HERNÁDKÉRCS KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 5/2014 (XI.10.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE

Hernádkércs Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2014. 11. 10- 2018. 02. 13

HERNÁDKÉRCS KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 5/2014 (XI.10.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE

Hernádkércs Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatról

2014.11.10.

Hernádkércs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogalkotói jogkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján az alábbi Szervezeti és Működési Szabályzatot (a továbbiakban: SZMSZ) alkotja meg:

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Hernádkércs Község Önkormányzata

Székhelye: 3846 Hernádkércs, Kossuth u.72.
Levelezési címe: 3846 Hernádkércs, Kossuth u.72.
e-mail címe: polghiv@hernadkercs.t-online.hu
(2) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Hernádkércs Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület)
(3) Illetékességi területe: Hernádkércs Község Önkormányzatának közigazgatási területe
(4) Az SZMSZ hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, és a Szikszói Közös Önkormányzati Hivatalra.

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.

3. § (1) Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.

4. § (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint a Szikszó-i kistérség önkormányzataival.

(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselő-testületet.

A képviselő-testület működése

Az önkormányzati képviselők száma

5. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 4 fő + polgármester. A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.

A Képviselő-testület üléseinek összehívása, munkaterve

6. § (1) A Képviselő-testület munkaterv szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) a jegyzőt,

c) a napirendi pontok előadóit

d) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,

e) akit a polgármester meghív

(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:

a) a jegyzőt,

b) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,

c) akit a polgármester a teljes ülésre meghívott.

(4) A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:

a) a napirendi pont előadóját

b) akit a polgármester a napirendhez meghívott

(5) A képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze.

(6) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.

(7) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét az önkormányzat hirdetőtábláján közzé kell tenni. Az ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal Hernádkércsi Kirendeltségén meg lehet tekinteni.

(8) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a Képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.

7. § (1) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.

(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:

a) a polgármester

b) az alpolgármester

c) a települési képviselők

d) a jegyző,

e) a nemzetiségi önkormányzat

(3) A munkaterv tartalmazza:

a) a Képviselő-testület üléseinek havi időpontját és napirendjét

b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését

A Képviselő-testület ülésének vezetése

8. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök.

(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a) megállapítja az ülés határozatképességét

b) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő személyére (1 fő)

c) előterjeszti az ülés napirendjét

d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat

(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását. A javaslatról a képviselő-testület határoz.

Az előterjesztés

9. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.

(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(3) Előterjesztést nyújthat be:

- a polgármester
- alpolgármester
- Képviselő-testület tagjai
- jegyző,
- önkormányzati intézmények vezetői, tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a Képviselő- testület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére
- nemzetiségi önkormányzat (nemzetiséget érintő kérdésekben)

A sürgősségi indítvány

10. § (1) A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.

(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei: Sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél. Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a jegyző.

A napirendek vitája

11. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet
b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal
résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(5) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(6) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

A döntéshozatal - határozathozatal

12. § (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.

(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.

(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.

13. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

14. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a Képviselő- testület vita nélkül határoz.

(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.

15. § (1) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.

(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.

Önkormányzati rendeletalkotás

16. § (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.

(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) a települési képviselők

b) a polgármester

c) az alpolgármester

d) a jegyző,

(3) A rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása: A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.

(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel.

(5) A minősített többség: 3 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.

A tanácskozás rendje

17. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester – illetve a mindenkori levezető elnök – gondoskodik, ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a
tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan
magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

A jegyzőkönyv

18. § (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről külön - külön írásbeli jegyzőkönyvet kell készíteni, melyeket archiválni kell.

(2) A testület üléséről készült jegyzőkönyv a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntést tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(3) A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

(4) A testületi ülésről készített jegyzőkönyvet a testületi ülés határozatképességének megállapítását követően egyszerű szótöbbséggel megválasztott 1 fő települési képviselő hitelesíti.

(5) A nyilvános testületi ülések hitelesített jegyzőkönyveit, ha ezt jogszabály nem korlátozza, az önkormányzat hirdetőtábláján közzé kell tenni.

A képviselő-testületi tag jogai és kötelezettségei

19. § A képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit. Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében. A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak.

20. § (1) A települési képviselő tanácskozási joggal részt vehet a bizottság ülésein.

(2) A települési képviselő megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.

(3) A képviselő-testület hivatalától igényelheti az aktuális képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést. Tartózkodnia kell a képviselőnek az indokolatlan, rosszhiszemű dokumentum igénylésektől, melyek munkájához nem szükségesek. Ilyen esetekben a jegyző megtagadhatja a dokumentumok másolatának kiadását, viszont a képviselő, iratbetekintési jogával ilyen esetekben is élhet. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a képviselő-testület hivatalának intézkedését, amelyre a hivatal tizenöt napon belül érdemi választ köteles adni.

(4) A települési képviselő köteles részt venni a képviselő-testület munkájában.

21. § (1) A képviselő amennyiben a képviselő-testület, vagy bizottságainak ülésén nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van, ezt köteles előzetesen jelezni a polgármesternek.

(2) A képviselő köteles a tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.

(3) A képviselő az elfogadott napirendi tárgysorozathoz nem tartozó közérdekű ügyben jogosult legfeljebb 2 perces - napirenden kívüli - hozzászólásra.

(4) A képviselő gyakorolhatja az előterjesztés jogát a települési képviselők összeférhetetlenségi ügyeiben, javaslatot tehet a képviselő-testület felé az esetleges összeférhetetlenség megállapítására vonatkozóan.

Polgármester

22. § (1) Hernádkércs Községben a polgármestert a lakosság közvetlenül választja, a polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.

(3) A polgármester amennyiben a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény vonatkozó szabályai alapján jár el.

(4) A polgármester javaslatot tesz a képviselő-testületi bizottság elnöke és tagjai személyére, választásukra, illetve visszahívásukra vonatkozóan és javaslatát - állásfoglalásával együtt - a képviselő-testület elé terjeszti.

(5) A polgármester javaslatot tesz a képviselő-testület részére helyi kitüntetések adományozására, megvonására, illetve újabb kitüntetések alapítására.

(6) A polgármester fogadóórát kedden 8-12 óráig tart.

Alpolgármester

23. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és amennyiben az önkormányzati választáson települési képviselőnek megválasztották, akkor az új képviselő-testület alakuló üléséig tart.

(3) Az alpolgármester a polgármestert távolléte esetén helyettesíti. A polgármester távollétében - átruházott jogkörben - gyakorolja mindazon jogokat és ellátja mindazon feladatokat, amelyeket a jogszabály, vagy az önkormányzati rendelet a polgármester részére biztosít.

(4) Az alpolgármester általános feladatai a következők:

a) Felelős a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő, a polgármester által meghatározott feladataikkal összefüggő előterjesztések határidőben történő elkészítéséért, a hozott határozatok végrehajtásáért, figyelemmel kíséréséért,

b) Képviseli a képviselő-testületet, a polgármestert - annak külön megbízása alapján - a megadott keretek között,

c) Részt vesz a tisztségviselői ügyfélfogadás megtartásában, az ügyfélfogadás időbeli rendje szerint.

(5) A polgármester és az alpolgármesterek egyidejű és tartós akadályoztatása esetén a halaszthatatlan képviselő-testületi döntések meghozatala érdekében a képviselő-testület összehívásáról és ülésének vezetéséről a korelnök gondoskodik.

A képviselő-testület bizottsága, a bizottság működése

24. § (1) A képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot választ. A bizottság munkájában a képviselő-testület által megválasztott képviselő - erre vonatkozó képviselő-testületi döntés és választás esetén - és nem képviselő tagok vesznek részt.

(2) A képviselő-testület bizottságának megnevezése, létszáma:

képviselő
tag
Ügyrendi Bizottság 3 fő
(4) A bizottság elnökét és tagjait a Polgármester javaslatára a képviselő-testület választja meg. A bizottság saját tagjai közül elnökhelyettest választhat, akit az elnök akadályoztatása esetén az elnök jogai megilletik.

Az Ügyrendi Bizottság feladat és hatáskörének meghatározása

25. § (1) Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, (alpolgármester), a képviselők vagyonnyilatkozatát, eljár a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ügyekben.

(2) Ellátja a titkos szavazás lefolytatásával kapcsolatos feladatokat.

12. Lakossági fórumok

26. § (1) A képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt 5 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.

13. Az önkormányzat vagyona

27. § A Képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.

14. Az önkormányzat költségvetése

28. § A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.

a) Az első forduló főbb elemei:
- a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának
figyelembevétele,
- az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.
b) A második forduló főbb elemei:
- a munkaértekezletet követően a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét

15. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

29. § A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

Záró rendelkezések

30. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Hernádkércs Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló többször módosított 7/2013.(VII.04.) számú rendelete a mellékletekkel együtt.

Hernádkércs Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának függelékei:
1, Képviselő-testület tagjai
2, Ügyrendi tagjai
1. függelék az 5/2014.(XI.10.) számú önkormányzati rendelethez
A képviselő-testületi tagok névsora
1. Varga Vince polgármester
2. Kozma István alpolgármester
3. Ádám Zsolt képviselő
4. Geletóczki István képviselő
5. Petró Zsolt képviselő
2. függelék az 5/2014.(XI.10.) számú önkormányzati rendelethez

Az Ügyrendi Bizottság tagjainak névsora

1. Ádám Zsolt bizottsági tag, képviselő
2. Geletóczki István bizottsági elnök, képviselő
3. Petró Zsolt bizottsági tag, képviselő