Homrogd község képviselő testületének 4/2011 (IV.28.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2016. 02. 13- 2017. 07. 18Homrogd község képviselő testületének 4/2011 (IV.28.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2016-02-13-tól 2017-07-18-ig
Homrogd község Önkormányzat Képviselőtestületének
4/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Homrogd község Önkormányzatának Képviselőtestülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18.§. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján működésének részletes szabályait az alábbiakban állapítja meg:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
Általános rendelkezések
1. §.
(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:
HOMROGD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
(2) Az Önkormányzat székhelye:
3812 HOMROGD, RÁKÓCZI ÚT 4. SZÁM
(3) Illetékességi területe:
HOMROGD KÖZIGAZGATÁSI TERÜLETE
(4) E rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselőtestületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a Képviselőtestület valamennyi bizottságára, a polgármesterre, az alpolgármesterre, a jegyzőre és az Önkormányzat hivatalára.
2. §.
(1) Az Önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.
II. FEJEZET
A KÉPVISELŐTESTÜLET MŰKÖDÉSE
3. §.
(1) A Képviselőtestület tagjainak száma: 4 fő.
A polgármester, az alpolgármester nevét és a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.
- 2 -
(2) A Képviselőtestület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(3) A Képviselőtestület szükség szerint, de évente 6 ülést tart.
(4) A Képviselőtestület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze.
(5) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják.
A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.
(6) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján közzé kell tenni.
(7) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselőtestületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.
Munkaterv
4. §.
(1) A Képviselőtestület működésének alapja a munkaterv.
(2) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31. napjáig a polgármester terjeszti a Képviselőtestület elé.
(3) A munkatervre javaslatot tehetnek:
a.) a polgármester,
b.) az alpolgármester,
c.) a települési képviselők,
d.) a jegyző,
e.) a bizottságok és
f.) a kisebbségi önkormányzat.
(4) A munkaterv tartalmazza:
a.) a Képviselőtestület üléseinek várható időpontját,
b.) a tervezett napirendi pontok megnevezését, előterjesztőinek megnevezését.
A Képviselőtestület ülése, az ülésvezetés szabályai
5. §.
(1) A Képviselőtestület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök.
- 3 -
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a.) megállapítja az ülést határozatképességét,
b.) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítők személyére (2) fő,
c.) előterjeszti az ülés napirendjét,
d.) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat.
(3) A Képviselőtestület a napirendről vita nélkül határoz.
Az előterjesztés
6. §.
(1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a Képviselőtestület vagy a Képviselőtestület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra.
A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.
A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Előterjesztést nyújthat be:
a.) a polgármester,
b.) az alpolgármester,
c.) a Képviselőtestület tagjai,
d.) az állandó bizottságok,
e.) a jegyző,
f.) önkormányzati intézmények vezetői,
g.) tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személye, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a Képviselőtestület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére,
h.) a kisebbségi önkormányzatok (kisebbséget érintő kérdésekben).
A sürgősségi indítvány
7. §.
(1) A Képviselőtestület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
Sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.
Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők, a jegyző.
- 4 -
A napirendek vitája
8. §.
- A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
- az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban, kiegészítést tehet,
- az előterjesztőhöz a Képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalóktól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezheti.
(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a tanácskozás bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(5) A tanácskozás lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A tanácskozás lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(6) A tanácskozás lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
A döntéshozatal – határozathozatal
9. §.
- Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani.
Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.
(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.
(4) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(5) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a Képviselőtestület vita nélkül határoz.
A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
- 5 -
(6) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.
A szavazás borítékban helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
A tanácskozás rendje
10. §.
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
Ennek során:
a.) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót.
b.) Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához, illetve a Képviselőtestület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
c.) Ismétlődő rendzavarás esetén-figyelmeztetés után- a polgármester indítványozhatja a rendbontó képviselő tiszteletdíjának csökkentését, havi 10%- kal.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
A jegyzőkönyv
11.§
A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet.
A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
Az önkormányzati rendeletalkotás
12.§.
(1) A rendeletalkotás kezdeményezhetik:
a.) a települési képviselők,
b.) az önkormányzati bizottságok, elnökeik útján,
c.) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző.
(2) A rendelet-tervezet Képviselőtestületi elfogadása:
A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a Képviselőtestület elé terjeszti.
(3) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni az Önkormányzati Hivatalban elhelyezett hirdetőtáblán.
- 6 -
IV. FEJEZET
A települési képviselő
13. §.
A képviselő főbb kötelezettségei:
a.) köteles tevékenyen részt venni a Képviselőtestület munkájában,
b.) köteles olyan magatartás tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
c.) köteles felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
d.) köteles bejelenteni személyes érintettség a döntéshozatalnál,
e.) köteles bejelenteni, ha akadályoztatva van a képviselő-testületi ülésén való részvételben.
A Képviselőtestület bizottságai
14. §.
(1) A Képviselőtestület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A Képviselőtestület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a.) 3 fős Szociális Bizottság,
b.) 3 fős Ügyrendi Bizottság.
(3) A Képviselőtestület állandó bizottságai tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.
Polgármester, alpolgármester
15. §.
(1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) A Képviselőtestület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
V. FEJEZET
Lakossági fórumok
16. §.
(1) A Képviselőtestület évente egy esetben közmeghallgatást tart.
(2)A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.
- 7 -
VI. FEJEZET
Az Önkormányzat vagyona
17. §.
A Képviselőtestület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.
Az Önkormányzat költségvetése
18. §.
A Képviselőtestület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami támogatás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
19.§.
Az Önkormányzat kormányzati funkciók kódjait a rendelet 3. sz. melléklete tartalmazza.
VII. FEJEZET
Záró rendelkezések
(1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
- E rendelet hatálybalépésével a 3/2003. (VI. 05.) sz. rendelet hatályát veszti.
Homrogd, 2011. április 28.
Dr. Juhász Imre Fürjesné Jadlóczki Dóra
polgármester körjegyző
A rendelet kihirdetve.
Homrogd, 2011. április 28.
Fürjesné Jadlóczki Dóra
körjegyző