Halmaj Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (III. 12.) önkormányzati rendeletének indokolása
az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 03. 13az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Általános indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 24. §-a szerint:
„(2) A jegyző, főjegyző (a továbbiakban együtt: jegyző) a költségvetési rendelet-tervezetet a
29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően készíti elő. A tervszámoktól csak a külső gazdasági feltételeknek a tervszámok elfogadását követően bekövetkezett lényeges változása esetén térhet el, az eltérést és annak indokát a költségvetési rendelet-tervezet indokolásában ismertetni kell.
(3) A jegyző által a (2) bekezdés szerint előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.”
Az Áht. 25. § (1) bekezdése kimondja, hogy:
„Ha a költségvetési rendeletet a képviselő-testület a költségvetési évben legkésőbb március 15-ig nem fogadta el, az átmeneti gazdálkodásról rendeletet alkot, amelyben felhatalmazást ad, hogy a helyi önkormányzat és költségvetési szervei a bevételeiket folytatólagosan beszedhessék, kiadásaikat teljesítsék.”
Az Országgyűlés elfogadta a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvényt. A törvény alapján megterveztük a Halmaj Községi Önkormányzat feladataihoz igénybe vehető központi forrásokat, a költségvetés készítése során alkalmaztuk a központi jogszabályokban és a helyi önkormányzati rendeletekben meghatározott előírásokat.
Az állam által biztosított támogatási formákon túl az emberek szociális támogatással való ellátása az önkormányzatok feladata, mivel a helyi közösségek rendelkeznek leginkább azzal a tudással, amely alapján dönthetnek a jogosultság tekintetében. Az önkormányzatok szabadabban dönthetnek a támogatások nagyságáról és formájáról. Az új támogatási rendszerben senki sem maradhat ellátás nélkül, ugyanis a megfelelő forrással nem rendelkező önkormányzatok központi költségvetési forráshoz jutnak. Az állam és az önkormányzat segélyezéssel kapcsolatos feladatai élesen elválasztásra kerültek. Az állami felelősségi körbe tartozó ellátások járási kormányhivatali hatáskörben, az önkormányzati ellátások képviselő-testületi hatáskörben találhatóak.
A helyi önkormányzatok számára kötelező feladatot továbbra is törvény írhat elő, az önkormányzatok eltérő adottságait (gazdasági teljesítőképesség, lakosságszám, a közigazgatási terület mérete) is figyelembe véve.
Az Mötv. szerint a helyi közügyek, illetve a helyben biztosítható közfeladatok:
településfejlesztés, településrendezés;
településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása);
a közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése;
egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;
környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);
óvodai ellátás;
kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;
gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;
szociális szolgáltatások és ellátások, amelyek keretében települési támogatás állapítható meg;
lakás- és helyiséggazdálkodás;
helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;
honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás;
helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok;
a kistermelők, őstermelők számára - jogszabályban meghatározott termékeik - értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;
sport, ifjúsági ügyek;
nemzetiségi ügyek;
közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;
hulladékgazdálkodás.
További törvényi lehetőségek helyi önkormányzati feladat-telepítésre:
törvény a felsoroltakon kívül más, a helyi közügy, helyben biztosítható közfeladat ellátását is előírhatja,
törvényben meghatározott esetekben az önkormányzat és az állam külön, a finanszírozást is rendező megállapodása alapján az önkormányzat állami feladatokat is elláthat,
a helyi önkormányzatok továbbra is önként vállalhatják olyan helyi közügyek ellátását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt feladatok ellátása azonban nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Finanszírozásuk forrását elsősorban az önkormányzat saját bevételei, illetve az erre a célra biztosított külön források képezhetik.
A pénzügyi terv összhangban van az önkormányzat gazdasági programjával, melyben megfogalmazott alapelvek az önkormányzat legfontosabb céljait hűen tükrözik.
A 2021. évre megfogalmazott költségvetési alapelvek a következők:
1. Takarékos, átlátható és biztonságos működtetés.
2. A kötelezően ellátandó feladatok biztosítása.
3. A szociálisan rászorultak támogatása.
4. Az elindított beruházások megvalósítása, a forrás biztosítása.
5. Tudatos településüzemeltetés és fejlesztés.
6. Pályázatok figyelése, kapcsolódás az aktuális pályázatokhoz, a pályázatok önrészének megteremtése.
A 2021. évi költségvetési bevételek tervezett előirányzata 859.362.933.- Ft (mely tartalmazza a finanszírozási célú pénzügyi műveletekből származó bevételt 395.180.000.- Ft-ot), így a rendelkezésre álló forrás 31%-kal több az előző évi eredeti előirányzattól.
A feladatfinanszírozás keretében – az általános működéshez és ágazati feladatokhoz kapcsolódó támogatásokból származó bevétel csak a kötelezően ellátandó feladatokra fordítható.
A tervezetben az összes működés költségvetési támogatás 9 %-kal kevesebb az előző évihez viszonyítva, annak ellenére, hogy az önkormányzatok működési támogatása 5 %-kal nőtt. A csökkenés oka, hogy közhatalmi bevételek elmaradnak az előző évitől. A gépjárműadó bevétel 2021. évben nem önkormányzati bevétel, valamint az iparűzési adó bevétele is várhatóan elmarad az előző évitől.
A felhalmozás célú támogatások az EU-s forrásoknak köszönhetően jelentősen nőttek.
A megjelenő pályázati lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk, mert rendkívül fontos az önkormányzat költségvetésének külső forrásokkal való bővítése.
A bevételek csökkenésének ellenére az önkormányzat a kötelező és önként vállalt feladatok körében egyaránt színvonalas közszolgáltatásokat kíván nyújtani. A feladatellátás tárgyi és személyi feltételei biztosítottak..
A 2021. évben a költségvetési bevételek 21 %-át fordítja az Önkormányzat az intézményi feladatellátásra.
Az Önkormányzat 2021. évi a pénzbeli szociális ellátások normatívája csökkent, mivel az adóerő-képességünk nőtt, ezért saját forrásból próbáljuk kiegészíteni a szociális feladatok hasonló szinten történő ellátás biztosításához a fedezetet.
A költségvetési rendeletben szereplő bevételi jogcímek részletezése:
Önkormányzatok működési támogatásai: 201.634.582.-Ft
Működési célú támogatások államháztartáson belülről: 87.916.119.-
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről: 110.176.132.-
Közhatalmi bevételek: 37.500.000.-
Működési bevételek: 26.626.100.-
Felhalmozási bevételek: 0,-
Működési célú átvett pénzeszközök: 330.330.-
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök: 0.-
Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről:0,-
Belföldi értékpapírok bevételei: 0.-
Költségvetési, vállalkozási maradvány igénybevétele: 395.180.000.-
Finanszírozási bevételek: 0,-
Adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei:
A 2021. évi költségvetési kiadások tervezett előirányzata 859.362.933.- Ft, mely 31%-kal magasabb az előző évi eredeti előirányzattól.
Az önkormányzat intézményeiben és az Önkormányzatnál foglalkoztatottak létszámkerete a javaslat szerint 8 fő köztisztviselő, 6 fő közalkalmazott, 3 fő MT alkalmazott. A közfoglalkoztatás keretében történő foglalkoztatásnál 58 fővel számoltunk.
A köztisztviselői illetményalap a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben rögzítettek szerint változatlanul 38.650.- Ft. A Képviselő-testület úgy döntött, hogy a Halmaji Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapját 46.380.- Ft-ban határozza meg. A közalkalmazotti illetménypótlék 20.000.- Ft mértéke nem változott. A minimálbér 161.000.- Ft-ról 167.400.- Ft-ra, a garantált bérminimum 210.600.- Ft-ról 219.000.- Ft-ra növekedett.
A 2021. évben a dologi kiadások emelkedésével kell számolni az energiaköltségek növekedésével összefüggésben.
Az Önkormányzat a Halmaj, Kiskinizs Községek Önkormányzatainak Intézményfenntartó Társulásában, a Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulásban és a Szikszói Kistérségi Többcélú Társulásban továbbra is részt vesz
A költségvetési rendeletben szereplő kiadási jogcímek részletezése:
Személyi juttatások: 156.290.962.-
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 18.748.862.-
Dologi kiadások: 87.324.776.-
Ellátottak pénzbeli juttatásai: 12.147.000.-
Egyéb működési célú kiadások: 154.992.276.-
Beruházások: 367.180.727.-
Felújítások: 30.179.365.-
Egyéb felhalmozási kiadások: 23.175.561.-
Finanszírozási kiadások: 9.325.619.-
A döntés meghozatalára a felhatalmazást a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése biztosítja, amely kimondja: „Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.” A Magyarország Kormánya által a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletalapján elrendelt veszélyhelyzetre tekintettel, valamint a jelzett jogszabályban foglalt felhatalmazás alapján az alábbi döntés meghozatala szükséges.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Az önkormányzati rendelet hatályát rögzíti.
A 2. §-hoz
A költségvetés bevételeit és kiadásait tartalmazza.
A 3. §-hoz
A költségvetés táblázatok szerinti részletezését tartalmazza.
A 4. §-hoz
A költségvetés végrehajtásának szabályait rögzíti.
Az 5. §-hoz
Az előirányzatok módosításának szabályait rögzíti.
A 6. §-hoz
A gazdálkodás szabályait tartalmazza.
A 7. §-hoz
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése.
A 8. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.