Hernádvécse Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról és egyéb szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2016. 05. 20

Hernádvécse Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. fejezet


I. Általános rendelkezések


A rendelet hatálya, értelmező rendelkezések, hatásköri szabályok


1. §

(1) A rendelet hatálya a Hernádvécse község közigazgatási területén lakcímmel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szt.) meghatározott természetes személyekre terjed ki.

(2) Az Szt. és e rendeletben meghatározott szociális feladat és hatásköröket

a) a helyi önkormányzat képviselő-testülete,

b) az önkormányzat Szociális bizottsága,

c) a települési önkormányzat polgármestere

gyakorolja.


2. §

A rendelet alkalmazásában az Szt. 4. §-ában megfogalmazott értelmező rendelkezéseket kell alkalmazni.


3. §

(1) Az önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó ellátások közül a rendkívüli települési támogatást a Szociális Bizottság,  a települési lakhatási támogatás, a települési temetési támogatás és a köztemetés megállapítását pedig a polgármester hatáskörébe ruházza át.

(2) A szociális ellátások iránti kérelmeket a Novajidrányi Közös Önkormányzati Hivatal Hernádvécsei Kirendeltségén – Hernádvécse, Kossuth út 2. – (a továbbiakban: Hivatal) ügyfélfogadási időben lehet indoklással ellátva benyújtani. A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a maga és a vele azonos lakásban élő, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozói személyi adataira, vagyoni és jövedelmi viszonyaira vonatkozó nyilatkozatokat becsatolni. Köteles továbbá a rendeletben előírt tartalmú igazolásokat – illetve ezek hivatalból történő beszerzéseihez szükséges hozzájárulásokat – mellékelni.

(3) A jogosultsági feltételek fennállását – a közös háztartásban együttélést, a saját háztartáson belüli eltartást, jövedelemmel nem rendelkező nagykorú személy esetében a rokkantságot, fogyatékosságot, munkanélküliséget, az önkormányzattól, vagy szociális intézményektől igénybe vett ellátást, köz- vagy hitelt érdemlő magánokirattal, illetve a Hivatalban vezetett nyilvántartások adatainak felhasználásával kell igazolni.

(4) Az e rendeletben szabályozott támogatásokat igénylő szociális, vagyoni körülményeinek valamint egészségi állapotának megismerése érdekében szükség szerint környezettanulmányt kell készíteni, továbbá háziorvosi, szakorvosi, védőnői, pedagógiai vélemény, javaslat kérhető.

(5) A kérelemben és a vagyon- illetve jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok, tények valódisága az eljárás során szükség szerint, az alábbiakkal ellenőrizhető:

a) környezettanulmány készítése, a kérelmező által megadott tartózkodási helyen,

b) az ügyintéző megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet, helyi gépjármű-nyilvántartót, jövedelem-igazolást kiállító munkáltatót, Nemzeti Adó és Vámhivatalt,

c) munkanélküli státusz az illetékes Munkaügyi Központ határozatával igazolható,

d) házasság felbontását, gyermektartásdíjat, bontóperi ítélettel, vagy a tartásdíj megállapítása, vagy végrehajtása iránti eljárás megindításáról kiállított igazolással kell bizonyítani.

(6) A jelen rendeletben szabályozott szociális ellátásra nem jogosult az, akinek családja az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott értéknél nagyobb értékű vagyonnal rendelkezik.

(7) A jogosulatlanul, vagy rosszhiszeműen igénybe vett ellátás esetén az Szt. 17. §-ában foglaltak szerint kell eljárni.

(8) A szociális ellátásban részesülő a jogosultsága feltételeit érintő lényeges körülmények megváltozását 15 napon belül köteles bejelenteni.

(9) A szociális ellátások, támogatások iránti kérelmekhez csatolandó – elbíráláshoz szükséges – bizonyítékok hiánypótlását 15 napon belül kell eljuttatni a Hivatalba.


II. fejezet

I. Pénzbeli ellátások

Települési támogatások

4. §

Rendkívüli települési támogatás

(1) Az önkormányzat a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személyek részére települési támogatást biztosít.

(2) Rendkívüli települési támogatás nyújtható az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő, a településen lakó-, vagy tartózkodási hellyel rendelkező személynek, aki családjáról valamint saját maga fenntartásáról nem képes gondoskodni.

(3) A rendkívüli települési támogatás mértéke esetenként minimum 2.000 Ft, maximális összege a 20.000 Ft-ot nem haladhatja meg.

(4) Rendkívüli települési támogatásban ugyanaz a személy egy naptári éven belül legfeljebb két alkalommal részesülhet.

(5) Rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból is megállapítható.

(6) A rendkívüli települési támogatás természetbeni formában is nyújtható.




5. §

Települési lakhatási támogatás


(1) Az önkormányzat képviselő-testülete a lakókörnyezet tisztán, rendben tartása érdekében természetbeni formában a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési lakhatási támogatásban részesíti a településen életvitelszerűen élő azon személyeket, akiknek a településen szilárd hulladék-kezelési fizetési költségük keletkezik.

(2) A támogatás ingatlan használathoz kapcsolódik, nem személyhez kötött ellátási forma.

(3) A támogatás mértéke az ingatlan használat után keletkező havi rendszeres szilárd hulladékszállítási költség 100%-a.

(4) A támogatás pénzbeli formában nem nyújtható.

(5) A mindenkori szilárd hulladékszállítást ellátó szolgáltató a szilárd hulladékszállítással kapcsolatban keletkezett fizetési kötelezettséget havi egyszeri, az Önkormányzat, mint fizető fél részére, egyösszegű számla kiállításával teszi, melyen feltüntetett fizetési kötelezettségnek az Önkormányzat átutalással tesz eleget.

(6) A támogatás megállapítása hivatalból történik, a jogosult kérelem és jövedelemi viszonyaitól függetlenül részesül a támogatásban.

(7) Nem jogosult a támogatásra az, aki kifutó rendszerben normatív jogcímen lakásfenntartási támogatásban részesül.

(8) A 2015. január 1. napját megelőzően megállapított lakásfenntartási támogatásból az ingatlan használat után keletkező havi rendszeres szilárd hulladékszállítási költség 100%-át természetbeni támogatásként biztosítja az önkormányzat az (5) bekezdésben foglaltak szerint.


6. §

Települési temetési támogatás


(1) Az önkormányzat támogatást nyújt jövedelmi viszonyaitól függetlenül az elhunyt hozzátartozójának, vagy a temetésről gondoskodó személynek, amennyiben az eltemettetésről gondoskodik.

(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított temetési támogatás összege 20.000 Ft.

(3) A települési temetési támogatás iránti kérelmet a temetést követő 30 napon belül lehet benyújtani. A határidő jogvesztő.

(4) A kérelemhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonat másolati példányát.

(5) Települési temetési támogatás köztemetés igénybevétele esetén nem állapítható meg.


II. Természetben nyújtott ellátások


Köztemetés


7. §

(1) Az önkormányzat az Szt. 48. §-ában foglaltak szerint gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről.

(2) A köztemetés költsége nem haladhatja meg a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegét, maximum a 100.000 Ft-ot.

(3) Az eljárás mind hivatalból, mind kérelemre indulhat.



III. fejezet


I. Szociális alapszolgáltatások


Az ellátások formái

8. §

A szociálisan rászorultak részére az önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében szociális alapszolgáltatásként biztosítja:

a) az étkeztetést,

b) a házi segítségnyújtást,

c) gyermekjóléti szolgáltatást/családsegítést.


Étkeztetés

9. §

(1) Az étkeztetés keretében az önkormányzat a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről gondoskodik az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott szociálisan rászorultaknak.

(2) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki a 60. életévét betöltötte.

(3) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud.

(4) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül.

(5) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.

(6) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás.

(7) A (3) és (5) bekezdés alkalmazásában az egészségi állapotot orvosi igazolással kell alátámasztani.

(8) Az étkeztetés biztosítása Hernádvécse Község Önkormányzata által fenntartott Központi Konyháról, kihordásos rendszerben történik.

(9) Az étkeztetés térítési díja az önkormányzat mindenkori hatályos költségvetési rendeletében kerül meghatározásra.

(10) A személyi térítési díjat a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig kell megfizetni.

(11) Az étkeztetésre való jogosultság megszűnik, ha a jogosult azt

a) indokolatlanul 10 napot,

b) bármilyen okból 30 napot meghaladóan nem veszi igénybe.


Házi segítségnyújtás


​10. §

Az önkormányzat az Szt. 63.§-ában foglaltak szerint biztosítja a házi segítségnyújtást.


Családsegítés


11. §

Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatási és családsegítési feladatok ellátását – Hernádpetri és Pusztaradvány községek önkormányzataival kötött külön megállapodás alapján – Hernádvécse önkormányzata alkalmazásában álló gyermekjóléti és családsegítő feladatokat ellátó munkatárs alkalmazásával biztosítja.

IV. fejezet

Záró rendelkezések

​12. §

(1) Ezen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2014.(XI.25.) önkormányzati rendelet 35. § (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„ 35. § (5) Szociális Bizottság feladatai:

  • átruházott hatáskörben dönt a rendkívüli települési támogatás megállapítása tárgyában;
  • figyelemmel kíséri az önkormányzat területén az egészségügyi és szociális ellátást, a szociális gondozás helyzetét, a közegészségügyi és járványügyi helyzetet;
  • vizsgálja az egészségügyi és szociális intézmények működését, a működéshez szükséges feltételek alakulását.”

(3) Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2014.(XI.25.) önkormányzati rendelet 39. § (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„ 39. § (4) A polgármester átruházott hatáskörben dönt:

  • a települési lakhatási támogatás megállapítása tárgyában;
  • a települési temetési támogatás megállapítása tárgyában;
  • köztemetés elrendelése tárgyában;
  • az ingatlanok házszámainak megállapításáról és megváltoztatásáról.”

 (4) Hatályát veszti a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról szóló 5/2014.(V.26.) önkormányzati rendelet.