Halmaj Községi Önkormányzat Képviselő-testületének

2/2014.(II.28.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

Hatályos: 2014. 03. 01- 2014. 03. 18

Az önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya

(1)    A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságára, valamint a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. §

A költségvetés bevételei és kiadásai

(1)    A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetését

454.252 eFt.

költségvetési bevétellel

454.252 eFt.

költségvetési kiadással

állapítja meg.                                                                      

(2)    Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok részletezését a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.

(3)    A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(4)    A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző évi 36.000 eFt. pénzmaradványának igénybevételét rendeli el.

(5)     A felhalmozási célú hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből vagy az előző évi költségvetési maradványának igénybevételével történik.

(6)     A Képviselő-testület Halmaj, Kiskinizs községi önkormányzatok által létrehozott Halmaj, Kiskinizs Községek Önkormányzatainak Intézményfenntartó Társulása részére 96.570 eFt. támogatást biztosít.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)     Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2)     Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4.melléklet tartalmazza.    

(3)     Az önkormányzat 2014. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5.melléklet részletezi.     

(4)     Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5)     Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6)     Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8.melléklet szerint hagyja jóvá.

(7)     A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9., 10. mellékletek szerint határozza meg.

(8)     Az önkormányzat a kiadások között 3.000 eFt általános tartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.

(9)     Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek 2014. évben engedélyezett létszámát 13 főben , a közfoglalkoztatottak létszámát 135 főben állapítja meg a képviselő-testület.

(10)   A felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselők részére 2014. évben 10%-os illetménykiegészítést állapít meg a Képviselő-testület. A köztisztviselők illetményalapja 2014. január 1.-től 38.650.- Ft.

(11)   A köztisztviselők részére a cafetéria juttatások éves keretösszegét a Képviselő-testület bruttó
200.000.-Ft.-ban állapítja meg.

(12) A Halmaj, Kiskinizs Községek Önkormányzatainak Intézményfenntartó Társulása által fenntartott Halmaji Kastély Óvoda, Petőfi Sándor Közösségi Ház és Könyvtár 2014. évben engedélyezett létszámát 25 főben állapítja meg.

4. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1)     Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2)    Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3)     A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4)     A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 8 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

(5)     Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, lejárt esedékességű, elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.

(6)     A költségvetési szerv vezetője e rendelet 11. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv a lejárt esedékességű, általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

 (7)   Az Önkormányzat a működési feladatokhoz kapcsolódó forrásbővítés érdekében az önkormányzatok kiegészítő támogatása keretében igény benyújtását tervezi 2013. évi CCXXX. tv. 4. számú mellékletében foglaltak szerint.

(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

5. §

Az előirányzatok módosítása

(1)     Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2)    A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3)     A költségvetési szerv bevételi és kiadási előirányzatai saját hatáskörben módosíthatók, és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4)    A Képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként – az első negyedév kivételével – félévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5)     A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6)     Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(7)     A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv köteles betartani.

6. §

A gazdálkodás szabályai

(1)     A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)     Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(3)     A Halmaji Közös Önkormányzati Hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a költségvetésében nem tervezett, de halaszthatatlan új feladat megvalósítása érdekében a tartalék terhére, maximum 1.000.000 Ft. összeghatárig kötelezettséget vállalhat,amelyről a képviselő-testületet a félévi és éves költségvetési beszámoló elfogadásával egy időben köteles tájékoztatni. A tájékoztatással egyidejűleg a költségvetési rendeletben történő átvezetését is el kell végezni (rendeletmódosítással).

7. §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)    A költségvetés végrehajtását az önállóan gazdálkodó költségvetési szervek tekintetében az éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint kell megszervezni. Az ellenőrzés tapasztalatairól évente tájékoztatni kell a Képviselő-testületet.

(2)    Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője köteles a saját költségvetési szerv belső ellenőrzését és a munkafolyamatba épített ellenőrzést (FEUVE) működtetni.

8. §

Záró és vegyes rendelkezések

(1)    Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. január 1-től kell alkalmazni.