Cserépfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (XI. 26.) önkormányzati rendelete

az ingatlannyilvántartásban zártkertként nyilvántartott ingatlanok művelés alóli kivonásáról

Hatályos: 2026. 01. 01

Cserépfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (XI. 26.) önkormányzati rendelete

az ingatlannyilvántartásban zártkertként nyilvántartott ingatlanok művelés alóli kivonásáról

2026.01.01.

[1] A rendelet célja, hogy a tulajdonosnak lehetősége legyen zártkertként nyilvántartott ingatlana művelés alól kivett területként történő bejegyzés kérelmezésére.

[2] Cserépfalu Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény 91. § (5) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, a termőföldről szóló 2007. évi CXXIX. törvény 72/E §-ban, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 4/2025.(III. 26.) önkormányzat rendelet 5. számú melléklete szerint az Ügyrendi, Pénzügyi, Humánerőforrás és Kulturális Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § (1) E rendelet hatálya kiterjed Cserépfalu község közigazgatási területén belül lévő, a közhiteles ingatlannyilvántartásban a földrészlet megnevezésében zártkertként nyilvántartott ingatlanokra.

(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya:

a) természetvédelmi oltalom alatt álló területekre,

b) ökológiai folyosókra és vízvédelmi övezetekre,

c) erdő művelési ágú területekre.

A művelés alóli kivonás feltételei

2. § Az önkormányzat a művelés alóli kivonást akkor engedélyezi, ha az:

a) nem ellentétes a településrendezési eszközökkel,

b) nem veszélyezteti a helyi környezeti adottságokat,

c) nem akadályozza a mezőgazdasági területek egybefüggő használatát.

Az eljárás rendje

3. § (1) Az eljárás kérelemre indul. A művelés alóli kivonás iránti kérelmet az ingatlan tulajdonosa nyújthatja be az önkormányzathoz.

(2) A kérelemhez csatolni kell:

a) 30 napnál nem régebbi tulajdoni lapot,

b) helyszínrajzot,

c) indokolást.

(3) A Cserépfalui Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője formailag megvizsgálja a kérelem megfelelőségét. Hiányos kérelem esetén hiánypótlást ír ki. A hiánypótlás időtartama 8 nap.

(4) A kérelmet átruházott hatáskörben a polgármester bírálja el.

Határozathozatal

4. § (1) A polgármester a kérelem benyújtásától számított 30 napon belül határozattal dönt a kérelemről. A polgármester a kérelemnek helyt ad, vagy a kérelmet indokolással ellátva elutasítja.

(2) A polgármester a kérelmet formai hiba esetén érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

(3) A kérelemnek helyt adó döntés esetén a kérelmező kezdeményezheti a földhivatali eljárást az ingatlan „kivett” státuszának átvezetésére.

Jogorvoslat

5. § Az elutasító határozat ellen 15 napon belül illetékmentes fellebbezéssel lehet élni a Képviselő-testülethez.

Hatálybalépés

6. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.