Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (IX. 23.) önkormányzati rendelete

a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról

Hatályos: 2025. 07. 01

Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (IX. 23.) önkormányzati rendelete

a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról

2025.07.01.

Tiszapalkonya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45.§ (1) és (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. és 8.a pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja Tiszapalkonya községben a szociális biztonság megteremtése, illetve megőrzése, melynek érdekében a képviselő-testület:

a) ha jogszabály másként nem rendelkezik, szabályozza a hatáskörébe tartozó szociális pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a kérelmező nyilatkozatának és igazolásainak tartalmát, illetve azok benyújtásának részletes szabályait,

b) szabályozza a hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait.

2. A rendelet hatálya

2. §1 A rendelet hatálya Tiszapalkonya Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen is a településen élő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 3. § (1) és (3) bekezdéseiben megjelölt személyekre terjed ki.

3. Eljárási rendelkezések

3. § (1) A rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítására irányuló kérelmet – amennyiben magasabb szintű jogszabály másként nem rendelkezik – a Tiszapalkonyai Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén (továbbiakban: Hivatal) lehet írásban – az erre rendszeresített nyomtatvány kitöltésével - vagy szóban előterjeszteni.

(2) A szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell készíteni.

4. § (1) A Hivatal a szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához felhívhatja az ügyfelet arra, hogy a maga, valamint a vele egy családban, illetve a vele egy háztartásban élő személyek azonosításához szükséges adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzon, és az adatokra vonatkozó igazolásokat – az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 36. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével – kérelméhez csatolja.

(2) Az egy főre jutó havi jövedelem számításához az alábbi igazolások szükségesek:

a) jövedelemigazolást vagy a tárgyévi nyugdíjról szóló igazolást,

b) társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelemről szóló igazolást,

c) társadalombiztosítási ellátás esetében a havi járandóságról szóló igazolást,

d) járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátás esetén az ellátás jogerős megállapítását igazoló irat, valamint a kérelem beadását megelőző hónap nettó jövedelmét igazoló irat,

e) gyermektartásdíj esetén a jogerős bírósági határozat vagy teljes bizonyító erejű magánokirat mellett a ténylegesen fizetett tartásdíj utolsó havi átvételét bizonyító bankszámla kivonat vagy postai feladóvevény, ezek hiányában a törvényes képviselő által tett nyilatkozat,

f) egyéb, havi rendszerességgel nem mérhető jövedelem esetén nyilatkozat a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap nettó átlagjövedelméről.

g) felsőoktatási intézményben tanulók esetén az intézmény igazolása a kérelem benyújtását megelőző havi ösztöndíjról.

(3) Az egy főre jutó havi jövedelem számításánál az Szoctv. 10. § (2)-(4) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.

(4) A hatáskör gyakorlója a kérelem benyújtását követően, indokolt esetben környezettanulmány készítésével ellenőrizheti az igénylő rászorultságát.

5. § (1) A rendelet alapján megállapított támogatások jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele esetén az igénybevevőt visszafizetésre kell kötelezni az Szoctv. 17. §-ában foglaltak szerint.

(2) Ha a képviselő-testület a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét, amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné méltányosságból

a)2 csökkentheti vagy elengedheti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának vagy háztartásának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap két és félszeresét,

b) 18 havi részletfizetést állapíthat meg, ha magasabb szintű jogszabály másként nem rendelkezik.

6. § A pénzbeli és természetbeni ellátást – amennyiben magasabb szintű jogszabály másként nem rendelkezik – a megállapítást követő 8 munkanapon belül a kedvezményezett részére ki kell fizetni a kérelmező nyilatkozata szerint, átutalással vagy készpénzben. A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet esetén a támogatás házipénztárból a döntést követően kifizethető.

II. Fejezet

Pénzbeli és természetbeni ellátások

4.3

7. §

5. Rendkívüli települési támogatás

8. § (1) Az Szoctv. 45. § (3)-(5) bekezdéseiben foglaltak figyelembevételével a képviselő-testület rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani, annak a személynek vagy családnak, akiknek alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadásuk keletkezik, továbbá, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, illetve időszakosan vagy tartósan fennálló létfenntartási problémákkal küzd vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul.

(2) Az eseti jelleggel megállapított rendkívüli települési támogatás (továbbiakban: rendkívüli települési támogatás) formái:

a) pénzbeli rendkívüli települési támogatás

b) természetbeni rendkívüli települési támogatás.

(3) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.

(4) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet az 2. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

(5) A rendkívüli települési támogatás hivatalból történő megállapítása esetén, az azt alátámasztó adatoknak és igazolásoknak a döntés megalapozásához szükséges mértékben és módon kell rendelkezésre állniuk.

9. § (1) Rendkívüli települési támogatás iránti kérelem elbírálása során méltánylást érdemlő körülmény különösen:

a) betegség miatt kórházi kezelésre szorul,

b) baleset miatt anyagi segítségre szorul,

c) a támogatás a kérelmező, vagy családtagja életének, testi épségének megóvásához szükséges,

d) kiskorú gyermek nevelése,

e) haláleset,

f) munkanélküliség,

g) közszolgáltatók felé fennálló díjtartozás,

h) alkalmanként jelentkező, nem várt eseményhez kapcsolódó többletkiadás

i) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul.

(2)4 Rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap a 1500%-át, egyedül élő személy esetén a 2000%-át.

(3) A rendkívüli települési támogatás egyszeri összege 1.000 Ft-tól 20.000 Ft-ig terjed.

10. § (1) A rendkívüli települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a Hivatal a támogatás folyósítását követően ellenőrizheti, mely során a felhasználást alátámasztó dokumentumokat kérhet be, környezettanulmányt végezhet.

(2) A rendkívüli települési támogatás, a méltányossági jogkör gyakorlásáról, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás visszatérítésének elrendeléséről, illetve méltányosságból történő elengedéséről a képviselő-testület jogosult dönteni.

11. § (1) A rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás formájában különösen a tüzelősegély, a közszolgáltatók felé fennálló díjnak kifizetéséhez nyújtott támogatás.

(2) Természetbeni ellátási forma megállapítása esetén a támogatás összegét a közszolgáltatókhoz, illetve előrefizetős mérő óra esetén, annak feltöltésével kell utalni.

12. § (1)5 Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 1500%-át, egyedül élő személy esetén a 2000%-át

a) aki a meghalt személy eltemettetéséről úgy gondoskodott, hogy arra nem volt köteles, vagy

b) aki az eltemettetésre köteles volt ugyan, azonban a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.

(2) A temetési költségekre tekintettel igényelt települési támogatás iránti kérelmet legkésőbb a temetés költségeit tartalmazó számla kiállításának napjától számított 60 napon belül kell benyújtani, melyhez csatolni szükséges az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát.

(3)6 A temetési költségekre tekintettel megállapított rendkívüli települési támogatás összege 10.000 Ft-tól 150.000 Ft-ig terjed.

13. § (1) Évente egy alkalommal pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes szociális kölcsön formájában rendkívüli települési támogatásra is jogosult az a személy, aki olyan átmeneti pénzzavarba került, vagy olyan rendkívüli kiadása merült fel, amely veszélyezteti saját és családja létfenntartását.

(2) Szociális kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás:

a) a kérelmező, illetve családjában együttélő közrehatásától függetlenül bekövetkezett elemi csapás esetén,

b) a súlyosan mozgáskorlátozott, hallássérült, vak illetve gyengénlátó személy részére az életviteléhez szükséges, állapotából eredő egyszeri, jelentős többletköltségek fedezetére,

c) a közeli hozzátatozó eltemettetésének költségeinek biztosítására,

d) a kérelmező által használt lakás közműellátásnak kiépítése költségei részbeni, vagy teljes fedezetére,

e) váratlan bekövetkezett súlyos betegség esetén,

f) átmeneti megélhetés támogatására,

jogosult az a kérelmező, aki a kölcsön visszafizetésére képes és azt az önkormányzattal kötött megállapodás szerint vállalja.

(3) A kamatmentes szociális kölcsön visszafizetésének időtartama legfeljebb 18 hónap.

(4) A szociális kölcsön adható legkisebb összege 20.000 Ft, a legnagyobb összege 200.000 Ft.

(5)7 a szociális kölcsönnek a kérelmező részére vállalható legnagyobb havi törlesztőrészlet összegét, úgy kell meghatározni, hogy a családban együttélőknek az egy főre jutó havi jövedelme, a törlesztőrészlet megfizetése után sem lehet kevesebb, mint a szociális vetítési alap 60%-a.

14. § (1) A kölcsön megállapítására irányuló 3. melléklet szerinti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolást, továbbá a kérelmező nyilatkozatát a törlesztés formájával kapcsolatban.

(2) A szociális kölcsönt megállapító határozatban a jogosultat tájékoztatni kell,

a) a nyújtandó kölcsön nagyságáról, összegszerűen

b) a havi törlesztőrészlet összegéről

c) a kölcsön időtartalmáról

d) a jelzáloggal megterhelésre kerülő ingatlan adatairól

e) a szerződéskötéstől való elállás lehetőségéről.

15. § (1) A kérelmező a szociális kölcsönt magába foglaló kölcsönszerződés megkötésének napján veheti át a részére megítélt kölcsön összegét.

(2) A kérelmező a szociális kölcsönszerződés megkötésére irányuló szándékától a szerződés megkötéséig bármikor elállhat, részére a megítélt kölcsön összeg nem kerül kifizetésre.

(3) A szerződést a határozat jogerőre emelkedést követően, de legkésőbb az attól számított 30 napon belül lehet megkötni. A szerződést az önkormányzat részéről a polgármester írja alá.

(4) A szociális kölcsön visszafizetésének kezdete a kölcsönszerződés megkötését követő hónap 15. napja.

(5) A havonta megállapított törlesztőrészletet minden hónap 15. napjáig kell megfizetni az Hivatal által biztosított postai készpénz-átutalási megbízáson, vagy az önkormányzat házi pénztárába.

(6) A Hivatal a szociális kölcsön visszafizetését folyamatosan figyelemmel kíséri.

(7) A kérelmező a havi törlesztőrészlet megfizetését egy alkalommal elmulasztja, a jegyző írásban felszólítja a hátralék rendezésére.

(8) A (7) bekezdés szerinti fizetési felszólítás eredménytelennek bizonyul és az elmaradás meghaladja a három havi törlesztőrészlet összegét, a tartozás egyösszegben való visszafizetése válik esedékessé, amelynek behajtását a jegyző kezdeményezi.

(9) Nem állapítható meg szociális kölcsön annak a kérelmezőnek aki korábbi tartozását nem vagy csak fizetési felszólítások útján fizette meg.

16. § (1) A rendkívüli települési támogatásként megállapított pénzbeli ellátás helyett részben, vagy egészében természetbeni rendkívüli települési támogatás formájában állapítható meg, ha a pénzbeli segélyezés a kérelmező körülményinek ismeretében nem célravezető.

(2) A természetbeni rendkívüli települési támogatásra való jogosultság feltételeinek, mértékének meghatározására az érintett pénzbeli települési támogatás szabályai az irányadók.

(3) A természetbeni rendkívüli települési támogatás formái:

a) élelmiszer juttatása

b) élelmiszerutalvány juttatása

c) vásárlási utalvány

d) gyógyszer térítési díjának a gyógyszertár részére történő közvetlen megfizetése

e) előre fizetős mérő óra feltöltése

f) közüzemi díjak közvetlen megfizetése

g) tüzelősegély.

6. Köztemetés

17. § (1) A képviselő-testület az Szoctv. 48. §-ában meghatározott rendelkezések figyelembevételével gondoskodik az elhunyt személy közköltségen való eltemettetéséről.

(2) Tiszapalkonya község területén a köztemetés helye a Tiszapalkonyai Katolikus temető és a Tiszapalkonyai Református temető.

(3) Közköltségen elsősorban hamvasztásos temetés, a hozzátartozó vagy az elhalt eltérő rendelkezése esetén a legolcsóbb koporsós temetés rendelhető el.

(4) A (2)-(3) bekezdésben foglaltaktól indokolt esetben el lehet térni, de az ezzel járó többletköltséget az önkormányzat nem vállalja fel.

(5) A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve a köztemetés költségének megtérítésétől részben vagy egészben, különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén eltekinthet.

III. Fejezet

Szociális Szolgáltatások

18. § A szociálisan rászorult személyek részére a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az önkormányzat által biztosított szociális alapszolgáltatások:

a) étkeztetés

b) házi segítségnyújtás

c) család- és gyermekjóléti szolgáltatások.

7. Étkeztetés

19. § (1) Az étkeztetés keretében az önkormányzat azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkeztetéséről gondoskodik, akik azt önmaguknak, illetve önmaguk és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.

(2) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte.

(3) Egészségi állapota miatt rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról – részben vagy egészben – gondoskodni nem tud.

(4) Fogyatékossága miatt rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesülnek.

(5) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki betegsége miatt fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására csupán részben képes.

(6) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalanszállás.

(7) Az (1)–(6) bekezdésben meghatározottakon túl szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a személyt is, aki átmenetileg vagy tartósan létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, különösen azt, aki saját magára és a vele közös háztartásban élőkre tekintettel jövedelemmel nem rendelkezik.

(8) A (3) és (5) bekezdés alkalmazása az egészségi állapotot orvosi igazolással kell alátámasztani.

(9) Az étkeztetés iránti kérelmet az erre a célra szolgáló formanyomtatványon kell benyújtani.

(10) Megszűnik az étkeztetéssel kapcsolatos jogosultság, ha:

a) arról a jogosult írásban lemond,

b) az igénybevétel feltételei már nem állnak fenn,

c) a jogosult elhalálozik,

d) a jogosult azt 30 napig folyamatosan nem veszi igénybe,

e)8 a jogosult Tiszapalkonyai lakóhelye megszűnik,

f) a jogosult 2 havi térítési díj fizetésével elmarad és felszólítás ellenére sem fizeti azt meg.

(11) Az önkormányzat az intézményi és a szünidei gyermekétkeztetésről, valamint a szociális étkeztetés biztosításáról közétkeztetési szolgáltatási szerződés keretében gondoskodik.

(12) Az étkeztetés biztosítása az étel

a) elvitelével, vagy

b) házhoz szállítással történik.

(13) Az önkormányzat az étkeztetést munkanapokon biztosítja.

20. § (1) Az étkeztetés megállapítására irányuló kérelmet, valamint a szociális és egészségügyi rászorultságot igazoló jövedelemigazolást és orvosi igazolást a Hivatalhoz kell benyújtani.

(2) Az étkeztetésre való jogosultság megállapítása határozatlan időre történik, kivéve, ha a 17. § (1)-(6) bekezdésben meghatározott okok fennállása csak átmeneti jellegű, ilyenkor az ellátás igénybevételének legrövidebb időtartama egy hónap.

(3) A térítési díjat utólag, minden hónap 10. napjáig kell megfizetni.

(4) Az étkeztetésért fizetendő intézményi térítési díjat, valamint az egy főre eső jövedelemtől függő kedvezményeket a személyes gondoskodást nyújtó intézmények intézményi térítési díjairól szóló rendelet állapítja meg.

8. Házi segítségnyújtás

21. § Az önkormányzat az Szoctv. 63. §-ában meghatározott rendelkezések szerint gondoskodik a gondozási szükséglettel rendelkező, házi segítségnyújtást igénylő személyek ellátásáról. A szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.

9. Család- és gyermekjóléti szolgáltatások

22. § Az önkormányzat a családsegítés feladatait a Szoc. tv. 64. §-ában foglaltak szerint a Tiszapalkonya, Oszlár és Hejőkürt Községi Önkormányzatok által fenntartott Család- és Gyermekjóléti Szolgálat útján látja el. A szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.

23. § Ez a rendelet 2021. október 8-án lép hatályba.

24. §9

1. melléklet10

1

A 2. § a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja szerint módosított szöveg.

2

Az 5. § (2) bekezdés a) pontja a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja szerint módosított szöveg.

3

A 4. alcímet (7. §-t) a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

4

A 9. § (2) bekezdése a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelete 1. § c) pontja szerint módosított szöveg. A 9. § (2) bekezdése a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

5

A 12. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelete 1. § d) pontja szerint módosított szöveg. A 12. § (1) bekezdése a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 12. § (3) bekezdése a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 13. § (5) bekezdése a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelete 1. § e) pontja szerint módosított szöveg.

8

A 19. § (10) bekezdés e) pontja a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelete 1. § f) pontja szerint módosított szöveg.

9

A 24. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

10

Az 1. mellékletet a Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte.