Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (IX. 23.) önkormányzati rendelete
a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról
Hatályos: 2021. 10. 08Tiszapalkonya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (IX. 23.) önkormányzati rendelete
a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról
Tiszapalkonya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45.§ (1) és (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. és 8.a pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1. § A rendelet célja Tiszapalkonya községben a szociális biztonság megteremtése, illetve megőrzése, melynek érdekében a képviselő-testület:
- a) ha jogszabály másként nem rendelkezik, szabályozza a hatáskörébe tartozó szociális pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a kérelmező nyilatkozatának és igazolásainak tartalmát, illetve azok benyújtásának részletes szabályait,
- b) szabályozza a hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait.
2. A rendelet hatálya
2. § A rendelet hatálya Tiszapalkonya Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén bejelentett lakó-, illetve tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen is a településen élő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 3. § (1) és (3) bekezdéseiben megjelölt személyekre terjed ki.
3. Eljárási rendelkezések
3. § (1) A rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítására irányuló kérelmet – amennyiben magasabb szintű jogszabály másként nem rendelkezik – a Tiszapalkonyai Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén (továbbiakban: Hivatal) lehet írásban – az erre rendszeresített nyomtatvány kitöltésével - vagy szóban előterjeszteni.
(2) A szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell készíteni.
4. § (1) A Hivatal a szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához felhívhatja az ügyfelet arra, hogy a maga, valamint a vele egy családban, illetve a vele egy háztartásban élő személyek azonosításához szükséges adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzon, és az adatokra vonatkozó igazolásokat – az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 36. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével – kérelméhez csatolja.
(2) Az egy főre jutó havi jövedelem számításához az alábbi igazolások szükségesek:
- a) jövedelemigazolást vagy a tárgyévi nyugdíjról szóló igazolást,
- b) társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelemről szóló igazolást,
- c) társadalombiztosítási ellátás esetében a havi járandóságról szóló igazolást,
- d) járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátás esetén az ellátás jogerős megállapítását igazoló irat, valamint a kérelem beadását megelőző hónap nettó jövedelmét igazoló irat,
- e) gyermektartásdíj esetén a jogerős bírósági határozat vagy teljes bizonyító erejű magánokirat mellett a ténylegesen fizetett tartásdíj utolsó havi átvételét bizonyító bankszámla kivonat vagy postai feladóvevény, ezek hiányában a törvényes képviselő által tett nyilatkozat,
- f) egyéb, havi rendszerességgel nem mérhető jövedelem esetén nyilatkozat a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap nettó átlagjövedelméről.
- g) felsőoktatási intézményben tanulók esetén az intézmény igazolása a kérelem benyújtását megelőző havi ösztöndíjról.
(3) Az egy főre jutó havi jövedelem számításánál az Szoctv. 10. § (2)-(4) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.
(4) A hatáskör gyakorlója a kérelem benyújtását követően, indokolt esetben környezettanulmány készítésével ellenőrizheti az igénylő rászorultságát.
5. § (1) A rendelet alapján megállapított támogatások jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele esetén az igénybevevőt visszafizetésre kell kötelezni az Szoctv. 17. §-ában foglaltak szerint.
(2) Ha a képviselő-testület a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét, amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné méltányosságból
- a) csökkentheti vagy elengedheti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának vagy háztartásának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét,
- b) 18 havi részletfizetést állapíthat meg, ha magasabb szintű jogszabály másként nem rendelkezik.
6. § A pénzbeli és természetbeni ellátást – amennyiben magasabb szintű jogszabály másként nem rendelkezik – a megállapítást követő 8 munkanapon belül a kedvezményezett részére ki kell fizetni a kérelmező nyilatkozata szerint, átutalással vagy készpénzben. A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet esetén a támogatás házipénztárból a döntést követően kifizethető.
II. FEJEZET Pénzbeli és természetbeni ellátások
4. Időskorúak hulladékszállítási díjkedvezménye
7. § (1) Időskorúak hulladékszállítási díjkedvezményére jogosult, azon Tiszapalkonya településen állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a támogatással érintett ingatlanban lakó 60 év feletti egyedülálló kérelmező, aki a hulladékgazdálkodási közszolgáltatóval szerződéses viszonyban áll.
(2) Az időskorúak hulladékszállítási díjkedvezményére az az (1) bekezdés szerinti kérelmező jogosult, akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 1000 %-át nem haladja meg.
(3) Az időskorúak hulladékszállítási díjkedvezményének mértéke negyedévente 2.000 Ft.
(4) A támogatást az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon kell igényelni, a jövedelem igazolása mellett a Hivatalban.
(5) A díjkedvezményre való jogosultságot a kérelem napját követő hónap első napjától kell megállapítani.
(6) A hulladékszállítási díjkedvezményre jogosult halála, vagy lakcím változása esetén a jogosultságot a halál, illetve a változás bekövetkezte hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
(7) A hulladékszállítási díjkedvezményben részesülők adatait a határozat meghozatalát követően haladéktalanul, de legkésőbb a negyedév végéig meg kell küldeni a közszolgáltatást végző szerv részére.
(8) A közszolgáltatási díj számlázásáért felelős szerv a számlát minden negyedévet követően benyújtja az önkormányzat részére.
5. Rendkívüli települési támogatás
8. § (1) Az Szoctv. 45. § (3)-(5) bekezdéseiben foglaltak figyelembevételével a képviselő-testület rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani, annak a személynek vagy családnak, akiknek alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadásuk keletkezik, továbbá, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, illetve időszakosan vagy tartósan fennálló létfenntartási problémákkal küzd vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul.
(2) Az eseti jelleggel megállapított rendkívüli települési támogatás (továbbiakban: rendkívüli települési támogatás) formái:
- a) pénzbeli rendkívüli települési támogatás
- b) természetbeni rendkívüli települési támogatás.
(3) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.
(4) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet az 2. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.
(5) A rendkívüli települési támogatás hivatalból történő megállapítása esetén, az azt alátámasztó adatoknak és igazolásoknak a döntés megalapozásához szükséges mértékben és módon kell rendelkezésre állniuk.
9. § (1) Rendkívüli települési támogatás iránti kérelem elbírálása során méltánylást érdemlő körülmény különösen:
- a) betegség miatt kórházi kezelésre szorul,
- b) baleset miatt anyagi segítségre szorul,
- c) a támogatás a kérelmező, vagy családtagja életének, testi épségének megóvásához szükséges,
- d) kiskorú gyermek nevelése,
- e) haláleset,
- f) munkanélküliség,
- g) közszolgáltatók felé fennálló díjtartozás,
- h) alkalmanként jelentkező, nem várt eseményhez kapcsolódó többletkiadás
- i) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul.
(2) Rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 300%-át, egyedül élő személy esetén a 400%-át.
(3) A rendkívüli települési támogatás egyszeri összege 1.000 Ft-tól 20.000 Ft-ig terjed.
10. § (1) A rendkívüli települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a Hivatal a támogatás folyósítását követően ellenőrizheti, mely során a felhasználást alátámasztó dokumentumokat kérhet be, környezettanulmányt végezhet.
(2) A rendkívüli települési támogatás, a méltányossági jogkör gyakorlásáról, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás visszatérítésének elrendeléséről, illetve méltányosságból történő elengedéséről a képviselő-testület jogosult dönteni.
11. § (1) A rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás formájában különösen a tüzelősegély, a közszolgáltatók felé fennálló díjnak kifizetéséhez nyújtott támogatás.
(2) Természetbeni ellátási forma megállapítása esetén a támogatás összegét a közszolgáltatókhoz, illetve előrefizetős mérő óra esetén, annak feltöltésével kell utalni.
12. § (1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás céljából rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át, egyedül élő személy esetén a 450%-át
- a) aki a meghalt személy eltemettetéséről úgy gondoskodott, hogy arra nem volt köteles, vagy
- b) aki az eltemettetésre köteles volt ugyan, azonban a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) A temetési költségekre tekintettel igényelt települési támogatás iránti kérelmet legkésőbb a temetés költségeit tartalmazó számla kiállításának napjától számított 60 napon belül kell benyújtani, melyhez csatolni szükséges az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát.
(3) A temetési költségekre tekintettel megállapított rendkívüli települési támogatás összege 10.000 Ft-tól 50.000 Ft-ig terjed.
13. § (1) Évente egy alkalommal pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes szociális kölcsön formájában rendkívüli települési támogatásra is jogosult az a személy, aki olyan átmeneti pénzzavarba került, vagy olyan rendkívüli kiadása merült fel, amely veszélyezteti saját és családja létfenntartását.
(2) Szociális kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás:
- a) a kérelmező, illetve családjában együttélő közrehatásától függetlenül bekövetkezett elemi csapás esetén,
- b) a súlyosan mozgáskorlátozott, hallássérült, vak illetve gyengénlátó személy részére az életviteléhez szükséges, állapotából eredő egyszeri, jelentős többletköltségek fedezetére,
- c) a közeli hozzátatozó eltemettetésének költségeinek biztosítására,
- d) a kérelmező által használt lakás közműellátásnak kiépítése költségei részbeni, vagy teljes fedezetére,
- e) váratlan bekövetkezett súlyos betegség esetén,
- f) átmeneti megélhetés támogatására,
jogosult az a kérelmező, aki a kölcsön visszafizetésére képes és azt az önkormányzattal kötött megállapodás szerint vállalja.
(3) A kamatmentes szociális kölcsön visszafizetésének időtartama legfeljebb 18 hónap.
(4) A szociális kölcsön adható legkisebb összege 20.000 Ft, a legnagyobb összege 200.000 Ft.
(5) a szociális kölcsönnek a kérelmező részére vállalható legnagyobb havi törlesztőrészlet összegét, úgy kell meghatározni, hogy a családban együttélőknek az egy főre jutó havi jövedelme, a törlesztőrészlet megfizetése után sem lehet kevesebb, mint az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 60%-a.
14. § (1) A kölcsön megállapítására irányuló 3. melléklet szerinti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolást, továbbá a kérelmező nyilatkozatát a törlesztés formájával kapcsolatban.
(2) A szociális kölcsönt megállapító határozatban a jogosultat tájékoztatni kell,
- a) a nyújtandó kölcsön nagyságáról, összegszerűen
- b) a havi törlesztőrészlet összegéről
- c) a kölcsön időtartalmáról
- d) a jelzáloggal megterhelésre kerülő ingatlan adatairól
- e) a szerződéskötéstől való elállás lehetőségéről.
15. § (1) A kérelmező a szociális kölcsönt magába foglaló kölcsönszerződés megkötésének napján veheti át a részére megítélt kölcsön összegét.
(2) A kérelmező a szociális kölcsönszerződés megkötésére irányuló szándékától a szerződés megkötéséig bármikor elállhat, részére a megítélt kölcsön összeg nem kerül kifizetésre.
(3) A szerződést a határozat jogerőre emelkedést követően, de legkésőbb az attól számított 30 napon belül lehet megkötni. A szerződést az önkormányzat részéről a polgármester írja alá.
(4) A szociális kölcsön visszafizetésének kezdete a kölcsönszerződés megkötését követő hónap 15. napja.
(5) A havonta megállapított törlesztőrészletet minden hónap 15. napjáig kell megfizetni az Hivatal által biztosított postai készpénz-átutalási megbízáson, vagy az önkormányzat házi pénztárába.
(6) A Hivatal a szociális kölcsön visszafizetését folyamatosan figyelemmel kíséri.
(7) A kérelmező a havi törlesztőrészlet megfizetését egy alkalommal elmulasztja, a jegyző írásban felszólítja a hátralék rendezésére.
(8) A (7) bekezdés szerinti fizetési felszólítás eredménytelennek bizonyul és az elmaradás meghaladja a három havi törlesztőrészlet összegét, a tartozás egyösszegben való visszafizetése válik esedékessé, amelynek behajtását a jegyző kezdeményezi.
(9) Nem állapítható meg szociális kölcsön annak a kérelmezőnek aki korábbi tartozását nem vagy csak fizetési felszólítások útján fizette meg.
16. § (1) A rendkívüli települési támogatásként megállapított pénzbeli ellátás helyett részben, vagy egészében természetbeni rendkívüli települési támogatás formájában állapítható meg, ha a pénzbeli segélyezés a kérelmező körülményinek ismeretében nem célravezető.
(2) A természetbeni rendkívüli települési támogatásra való jogosultság feltételeinek, mértékének meghatározására az érintett pénzbeli települési támogatás szabályai az irányadók.
(3) A természetbeni rendkívüli települési támogatás formái:
- a) élelmiszer juttatása
- b) élelmiszerutalvány juttatása
- c) vásárlási utalvány
- d) gyógyszer térítési díjának a gyógyszertár részére történő közvetlen megfizetése
- e) előre fizetős mérő óra feltöltése
- f) közüzemi díjak közvetlen megfizetése
- g) tüzelősegély.
6. Köztemetés
17. § (1) A képviselő-testület az Szoctv. 48. §-ában meghatározott rendelkezések figyelembevételével gondoskodik az elhunyt személy közköltségen való eltemettetéséről.
(2) Tiszapalkonya község területén a köztemetés helye a Tiszapalkonyai Katolikus temető és a Tiszapalkonyai Református temető.
(3) Közköltségen elsősorban hamvasztásos temetés, a hozzátartozó vagy az elhalt eltérő rendelkezése esetén a legolcsóbb koporsós temetés rendelhető el.
(4) A (2)-(3) bekezdésben foglaltaktól indokolt esetben el lehet térni, de az ezzel járó többletköltséget az önkormányzat nem vállalja fel.
(5) A köztemetés költségének megtérítésére a hatáskör gyakorlója méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve a köztemetés költségének megtérítésétől részben vagy egészben, különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén eltekinthet.
III. FEJEZET Szociális Szolgáltatások
18. § A szociálisan rászorult személyek részére a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az önkormányzat által biztosított szociális alapszolgáltatások:
- a) étkeztetés
- b) házi segítségnyújtás
- c) család- és gyermekjóléti szolgáltatások.
7. Étkeztetés
19. § (1) Az étkeztetés keretében az önkormányzat azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkeztetéséről gondoskodik, akik azt önmaguknak, illetve önmaguk és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(2) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte.
(3) Egészségi állapota miatt rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról – részben vagy egészben – gondoskodni nem tud.
(4) Fogyatékossága miatt rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesülnek.
(5) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki betegsége miatt fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására csupán részben képes.
(6) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalanszállás.
(7) Az (1)–(6) bekezdésben meghatározottakon túl szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a személyt is, aki átmenetileg vagy tartósan létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, különösen azt, aki saját magára és a vele közös háztartásban élőkre tekintettel jövedelemmel nem rendelkezik.
(8) A (3) és (5) bekezdés alkalmazása az egészségi állapotot orvosi igazolással kell alátámasztani.
(9) Az étkeztetés iránti kérelmet az erre a célra szolgáló formanyomtatványon kell benyújtani.
(10) Megszűnik az étkeztetéssel kapcsolatos jogosultság, ha:
- a) arról a jogosult írásban lemond,
- b) az igénybevétel feltételei már nem állnak fenn,
- c) a jogosult elhalálozik,
- d) a jogosult azt 30 napig folyamatosan nem veszi igénybe,
- e) a jogosult Tiszapalkonyai állandó lakó- vagy tartózkodási helye megszűnik,
- f) a jogosult 2 havi térítési díj fizetésével elmarad és felszólítás ellenére sem fizeti azt meg.
(11) Az önkormányzat az intézményi és a szünidei gyermekétkeztetésről, valamint a szociális étkeztetés biztosításáról közétkeztetési szolgáltatási szerződés keretében gondoskodik.
(12) Az étkeztetés biztosítása az étel
- a) elvitelével, vagy
- b) házhoz szállítással történik.
(13) Az önkormányzat az étkeztetést munkanapokon biztosítja.
20. § (1) Az étkeztetés megállapítására irányuló kérelmet, valamint a szociális és egészségügyi rászorultságot igazoló jövedelemigazolást és orvosi igazolást a Hivatalhoz kell benyújtani.
(2) Az étkeztetésre való jogosultság megállapítása határozatlan időre történik, kivéve, ha a 17. § (1)-(6) bekezdésben meghatározott okok fennállása csak átmeneti jellegű, ilyenkor az ellátás igénybevételének legrövidebb időtartama egy hónap.
(3) A térítési díjat utólag, minden hónap 10. napjáig kell megfizetni.
(4) Az étkeztetésért fizetendő intézményi térítési díjat, valamint az egy főre eső jövedelemtől függő kedvezményeket a személyes gondoskodást nyújtó intézmények intézményi térítési díjairól szóló rendelet állapítja meg.
8. Házi segítségnyújtás
21. § Az önkormányzat az Szoctv. 63. §-ában meghatározott rendelkezések szerint gondoskodik a gondozási szükséglettel rendelkező, házi segítségnyújtást igénylő személyek ellátásáról. A szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
9. Család- és gyermekjóléti szolgáltatások
22. § Az önkormányzat a családsegítés feladatait a Szoc. tv. 64. §-ában foglaltak szerint a Tiszapalkonya, Oszlár és Hejőkürt Községi Önkormányzatok által fenntartott Család- és Gyermekjóléti Szolgálat útján látja el. A szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
23. § Ez a rendelet 2021. október 8-án lép hatályba.
24. § Hatályát veszti A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK HELYI SZABÁLYÁLYAIRÓL című 3/2015. (II.26.) önkormányzati rendelet.
2. melléklet