Tiszapalkonya Önkormányzat Képviselő - testületének 3/2018. (IV.3.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2018. 04. 09- 2019. 07. 30

Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1. §


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Tiszapalkonya Községi Önkormányzat, (továbbiakban: Önkormányzat)


(2) Az önkormányzat székhelye, címe: 3587 Tiszapalkonya, Hősök tere1.


(3) Az önkormányzat működési területe: Tiszapalkonya Községi Önkormányzat közigazgatási területe.


(4) Az önkormányzat azonosító adatai:

a) törzsszám: 348649

b) adószám: 15348647-2-05

c) KSH statisztikai számjel: 15348647-8411-321-05


(5) A Képviselő- testület szervei:


  1. a polgármester,
  2. a képviselő-testület bizottsága,
  3. a Tiszapalkonyai Közös Önkormányzati Hivatal,
  4. a jegyző


(6) A képviselőtestület az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására 2013. január 1. napjával közös önkormányzati hivatalt hozott létre.


2. §


Az önkormányzat jelképei


(1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló.


A címer álló, háromszögletű, kék színű katonai pajzs, amelynek alapját aranyszínű hullámos pólya választja el a címer felső mezejétől. A felső mezőben kitárt szárnyakkal jobbra szálló, csőrében ezüst olajfaágacskát tartó ezüstgalamb lebeg. A pajzs mögött és két oldalán három aranybugás zöld nádszál helyezkedik el címertartó gyanánt. A címerpajzs alatt szalag lebeg TISZAPALKONYA felirattal.


(2) Az önkormányzat információs kiadványa a ”Tiszapalkonyai Hírmondó” megjelenik: kéthavonta.


(3) Az önkormányzat a „Tiszapalkonyai Hírmondó” kiadványt a település lakossága

számára térítésmentesen biztosítja.


(4) Az önkormányzat információs kiadványa tartalmazza különösen:

a) a képviselő-testület fontosabb döntései kivonatos formában,

b) közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat,

c) a fontosabb társadalmi eseményeket.


(5) Szerkesztője: Velenszkiné Koleszár Mária képviselő, felelős kiadója: jegyző.


II. Fejet


A HELYI ÖNKORMÁNYZÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI

                                                              

3. §


  1.  Feladat- és hatáskörök


(1) Az önkormányzat feladat-és hatáskörére a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadóak.


(2)  A képviselő- testület kizárólagos hatáskörébe tartozó, át nem ruházható hatásköröket az Mötv. tartalmazza. A Képviselő- testület által a polgármesterre ruházott hatásköröket a rendelet 1. melléklete tartalmazza.


(3) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását az SZMSZ 1. függeléke tartalmazza.


(4) A családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás ellátási feladatait az önkormányzat fenntartásában önálló szervezeti egységként családsegítő és gyermekjóléti szolgálattal látja el.


III. Fejezet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE


4.§


(1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő, melyből a képviselők száma 6 fő.

 A Képviselő-testület tagja a polgármester, aki a testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából képviselőnek tekintendő. A települési képviselők névsorát a 1. számú függelék tartalmazza.


(2) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület szervei (a Képviselő-testület

bizottsága, a polgármester és a Képviselő-testület hivatala) útján látja el.


(3) Évente legalább 6 alkalommal kell rendes ülést tartani, melynek időpontja az adott hónap utolsó szerdai napja, december hónapban a harmadik hét szerdája.


(4) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a Képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza.


(5) A munkatervet minden évben a költségvetés tárgyalásáig a polgármester terjeszti elő, melyet a jegyző állít össze.


(6) Az ülések helye Tiszapalkonya Község Önkormányzata tanácsterme (3587 Tiszapalkonya, Hősök tere 1.) A Képviselő-testület esetenként kihelyezett ülést tarthat.


(7) A Képviselő- testület ülése nyilvános. Az ülésen megjelent hallgatóság a részükre kijelölt helyen foglalhat helyet. A képviselő-testület esetenként – vita nélkül –egyszerű szótöbbséggel dönt arról, hogy az ülésen megjelent állampolgároknak hozzászólási jogot ad-e, amelynek időtartama maximum 3 perc lehet.


Rendkívüli ülés


5.§


(1) Rendkívüli ülést kell összehívni

a) az Mötv. 44 §-ban meghatározott esetben,

b) ha a testületi ülés összehívását más hivatalos szervek kezdeményezik.


(2) Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen kívüli esetben a képviselő-testület összehívására van szükség. Halaszthatatlan sürgős esetben az ülésre szóló meghívás történhet telefonon is.


Együttes ülés


6.§


(1) A Képviselő-testület más település képviselő-testületeivel együttes ülést tarthat.

(2) A Képviselő-testületek együttes ülésére szóló meghívót a székhely település polgármestere írja alá.

(3) Az együttes ülést mindig az a polgármester vezeti, amely településen az ülést tartják.

(4) Az együttes ülésen a határozatképességet a résztvevő képviselő-testületek külön-külön megállapított határozat képessége figyelembevételével kell megállapítani.

(5) A napirend vitája után a határozati javaslatot a résztvevő képviselő-testületeknek külön-külön kell szavazásra feltenni.

(6) Az együttes ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni a képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint. A jegyzőkönyvet az érintett települések polgármesterei, jegyzője valamint egy képviselő- mint hitelesítő írja alá.



A képviselő-testület programja

(ciklusprogram)


7.§


(1) A képviselő-testület megbízatásának időtartamára településfejlesztési, működtetései és gazdasági ciklusprogramjáról rendeletet alkot.

(2) A ciklusprogram tervezetet a polgármester terjeszti a képviselőtestület elé.



A munkaterv


8.§


(1) A Képviselő - testület a tervszerű munkavégzés érdekében – az előrelátható feladatok meghatározására – munkatervet készít, a munkaterv éves időtartamra szól.


(2) A munkaterv tervezetet – a polgármester útmutatásai alapján – a jegyző állítja össze, s azt a polgármester terjeszti a képviselőtestület elé.


(3) A munkatervet legkésőbb a tárgyév február 15. napjáig fogadja el a Képviselő-testület.


(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:


      a.) az ülések várható időpontját,

      b.) a napirendek tárgyát és előadóját,

      c.) az ülésre meghívandó személyeket,

      d.) a közmeghallgatás tárgyát és időpontját.


Előterjesztések


9. §


(1) A képviselő-testülethez előterjesztést nyújthat be: a települési képviselő, a polgármester, a képviselőtestület bizottsága, a jegyző, valamint az önkormányzat által fenntartott intézmény vezetője.


(2) Az előterjesztés készülhet írásban, illetőleg a testületi ülésen szóban is előadható.

Kizárólag írásbeli előterjesztés készülhet az alábbi ügyekben.

– önkormányzati rendeletalkotás,

– intézményalapítás, átszervezés, megszüntetés,

– helyi népszavazás kiírása,

– önkormányzati jelképek meghatározása, címalapítás, kitüntetés adományozás,

– ciklusprogram,

– munkaterv,

– polgári törvénykönyvből eredő jogügyletek,

– társulás létrehozása, csatlakozás a társuláshoz, csatlakozásból kilépés,


(3) Az előterjesztésnek alkalmasnak kell lennie a tárgykör valósághű bemutatására, megfelelő következtetések levonására, a legcélszerűbb döntés meghozatalára, valamint az érdekeltek számára a elérni kívánt cél pontos megfogalmazására.


(4) A testületi ülés megkezdése előtt a képviselő napirendi javaslattal élhet, amit a testületnek el kell fogadnia ahhoz, hogy az napirendi pontként tárgyalható legyen. A napirendi javaslatot a testületi ülést megelőzően a javaslatevőnek írásban kell beterjesztenie.


(5) Az ülés napirendjéről a Képviselő- testület vita nélkül dönt.


AZ ÜLÉS ÖSSZEHÍVÁSA, VEZETÉSE


10. §


(1) A Képviselő - testületet a polgármester hívja össze és vezeti az ülést.


(2) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő - testületi ülés összehívása, annak vezetése a Képviselő- testület legidősebb tagjának a feladata.


(3) A munkaterv szerinti ülés összehívása írásbeli meghívó útján történik, amelyre a meghívót az ülés időpontját megelőzőleg legalább 5 nappal kapják kézhez a képviselők.

Rendkívüli ülés összehívása esetén, az összehívásra vonatkozó formai követelmények mellőzhetők. A polgármester intézkedése alapján rendkívüli ülés összehívása esetén, halasztást nem tűrő esetben, a meghívó az ülés napján is megküldhető, ekkor el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a napirendet ez esetben is közölni kell.


(4) A képviselő-testület ülésének helyéről, kezdési időpontjáról és tervezett napirendjéről a lakosságot a jegyző a meghívónak a Hivatal épületében elhelyezett hirdetőtáblán az ülést megelőző 5 nappal – kivéve rendkívüli testületi ülés - történő kifüggesztésével, továbbá a meghívónak a település honlapjára (www.tiszapalkonya.hu) feltöltésével tájékoztatja.


(5) A meghívónak tartalmaznia kell:

- az ülés helyét és kezdésének időpontját,

- a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők nevét,


(6) A meghívóhoz mellékelni kell a tárgyalni kívánt napirendi pontok előterjesztéseit, határozati javaslatait, illetve azon írásos anyagokat, melyek a döntés meghozatalához segítséget nyújtanak.


(7) A meghívót a polgármester írja alá.


A TANÁCSKOZÁS RENDJE


11.§


(1) A polgármester az ülés kezdetekor megállapítja az ülés határozatképességét és azt az ülés során folyamatosan figyelemmel kíséri.

(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

 - megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze

 - javaslatot tesz a jegyzőkönyvvezető és jegyzőkönyv hitelesítő személyére

 - előterjeszti az ülés napirendi tervezetét, a napirend elfogadásáról a képviselő-  testület dönt


(3) A polgármester a munkatervben rögzített testületi üléseken kötelezően, egyébként a munkaterv programjától eltérő ülésen szükség szerint tájékoztatást tart írásban a két ülés között végzett fontosabb munkákról, intézkedésről.


(4) A napirendi pontok tárgyalási sorrendjétől javaslatra el lehet térni.


(5) A polgármester minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, az írásos előterjesztést az előadó a vita előtt szóban kiegészítheti. A polgármester a napirendi pontokat vitára bocsátja. A vita során a napirendi pontokhoz a Képviselő-testület tagjai külön-külön 5 perc időkeretben tehetnek hozzászólást. Beszámoló, tájékoztató és rendeletalkotás esetén a képviselők részére külön – külön 10 perc a rendelkezésre álló időkeret. Meghívott előadó, előterjesztő részére nincs időkorlát. A vita lezárása után a képviselők részéről további hozzászólási lehetőség nincs, a polgármester szükség szerint összefoglalót tart. Ezt követően szavazás következik. Önkormányzati rendelettervezet, illetőleg az eredetileg előterjesztett határozati javaslat részbeni megváltoztatására irányuló módosítási indítványt, az indítványt előterjesztő konkrétan, szövegszerűen megfogalmazott formában terjesztheti elő.


(6) A jegyző a képviselő-testület ülésén jelzi, ha valamely döntési javaslat jogszabálysértő, ez a tény a jegyzőkönyvben is rögzítésre kerül.


(7) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során a polgármester


  1. rendre utasíthatja azt, aki a Képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,
  2. figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő, továbbá aki az (5) bekezdésben meghatározott időkeretet túllépte,
  3. a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót, amelynek következményeként az illető személy ugyanazon napirendi pont tárgyalásánál nem szólalhat fel,
  4. az ülést általa meghatározott időre felfüggeszti, ha olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi.


(8) A hallgatóság tetszését vagy nemtetszését nem nyilváníthatja ki.

(9) Ha a polgármester szünetet rendel el, a tanácskozás nem folytatható.


Döntéshozatal, rendeletalkotás


12. §


(1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhetnek:

  1. a települési képviselők,
  2. a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,
  3.  a helyi társadalmi és civil szervezetek vezető testülete,


(2) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, a rendeletalkotás szükségességéről a Képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.


13.§ (1) A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal készíti el és társadalmi egyeztetés céljából az Önkormányzat hirdetőtábláján közzéteszi.


(2) A társadalmi egyeztetés keretében az állampolgárok, a nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek (továbbiakban: véleményezésre jogosultak) a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak a tpalk@tiszaujnet.hu elektronikus levélcímen, vagy írásban. A véleménynyilvánításra nyitva álló határidő nem lehet kevesebb 8 napnál.


(3) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

a) a költségvetésről szóló,

b) a helyi adókról szóló,

c) a költségvetés végrehajtásáról szóló,

d) az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szól önkormányzati rendelet-tervezetet, valamint

e) az önkormányzati rendeletet módosító rendelet-tervezetet, ha a módosítás magasabb szintű jogszabály rendelkezése miatt szükséges.


(4) A beérkezett véleményekről a jegyző tájékoztatja a Képviselő-testületet és javaslatot tesz a rendelet-tervezet esetleges módosítására.


14.§ (1) A képviselő-testület rendeletének megjelölése:


„Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének …./… év (…hó … nap)  önkormányzati rendelete………………………………(ról/ről) (a rendelet címe)”


(2) Az Önkormányzat rendeleteit évenként folyamatos növekvő arab számmal és évszámmal, a kihirdetés hónapjának és napjának feltüntetésével kell jelölni, továbbá meg kell határozni a rendelet címét.


(3) Az önkormányzati rendelet hiteles szövegének a rendeletet elfogadó képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve mellékleteként kezelt rendelet szövegét kell tekinteni.


(4) Az önkormányzati rendeletek, határozatok a döntést követően 5 munkanapon belül, kivételes és sürgős esetben 1 munkanapon belül elkészítésre és kihirdetésre kerülnek. A rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztése. Kihirdetni csak a polgármester és a jegyző által aláírt rendeletet lehet.


(5) A jegyző gondoskodik arról, hogy az Önkormányzat rendeleteiről a község lakossága, az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek. (pl. Tiszapalkonyai Hírmondó)


15.§ A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos arab sorszámozással és évszámmal a 32/2010. (XII. 31.) KIM rendelet szabályainak megfelelően kell jelölni.


(2)A testületi határozatokról a Hivatal nyilvántartást vezet és felelős a határozatok írásba foglalásáért és kiadásáért. A határozatot tartalmazó jegyzőkönyvi kivonatot a jegyzőkönyv vezetője hitelesíti.


(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészültét követő 8 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, továbbá azoknak, akikre nézve rendelkezést tartalmaz.


16.§ A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt:


  1. a napirend meghatározásáról,
  2. az ügyrendi kérdésekről,
  3. a tájékoztató jellegű anyagok tudomásulvételéről,
  4. a rendelet-tervezet, vagy a határozati javaslat módosítására, kiegészítésére tett indítványokról.


A SZAVAZÁS MÓDJA


17. §


(1) A képviselő-testület döntéseit

a) nyílt szavazással, ezen belül:

aa) nem név szerinti nyílt szavazással

ab) név szerinti nyílt szavazással,

b) titkos szavazással

hozza.


(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik. Először a polgármester az igen szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.


(3) A jelenlévő képviselők egynegyedének indítványozására név szerinti szavazást kell tartani.


(4) A név szerinti szavazás alkalmával a polgármester a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a jegyzőkönyvben rögzíti.


18. § (1) A titkos szavazással dönt a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerinti ügyekben akkor, ha azt négy képviselő indítványozza.


(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság gondoskodik.


(3) A titkos szavazás során a képviselők a hivatal pecsétjével ellátott szavazólapon a számunkra megfelelő válasz (igen, nem, tartózkodom) előtti négyzetbe tett X jelöléssel jelölik meg az ülés vezetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntésüket. Érvénytelen az a szavazócédula, amelyen a képviselő nem, vagy egynél több választ jelölt meg.


(4) A titkos szavazás eredménye a jegyzőkönyvben kerül rögzítésre.


A szavazás rendje


19.§


(1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. A képviselő-testület előbb a módosító és kiegészítő javaslatokról, ezt követően az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokról dönt.


(2) A polgármester először a javaslatok mellett leadott szavazatokat, majd az ellenszavazatokat, illetve a szavazástól tartózkodók számát állapítja meg.


(3) A szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti az elfogadott határozatot.


Határozatok végrehajtása


20.§


A képviselő-testület rendelete, határozata végrehajtását vagy ellenőrzését az általa megbízott felelősök végzik. A képviselő-testület határozata végrehajtásáért felelőssé teheti:

  • a polgármestert
  • az alpolgármestert
  • bizottságát
  • a települési képviselőt
  • a jegyzőt
  • az önkormányzati intézmények vezetőjét


21.§


A jegyzőkönyv


21.§ (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző felelős.


(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeket, valamint azt, amelyre vonatkozóan a jelen szervezeti és működési szabályzat a jegyzőkönyvi rögzítés követelményét előírja.


(3) A jegyzőkönyvben az Mötv. 52. § (1) bekezdés l) pontjaként a szavazás számszerű eredményét úgy kell rögzíteni, hogy szerepeljen a jegyzőkönyvben, hogy hányan szavaztak igennel, hányan nemmel, hányan tartózkodtak.


 (4) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) az írásos előterjesztéseket,

d) a jegyzőkönyv szövegében nem szereplő rendeletet, vagy

e) a képviselők kérése alapján

ea) a képviselői indítványokat,

eb) a képviselői hozzászólásokat.



Közmeghallgatás


22. §


(1) A képviselőtestület évente legalább egyszer előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart.

A közmeghallgatást olyan témákhoz kell kapcsolni, amely a lakosság jelentős részét érinti, érdekli, különösen:

- éves költségvetés megállapításáról szóló rendelet megalkotása,

- helyi adó bevezetése,

- tájékoztató a közrend és közbiztonság helyzetéről

- nagyobb volumenű településrendezéssel kapcsolatos döntés,

- jelentősebb fejlesztéshez kapcsolódó döntés,


(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a lakosságot legalább 8 nappal megelőzően tájékoztatni kell, hogy lehetősége legyen kérdéseinek megfogalmazására a közmeghallgatásra történő felkészülésre.


(4) A település lakosai kérdéseiket, javaslataikat a közmeghallgatás előtt, és alatt írásban és szóban megtehetik.


(5) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőség szerint azonnal kell válaszolni.  A megválaszolatlan kérdést, javaslatot - annak vizsgálatát követően - 15 napon belül meg kell válaszolni.



IV.Fejezet


A képviselő-testületi tagok jogai és kötelezettségei


23.§


(1) Minden Önkormányzat képviselő jogai és kötelezettségei azonosak.


(2) A képviselő köteles:

  1. a zárt ülésen tárgyalt ügyekben a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni
  2. rendszeres kapcsolatot tartani a község polgáraival és a közmeghallgatáson tájékoztatást nyújtani képviselői tevékenységéről,
  3. bejelenteni, ha a Képviselő-testület vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
  4.  a Képviselő-testületi vagy bizottsági felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
  5. közéleti szerepéhez és esküjéhez méltó módon viselkedni,
  6. személyes érintettségére vonatkozó bejelentést tenni.


(3) Az önkormányzati képviselő megbízatása az Mötv. 29-31/A. §-ban meghatározottak szerint szűnik meg.


(4) A képviselő összeférhetetlenségével, illetve az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos szabályokat az Mötv. 36-37. §-a tartalmazza.



A képviselő-testület bizottságai


24. §


(1)  A Képviselő – testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat választhat.


(2)  A képviselő – testület a következő állandó bizottságot hozza létre:

      Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság, létszáma: 2 fő,


(3) Az üléseket a Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


(4) A Bizottság feladat- és hatásköre:

- ellátja a települési képviselők és a polgármester, illetve a vagyonnyilatkozat tételre kötelezettek vagyonnyilatkozatainak nyilvántartásával, kezelésével, ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat

- összeférhetetlenségi eljárás lefolytatása


 (5) A bizottsági tagok névsorát SZMSZ 2 függeléke rögzíti.




V. Fejezet


A polgármester


25.§


(1) A polgármester főállású tisztségviselő.

(2) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi szabályait az Mötv. 72-73. §-a, a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségét az Mötv. 39. §-a, a polgármesteri tisztség megszüntetésnek szabályait az Mötv. 69-70/A. §-a tartalmazza.


26. § (1) A polgármester lemondására az Mötv.-ben meghatározottakat kell alkalmazni.

(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, illetve ha az alpolgármesteri tisztség nincs betöltve, vagy az érintett tartósan akadályozva van a R. 10. § (2) bekezdésben meghatározott személynek.


27. § (1) A polgármester Mötv. 65. és 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai

a) segíti a Képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,

b) meghatározza a jegyző Képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,

c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,


 (2) A polgármester dönthet a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerül, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,

b) az önkormányzat költségvetési rendelete alapján meghatározott összeg erejéig felújítási, karbantartási munkálatok elvégzésében

c) a költségvetési rendeletben meghatározott események és ott rendelkezésre álló keretösszeg erejéig az önkormányzati rendezvények megszervezésében

d) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.


Az alpolgármester


28.§


Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.


A jegyző


29. § (1) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai:

a) tájékoztatást nyújt a Képviselő-testületnek a Képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.

e) a Képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,

f) rendszeresen áttekinti az Képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,

g) gondoskodik a módosított Képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.


30. § (1) A jegyző kinevezése a 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört a Tiszapalkonyai Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(2) A jegyző helyettesítését, teljes jogkörben – akadályoztatása esetén –az aljegyző látja el.

(3) A jegyzői és aljegyzői tisztség 6 hónapot meg nem haladó egyidejű betöltetlensége, vagy egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a feladat ellátásához szükséges iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselő látja el.


A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményei


31. §


(1) Ha a képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, a következő jogkövetkezmények alkalmazhatók:

a) az első kötelezettség mulasztást követően a polgármester felhívja a figyelmét, hogy a jövőben tegyen eleget a bejelentési kötelezettségének

b) ismételt kötelezettségszegés esetén a polgármester 5.000.- forint rendbírsággal sújtja, melyet a polgármester erről szóló közlésétől számított nyolc napon belül az Önkormányzat költségvetési számlájára köteles befizetni. A közlés időpontjának

ba) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása a Képviselő-testület ülésén jut tudomására, az ülésen való szóbeli közlést, vagy

bb) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása az ülést követően jut a Képviselő-testület tudomására, úgy a polgármester erről szóló értesítésének érintett általi kézhezvételét

kell tekinteni.


VI. Fejezet


 Az Önkormányzat gazdálkodása, költségvetése, vagyona


32.§


(1) A Képviselő-testület meghatározza gazdasági programját és költségvetéséről évente rendeletet alkot.


(2) Az Önkormányzat belső ellenőrzési feladatainak ellátása eseti megbízás alapján történik.


A Közös Önkormányzati Hivatal


33. §


(1) A képviselő-testület az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján Közös Önkormányzati Hivatalt hozott létre.


(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatal neve: Tiszapalkonyai Közös Önkormányzati Hivatal.


(3) A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatároz. A Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Közös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.


A Képviselő-testület társulásai


34. § 


(1) A képviselő-testület az alábbi önkormányzati társulás tagja:


Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:

a) az Mötv. 13.§ (1) bekezdés 19. pontja alapján meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása.



(2) A Társulási Tanácsba Tiszapalkonya Község Önkormányzatát a polgármester képviseli.


(3) A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, vagy együttes akadályoztatásuk, esetén a képviselő-testület határozatban jelöli meg a helyettesítésére jogosult személyt.


VII. Fejezet


Záró rendelkezések


35. §


(1) Ez a rendelet április 9. napján lép hatályba.


(2) Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 15/2014.(XII.17.) önkormányzati rendelet.




Lasztóczi László Attila                                                        dr. Sivák Anita

 polgármester                                                                          jegyző                                      


                                                                      




1.melléklet


A POLGÁRMESTERRE ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK

  1. Köztemetés elrendelése,
  2. Települési támogatás megítélése,
  3. A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátás (szociális étkeztetés) megállapítása
  4. Hatósági eljárásban az önkormányzatot megillető jogorvoslati jogot gyakorolja
  5. Az önkormányzat, mint ÉRV Zrt. részvényes nevében a részvényesi és ezzel együtt a döntési jogokat gyakorolja a részvényesi határozathozatal során.
  6. Közfoglalkoztatottakkal való munkaszerződések megkötése, közmunkaprogram koordinálása (kérelem benyújtás, kapcsolattartás a Munkaügyi Központtal, munkák irányítása, igazolása, elszámolások elkészítése)
  7. A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát a tárgyévi költségvetési rendeletben foglalt összeghatárig a polgármesterre átruházza.







2. melléklet

Az önkormányzat szakágazati besorolása, valamint alaptevékenységének megnevezése kormányzati funkció megnevezése, száma


1. Az önkormányzat államháztartási szakágazati besorolása

Államháztartási szakágazat:  841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége.

2. Az önkormányzat alaptevékenységének megnevezése, kormányzati funkció száma


Kormányzati funkció

Megnevezés

011130

Önkormányzatok önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

022010

Polgári honvédelem ágazati feladati, a lakosság felkészítése

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

047410

Ár-és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051040

Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

052030

Szennyvíziszap kezelése, ártalmatlanítása

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások

074031

Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás

081043

Iskolai, diáksport-tevékenység és - támogatása

082044

Könyvtári szolgáltatások

082091

Közművelődési közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

091110

Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091120

Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése, ellátásának szakmai feladatai

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

091220

Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

092120

Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

102050

Az időskorúak társadalmi integrációját célzó programok

104030

Gyermekek napközbeni ellátása

104042      

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

107051

Szociális étkeztetés

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok







Az SZMSZ függelékei:

1.) A képviselő – testület névsora

2.) A bizottság tagjainak névsora










1./számú függelék


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TAGJAI



  1. Lasztóczi László Attila                                polgármester
  2. Velenszkiné Koleszár Mária                       alpolgármester
  3. Hocsák Róbert                                             képviselő
  4. Lasztóczi László                                          képviselő
  5. Nagy Gábor                                                  képviselő
  6. Seres Gyula                                                  képviselő
  7. Varga Lajos                                                  képviselő



2./ függelék


A Bizottsági tagok névsora


Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság:


     Elnök:                        Lasztóczi László

      Tag:                         Seres Gyula