Baktakék Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (VI. 11.) önkormányzati rendelete

a falugondnoki szolgálatról

Hatályos: 2021. 06. 12

Baktakék Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (VI. 11.) önkormányzati rendelete

a falugondnoki szolgálatról

2021.06.12.

Baktakék Község Önkormányzatának polgármestere a Képviselő-testület feladat-és hatáskörében eljárva a fenti kormányrendeletek által a veszélyhelyzetben alkalmazni rendelt, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében biztosított hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 2. §-ban, az 56. § (1) bekezdésében és a 60. § (4) bekezdésébenfoglalt felhatalmazás, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkört figyelembe véve a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya és célja

1. § A rendelet hatálya kiterjed Baktakék község közigazgatási területén életvitelszerűen élő:

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra,

d) magyar hatóság által menekültként elismert személyekre,

e) hajléktalanokra,

akik szociális körülményeik, ezen belül koruk, egészségi állapotuk és egyéb aktuális élethelyzetük alapján alkalmilag vagy tartósan jogosulttá válnak a szolgáltatás igénybevételére.

2. Általános rendelkezések

2. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:

a) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok,

b) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok,

c) önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások,

d) egyéb feladatok.

(2) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok:

a) közreműködés étkeztetésben,

b) közreműködés a házi segítségnyújtásban,

c) közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában,

d) egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás segítése,

e) gyermekszállítás, óvodások, iskolások, fiatalok szállítása.

(3) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok:

a) közösségi, művelődési, sport-és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

b) egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

c) egyéb alapszolgáltatásokhoz való hozzáférésben való közreműködés,

d) egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés.

(4) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások:

a) ételszállítás önkormányzati intézménybe

b) önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,

c) a falugondnoki szolgálat működésével kapcsolatos teendők ellátása.

(5) A falugondnoki szolgálat az (1)-(4) bekezdésben meghatározott szolgáltatások részeként:

a) szállítás,

b) megkeresés és

c) közösségi fejlesztés szolgáltatási elemeket biztosít.

3. § Baktakék Község Önkormányzata a falugondnoki szolgálatot a általa fenntartott intézmény, a Baktakéki Gondozási Központ keretében működteti.

3. A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok rangsorolása

4. § (1) A falugondnok elsősorban az alapfeladatnak minősülő szoláltatásokat köteles ellátni.

(2) A falugondnok az alapfeladatokon túlmenően kiegészítő feladatnak minősülő lakossági szolgáltatásokat, az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásokat, valamint a szolgálat által nyújtott egyéb szolgáltatásokat is végezhet. E feladatok ellátása azonban az alapfeladatok ellátását nem veszélyeztetheti.

4. A falugondnoki szolgáltatás igénybevételi rendszere

5. § (1) A szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője kérelmére történik.

(2) A rendeletben szereplő szolgáltatások iránti kérelmet írásban vagy szóban lehet előterjeszteni a falugondnoknál, az intézményvezetőnél, illetve a polgármesternél.

(3) A településen belüli szolgáltatási igényt minimum 2 (kettő) munkanappal, a településen kívüli szolgáltatási igényt minimum 3 (három) munkanappal előbb kell bejelenteni.

(4) Amennyiben az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője a falugondnok döntését vitatja, a tudomásszerzéstől számított 5 (öt) munkanapon belül az az intézményvezetőhöz, illetve polgármesterhez fordulhat panasszal.

(5) A falugondnoki szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.

5. A falugondnoki szolgálat ellátása

5. § (1) A falugondnok feladatait a munkaköri leírásában, a jelen rendeletben foglaltak szerint, valamint az az intézményvezető, illetve a polgármester utasításának megfelelően köteles ellátni.

(2) A faligondnok a tevékenységéről évente beszámol a Képviselő-testületnek.

(3) A falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó feladatok napi, heti, havi megszervezése – az előre bejelentett és időközben felmerült igények ismeretében – a falugondnok feladata és felelőssége, melyet az intézményvezető, illetve a polgármester ellenőrizhet.

6. Záró rendelkezések

6. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A rendelet kihirdetéséről helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.

(3) E rendelet függelékei:

a) falugondnoki szolgálat szakmai programja (1. számú függelék),

b) falugondnoki szolgálat gépjármű üzemeltetési szabályzata (2. számú függelék).