VIZSOLY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló módosított l993. évi III. törvény végrehajtására
Hatályos: 2020. 11. 10- 2021. 01. 25VIZSOLY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló módosított l993. évi III. törvény végrehajtására
Vizsoly község Önkormányzatának képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) és (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Vizsoly községben lakóhellyel rendelkező, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 3. §-ában meghatározott személyekre.
(2) A rendelet hatálya alá tartozó szociális ellátásokra felhasználható előirányzatot az Önkormányzat éves költségvetésében határozza meg a képviselő-testület.
2. Eljárási rendelkezések
2. § A szociális ellátásra való jogosultság megállapítására a Sztv. rendelkezéseit az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.
*3. §
4. § (1) A képviselő-testület hatáskörébe tartozó ellátások megállapítására és folyósítására irányuló kérelmeket a Boldogkőváraljai Közös Önkormányzati Hivatal Vizsolyi Kirendeltségéhez (3888. Vizsoly, Szent János utca 155. szám) - a továbbiakban: KÖH. - kell benyújtani.
(2) Szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.
(3) Szociális ellátás megállapítása és folyósítása hivatalból is történhet; az ilyen irányú kezdeményezés előterjesztésére jogosult:
a) polgármester,
b) jegyző,
c) helyi önkormányzati képviselő.
5. § (1) A KÖH. az Sztv. 10. § (6) bekezdése alapján a szociális ellátások megállapítása iránti kérelmek, továbbá a hivatalból indult eljárások megalapozottságát környezettanulmány felvételével támasztja alá és a hatáskörrel rendelkező szerv elé terjeszti elbírálásra.
(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha az igénylőnél a tárgyévben már készült környezettanulmány, vagy a kérelmező életkörülményei hivatalból ismertek és az igénylő életkörülményeiben lényeges változás bekövetkezése nem feltételezhető.
(3) A kérelemhez csatolni kell az igénylő és családtagjai havonta rendszeresen mérhető jövedelméről a kérelem benyújtását megelőző egy havi nettó, egyéb jövedelemnél pedig a kérelem benyújtását megelőző 12 havi nettó jövedelemre vonatkozó igazolásait, vagy nyilatkozatait.
(4) A nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egy havi átlagát kell figyelembe venni.
(5) Egyéb forrásból származó jövedelem esetén (különösen ingatlan-, üdülő-, lakás hasznosítása, alkalmi munka) személyes nyilatkozatot kell mellékelni.
(6) A hivatalból indult eljárásoknál a nyilatkozatokat az eljárás megindításától számított 15 napon belül kéri be a KÖH. az ügyféltől.
(7) Amennyiben az igénylő vagy családtagja jövedelme kizárólag vagy túlnyomórészt vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból származik, illetve kétség merül fel a nyilatkozat valódisága tekintetében, úgy a KÖH. hivatalból szerzi be az illetékes NAV igazolását a jövedelemadó alapra vonatkozóan.
6. § (1) Létfenntartását veszélyeztető körülmények fennállása esetén a szociális ellátás bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozata alapján is megállapítható.
(2) A 6. § (1) bekezdésében rögzített esetben a KÖH. a határozat kiadását követő 15 napon belül helyszíni ellenőrzéssel vizsgálja meg a nyilatkozatok valódiságát. A jegyző az esetlegesen jogtalanul felvett összeg visszafizettetésére a hatáskör gyakorlójának 8 napon belül javaslatot tesz.
7. § (1) A rendszeres pénzbeli ellátásokat utólag minden hónap 5. napjáig kell folyósítani a 63/2006.(III.27.) Kormányrendelet 6. § (1) bekezdése alapján postai utalással, lakossági folyószámlára utalással, közüzemi vállalatokhoz, intézményekhez, közszolgáltatókhoz történő utalással, vagy házi-pénztári kifizetéssel.
(2) Az igénylő rendkívüli élethelyzetére tekintettel a polgármester jogosult az ellátás azonnali készpénzben való kifizetésének engedélyezésére. Erről a képviselő-testületet – a soron következő ülésen – tájékoztatni kell.
Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások
3. Települési támogatás
8. § **(1) Települési támogatásban részesíthető a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokhoz történő hozzájárulással az a személy, akinek a megélhetését veszélyezteti az általa lakott lakás fenntartása.
(2) A települési támogatás a lakhatást szolgáló ingatlannal kapcsolatos közszolgáltatások költségei megfizetéséhez biztosított támogatás.
9. § Települési támogatás biztosítható továbbá
(1) Átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy, vagy család kiadásainak mérséklésére, amennyiben a kiadások olyan mértékűek, hogy azok veszélyeztetik a személy, vagy a család megélhetésének biztonságát, vagy életkörülményeire tekintettel támogatásra szorul.
(2) Eseti igazolt gyógyszer, vagy gyógyászati segédeszköz beszerzési költségének mérséklésére különösen
a) azon személyek kiadásainak csökkentésére, akik esetenként egy-egy betegség miatt jelentkező magas
10. § (1) A képviselő-testület települési támogatást visszatérítendő támogatás formájában is nyújthat az alábbi esetekben:
a) nem önhibából bekövetkezett elemi kár esetén a lakás és a berendezési tárgyak helyreállításához vagy
11. § (1) A 9. § (1) és (2) bekezdése alapján települési támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át.
(2) A 9. §. (2) bekezdésében biztosítható támogatási forma iránti igény teljesítésének további feltétele, hogy az igazolt gyógyszer költsége esetenként több, mint 7.000.-Ft., illetve a gyógyászati segédeszköz beszerzésének költsége esetenként több, mint 30.000.- Ft..
4. Rendkívüli települési támogatás
12. § (1) A képviselő-testület az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt rendkívüli települési támogatást átmeneti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő családok és személyek részére.
(2) Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező
a) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy
b) családját elemi csapás érte,
c) 15 napot meghaladó tartós kórházi kezelésre szorul,
d) súlyos, maradandó egészségkárosodással járó közlekedési balesetet szenved,
e) egyéb hirtelen bekövetkező, előre nem várt családi tragédia elszenvedője,
f) családjában haláleset következik be.
(3) Létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező
a) megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése során, igazolt módon veszélyeztetve van,
b) olyan - kérelmezőnek fel nem róható okból bekövetkezett - váratlan anyagi kiadás jelentkezik, amely veszélyezteti
létfenntartásának biztosítását.
13. § (1) A településen állandó bejelentett lakcímmel rendelkező elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás címén települési támogatás (a továbbiakban: temetési segély) állapítható meg annak a kérelmezőnek,
a) aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles;
b) tartásra köteles hozzátartozó, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti;
c) akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszörösét.
(2) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét 100.000.- Ft. összegben állapítja meg a képviselő-testület.
(3) A (2) bekezdésben foglaltakat figyelembe véve a temetési segély összege 10.000.- Ft.
(4) A kifizetett temetési segély összegét és a kifizetés tényét fel kell vezetni az eredeti halotti anyakönyvi kivonat hátoldalára.
(5) Nem állapítható meg az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra tekintettel települési támogatás annak, akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése.
Szociális rászorultságtól függő természetbeni ellátások
5. Köztemetés
14. § (1) Vizsoly község Önkormányzata költségvetésének terhére biztosított köztemetés költségeinek megtérítésére az Sztv. alapján az eltemettetésre köteles személy utólagosan kötelezhető.
(2) Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén részben vagy egészben mentesíthető az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól, amennyiben a mentesítésre vonatkozóan kérelmet terjeszt elő, továbbá családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg.
15. § (1) A polgármester a köztemetés költségeinek visszafizetésére az eltemettetésre köteles személy részére legfeljebb tizenkét havi részletfizetési lehetőséget biztosíthat.
(2) Az első részlet visszafizetésének határideje a részletfizetést megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónap 15. napja.
Szociális szolgáltatások
16. § (1) Az önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:
a) étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás,
c) családsegítés,
(2) A 17. § (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott alapszolgáltatásokat az Abaúj-Hegyközi Többcélú Kistérségi Társulás keretében működő Abaúj-Hegyközi Gyermekjóléti- és Szociális Alapszolgáltatási Körzet közreműködésével biztosítja.
6. Étkeztetés
17. § Az ellátással kapcsolatos eljárási kérdéseket és a szolgáltatás igénybevételéért fizetendő térítési díjakat Vizsoly község Önkormányzata képviselő-testületének önkormányzati rendelete szabályozza.
7. Házi segítségnyújtás
18. § (1) A házi segítségnyújtás feladatainak ellátása során a Sztv. 63. §-a és az 1/2000.(I.7.) SzCsM rendelet 25. §-ában foglaltak az irányadók.
(2) A családsegítés feladatok ellátását megállapodás szerint az Önkormányzat az Abaúj-Hegyközi Többcélú Kistérségi Társulás keretében működő Abaúj-Hegyközi Gyermekjóléti- és Szociális Alapszolgáltatási Körzet közreműködésével biztosítja.
8. Családsegítés
19. § (1) A családsegítés során a Sztv. 64. § (2) - (5) bekezdésben meghatározottak szerint kell eljárni.
(2) A családsegítés feladatok ellátását megállapodás szerint az Önkormányzat az Abaúj-Hegyközi Többcélú Kistérségi Társulás keretében működő Abaúj-Hegyközi Gyermekjóléti- és Szociális Alapszolgáltatási Körzet közreműködésével biztosítja.
Záró rendelkezések
20. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Vizsoly község Önkormányzata képviselő-testületének 3/2014.(III.24.) és 12/2014.(XII.8.)önkormányzati rendeleteivel módosított 10/2013.(XII.5.) önkormányzati rendelet.