Homrogd község képviselő testületének 4/2011 (IV.28.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2017. 07. 19- 2018. 05. 28

Homrogd község Önkormányzat Képviselőtestületének

4/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról


Homrogd község Önkormányzatának Képviselőtestülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18.§. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján működésének részletes szabályait az alábbiakban állapítja meg:


I. Fejezet


Általános rendelkezések


Általános rendelkezések


1. §.


(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:


HOMROGD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA


(2) Az Önkormányzat székhelye:


3812 HOMROGD, RÁKÓCZI ÚT 4. SZÁM


(3) Illetékességi területe:


HOMROGD KÖZIGAZGATÁSI TERÜLETE


(4) E rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselőtestületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a Képviselőtestület valamennyi bizottságára, a polgármesterre, az alpolgármesterre, a jegyzőre és az Önkormányzat hivatalára.


2. §.


(1) Az Önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.


(2) Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.



II. FEJEZET


A KÉPVISELŐTESTÜLET MŰKÖDÉSE


3. §.


(1) A Képviselőtestület tagjainak száma: 4 fő.

A polgármester, az alpolgármester nevét és a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.


- 2 -


(2) A Képviselőtestület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.


(3) A Képviselőtestület szükség szerint, de évente 6 ülést tart.


(4) A Képviselőtestület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze.


(5) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják.

A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.


(6) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján közzé kell tenni.


(7) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselőtestületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.


Munkaterv


4. §.


(1) A Képviselőtestület működésének alapja a munkaterv.


(2) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31. napjáig a polgármester terjeszti a Képviselőtestület elé.


(3) A munkatervre javaslatot tehetnek:

a.) a polgármester,

b.) az alpolgármester,

c.) a települési képviselők,

d.) a jegyző,

e.) a bizottságok és

f.) a kisebbségi önkormányzat.


(4) A munkaterv tartalmazza:

a.) a Képviselőtestület üléseinek várható időpontját,

b.) a tervezett napirendi pontok megnevezését, előterjesztőinek megnevezését.


A Képviselőtestület ülése, az ülésvezetés szabályai


5. §.


(1) A Képviselőtestület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök.



- 3 -


(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a.) megállapítja az ülést határozatképességét,

b.) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítők személyére (2) fő,

c.) előterjeszti az ülés napirendjét,

d.) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat.


(3) A Képviselőtestület a napirendről vita nélkül határoz.


Az előterjesztés


6. §.


(1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a Képviselőtestület vagy a Képviselőtestület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.


(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra.

A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.

A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


(3) Előterjesztést nyújthat be:

a.) a polgármester,

b.) az alpolgármester,

c.) a Képviselőtestület tagjai,

d.) az állandó bizottságok,

e.) a jegyző,

f.) önkormányzati intézmények vezetői,

g.) tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személye, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a Képviselőtestület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére,

h.) a kisebbségi önkormányzatok (kisebbséget érintő kérdésekben).


A sürgősségi indítvány


7. §.


(1) A Képviselőtestület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.


(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:

Sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők, a jegyző.



- 4 -


A napirendek vitája


8. §.


  1. A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
  1. az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban, kiegészítést tehet,
  2. az előterjesztőhöz a Képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.


(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalóktól.


(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezheti.


(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a tanácskozás bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.


(5) A tanácskozás lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A tanácskozás lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.


(6) A tanácskozás lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.


A döntéshozatal – határozathozatal


9. §.


  1. Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani.

Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.


(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.


(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.


(4) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.


(5) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a Képviselőtestület vita nélkül határoz.

A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.

- 5 -


(6) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.

A szavazás borítékban helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.


A tanácskozás rendje


10. §.


(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.

Ennek során:

a.) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót.

b.) Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához, illetve a Képviselőtestület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.

c.) Ismétlődő rendzavarás esetén-figyelmeztetés után- a polgármester indítványozhatja a rendbontó képviselő tiszteletdíjának csökkentését, havi 10%- kal.


(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.


(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.


A jegyzőkönyv


11.§


A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet.

A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.


Az önkormányzati rendeletalkotás


12.§.


(1) A rendeletalkotás kezdeményezhetik:

a.) a települési képviselők,

b.) az önkormányzati bizottságok, elnökeik útján,

c.) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző.


(2) A rendelet-tervezet Képviselőtestületi elfogadása:

A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a Képviselőtestület elé terjeszti.


(3) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni az Önkormányzati Hivatalban elhelyezett hirdetőtáblán.

- 6 -


IV. FEJEZET


A települési képviselő


13. §.


A képviselő főbb kötelezettségei:

a.) köteles tevékenyen részt venni a Képviselőtestület munkájában,

b.) köteles olyan magatartás tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c.) köteles felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,

d.) köteles bejelenteni személyes érintettség a döntéshozatalnál,

e.) köteles bejelenteni, ha akadályoztatva van a képviselő-testületi ülésén való részvételben.


A Képviselőtestület bizottságai


14. §.


(1) A Képviselőtestület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.


(2) A Képviselőtestület a következő állandó bizottságot hozza létre:

a.) Vagyonnyilatkozat-ellenőrzési és Összeférhetetlenségi Bizottság


(3) A Képviselőtestület állandó bizottságai tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.


Polgármester, alpolgármester


15. §.


(1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.


(2) A Képviselőtestület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatait.


V. FEJEZET


Lakossági fórumok


16. §.


(1) A Képviselőtestület évente egy esetben közmeghallgatást tart.


(2)A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.


- 7 -


VI. FEJEZET


Az Önkormányzat vagyona


17. §.


A Képviselőtestület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.


Az Önkormányzat költségvetése


18. §.


A Képviselőtestület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami támogatás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.



19.§.


Az Önkormányzat kormányzati funkciók kódjait a rendelet 3. sz. melléklete tartalmazza.


VII. FEJEZET


Záró rendelkezések


(1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


  1. E rendelet hatálybalépésével a 3/2003. (VI. 05.) sz. rendelet hatályát veszti.



Homrogd, 2011. április 28.





Dr. Juhász Imre                                                            Fürjesné Jadlóczki Dóra

polgármester                                                                           körjegyző




A rendelet kihirdetve.

Homrogd, 2011. április 28.




                                     Fürjesné Jadlóczki Dóra

                                                körjegyző