Hidasnémeti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2024.évi költségvetéséről
Hatályos: 2024. 02. 19Hidasnémeti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2024.évi költségvetéséről
Hidasnémeti Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságára, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését 417.303.113-Ft költségvetési bevétellel és 417.303.113,-Ft költségvetési kiadással állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet az 1. melléklet szerint határozza meg.
(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2.,1.3.,1.4. mellékletek szerint állapítja meg.
(4) A működési és a felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.
(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételét, továbbá a felhalmozási célú többletbevételek működési célú kiadásokra történő átcsoportosítását rendeli el.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2024.évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg.
a) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
b) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettségeinek megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
c) Az Önkormányzat 2024.évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
d) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet határozza meg.
e) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet részletezi.
f) A képviselő-testület az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
g) A 2. §. (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását és az éves létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9. melléklet szerint határozza meg.
(2) Az önkormányzat a kiadások között tartalékot nem állapít meg.
(3) A képviselő-testület az elismert tartozásállományt a 10. melléklet szerint állapítja meg.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a kiegészítő támogatás igényléséről a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(5) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
5. Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és a (4) bekezdés kivételével a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1.000.000,-Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza.
(3) A (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni egyidejűleg a költségvetés módosítására köteles javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2024. december 31-ig gyakorolható.
(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.
(5) A költségvetési szerv vezetője a költségvetési szerv költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(6) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások előirányzata terhére növelhető.
(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
(8) Az önkormányzat saját bevételei terhére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011.évi CXCIX. törvényben foglaltakra figyelemmel külön rendeletben eltérő illetményalapot nem állapít meg.
6. A gazdálkodás szabályai
6. § (1) A költségvetési szervek e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és dologi kiadások előirányzatával minden esetben rendelkeznek.
(3) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
(4) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző , az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(5) Az Önkormányzat a belső ellenőrzési feladatok ellátásáról megbízási szerződés alapján külső, független ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
7. § Ez a rendelet 2024. február 19-én lép hatályba.