Telkibánya Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 29

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Általános indokolás

A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Telkibánya Község Önkormányzata 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.

I.

BEVEZETŐ

Telkibánya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020.02.14.-én fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában többször módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről.

Az önkormányzat 2020-ben felhalmozásra és felújításra összességében 32 157 220 Ft-tal fordított kevesebbet, mint 2019-ban. A felhalmozási jellegű kiadásoknál csak néhány beruházás fejeződött be. Jelentős részük áthúzódik 2020-ra, illetve 2021-re.

A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését 0 Ft működési forráshiánnyal fogadta el.

A működési forráshiányra az önkormányzat a működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásából …0…. Ft-ot kapott az év folyamán.

A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.

A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.

Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 143 226 543
Ft volt. Bevételként 680 983 555 Ft került elszámolásra. Az év folyamán 226 928 869 Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 539 200 402 Ft.

Többéves kihatással járó döntések

A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek összege ………0……… Ft. A működési célú kötelezettségek az előző évekről áthúzódó kötelezettségek.

Az önkormányzat hitelállománya összesen 2020. december 31-én ………0……. Ft.

A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.

Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, a korábbi évek kezességvállalásai a fizetési kötelezettségek teljesítése miatt megszűntek. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.

Közvetett támogatások

A közvetett támogatások tényleges összege …0.. Ft, mely a következő jogcímeken jelentkezett:

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 12 596 140 Ft került kimutatásra, melyből nem lejárt ……0…….. Ft, 1-90 nap közötti lejáratú ………0….. Ft.

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 1 606 962 951 Ft, mely 3,16 %-kal (49 212 953 Ft-tal) nőtt az előző évhez képest.

.

Az immateriális javak állománya 2,94 %-kal (259 844 Ft-tal), csökkent a 2019. december 31-i adathoz viszonyítva, mely a Polgármesteri Hivatalnál és az intézményeknél a vásárolt szoftverek és vagyoni értékű jogok aktiválása miatt keletkezett.

A tárgyi eszközök állománya 873 178 887 Ft. 1 %-os csökkenést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke meghaladta a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációt.

A befektetett pénzügyi eszközök az elmúlt évhez képest nem változott.

A kezelésbe átadott eszközök év végi állománya 5,6 %-kal, 13 990 554 Ft-tal csökkent elsősorban az amortizáció következtében.

A forgóeszközök állománya a mérleg fordulónapján 756 255 Ft, mely 115 622 Ft-tal, azaz 15,3 %-kal csökkent az előző évhez képest.

A növekedés következett be a pénzeszközöknél, melynek év végi állománya 539 200 402 Ft. 2020. év végén meglévő értékpapírok állománya ……0…… Ft.

A követelések vonatkozásában csökkenés tapasztalható.

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek, részesedések alakulása

A részesedések a kimutatásban szerepkő tételekből tevődnek össze.

A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ben több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe, pl.:

vagyonrendelet módosítása,

csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában,

stb.

A fenntartható fejlődés érdekében, 2020-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. A költségvetési szervek vezetői ennek a kötelezettségüknek eleget tettek. A vezetői nyilatkozatok a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezik.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, intézmények átalakítása, stb.). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt (étkeztetés, önkormányzati lakások bérbeadása, stb).

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

A 2020. évben az orvosi rendelő felújítását végezte el az önkormányzat, így a település egészségügyi ellátása korszerű körülmények között folytatódhat a következő években.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.