönyvet a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott záró-cédulával kell rögzíteni.



V. Fejezet


Ügyrendi Bizottság


44. §


(1) Az ügyrendi bizottság három tagját a képviselő-testület saját tagjai közül választja.


(2) Az Ügyrendi Bizottság:


a) ellátja a polgármester és a helyi képviselők vagyonnyilatkozat-tételével, nyilvántartásával, kezelésével és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat,

b) ellátja a képviselő-testület titkos szavazásainak lebonyolításával kapcsolatos teendőket,

c) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó összeférhetetlenségi ügyeket kivizsgálja, döntésre előkészíti,

d) kivizsgálja és döntésre előkészíti a polgármesterrel és a képviselőkkel kapcsolatban felmerülő méltatlansági ügyeket,

e) elvégzi a személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztásának kivizsgálását és a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron kívüli ülésén előterjeszti.


45. §


(1) A bizottság üléseiről jegyzőkönyv készül.


(2) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését, szükség esetén egyéb dokumentumokat kér be.


(3) A bizottság döntéseit határozatok formájában hozza meg.


46. §


A bizottság tevékenységéről a képviselő-testületnek beszámolási kötelezettséggel tartozik.


47. §


(1) A képviselő-testület jelentősebb időszakos vagy egyedi feladat elvégzésére ideiglenes (ad-hoc) bizottságot hozhat létre.


(2) Az ideiglenes bizottság megválasztására és működésére az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezések értelemszerűen irányadóak.


(3) Az ideiglenes bizottság a feladatainak elvégzése és az arról tett jelentés elfogadása után megszűnik.



VI. fejezet


A képviselők jogai és kötelességei


48. §


(1) A képviselő kötelessége az általa tartott fogadóórán kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel.


(2) Köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára.


(3)  Köteles tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.


(4) A képviselő köteles jelezni a polgármesternek vagy a jegyzőnek, ha az ülésen nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van.


(5) A polgármester a képviselő testületi ülésen való részvételét kérésére írásban igazolja.


(6) A képviselőt a polgármester, a jegyző, aljegyző munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni, és az általa előadott ügyben - amennyiben az azonnal lehetséges - érdemi választ adni.


A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményei


49. §


(1)  Ha a képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, a következő jogkövetkezmények alkalmazhatók:

a) az első kötelezettség mulasztást követően a polgármester felhívja a figyelmét, hogy a jövőben tegyen eleget a bejelentési kötelezettségének

b) ismételt kötelezettségszegés esetén a polgármester 5.000.- forint rendbírsággal sújtja, melyet a polgármester erről szóló közlésétől számított nyolc napon belül az Önkormányzat költségvetési számlájára köteles befizetni. A közlés időpontjának

ba) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása a Képviselő-testület ülésén jut tudomására, az ülésen való szóbeli közlést, vagy

bb) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása az ülést követően jut a Képviselő-testület tudomására, úgy a polgármester erről szóló értesítésének érintett általi kézhezvételét

kell tekinteni.


(2) Ismételt kötelezettségszegés esetén a rendbírság újra kiszabható.



VII. Fejezet


A képviselő-testület tisztségviselői


15. A polgármester


50. §


(1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban tölti be.


(2) A polgármester feladatai a rendeletben és a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakon túl - különösen, hogy:


a) segíti a képviselők munkáját,

b) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát,

c) együttműködik az egyházakkal, társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.


(3) A polgármester feladata az önkormányzat képviselete során a médiával való kapcsolattartás.


(4)  A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét szerdai napján 9.00 órától 12.00 óráig.


16. Az alpolgármester


51.§


(1) A képviselő-testület egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.


(2) Az alpolgármester tevékenységét a polgármester irányítja.


(3) Az alpolgármester ügyfélfogadást tart minden hónap első pénteki napján 9.00 órától 12.00 óráig.


VIII. fejezet


A jegyző és az aljegyző


17. A jegyző


52. §


(1) A jegyző feladata a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakon túl az önkormányzati munkával összefüggésben a következők:


a) közreműködik a képviselő-testület munkatervi javaslatának elkészítésében,

b) gondoskodik arról, hogy az előterjesztések és a döntéstervezetek a törvényességi követelményeknek megfeleljenek,

c) biztosítja a testületi ülésekről a jegyzőkönyvek elkészítését, határidőn belüli megküldését a törvényességi felügyeletet gyakorló szerv részére,

d) ellátja továbbá mindazon feladatokat, amellyel a képviselő-testület és a polgármester megbízza.


(2) A jegyző ügyfélfogadást tart minden hét hétfői napján 9.00 órától 12.00 óráig.


(3) A jegyzőre átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.



18. Az aljegyző


53. §


(1) Az aljegyző látja el a jegyző helyettesítését.


(2) Az aljegyző feladatát a jegyző határozza meg.


54. §


A jegyzői és aljegyzői tisztség 6 hónapot meg nem haladó egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a feladat ellátáshoz szükséges iskolai végzettséggel rendelkező igazgatási és szociális osztályvezető látja el, ilyen személy hiányában a feladatokat a Gönci Közös Önkormányzati Hivatal osztályvezetői vagy köztisztviselői közül az kaphat, aki a feladat ellátáshoz szükséges iskolai végzettségge rendelkezikl.


IX. Fejezet


A képviselő-testület hivatala


55. §


(1) A képviselő-testület a saját, a képviselő-testület bizottsága és a tisztségviselők munkájának segítésére, a döntések szakmai előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére - külön alapító okirattal - egységes hivatalt hoz létre.


A hivatal elnevezése: „Gönci Közös Önkormányzati Hivatal”


(2) Az egységes Gönci Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódása:


a) Titkárság

b) Igazgatási és Szociális Osztály

    bb) Építéshatósági Csoport

c) Pénzügyi Osztály

    cc) Adó Csoport


(3) A Gönci Közös Önkormányzati Hivatal munkarendje:

     hétfő, kedd, szerda, csütörtök: 7.30 - 16.00 óráig

     péntek: 7.30 - 13.30 óráig


(4) A Gönci Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézőinek ügyfélfogadási ideje:

      hétfő: 8.00 - 12.00 óráig

      szerda: 8.00 - 16.00 óráig

      péntek: 8.00 – 12.00 óráig



X. Fejezet


A társulások


56. §


(1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.


(2) A társulások jegyzékét, valamint a társulásokra átruházott feladatokat és hatásköröket a 3. melléklet tartalmazza.


XI. Fejezet


Választópolgárok részvétele az önkormányzásban


19. Közmeghallgatás


57. §


(1) A képviselő-testület évente egy alkalommal előre meghirdetett munkaterv szerinti időpontban közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás helyét és időpontját legalább 15 nappal korábban az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és lakossági tájékoztatókkal (szórólap) a lakosság tudomására kell hozni.


(2) A közmeghallgatáson kötelesek részt venni a képviselők, a tisztségviselők és a Gönci Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői.


(3) Az ülésen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak fel. Egyedi hatósági ügyekben nem adható szó.


(4) Az állampolgárok és a (3) bekezdésben megjelölt szervezetek képviselői a képviselő- testülethez, a képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, amelyre a megkérdezettnek kell válaszolni.


(5) Az ülésen elhangzott közérdekű kérdéseket és javaslatokat a képviselő-testület megtárgyalja és értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, kijelöli azt a szervet, vagy személyt, amely (aki) az elhangzott felszólalás tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket megteszi.


(6) A közmeghallgatás alatt az ülésen a lakosság szóban felteheti kérdéseit és elmondhatja javaslatait.


(7) A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólások tartalmát a polgármester által kijelölt személy megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket előkészíti. A polgármester azokra a kérdésekre, amelyekre azonnal nem tud választ adni - 15 napon belül értesíti az illetékest.


20. Lakossági fórum


58. §


(1) Az önkormányzat a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, a település jövőjét érintő fontosabb döntésekbe való bevonását lakossági fórumok keretében biztosítja.


(2)  Lakossági fórum szervezéséről a képviselő-testület esetenként dönt.


(3) A lakossági fórumon kötelesek részt venni a képviselők és a Gönci Közös Önkormányzati Hivatal megbízottja.


(4) A lakossági fórum helyét és időpontját legalább 15 nappal korábban az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és lakossági tájékoztatókkal (szórólap) a lakosság tudomására kell hozni.




XII. Fejezet


Az önkormányzat költségvetése és vagyona


59. §


(1) Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos rendelkezéseit a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletekben szabályozza.


(2) Az éves költségvetésben meghatározott reprezentációs költség a polgármester rendelkezése alapján használható fel.



XII. Fejezet


Záró rendelkezések


60. §


Ez a rendelet 2018. február 20.-án lép hatályba.


61. §


Hatályát veszti:


a) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 8/2014. (XII. 1.) rendelet,

b) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 8/2014. (XII. 1.) rendelet módosításáról szóló 3/2015. (II. 23.) rendelet,

c) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 8/2014. (XII. 1.) rendelet módosításáról szóló 5/2016. (VI. 27.) rendelet.