Hidasnémeti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025.évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 19

Hidasnémeti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025.évi költségvetéséről

2025.02.19.

[1] Hidasnémeti Község Önkormányzata Képviselő-testületének célja az önkormányzati rendelet megalkotásával a költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak, valamint a gazdálkodás szabályainak megállapítása a kiszámítható és biztonságos gazdálkodás érdekében.

[2] Hidasnémeti Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságára, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.

1. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését 417.303.113-Ft költségvetési bevétellel és 417.303.113,-Ft költségvetési kiadással állapítja meg.

(2) A képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet az 1. melléklet szerint határozza meg.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2.,1.3.,1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4) A működési és a felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételét, továbbá a felhalmozási célú többletbevételek működési célú kiadásokra történő átcsoportosítását rendeli el.

2. A költségvetés részletezése

3. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025.évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg.

a) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

b) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettségeinek megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

c) Az Önkormányzat 2025.évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.

d) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet határozza meg.

e) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet részletezi.

f) A képviselő-testület az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

g) A 2. §. (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását és az éves létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9. melléklet szerint határozza meg.

(2) Az önkormányzat a kiadások között tartalékot nem állapít meg.

(3) A képviselő-testület az elismert tartozásállományt a 10. melléklet szerint állapítja meg.

3. A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a kiegészítő támogatás igényléséről a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(5) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

4. Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és a (4) bekezdés kivételével a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1.000.000,-Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza.

(3) A (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni egyidejűleg a költségvetés módosítására köteles javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.

(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.

(5) A költségvetési szerv vezetője a költségvetési szerv költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(6) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások előirányzata terhére növelhető.

(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(8) Az önkormányzat saját bevételei terhére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011.évi CXCIX. törvényben foglaltakra figyelemmel külön rendeletben eltérő illetményalapot nem állapít meg.

5. A gazdálkodás szabályai

6. § (1) A költségvetési szervek e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és dologi kiadások előirányzatával minden esetben rendelkeznek.

(3) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(4) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző , az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(5) Az Önkormányzat a belső ellenőrzési feladatok ellátásáról megbízási szerződés alapján külső, független ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

6. Záró rendelkezések

7. § Ez a rendelet 2025. február 19-én lép hatályba.