Vilmány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (X. 5.) önkormányzati rendelete
Vilmány község Képviselő-testületének 6/2023.(X.2.) önkormányzati rendelete a pénzbeni és természetben nyújtott szociális ellátásokról
Hatályos: 2023. 10. 12Vilmány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (X. 5.) önkormányzati rendelete
Vilmány község Képviselő-testületének 6/2023.(X.2.) önkormányzati rendelete a pénzbeni és természetben nyújtott szociális ellátásokról
Vilmány Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) a) pontjában foglalt jogalkotói hatáskörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. § szakaszában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45 § (1) és (7) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, valamint 63. § (2) bekezdésében, 132. § 84) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, valamint a Magyarország helyi önkormányzatáról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8.a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § [Általános rendelkezések]
(1) E rendelet az alábbi pénzbeli és természetbeni ellátásokat, szociális szolgáltatásokat szabályozza.
(2) Pénzbeli ellátások: települési támogatás
(3) természetbeni ellátások:
a) köztemetés
b) közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó hozzájárulás
c) lakhatáshoz kapcsolódó ellátás
d) étkeztetés
e) házi segítségnyújtás
f) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
g) családsegítés
h) szociális szolgáltatások
i) étkeztetés
j) házi segítségnyújtás
k) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
l) családsegítés
2. § [A rendelet célja]
E rendelet célja, hogy Vilmány község lakóinak szociális biztonsága érdekében meghatározza a helyi önkormányzat által biztosított pénzbeli és természetbeni ellátások helyi szabályait, rendelkezzék az ellátások igénybevételének jogosultságáról és módjáról, valamint az ellátások mértékéről.
3. § [A rendelet hatálya]
(1) E rendelet hatálya kiterjed Vilmány község közigazgatási területén lakóhellyel és tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra, bevándoroltakra és letelepedettekre, hontalanokra, a magyar hatóság által menekültként, vagy oltalmazottként elismert személyekre, az Sztv. 3. § (3) bekezdésében meghatározottakra,
(2) A rendelet hatálya kiterjed az Sztv. 7. § (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira.
(3) A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.
(4) * Az ellátást biztosító követelheti az (1) bekezdés alapján kifizetett rendkívüli települési támogatás megtérítését a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervtől.
(5) A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.
(6) * Az ellátást biztosító követelheti az (1) bekezdés alapján kifizetett rendkívüli települési támogatás megtérítését a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervtől.
4. § [Hatáskör]
(1) A Képviselő-testület az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal kapcsolatos hatáskörét a 15, 16. 17. §-okban foglaltak kivételével maga gyakorolja.
(2) A Képviselő-testület az e rendelet 10. §-ában meghatározott rendkívüli települési támogatás iránti kérelem elbírálását a polgármesterre ruházza át.
5. § [Értelmező rendelkezések]
E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használatos fogalmak meghatározása az Szt. 4. §-a alapján történik.
6. § [ Eljárási szabályok]
(1) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásra irányuló eljárás a kérelmező, vagy a törvényes képviselő, valamint meghatalmazottja (a továbbiakban: kérelmező) kérelmére indul. E rendeletben foglalt eljárásokra vonatkozó kérelmet a jogosultság megállapításához szükséges igazolások, nyilatkozatok csatolásával a Vilmányi Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban: Hivatal) lehet benyújtani.
(2) E rendelet által szabályozott rendszeres pénzbeli és természetbeni ellátásokra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles nyilatkozni a saját és családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól, valamint köteles ezeket igazolni. A vagyoni helyzet a vonatkozó Korm. rendelet melléklete szerinti nyomtatványon, míg a jövedelmet a (10) bekezdésben foglaltak szerint kell igazolni. Sürgős szükség esetén, ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják, a támogatás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján megadható, a bizonyítékok utólagos csatolása mellett.
(3) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a Hivatal ellenőrizheti. Ennek érdekében a Hivatal megkeresheti a
1. Nemzeti Adó-és Vámhivatalt
2. A polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervezetet
3. A helyi gépjármű nyilvántartót
4. Az igazolást kiállító szervet, munkáltatót
(4) A Hivatal környezettanulmányt készíthet. A kérelmező köteles a Hivatal által kezdeményezett környezettanulmány végrehajtásában közreműködni. Ha a közreműködést megtagadja, kérelme elutasítható.
(5) A házasság felbontását, továbbá a gyermektartásdíjat azt megállapító bírói határozattal vagy a tartásdíj megállapítása (végrehajtása) iránti eljárás megindításáról kiállított igazolással kell igazolni. Amennyiben a tartásdíj összegéről a szülők egyezséget kötöttek, úgy a tartásdíjra vonatkozó összegről a kérelmező nyilatkozata is elfogadható.
(6) A rendszeres támogatások esetében a felülvizsgálathoz szükséges okiratokat, iratokat, igazolásokat a jogosult és családtagjai az ellátást megállapító határozatban meghatározott időpontig és módon, külön felszólítás nélkül kötelesek benyújtani.
(7) Az okiratok, iratok, igazolások benyújtására vonatkozó határidő elmulasztása a folyósítás megszüntetését, valamint szüneteltetését vonja maga után. Az ismételt folyósításra csak újabb kérelem benyújtása alapján kerülhet sor.
(8) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formákra vonatkozó részletszabályok tartalmazzák.
(9) A jövedelemszámításnál irányadó időszak a szociális ellátások esetében az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdése szerint kerül megállapításra.
(10) A jövedelmet
a) munkabérről (munkáltató által fizetett táppénzből) a munkáltató által kiállított jövedelemigazolás,
b) vállalkozó vagy őstermelő esetén a kérelem benyújtását közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelemről Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolása és a tárgyévben elért jövedelemről szóló nyilatkozat
c) munkanélküli ellátás esetén az illetékes kormányhivatal munkaügyi központjának megállapító határozata, és az utolsó havi ellátás összegét igazoló szelvény vagy bankszámlakivonat.
d) a gyermekgondozási támogatások esetében az utolsó havi szelvény vagy bankszámlakivonat
e) nyugdíj, nyugdíjszerű rendszeres pénzellátás és árvaellátás esetén a havi igazolószelvény, bankszámlakivonat. A kérelmező és a jövedelemszámítás szempontjából figyelembe veendő személyek által a nyugdíj-törzsszámot és a nyugdíjas nevét tartalmazó nyugdíjösszesítőt a kérelem benyújtásakor kell bemutatni.
f) a családi pótlék és a gyermektartásdíj esetén az utolsó havi postai feladóvevény vagy bankszámlakivonat
g) állam által megelőlegezett gyermektartásdíj esetén a gyámhivatal határozata
h) az ösztöndíj és egyéb juttatások esetén az oktatási intézmény által kiállított igazolás
i) nem havi rendszerességgel szerzett jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett egyhavi átlagáról szóló nyilatkozat
j) amennyiben a kérelmező, közeli hozzátartozója, továbbá a háztartásában életvitelszerűen vele együtt lakó más személy rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik, úgy az erről szóló nyilatkozat és a Munkaügyi Központ igazolása arról, hogy regisztrált álláskereső és ellátásban nem részesül
k) az egyéb jövedelmek esetén a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozat
(a továbbiakban együttesen: jövedelemigazolás) igazolja.
(11) A tizenhatodik életévét betöltött gyermek tanulói, valamint hallgatói jogviszonya iskolalátogatási igazolással igazolható.
(12) Az ellátások megállapítására vonatkozó eljárás során, ha a jogosultságot alátámasztó tényállás nem tisztázható, környezettanulmányt kell készíteni.
(13) A települési támogatás megállapításánál figyelembe kell venni a kérelmező részére az Önkormányzat által nyújtott egyéb támogatásokat is.
7. § [ A pénzbeli ellátások folyósításának és elszámolásának szabályai]
(1) A pénzbeli ellátások folyósítása postai úton vagy pénzintézeti átutalással, a jogosultság elbírálását követő hó 5. napjáig történik. A pénzben nyújtott rendszeres ellátások ezt követő folyósítására a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig kerül sor. Rendkívüli települési támogatás esetén, 3 munkanapon belül pénztári kifizetés engedélyezhető, amennyiben az ügyfél a kifizetés sürgősségének indokoltságát írásban igazolja.
(2) A pénztári úton történő kifizetés a segélyre jogosult részére, vagy teljes bizonyítóerejű magánokiratba foglalt írásbeli meghatalmazás alapján a jogosult meghatalmazottjának teljesíthető.
(3) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítését az Szt. 17. §-a alapján kell elvégezni.
(4) Amennyiben az ellátásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a változás, vagy a haláleset hónapjára járó támogatást időarányosan kell folyósítani és további folyósítását meg kell szüntetni.
8. § [ Pénzbeli ellátások, Települési támogatás]
(1) Az Önkormányzat az Szt. rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére települési támogatást nyújt.
(2) Azokat a személyeket indokolt rendkívüli települési támogatásban részesíteni, akik
1. önmaguk, és családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy
2. alkalmanként jelentkező többletkiadások, vagy
3. a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
4. A (2) bekezdés b) pontja szerint nem várt többletkiadás:
5. tartós betegség, gyermek, fiatal felnőtt betegsége, baleset, orvosi kezelés miatti,
6. önhibáján kívüli munkanélkülivé válás miatti
7. elemi kár bekövetkezése miatti,
8. nyugdíjkifizetés késedelme (kérelem elbírálása, rokkantsági fok megállapítása) miatti
9. válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása érdekében felmerülő
10. gyermek iskolakezdésének, élelmezésének érdekében felmerülő,
11. gyermek fogadásának előkészítéséhez szükséges,
12. a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz szükséges,
13. a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások.
9. § [Települési támogatás megítélésének feltételei]
(1) A kérelmező családjában bekövetkező hozzátartozó halála miatt felmerülő előre nem várt többletkiadás esetén az önkormányzat rendkívüli települési támogatást nyújthat annak a kérelmezőnek, akinek
a) a nevére a temetési számla kiállításra került
b) a családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő kérelmező esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott rendkívüli települési támogatás abban az esetben nyújtható, ha a kérelmező a kérelmet a haláleset bekövetkezését követő 30 napon belül benyújtja.
(3) A kérelem mellé a kérelmező köteles benyújtani a temetés költségeit igazoló számlákat, az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, továbbá a közös háztartásban élő családtagok jövedelemigazolását.
(4) Különös méltánylást érdemlő és indokolt esetben lehetőség van a temetés költségeit igazoló számlák utólagos csatolására is, amely határidő utolsó napja nem lehet későbbi, mint a temetést követő 15 nap.
(5) Az (1) bekezdésben meghatározott rendkívüli támogatás mértéke 10.000.-ft, amely ugyanazon személy halála esetére csak egy jogosultnak állapítható meg.
(6) Az (1) bekezdésben foglalt hozzátartozó fogalmát a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 81. § (1) bekezdés 2. pontja határozza meg.
(7) Különös méltánylást érdemlő és soron kívüli elbírálást igénylő esetben a polgármester rendkívüli települési támogatásban részesítheti azt a kérelmezőt, amely a 8. § (2)-(3) bekezdésében foglalt feltételek valamelyikének megfelel.
10. § [ Gyógyszertámogatás]
A gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás csak abban az esetben állapítható meg, ha a kérelmező a kérelem mellékleteként csatolja a háziorvosa/kezelőorvosa által kiállított olyan iratot, zárójelentést, amely tartalmazza a súlyos, vagy tartós betegségének a megállapítását és annak kezeléséhez szükséges gyógyszer megnevezését, valamint a gyógyszertár által aláírt olyan írásba foglalt nyilatkozatot, amelyben az adott gyógyszer egy hónapra kiszámított aktuális piaci értéke szerepel.
11. § [Természetben nyújtott szociális ellátások, Köztemetés]
(1) Az elhunyt személy közköltségen való eltemettetésének szabályait az Szt. 48. §, valamint a vonatkozó Korm. rendelet 34. § tartalmazza. A köztemetés költsége nem haladhatja meg a bruttó 250.000.-ft, azaz bruttó kétszáz-ötvenezer forint összeget.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt összegben objektív és méltányolható okból adódóan növekedés fordul elő, akkor 10 %-os növekedési határig a képviselő-testület helytáll a megnövekedett kiadásokért.
12. § [Lakhatáshoz kapcsolódó támogatás]
Az Önkormányzat természetbeni települési támogatást nyújt a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások kezeléséhez, melynek keretében átvállalja a településen szilárd kommunális közszolgáltatást végző szervezet részére fizetendő szolgáltatási díj megfizetését.
13. § [Szociális szolgáltatások,Étkeztetés]
(1) A szociálisan rászorultak részére Vilmány Község Önkormányzata napi egyszeri meleg étkeztetést biztosít azoknak, akik azt önmaguk, továbbá eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a) koruk,
b) egészségi állapotuk,
c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
d) szenvedélybetegségük,
e) hajléktalanságuk miatt.
(2) A szolgáltatásért térítési díjat kell fizetni.
14. § [Házi segítségnyújtás]
(1) A házi segítségnyújtás feladatát Vilmány Község Önkormányzata saját szervezésben, illetve az Abaúj-Hegyközi Gyermekjóléti és Szociális Alapszolgáltatási Körzeten keresztül látja el.
(2) A kérelem alapján a jogosultságot a hatályos jogszabályi előírások figyelembevételével az intézményvezető állapítja meg.
15. § [Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás]
(1) Vilmány Község Önkormányzata Az Abaúj-Hegyközi Gyermekjóléti és Alapszolgáltatási Körzeten keresztül biztosítja a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás feladatát az Szt. 65. §-ának megfelelően.
(2) A kérelem alapján a jogosultságot a hatályos jogszabályi előírások figyelembevételével az intézményvezető állapítja meg.
16. § [Családsegítés]
(1) Az Szt. 64. §-ában meghatározott családsegítéssel összefüggő feladatokat Vilmány Község Önkormányzata az Abaúj-Hegyközi Gyermekjóléti és Alapszolgáltatási Központon keresztül látja el.
(2) Az ellátás térítési díjmentes.
17. § [Köztemetés]
(1) A köztemetés költsége nem haladhatja meg a bruttó 250.000.-forint,azaz bruttó kétszáz-ötvenezer forint összeget.
(2) Abban az esetben, ha az összeg meghaladja a bruttó 250.000.- forintot, akkor objektív és méltányolható indokra tekintettel 10 %-os eltérés alkalmazható.
18. § [Záró és hatályba léptető rendelkezések.]
(1) Ez a rendelet 2023. október 12-én lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Vilmány Község Önkormányzatának szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 4/2015. (III.24.) önkormányzati rendelete.
(3) E rendeletben nem szabályozott kérdésekre az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.