Krasznokvajda Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 5/2011.(IV.27.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2016. 03. 31- 2017. 05. 11

Krasznokvajda Községi Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



I. Fejezet



Általános rendelkezések


1. §. (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:  Krasznokvajda község Önkormányzata

           

Székhelye:          3821 Krasznokvajda Scholtz Albin tér 3. szám

              Levelezési címe: 3821 Krasznokvajda Scholtz Albin tér 3. szám


Internetes honlapja : www.krasznokvajda.hu 

e-mail címe:      onkormanyzat@krasznokvajda.hu

                                            

(2) Illetékességi területe: Krasznokvajda község közigazgatási területe.


(3) Az SZMSZ hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselőtestületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselőtestület valamennyi bizottságára, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, a Krasznokvajdai Közös Önkormányzati Hivatalra.



2. §. (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.


(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.

       


3. §. Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.



4. §. (1) A képviselőtestület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint az Encsi kistérség önkormányzataival.


(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselőtestületet.



II. Fejezet


 A képviselőtestület működése



  1. Az önkormányzati képviselők száma


5. §. A képviselőtestület tagjainak száma: öt fő

A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.



  1. A Képviselőtestület üléseinek összehívása, munkaterve

  

6. §.  (1)  A képviselőtestület szükség szerint, de évente 6 ülést tart.


(2) A képviselőtestület ülésére meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) a jegyzőt,

c) a napirendi pontok előadóit

d) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,

e) akit a polgármester meghív


(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:

a)   a jegyzőt

b)  a nemzetiségi önkormányzat elnökét

c)   akit a polgármester a teljes ülésre meghívott


A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:

a) a napirendi pont előadóját

b) akit a polgármester a napirendhez meghívott


(4) A képviselőtestület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.


(5) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.


(6) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét a Közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján közzé kell tenni azzal, hogy az ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a jegyzőnél meg lehet megtekinteni.


(7) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselőtestületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.

       


7. §. (1) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a  képviselőtestület elé.


(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:

a) a polgármester

b) az alpolgármester

c) a települési képviselők

d) a jegyző

e) a bizottság

f) a nemzetiségi önkormányzat


(3)  A munkaterv tartalmazza:

a)   a képviselőtestület üléseinek havi időpontját és napirendjét

b)  a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését



  1. A képviselőtestület ülésének vezetése


8. §. (1) A képviselőtestület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az    alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén  az Ügyrendi Bizottság elnöke.


(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a) megállapítja az ülés határozatképességét

b) előterjeszti az ülés napirendjét

c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat


(3) A képviselőtestület a napirendről vita nélkül határoz.


(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását.

A javaslatról a képviselőtestület határoz.



  1. Az előterjesztés


9. §. (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselőtestület vagy a képviselőtestület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.


(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.

A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


(3) Előterjesztést nyújthat be:

a) a polgármester

b) alpolgármester

c) képviselőtestület tagjai

d) állandó bizottság

e) jegyző

f) önkormányzati intézmények vezetői, tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a képviselőtestület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére

g) nemzetiségi önkormányzat (nemzetiséget érintő kérdésekben)



10. §. (1) A képviselőtestület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.


(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:

Sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők, a jegyző.


  1. A napirendek vitája


11. §. (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

            a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet

            b) az előterjesztőhöz a képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal 

                résztvevők kérdéseket tehetnek fel.


(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.


(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.


(4) Az önkormányzat bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a képviselőtestülethez.


(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.


(6) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.


(7) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.


6. A döntéshozatal - határozathozatal


12. §. (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.


(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.


(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.


13. §. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.


14. §. (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselőtestület vita nélkül határoz.


(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.

A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.


15. §. (1) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.


(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.



7.  Önkormányzati rendeletalkotás


16. §. (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.


(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

             a) a települési képviselők

             b) az önkormányzati bizottság, elnöke útján

             c) a polgármester

             d) az alpolgármester

             e) a jegyző


(3) A rendelet-tervezet képviselőtestületi elfogadása:

A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselőtestület elé terjeszti.


(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a Közös Önkormányzati Hivatalban elhelyezett hirdetőtáblán.


(5) A minősített többség: 3 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.



Rendeletek társadalmi egyeztetése

16/A.§

(1.) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a helyi önkormányzati rendelet tervezetét és indokolását (a továbbiakban tervezet), valamint a rendelet tervezet koncepcióját.

(2.) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a költségvetésről és annak módosításáról, a helyi adóról és annak módosításáról, a költségvetés végrehajtásáról szóló önkormányzati rendeletek tervezeteit. Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani azt a tervezetet, melynek sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik, vagy az egyeztetésre bocsátással az önkormányzatot súlyos anyagi hátrány érné.

(3.) Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a tervezet, koncepció, ha az egyeztetés

Krasznokvajda község Önkormányzatának különösen fontos pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné.


A társadalmi egyeztetés formája

16/B.§

(1) A társadalmi egyeztetés az önkormányzat által erre a célra kialakított  onkormanyzat@krasznokvajda.hu email címen keresztül biztosított véleményezés (a továbbiakban: általános egyeztetés) útján, postai úton, vagy szükség esetén lakossági fórum keretében történik. A lakossági fórum keretében történő véleményeztetésről a képviselőtestület dönt.

(2) Az (1) pontban meghatározott elérhetőségeken keresztül bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett tervezetről, koncepcióról. A névtelenül érkezett véleményeket figyelembe venni nem lehet.

(3) A tervezetet a község hivatalos honlapján az önkormányzat címszó alatt erre a célra kialakított felületen úgy kell közzétenni, hogy megfelelő idő álljon rendelkezésre a tervezet érdemi megítéléséhez és a vélemények kifejtéséhez, továbbá a beérkezett vélemények, javaslatok mérlegelésére.

A véleményezésre minimum 15 napot kell biztosítani úgy, hogy a véleményezés határideje nem akadályozhatja a képviselőtestületi ülések előkészítését.

(4) Az általános egyeztetésre történő megjelentetésre a községházán lévő hirdetőtábláján valamint a település honlapján fel kell hívni a lakosság figyelmét.

(5) A jogszabály előkészítéséért felelős jegyző mérlegeli a beérkezett véleményeket és azokról, összefoglalót készít. A jogszabály előkészítése során nem áll fenn az egyedi válaszadási kötelezettség.

(6) Az elkészített összefoglalót az önkormányzati rendelet tervezettel együtt kell a képviselő - testület elé terjeszteni, és ezzel egy időpontban kell közzétenni. A közzétett tervezeteket a közzétételtől számított egy évig nem lehet a honlapról eltávolítani.



8. A tanácskozás rendje


17. §. (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester – illetve a mindenkori levezető elnök – gondoskodik, ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.


(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.


(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.



9. A jegyzőkönyv


18. §. A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.



    III. Fejezet


  1. Polgármester, alpolgármester


19. §. (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.


(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatású.




  1. A Képviselőtestület bizottságai


20. §. (1)  A képviselőtestület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

               a) 3 fős Ügyrendi Bizottság


                           

(2) A Bizottság általános feladatai:

a) Kezeli a polgármester, az alpolgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatait,

b) Kivizsgálja az összeférhetetlenség és méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezéseket.

c) Javaslatot tesz a polgármester illetményének megállapítására

d) Lebonyolítja a titkos szavazást.





IV. Fejezet


Lakossági fórumok



21. §. (1)  A képviselőtestület évente egy esetben közmeghallgatást tart.


(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.



V. Fejezet


1. Az önkormányzat vagyona


22. §. A képviselőtestület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.


2. Az önkormányzat költségvetése



23. §. A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.

            a) Az első forduló főbb elemei:

aa) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele

ab) az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.


            b) A második forduló főbb elemei:

ba) az aktuális éves költségvetési törvény megjelenését követően a képviselőtestület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét



  1. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése


24. §. A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselőtestület hivatala, valamint az Encsi Kistérség Többcélú Társulása Belsőellenőrzési Szervezetén keresztül látja el.




VI. Fejezet


Záró rendelkezések



25. §. A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) E Szervezeti és Működési Szabályzat hatályba lépésével hatályát veszti a 11/2007.(VI.01.) önkormányzati rendelettel módosított 7/2007.(III.30.) önkormányzati rendelet.


kmf.


            Mitró János                                                                                           Csizmadia Károly

              körjegyző                                                                                                    polgármester

Mellékletek