Boldogkőváralja Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2024. (II. 16.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről
Hatályos: 2024. 02. 17Boldogkőváralja Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2024. (II. 16.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről
Boldogkőváralja Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A költségvetés bevételei és kiadásai
1. § A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetésének
a) költségvetési bevételét 503 502 552,- forintban,
b) költségvetési kiadását 556 073 541,- forintban,
c) -52 570 989,- forint költségvetési egyenleggel, ezen belül
ca) 46 684 809,- forint működési hiánnyal,
cb) 5 886 180,- forint felhalmozási hiánnyal állapítja meg.
2. § (1) A képviselő-testület a költségvetési hiányt belső finanszírozásból, 52 570 989,- forint maradványból finanszírozza.
(2) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. § (2) bekezdés c) pontja szerint a működési bevételek és működési kiadások egyenlegét 46 684 809,- forint összegben, a felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások egyenlegét 5 886 180,- forint összegben állapítja meg.
3. § A képviselő-testület a helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait az Áht. 23. § (2) bekezdésének a) pontja alapján a rendelet 1. melléklete szerinti bontásban állapítja meg.
4. § A képviselő-testület a működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások egyenlegét a 2. melléklet szerint állapítja meg.
5. § A képviselő-testület a beruházási (felhalmozási) kiadások előirányzatát beruházásonként és a felújítási kiadások előirányzatát felújításonként a 3. melléklet szerint állapítja meg.
6. § A képviselő-testület az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló projekteket a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.
7. § A képviselő-testület a Boldogkőváralja Községi Önkormányzat költségvetési bevételei előirányzatait és költségvetési kiadásai előirányzatait kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok szerinti bontásban a 5. melléklet szerint állapítja meg.
8. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat irányítása alá tartozó Boldogkőváraljai Főzőkonyha költségvetési szerv részére 65 209 913 forint irányítószervi támogatást biztosít.
(2) A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervnek államigazgatási feladata nincs.
(3) A képviselő-testület a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv költségvetési bevételei előirányzatait és költségvetési kiadásai előirányzatait kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok szerinti bontásban a rendelet 6. melléklete szerint állapítja meg.
9. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat irányítása alá tartozó Boldogkőváraljai Óvoda költségvetési szerv részére 57 924 044,- forint irányítószervi támogatást biztosít.
(2) A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervnek államigazgatási feladata nincs.
(3) A képviselő-testület a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv költségvetési bevételei előirányzatait és költségvetési kiadásai előirányzatait kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok szerinti bontásban a rendelet 7. melléklete szerint állapítja meg.
10. § A képviselő-testület megállapítja, hogy adósságot keletkeztető ügyletből származó kötelezettsége nincs és 2024. évben ilyen ügyletet nem tervez.
11. § A képviselő-testület az önkormányzat dologi kiadások terhére
a) 200 000,- forint általános tartalékot,
b) 200 000,- forint céltartalékot képez, és
c) 2 534 025,- forintot választási kiadásokra tervez.
12. § Az Áht. 24. § (4) bekezdésében meghatározott tájékoztatásokat a rendelet 8. mellékletében található táblázatok tartalmazzák.
2. Előirányzatok módosítása
13. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület a költségvetési kiemelt előirányzatok összegének erejéig a jóváhagyott, kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításának jogát a polgármesterre ruházza át.
14. § Az önkormányzat költségvetési szervének az előirányzatok saját hatáskörű módosítása, átcsoportosítása során az Áht. 34. § (3) bekezdésében, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 42. §-ában meghatározott előírásokat figyelembe kell venni.
3. A gazdálkodás szabályai
15. § A képviselő-testület Áht. 109. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat és az általa alapított költségvetési szervek kiadásainak készpénzben történő eseteit az alábbiak szerint állapítja meg:
a) K1 Személyi juttatások és K4 Ellátottak pénzbeli juttatásai kiemelt előirányzatok terhére történő kifizetésnél, ha jogszabály nem kötelezi a jogosultat bankszámla nyitására és a jogosult azzal nem rendelkezik,
b) K3 Dologi kiadások, K5 Egyéb működési célú kiadások, K6 Beruházások és K7 Felújítások kiemelt előirányzatok, valamint ezekre adott előlegek terhére történő kifizetésnél, ha a kifizetés összege gazdasági eseményenként a 200 000,- forintot nem haladja meg.
16. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiányt a számlavezető pénzintézettől történő hitelfelvétel útján biztosítja.
(2) A hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.
17. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet értékpapír vásárlás, vagy pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, pénzügyi műveletek lebonyolítását 2 000 000 forintig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó költségvetési többlet felhasználásáról a képviselő-testület határozatban dönt.
4. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
18. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a BARBARANNA Bt. (3529 Miskolc, Aulich Lajos út 13/B A. ép. I./4) útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
19. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.