Csokvaomány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2018. (III. 27.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2019. 01. 18- 2019. 07. 29Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018. (III.27.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2019-01-18-tól 2019-07-29-ig
Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
4/2018. (III.27.) Önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
(egységes szerkezetben)
Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
- Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat
1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Csokvaomány Községi Önkormányzat
(2) Székhelye: 3647 Csokvaomány, Széchenyi út 1.
(3) Az önkormányzat illetékességi területe Csokvaomány község közigazgatási területére terjed ki.
2.§ (1) A képviselő-testület feladatellátásához kapcsolódó átruházott hatásköreit az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete kötelező feladatait saját intézményhálózatán, társulások útján, illetve az ellátási kötelezettség szerződéses átadása, átvétele révén valósítja meg.
(3) Az önkormányzat által ellátott feladatok szakfeladat rend szerinti felsorolását (kormányzati funkciók) a rendelet 3. függeléke tartalmazza.
3.§ A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat - és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hozott létre, melynek neve:
Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal
Címe: 3646 Nekézseny, Kossuth út 1.
4.§ Az önkormányzat szervei:
a.) Polgármester
b.) Ügyrendi Bizottság
c.) Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal
d.) Jegyző
e.) Társulás
- Fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI
5.§ A képviselő-testület tagjainak száma 5 fő. A megválasztott polgármester a képviselő-testület tagja. A képviselő-testület tagjainak névsorát a rendelet 1. függeléke tartalmazza.
A képviselő-testület alakuló ülése
6.§ Az alakuló ülés első napirendi pontjaként a Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a választás eredményéről.
A képviselő-testületi ülések szabályai
7.§ (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.
(2) Az ülés helye: Csokvaomány Községi Önkormányzat tanácskozója: 3647 Csokvaomány, Széchenyi út 1.
(3) A képviselő-testület szükség szerint együttes ülést tart a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatalt alkotó Önkormányzatok Képviselő-testületeivel, melynek helye: Szociális Konyha 3646 Nekézseny, Zrínyi út 4.
8.§ (1) A rendkívüli képviselő-testületi ülések száma nincs meghatározva, össze kell hívni a sürgős, halasztást nem tűrő döntéshozatalt igénylő esetekben.
(2) Sürgős, halasztást nem tűrő döntéshozatalt igénylő esetek különösen: a 24 órán belül testületi döntést igénylő kérdések.
(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesterhez kell benyújtani.
(4) A rendkívüli ülést az összehívásra irányuló indítvány benyújtásától számított 3 napon belül össze kell hívni.
(5) Rendkívüli ülés összehívására bármilyen értesítési mód igénybe vehető.
A képviselő-testületi ülés összehívása
9.§ (1) A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
(2) Az ülés meghívóját a képviselők részére az ülés előtt legalább 3 nappal kell kézbesíteni. A meghívóval együtt kézbesíteni kell az ülés napirendjeinek előterjesztéseit is. A meghívó és az előterjesztések kézbesítése történhet elektronikus formában, illetve papír alapon, a képviselő kérésének megfelelően.
(3) A meghívó minden esetben tartalmazza az ülés helyét, kezdési időpontját, a javasolt napirendeket, a napirendek előterjesztőit, valamint a tervezett napirend tárgyalásához tanácskozási joggal külön meghívottak jelölését is.
(4) A képviselő-testület ülésére – a képviselőkön és a jegyzőn, aljegyzőn kívül – tanácskozási joggal meg kell hívni azokat, akiknek a jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi, illetve akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendek megtárgyalásához indokoltnak tartja.
(5) A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívóval együtt csak azokat a mellékleteket kell megküldeni, amely napirendhez meghívásuk kapcsolódik.
(6) A testületi ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell, a meghívónak a Csokvaomány Község Önkormányzata hivatali épületében elhelyezett hirdetőtáblára történő kifüggesztéssel.
Az ülések nyilvánossága
10.§ (1) A testületi ülések – zárt ülés kivételével – nyilvánosak, és az azokon megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.
(2) A képviselő-testület nyílt ülésén megjelenő állampolgárok, az egyes napirendi pontok tárgyalásához – képviselő-testületi hozzájárulás nélkül – nem szólhatnak hozzá, nem nyilváníthatnak véleményt, nem tehetnek fel kérdéseket. A képviselő-testület a hozzájárulásról ügyrendi kérdésként, nyílt szavazással dönt.
(3) Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarókat rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén az érintetteket a terem elhagyására kötelezi.
(4) A képviselő-testület a működése során keletkezett valamennyi közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerését, az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben meghatározottak szerint biztosítja, a tájékoztatási és közzétételi kötelezettség teljesítéséről az önkormányzat honlapján, a törvényben meghatározott módon gondoskodik.
Az ülés napirendje
11.§ (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester – elsősorban a kiküldött meghívó szerint – tesz javaslatot, amelynek alapján az ülés napirendjét a képviselő-testület állapítja meg.
(2) A képviselő-testület a napirend kérdésében, vita nélkül szavaz.
Az előterjesztések rendje
12.§ (1) A képviselő-testületi előterjesztéseket a napirend tárgya szerinti előadók készítik el.
(2) A napirendi pontokhoz kapcsolódó egyéb előterjesztéseket – elsősorban az önálló képviselői indítványokat, véleményeket – a jegyzőnél kell benyújtani, a képviselő-testületi ülés összehívása előtt, rendes ülés esetében, 5 nappal. Rendkívüli ülés esetében, ha azt nem a polgármester kezdeményezi, az ülés összehívásának kezdeményezésekor. Az előterjesztéseket az ülésre szóló meghívóval kapják meg a képviselő-testület ülésére meghívottak.
(3) A képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek.
(4) A testületi ülésre az előterjesztés főszabályként írásban kerül benyújtásra, melytől eltérni csak rendkívüli okok miatt lehet. Ilyen rendkívüli ok lehet pl.: az idő rövidsége és a tárgyalandó előterjesztés fontossága. Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.
(5) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a.) a tárgyat és a tényállást,
b.) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
c.) az alternatívák indokait,
d.) a határozati javaslatot,
e.) az önkormányzati rendelet-tervezetet,
f.) szükség szerint a felelős és a határidő megjelölését.
(6) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
Kérdés
13.§ (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, aljegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyekben kérdést intézhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
(2) A válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ.
A képviselő-testület tanácskozási rendje
14.§ (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Egyidejű akadályoztatásuk, valamint a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén, a Rendelet 9.§ (1) bekezdését kell alkalmazni.
(2) Az ülést az ülés vezetője (továbbiakban: polgármester) nyitja meg. Megállapítja a jelen lévő képviselők számát, az ülés határozatképességét. A képviselő-testület létszámának ülés közbeni változását (érkező, távozó képviselők) a határozatképesség szempontjából folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Változás esetén a polgármesternek ismételten meg kell állapítani a határozatképességet, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(3) A polgármester gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról, melynek során
a.) figyelmezteti a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem méltó kifejezéseket használ,
b.) rendre utasíthatja azt a személyt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,
c.) rendzavarás esetén figyelmezteti a rendbontót, ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
(4) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, azzal vitába szállni nem lehet.
A vitavezetés szabályai
15.§ (1) A polgármester minden napirendi pont felett vitát nyit. Nem nyit vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.
(2) A testületi ülésen napirendenként, elsőként az adott napirendi pont előadóját, másodikként az érintett bizottság elnökét illeti meg a szó.
(3) Az írásbeli előterjesztést az előadó és az előterjesztés készítője a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti.
(4) A szóbeli kiegészítés után az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal jelen lévő meghívottak is kérdéseket intézhetnek.
(5) A válaszok elhangzását követően a polgármester megnyitja a vitát.
(6) Törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat, több alkalommal is.
(7) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.
(8) Bármely képviselő, illetve az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, a napirend elfogadása előtt. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz, és a polgármester javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.
(9) Bármely képviselő, illetve előterjesztő javasolhatja a tárgyalásba vett előterjesztés napirendről való levételét, melyről a képviselő-testület vita nélkül szavaz.
A döntéshozatal szabályai
16.§ (1) A képviselő-testület döntéseihez a képviselő-testületnek határozatképesnek kell lennie.
(2) A képviselő-testület ülése határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 3 fő jelen van. A határozatképtelen ülést 5 napon belül ugyanazon napirendekkel újra össze kell hívni.
(3) A határozatképesség megállapítására és bizonyítására a jelenléti ív szolgál.
(4) A nyílt és zárt ülésen résztvevőkről külön jelenléti ívet kell készíteni.
17.§ Ha a képviselő, a polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület döntéshozatala során nem tesz eleget az Mötv. 49.§ (2) bekezdésében szabályozott, személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének, a bejelentés elmulasztásától számított 3 hónapig az őt megillető tiszteletdíj, illetve illetmény 75%-ára jogosult.
A szavazás módja
18.§ (1) Szavazni kizárólag személyesen lehet.
(2) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról, az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.
(3) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.
A nyílt szavazás
19.§ (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A polgármester a szavazatokat megszámolja. A szavazás számszerűsége helyességével kapcsolatban felmerülő kétség esetén a szavazást meg kell ismételni.
(2) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, valamint a szavazástól tartózkodók számát.
A név szerinti szavazás
20.§ (1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt jogszabály kötelezővé teszi.
(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa egyenként, ábécé sorrendben a képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.
(3) A szavazás tényét, számszerű eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni, a szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
A titkos szavazás
21.§ (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazon ügyekben, amelyekben zárt ülés tartása kötelező, illetve tartható.
(2) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság végzi.
(3) A titkos szavazás szavazólappal történik.
(4) Az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét.
(5) A szavazás eredményéről az Ügyrendi Bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
(6) A titkos szavazásról minden esetben külön jegyzőkönyv készül, mely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének melléklete.
A képviselő-testület döntései
22.§ (1) A képviselő-testület döntését általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel, kézfelemeléssel hozza.
(2) Minősített többséghez a megválasztott 5 települési képviselő több mint a felének, 3 főnek a szavazata szükséges.
(3) A képviselő-testület döntései:
a.) önkormányzati rendeletek és
b.) határozatok (normatív vagy egyedi).
Az önkormányzati rendeletalkotás főbb szabályai
23.§ (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti
a.) a polgármester
b.) a képviselő
c.) a képviselő-testület bizottsága
d.) a jegyző
e.) a településen hivatalosan működő civil szervezet vezetője, képviselője.
(2) A rendeletalkotásra vonatkozó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a kezdeményezésről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(3) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, aki ezen feladatellátása során külső segítséget is igénybe vehet.
(4) A hozott rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző köteles gondoskodni.
24.§ A képviselő-testület elfogadott rendeleteit a jegyző az önkormányzat épületében elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
Az önkormányzati határozat
25.§ (1) A testület határozat nélkül dönt a napirend elfogadásáról, a képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásáról, a név szerinti szavazás elrendeléséről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóról.
(2) Az együttes ülés keretében hozott határozatokat a következő sorszámmal kell jelölni.
(3) A hozott határozatokról nyilvántartást kell vezetni, minden számozott határozatnak tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős nevét és a végrehajtás határidejét.
(4) A hozott határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően a végrehajtásban érintetteknek meg kell küldeni.
(5) A képviselő-testület normatív határozatait az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell közzé tenni.
A jegyzőkönyv
26.§ A képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv az Mötv. 52.§-ában megfogalmazottakon kívül tartalmazza mellékletként a meghívót és a jelenléti ívet.
27.§ (1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyv elkészítése érdekében a képviselő-testület ülésén jegyzőkönyvvezető működik közre.
(3) A nyílt ülésről készített jegyzőkönyveket – teljes terjedelmükben – közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.
(4) Az ülésekről készített jegyzőkönyvek hivatalban tárolt példányait mellékleteivel együtt évenként be kell köttetni.
Együttes ülés
28.§ (1) A Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a közös önkormányzati hivatal működését érintő, a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodásban meghatározott kérdésekről együttes ülésükön döntenek.
(2) Az együttes ülés összehívására, vezetésére, a tanácskozás rendjére, a döntéshozatalra vonatkozóan a rendeletben megállapított szabályokat kell alkalmazni, az alábbi eltérésekkel:
- Az együttes ülés összehívásáról a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti önkormányzat polgármestere gondoskodik. Az ülést köteles összehívni bármelyik nem székhely település polgármesterének indítványára.
- Az ülés helye: Szociális Konyha 3646 Nekézseny, Zrínyi út 4.
- Az ülést a székhely önkormányzat polgármestere vezeti, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén az ülést a székhely önkormányzat alpolgármestere vezeti.
- Fejezet
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK
A települési képviselő
29.§ (1) A képviselő köteles:
a.) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, ennek érdekében távolmaradását a testületi ülésről a polgármesternek jeleznie kell,
b.) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, illetve a hozott döntések végrehajtásában,
c.) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot bejelenteni,
d.) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, illetve választói bizalmára.
(2) Az Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, a képviselő-testület határozatával
a.) első alkalommal 3 havi időtartamra 50%-os mértékre csökkenti,
b.) második alkalommal 6 havi időtartamra 75%-os mértékre csökkenti,
c.) harmadik és további alkalmakkal 12 havi időtartamra megvonja.
A képviselő díjazása
30.§ A képviselőknek járó tiszteletdíj mértékét és a juttatás szabályait önkormányzati rendelet szabályozza.
Összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség
31.§ A képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester az Ügyrendi bizottságnak adja át kivizsgálásra.
32.§ A képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak vizsgálatát az Ügyrendi Bizottság végzi, amely gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről.
- Fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
Állandó bizottságok
33.§ (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó, vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
(2) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot működteti: Ügyrendi Bizottság 3 fővel, melyből 3 fő képviselő.
(3) Az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.
(4) A bizottság tagjainak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.
(5) A bizottság ülésén állandó meghívott a polgármester és a jegyző.
Ideiglenes bizottság
34.§ (1) A képviselő-testület indokolt esetben, általa meghatározott feladatok ellátására, ideiglenes bizottságot is létrehozhat. A bizottság részletes feladatait a képviselő-testület határozza meg.
(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.
(3) Az ideiglenes bizottság feladata különösen:
a.) esetenként jelentkező, mérlegelést és körültekintést igénylő feladatok végrehajtásának előkészítése
b.) egyes képviselő-testületi rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése
c.) társulási megállapodások előkészítése
d.) vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.
- Fejezet
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ
A polgármester
35.§ (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét szerdáján 9.00-16.00 óráig.
(3) A polgármester – törvényben meghatározottakon túli – feladata különösen:
a.) a község fejlődésének elősegítése,
b.) a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,
c.) a község vagyonának megőrzése és gyarapítása,
d.) a községgazdálkodás,
e.) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének biztosítása,
f.) a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása, segítése
g.) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,
h.) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, az együttműködés kialakítása,
i.) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,
j.) az önkormányzati saját intézmények működésének ellenőrzése, segítése.
(4) A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladata különösen a képviselők munkájának segítése.
(5) A Polgármester részére feladatokat a jogszabályokon túl, a képviselő-testület állapíthat meg.
(6) A polgármester – alpolgármester hiányában - lemondását az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át, részére juttatja el.
(7) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, mindezek hiányában az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át.
36.§ A polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat az Mötv. 72.§-a állapítja meg.
Az alpolgármester
37.§ (1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.
(3) Az alpolgármester fő feladata a polgármester helyettesítése, ezért külön hivatali munkarendet számára a testület nem állapít meg.
A jegyző, aljegyző
38.§ (1) A jegyző, mint a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője, ellátja az Mötv. 81.§ (3) bekezdésében felsorolt feladatokat, valamint az önkormányzati hatósági ügyek előkészítését és végrehajtását.
(2) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az Önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a képviselő-testület felé.
(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a hivatalban alkalmazásban álló, legmagasabb fizetési osztályba besorolt, gazdálkodói munkakörben foglalkoztatott köztisztviselő látja el.
- Fejezet
A Közös Önkormányzati Hivatal
39.§ (1) Nekézseny Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Lénárddaróc Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Bükkmogyorósd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete és Csernely Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Mötv. 84.§ (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Mötv. 85.§ (1)-(2) bekezdésének szabályai szerint, közös önkormányzati hivatalt hoztak létre, Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal (3646 Nekézseny, Kossuth út 1.) elnevezéssel.
(2) Csernely és Csokvaomány településeken Kirendeltség működik.
(3) A hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a jegyző javaslatára benyújtott polgármesteri előterjesztés alapján, a hivatal létrehozására irányuló megállapodásban határozták meg a hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, valamint az ügyfélfogadás rendjét.
(4) A hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá.
- Fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI, GAZDASÁGI ALAPJAI
Az önkormányzat társulásai
40.§ (1) A képviselő-testület, önkormányzati feladatai hatékonyabb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében, társulásokban vesz részt.
(2) A társulások jegyzékét a 4. függelék tartalmazza.
Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása
41.§ (1) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásáról önkormányzati rendelet rendelkezik.
(2) A polgármester az önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdésekről köteles tájékoztatni az állampolgárokat.
42.§ (1) A képviselő-testület éves költségvetéséről évenként önkormányzati rendeletet alkot.
(2) A polgármester - a költségvetésben nem előirányzott kiadások vonatkozásában - saját hatáskörében, 300.000.-Ft értékhatárig vállalhat kötelezettségeket és írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződésekről, kötelezettségvállalásokról a képviselő-testületet a legközelebbi rendes, vagy rendkívüli ülésen tájékoztatnia kell.
43.§ (1) A gazdasági év lezárását követően az előző év költségvetésének végrehajtásáról a képviselő-testület zárszámadási rendeletet fogad el.
(2) A zárszámadási rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, a tervezetet a polgármester terjeszti a testület elé.
- Fejezet
FALUGYŰLÉS, KÖZMEGHALLGATÁS
Falugyűlés
44.§ (1) A lakosság széles körét érintő döntések meghozatala előtt, illetve a lakosság közvetlen tájékoztatása érdekében a képviselő-testület falugyűlést hívhat össze.
(2) A falugyűlés időpontjáról és témájáról előzetesen a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 8 nappal korábban, tájékoztatni kell, hirdetmény kifüggesztésével.
(3) A falugyűlést a polgármester vezeti.
(4) A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
Közmeghallgatás
45.§ (1) A képviselő-testület minden évben egyszer, előre meghirdetett időpontban, közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatásra értelemszerűen vonatkoznak a testületi ülésre vonatkozó szabályok.
IX. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
46.§ (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 3/2014. (III.10.) önkormányzati rendelete.
Tóth Zsuzsanna Dr. Szűcs-Tardi Beáta
polgármester jegyző
Záradék:
A rendelet 2018. március 27. napján kihirdetésre került.
Dr. Szűcs-Tardi Beáta
jegyző
- melléklet a 4/2018. (III.27.) önkormányzati rendelethez
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖREI
- A társulásokra átruházott hatáskörök
1.Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás
Gondoskodik a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-37/A §-ában meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok és hatáskörök ellátásáról.
2.Ózd Kistérség Többcélú Társulása
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119.§-ában meghatározott, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 70.§-a szerinti, a belső ellenőrzéshez kapcsolódó feladat- és hatáskör.
- melléklet a 4/2018. (III.27.) önkormányzati rendelethez
AZ ÜGYRENDI BIZOTTSÁG FELADAT- ÉS HATÁSKÖREI
1. Jogi és Ügyrendi feladatok
1.1. Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására, a képviselői tiszteletdíjak emelésére, csökkentésére.
1.2. Véleményezi a képviselő-testület napirendjén szereplő megállapodások, társasági szerződések, egyéb szerződések tervezetét, a koncesszióba adás lehetőségét és feltételeit, valamint a versenytárgyalások kiírását.
1.3. Véleményt nyilvánít minden olyan jogi természetű ügyben, amelyben az önkormányzattól állásfoglalást kérnek.
1.4. Figyelemmel kíséri, hogy az önkormányzat közigazgatási feladatait az elvárható színvonalon – személyi és anyagi feltételek biztosításával – lássa el.
1.5. Véleményt nyilvánít az önkormányzat által megkötött megállapodásokkal kapcsolatban.
1.6. Ellátja a testületi titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket.
2. Jogi és Ügyrendi Hatáskörök
2.1. Kivizsgálja az önkormányzati képviselői összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, majd a vizsgálat eredményét előterjeszti a Képviselő-testület következő ülésére.
2.2. Gondoskodik a vagyonnyilatkozat tételére kötelezettek vagyonnyilatkozatának nyilvántartásáról és a vagyonnyilatkozatok ellenőrzéséről.
2.3. Vizsgálja a hatályos rendeletek végrehajtását, és arról választási ciklusonként beszámol a testületnek. Szükség szerint javasolja a rendeletek módosítását.
11. függelék a 4/2018. (III.27.) önkormányzati rendelethez
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET NÉVSORA
Tóth Zsuzsanna polgármester
Kaló Sándorné alpolgármester
Borbás Róbert képviselő
Pető Gáborné képviselő
Tótszegi Istvánné képviselő
22. függelék a 4/2018. (III.27.) önkormányzati rendelethez
AZ ÜGYRENDI BIZOTTSÁG NÉVSORA
Elnöke: Tótszegi Istvánné képviselő
Tagok: Borbás Róbert képviselő
Pető Gáborné képviselő
3. függelék a 4/2018. (III.27.) Önkormányzati rendelethez
KORMÁNYZATI FUNKCIÓK
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és – működtetés
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start – munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051010 Hulladékgazdálkodás igazgatása
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
076062 Település-egészségügyi feladatok
082044 Könyvtári szolgáltatások
082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel
fejlesztése
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
4. függelék a 4/2018. (III.27.) Önkormányzati rendelethez
TÁRSULÁSOK JEGYZÉKE
1.Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás
Társulás székhelye: 3700 Kazincbarcika, Eszperantó út 2. sz.
2.Ózd Kistérség Többcélú Társulása
Társulás székhelye: 3600 Ózd, Városház tér 1.
1 Módosította az 1/2019. (I.17.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2019. január 18-tól.
2 Módosította az 1/2019. (I.17.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2019. január 18-tól.