Hernádvécse község képviselő testületének 7/2014 (X.22..) önkormányzati rendelete A rendszer a *S* heylére a rendelet számát, *É* heylére a rendelet évszámát, *D* helyére a kihirdetés détumát helyettesíti be.
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2014. 10. 22- 2014. 11. 25Hernádvécse község képviselő testületének 7/2014 (X.22..) önkormányzati rendelete A rendszer a *S* heylére a rendelet számát, *É* heylére a rendelet évszámát, *D* helyére a kihirdetés détumát helyettesíti be.
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
2014-10-22-tól 2014-11-26-ig
Hernádvécse Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Szervezeti és Működési Szabályzatról a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Hernádvécse Község Önkormányzata.
Székhelye: 3874 Hernádvécse, Kossuth út 2.
Levelezési címe: 3874 Hernádvécse, Kossuth út 2.
e-mail címe: hvecse@enternet.hu
(2) Illetékességi területe: Hernádvécse közigazgatási területe.
(3) Az SZMSZ hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselő-testület valamennyi bizottságára, a polgármesterre, alpolgármesterre, a körjegyzőre, a körjegyzőségre.
2. §
(1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.
3. §
Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.
4. §
(1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint az encsi kistérség önkormányzataival.
(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a körjegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselő-testületet.
A képviselő-testület működése
Az önkormányzati képviselők száma
5. §
A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.
A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület üléseinek összehívása, munkaterve
6. §
(1) A képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a körjegyzőt,
c) a bizottság által előzetesen tárgyalt napirendeknél a nem települési képviselő bizottsági tagokat,
d) a napirendi pontok előadóit,
e) a kisebbségi önkormányzat elnökét,
f) a Körjegyzőség illetékes ügyintézőjét,
g) akit a polgármester meghív.
(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:
a) a körjegyzőt,
b) a kisebbségi önkormányzat elnökét,
c) akit a polgármester a teljes ülésre meghívott.
A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
a) a napirendi pont előadóját,
b) az illetékes bizottság nem képviselő tagjait,
c) akit a polgármester a napirend tárgyalásához meghívott.
(4) A képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze.
(5) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják.
(6) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét az önkormányzat hirdetőtábláján közzé kell tenni azzal, hogy az ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a hivatalban meg lehet tekinteni.
(7) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselőtestületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.
(8) A képviselőtestület ülését annak határozatképtelensége esetén 5 munkanapon belüli időpontra azonos napirenddel ismételten össze kell hívni.
A képviselő-testület ülésének vezetése
7. §
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
- megállapítja az ülés határozatképességét,
- javaslatot tesz 1 fő jegyzőkönyv hitelesítő személyére,
- előterjeszti az ülés napirendjét,
- napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását. A javaslatról a képviselő-testület határoz.
Az előterjesztés
8. §
(1) Előterjesztésnek minősül a napirendre felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.
A polgármester engedélyezheti az írásba foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Előterjesztést nyújthat be:
- a polgármester,
- alpolgármester,
- képviselő-testület tagjai,
- állandó bizottságok,
- körjegyző,
- önkormányzati intézmények vezetői,
- tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a képviselőtestület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére,
- kisebbségi önkormányzat (kisebbséget érintő kérdésekben).
A sürgősségi indítvány
9. §
(1) A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
- Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.
- Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők, a körjegyző.
A napirendek vitája
10. §
(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az önkormányzat bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a képviselő-testülethez.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(6) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(7) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a körjegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
A döntéshozatal - határozathozatal
11. §
(1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.
(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.
(4) Szavazategyenlőség esetén a polgármester a javaslatot újra vitára bocsátja. Ismételt szavazategyenlőség esetén a döntést a következő ülésre napolja el.
12.§
A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
13.§
(1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselő- testület vita nélkül határoz.
(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a körjegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.
A szavazatok összeszámlálásáról a körjegyző gondoskodik.
14. §
(1) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.
(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
Önkormányzati rendeletalkotás
15. §
(1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a települési képviselők,
b) az önkormányzati bizottságok, elnökeik útján,
c) a polgármester,
d) az alpolgármester,
e) a körjegyző.
(3) A rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása:
A polgármester vagy a körjegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a Körjegyzőség Hivatalában elhelyezett hirdetőtáblán.
(5) A minősített többség: 3 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.
A tanácskozás rendje
16. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester, illetve a mindenkori levezető elnök gondoskodik, ennek során:
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
- rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el.
A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
A jegyzőkönyv
17. §
A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
Polgármester, alpolgármester
18. §
(1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatású.
A Képviselő-testület bizottságai
19. §
(1) A képviselő-testület állandó bizottságaként az Ügyrendi Bizottságot, valamint a Szociális Bizottságot hozta létre, mindkét bizottság 3 főből áll.
(2) Egy képviselő több bizottság tagjának is megválasztható.
(3) A képviselő-testület állandó boizottsága tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.
(4) Ügyrendi Bizottság feladatai:
- Részt vesz a vagyonnyilatkozat-tételi eljárások lefolytatásában
- Javaslatot tesz a polgármester béremelésére és jutalmazására
- lebonyolítja a titkos szavazást
- figyelemmel kíséri az SZMSZ rendelkezéseinek hatályosulását, indokolt esetben intézkedést kezdeményez
- kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezéseket.
- dönt az önkormányzati segélyekről.
Lakossági fórumok
20. §
(1) A képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.
Az önkormányzat vagyona
21. §
A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.
Az önkormányzat költségvetése
22. §
A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
a) Az első forduló főbb elemei:
- a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele,
- az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.
b) A második forduló főbb elemei:
- a munkaértekezletet követően a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét.
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
23. §
A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a Körjegyzőség hivatala, valamint az Encsi Többcélú Kistérségi Társulás Belső Ellenőrzési Csoportján keresztül látja el.
Záró rendelkezések
24. §
(1) Ezen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Szervezetének és Működésének Szabályairól szóló 11/1995.(VII.21.) rendelete.