Krasznokvajda Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2011.(IV.27.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2015. 02. 01- 2015. 10. 27Krasznokvajda Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2011.(IV.27.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
2015-02-01-tól 2015-10-27-ig
Krasznokvajda Községi Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. §. (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Krasznokvajda község Önkormányzata
Székhelye: 3821 Krasznokvajda Scholtz Albin tér 3. szám
Levelezési címe: 3821 Krasznokvajda Scholtz Albin tér 3. szám
Internetes honlapja : www.krasznokvajda.hu
e-mail címe: onkormanyzat@krasznokvajda.hu
(2) Illetékességi területe: Krasznokvajda község közigazgatási területe.
(3) Az SZMSZ hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselőtestületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselőtestület valamennyi bizottságára, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatalra.
2. §. (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.
3. §. Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.
4. §. (1) A képviselőtestület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint az Encsi kistérség önkormányzataival.
(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselőtestületet.
II. Fejezet
A képviselőtestület működése
- Az önkormányzati képviselők száma
5. §. A képviselőtestület tagjainak száma: öt fő
A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.
- A Képviselőtestület üléseinek összehívása, munkaterve
6. §. (1) A képviselőtestület szükség szerint, de évente 6 ülést tart.
(2) A képviselőtestület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a napirendi pontok előadóit
d) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,
e) akit a polgármester meghív
(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:
a) a jegyzőt
b) a nemzetiségi önkormányzat elnökét
c) akit a polgármester a teljes ülésre meghívott
A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
a) a napirendi pont előadóját
b) akit a polgármester a napirendhez meghívott
(4) A képviselőtestület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
(5) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.
(6) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét a Közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján közzé kell tenni azzal, hogy az ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a jegyzőnél meg lehet megtekinteni.
(7) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselőtestületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.
7. §. (1) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a képviselőtestület elé.
(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:
a) a polgármester
b) az alpolgármester
c) a települési képviselők
d) a jegyző
e) a bizottság
f) a nemzetiségi önkormányzat
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselőtestület üléseinek havi időpontját és napirendjét
b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését
- A képviselőtestület ülésének vezetése
8. §. (1) A képviselőtestület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét
b) előterjeszti az ülés napirendjét
c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
(3) A képviselőtestület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását.
A javaslatról a képviselőtestület határoz.
- Az előterjesztés
9. §. (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselőtestület vagy a képviselőtestület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.
A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Előterjesztést nyújthat be:
a) a polgármester
b) alpolgármester
c) képviselőtestület tagjai
d) állandó bizottság
e) jegyző
f) önkormányzati intézmények vezetői, tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a képviselőtestület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére
g) nemzetiségi önkormányzat (nemzetiséget érintő kérdésekben)
10. §. (1) A képviselőtestület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
Sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.
Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők, a jegyző.
- A napirendek vitája
11. §. (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet
b) az előterjesztőhöz a képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal
résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az önkormányzat bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a képviselőtestülethez.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(6) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(7) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
6. A döntéshozatal - határozathozatal
12. §. (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.
(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.
13. §. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
14. §. (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselőtestület vita nélkül határoz.
(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.
A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
15. §. (1) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.
(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
7. Önkormányzati rendeletalkotás
16. §. (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a települési képviselők
b) az önkormányzati bizottság, elnöke útján
c) a polgármester
d) az alpolgármester
e) a jegyző
(3) A rendelet-tervezet képviselőtestületi elfogadása:
A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselőtestület elé terjeszti.
(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a Közös Önkormányzati Hivatalban elhelyezett hirdetőtáblán.
(5) A minősített többség: 3 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.
Rendeletek társadalmi egyeztetése
16/A.§
(1.) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a helyi önkormányzati rendelet tervezetét és indokolását (a továbbiakban tervezet), valamint a rendelet tervezet koncepcióját.
(2.) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a költségvetésről és annak módosításáról, a helyi adóról és annak módosításáról, a költségvetés végrehajtásáról szóló önkormányzati rendeletek tervezeteit. Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani azt a tervezetet, melynek sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik, vagy az egyeztetésre bocsátással az önkormányzatot súlyos anyagi hátrány érné.
(3.) Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a tervezet, koncepció, ha az egyeztetés
Krasznokvajda község Önkormányzatának különösen fontos pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné.
A társadalmi egyeztetés formája
16/B.§
(1) A társadalmi egyeztetés az önkormányzat által erre a célra kialakított onkormanyzat@krasznokvajda.hu email címen keresztül biztosított véleményezés (a továbbiakban: általános egyeztetés) útján, postai úton, vagy szükség esetén lakossági fórum keretében történik. A lakossági fórum keretében történő véleményeztetésről a képviselőtestület dönt.
(2) Az (1) pontban meghatározott elérhetőségeken keresztül bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett tervezetről, koncepcióról. A névtelenül érkezett véleményeket figyelembe venni nem lehet.
(3) A tervezetet a község hivatalos honlapján az önkormányzat címszó alatt erre a célra kialakított felületen úgy kell közzétenni, hogy megfelelő idő álljon rendelkezésre a tervezet érdemi megítéléséhez és a vélemények kifejtéséhez, továbbá a beérkezett vélemények, javaslatok mérlegelésére.
A véleményezésre minimum 15 napot kell biztosítani úgy, hogy a véleményezés határideje nem akadályozhatja a képviselőtestületi ülések előkészítését.
(4) Az általános egyeztetésre történő megjelentetésre a községházán lévő hirdetőtábláján valamint a település honlapján fel kell hívni a lakosság figyelmét.
(5) A jogszabály előkészítéséért felelős jegyző mérlegeli a beérkezett véleményeket és azokról, összefoglalót készít. A jogszabály előkészítése során nem áll fenn az egyedi válaszadási kötelezettség.
(6) Az elkészített összefoglalót az önkormányzati rendelet tervezettel együtt kell a képviselő - testület elé terjeszteni, és ezzel egy időpontban kell közzétenni. A közzétett tervezeteket a közzétételtől számított egy évig nem lehet a honlapról eltávolítani.
8. A tanácskozás rendje
17. §. (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester – illetve a mindenkori levezető elnök – gondoskodik, ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
9. A jegyzőkönyv
18. §. A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
III. Fejezet
- Polgármester, alpolgármester
19. §. (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatású.
- A Képviselőtestület bizottságai
20. §. (1) A képviselőtestület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) 3 fős Ügyrendi Bizottság
(2) A Bizottság általános feladatai:
a) Kezeli a polgármester, az alpolgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatait,
b) Kivizsgálja az összeférhetetlenség és méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezéseket.
c) Javaslatot tesz a polgármester illetményének megállapítására
d) Lebonyolítja a titkos szavazást.
IV. Fejezet
Lakossági fórumok
21. §. (1) A képviselőtestület évente egy esetben közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.
V. Fejezet
1. Az önkormányzat vagyona
22. §. A képviselőtestület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.
2. Az önkormányzat költségvetése
23. §. A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
a) Az első forduló főbb elemei:
aa) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele
ab) az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.
b) A második forduló főbb elemei:
ba) az aktuális éves költségvetési törvény megjelenését követően a képviselőtestület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét
- Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
24. §. A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselőtestület hivatala, valamint az Encsi Kistérség Többcélú Társulása Belsőellenőrzési Szervezetén keresztül látja el.
VI. Fejezet
Záró rendelkezések
25. §. A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E Szervezeti és Működési Szabályzat hatályba lépésével hatályát veszti a 11/2007.(VI.01.) önkormányzati rendelettel módosított 7/2007.(III.30.) önkormányzati rendelet.
kmf.
Mitró János Csizmadia Károly
körjegyző polgármester