Csokvaomány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2018. (III. 27.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2020. 06. 13- 2021. 06. 16

Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018. (III.27.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

I. FEJEZET ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Az önkormányzat

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Csokvaomány Községi Önkormányzat

(2) 1 Székhelye: 3647 Csokvaomány, Széchenyi István út 1.

(3) Az önkormányzat illetékességi területe Csokvaomány község közigazgatási területére terjed ki.

2. § (1) A képviselő-testület feladatellátásához kapcsolódó átruházott hatásköreit az 1. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat képviselő-testülete kötelező feladatait saját intézményhálózatán, társulások útján, illetve az ellátási kötelezettség szerződéses átadása, átvétele révén valósítja meg.

(3) Az önkormányzat által ellátott feladatok szakfeladat rend szerinti felsorolását (kormányzati funkciók) a rendelet 3. függeléke tartalmazza.

3. § A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat - és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hozott létre, melynek neve:

Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal

Címe: 3646 Nekézseny, Kossuth út 1.

4. § Az önkormányzat szervei:

a.) Polgármester

b.) Ügyrendi Bizottság

c.) Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal

d.) Jegyző

e.) Társulás

II. FEJEZET A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI

5. § A képviselő-testület tagjainak száma 5 fő. A megválasztott polgármester a képviselő-testület tagja. A képviselő-testület tagjainak névsorát a rendelet 1. függeléke tartalmazza.

A képviselő-testület alakuló ülése

6. § Az alakuló ülés első napirendi pontjaként a Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a választás eredményéről.

A képviselő-testületi ülések szabályai

7. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(2) Az ülés helye: Csokvaomány Községi Önkormányzat tanácskozója: 3647 Csokvaomány, Széchenyi út 1.

(3) 2 A képviselő-testület szükség szerint együttes ülést tart a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatalt alkotó Önkormányzatok Képviselő-testületeivel, melynek helye: Községi Önkormányzat tanácskozója 3646 Nekézseny, Kossuth út 1.

8. § (1) A rendkívüli képviselő-testületi ülések száma nincs meghatározva, össze kell hívni a sürgős, halasztást nem tűrő döntéshozatalt igénylő esetekben.

(2) Sürgős, halasztást nem tűrő döntéshozatalt igénylő esetek különösen: a 24 órán belül testületi döntést igénylő kérdések.

(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesterhez kell benyújtani.

(4) A rendkívüli ülést az összehívásra irányuló indítvány benyújtásától számított 3 napon belül össze kell hívni.

(5) Rendkívüli ülés összehívására bármilyen értesítési mód igénybe vehető.

A képviselő-testületi ülés összehívása

9. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.

(2) Az ülés meghívóját a képviselők részére az ülés előtt legalább 3 nappal kell kézbesíteni. A meghívóval együtt kézbesíteni kell az ülés napirendjeinek előterjesztéseit is. A meghívó és az előterjesztések kézbesítése történhet elektronikus formában, illetve papír alapon, a képviselő kérésének megfelelően.

(3) A meghívó minden esetben tartalmazza az ülés helyét, kezdési időpontját, a javasolt napirendeket, a napirendek előterjesztőit, valamint a tervezett napirend tárgyalásához tanácskozási joggal külön meghívottak jelölését is.

(4) A képviselő-testület ülésére – a képviselőkön és a jegyzőn, aljegyzőn kívül – tanácskozási joggal meg kell hívni azokat, akiknek a jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi, illetve akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendek megtárgyalásához indokoltnak tartja.

(5) A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívóval együtt csak azokat a mellékleteket kell megküldeni, amely napirendhez meghívásuk kapcsolódik.

(6) A testületi ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell, a meghívónak a Csokvaomány Község Önkormányzata hivatali épületében elhelyezett hirdetőtáblára történő kifüggesztéssel.

(7) 3 A képviselő-testület és bizottsága ülésére a tevékenységi körükben felmerülő napirendek tárgyalásához tanácskozási joggal meg kell hívni az alábbi önszerveződő közösségek képviselőit:

a.) Csokvaományi Krumplis-Túrós Lepényt Készítők Hagyományőrző Egyesülete,

b.) Csokvaományi Polgárőr Egyesület,

c.) Csokvaományért Alapítvány.

Az ülések nyilvánossága

10. § (1) A testületi ülések – zárt ülés kivételével – nyilvánosak, és az azokon megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.

(2) A képviselő-testület nyílt ülésén megjelenő állampolgárok, az egyes napirendi pontok tárgyalásához – képviselő-testületi hozzájárulás nélkül – nem szólhatnak hozzá, nem nyilváníthatnak véleményt, nem tehetnek fel kérdéseket. A képviselő-testület a hozzájárulásról ügyrendi kérdésként, nyílt szavazással dönt.

(3) Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarókat rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén az érintetteket a terem elhagyására kötelezi.

(4) A képviselő-testület a működése során keletkezett valamennyi közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerését, az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben meghatározottak szerint biztosítja, a tájékoztatási és közzétételi kötelezettség teljesítéséről az önkormányzat honlapján, a törvényben meghatározott módon gondoskodik.

Az ülés napirendje

11. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester – elsősorban a kiküldött meghívó szerint – tesz javaslatot, amelynek alapján az ülés napirendjét a képviselő-testület állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a napirend kérdésében, vita nélkül szavaz.

Az előterjesztések rendje

12. § (1) A képviselő-testületi előterjesztéseket a napirend tárgya szerinti előadók készítik el.

(2) A napirendi pontokhoz kapcsolódó egyéb előterjesztéseket – elsősorban az önálló képviselői indítványokat, véleményeket – a jegyzőnél kell benyújtani, a képviselő-testületi ülés összehívása előtt, rendes ülés esetében, 5 nappal. Rendkívüli ülés esetében, ha azt nem a polgármester kezdeményezi, az ülés összehívásának kezdeményezésekor. Az előterjesztéseket az ülésre szóló meghívóval kapják meg a képviselő-testület ülésére meghívottak.

(3) A képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek.

(4) A testületi ülésre az előterjesztés főszabályként írásban kerül benyújtásra, melytől eltérni csak rendkívüli okok miatt lehet. Ilyen rendkívüli ok lehet pl.: az idő rövidsége és a tárgyalandó előterjesztés fontossága. Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.

(5) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a.) a tárgyat és a tényállást,

b.) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,

c.) az alternatívák indokait,

d.) a határozati javaslatot,

e.) az önkormányzati rendelet-tervezetet,

f.) szükség szerint a felelős és a határidő megjelölését.

(6) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

Kérdés

13. § (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, aljegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyekben kérdést intézhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(2) A válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ.

A képviselő-testület tanácskozási rendje

14. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Egyidejű akadályoztatásuk, valamint a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén, a Rendelet 9. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) Az ülést az ülés vezetője (továbbiakban: polgármester) nyitja meg. Megállapítja a jelen lévő képviselők számát, az ülés határozatképességét. A képviselő-testület létszámának ülés közbeni változását (érkező, távozó képviselők) a határozatképesség szempontjából folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Változás esetén a polgármesternek ismételten meg kell állapítani a határozatképességet, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(3) A polgármester gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról, melynek során

a.) figyelmezteti a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem méltó kifejezéseket használ,

b.) rendre utasíthatja azt a személyt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,

c.) rendzavarás esetén figyelmezteti a rendbontót, ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

(4) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, azzal vitába szállni nem lehet.

A vitavezetés szabályai

15. § (1) A polgármester minden napirendi pont felett vitát nyit. Nem nyit vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.

(2) A testületi ülésen napirendenként, elsőként az adott napirendi pont előadóját, másodikként az érintett bizottság elnökét illeti meg a szó.

(3) Az írásbeli előterjesztést az előadó és az előterjesztés készítője a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti.

(4) A szóbeli kiegészítés után az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal jelen lévő meghívottak is kérdéseket intézhetnek.

(5) A válaszok elhangzását követően a polgármester megnyitja a vitát.

(6) Törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat, több alkalommal is.

(7) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.

(8) Bármely képviselő, illetve az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, a napirend elfogadása előtt. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz, és a polgármester javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.

(9) Bármely képviselő, illetve előterjesztő javasolhatja a tárgyalásba vett előterjesztés napirendről való levételét, melyről a képviselő-testület vita nélkül szavaz.

A döntéshozatal szabályai

16. § (1) A képviselő-testület döntéseihez a képviselő-testületnek határozatképesnek kell lennie.

(2) A képviselő-testület ülése határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 3 fő jelen van. A határozatképtelen ülést 5 napon belül ugyanazon napirendekkel újra össze kell hívni.

(3) A határozatképesség megállapítására és bizonyítására a jelenléti ív szolgál.

(4) A nyílt és zárt ülésen résztvevőkről külön jelenléti ívet kell készíteni.

17. § Ha a képviselő, a polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület döntéshozatala során nem tesz eleget az Mötv. 49. § (2) bekezdésében szabályozott, személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének, a bejelentés elmulasztásától számított 3 hónapig az őt megillető tiszteletdíj, illetve illetmény 75%-ára jogosult.

A szavazás módja

18. § (1) Szavazni kizárólag személyesen lehet.

(2) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról, az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.

(3) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.

A nyílt szavazás

19. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A polgármester a szavazatokat megszámolja. A szavazás számszerűsége helyességével kapcsolatban felmerülő kétség esetén a szavazást meg kell ismételni.

(2) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, valamint a szavazástól tartózkodók számát.

A név szerinti szavazás

20. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt jogszabály kötelezővé teszi.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa egyenként, ábécé sorrendben a képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(3) A szavazás tényét, számszerű eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni, a szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.

A titkos szavazás

21. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazon ügyekben, amelyekben zárt ülés tartása kötelező, illetve tartható.

(2) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság végzi.

(3) A titkos szavazás szavazólappal történik.

(4) Az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét.

(5) A szavazás eredményéről az Ügyrendi Bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.

(6) A titkos szavazásról minden esetben külön jegyzőkönyv készül, mely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének melléklete.

A képviselő-testület döntései

22. § (1) A képviselő-testület döntését általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel, kézfelemeléssel hozza.

(2) Minősített többséghez a megválasztott 5 települési képviselő több mint a felének, 3 főnek a szavazata szükséges.

(3) A képviselő-testület döntései:

a.) önkormányzati rendeletek és

b.) határozatok (normatív vagy egyedi).

Az önkormányzati rendeletalkotás főbb szabályai

23. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

a.) a polgármester

b.) a képviselő

c.) a képviselő-testület bizottsága

d.) a jegyző

e.) a településen hivatalosan működő civil szervezet vezetője, képviselője.

(2) A rendeletalkotásra vonatkozó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a kezdeményezésről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, aki ezen feladatellátása során külső segítséget is igénybe vehet.

(4) A hozott rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző köteles gondoskodni.

24. § A képviselő-testület elfogadott rendeleteit a jegyző az önkormányzat épületében elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.

Az önkormányzati határozat

25. § (1) A testület határozat nélkül dönt a napirend elfogadásáról, a képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásáról, a név szerinti szavazás elrendeléséről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóról.

(2) Az együttes ülés keretében hozott határozatokat a következő sorszámmal kell jelölni.

(3) A hozott határozatokról nyilvántartást kell vezetni, minden számozott határozatnak tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős nevét és a végrehajtás határidejét.

(4) A hozott határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően a végrehajtásban érintetteknek meg kell küldeni.

(5) A képviselő-testület normatív határozatait az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell közzé tenni.

A jegyzőkönyv

26. § A képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv az Mötv. 52. §-ában megfogalmazottakon kívül tartalmazza mellékletként a meghívót és a jelenléti ívet.

27. § (1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A jegyzőkönyv elkészítése érdekében a képviselő-testület ülésén jegyzőkönyvvezető működik közre.

(3) A nyílt ülésről készített jegyzőkönyveket – teljes terjedelmükben – közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.

(4) Az ülésekről készített jegyzőkönyvek hivatalban tárolt példányait mellékleteivel együtt évenként be kell köttetni.

Együttes ülés

28. § (1) A Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a közös önkormányzati hivatal működését érintő, a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodásban meghatározott kérdésekről együttes ülésükön döntenek.

(2) Az együttes ülés összehívására, vezetésére, a tanácskozás rendjére, a döntéshozatalra vonatkozóan a rendeletben megállapított szabályokat kell alkalmazni, az alábbi eltérésekkel:

  • a) Az együttes ülés összehívásáról a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti önkormányzat polgármestere gondoskodik. Az ülést köteles összehívni bármelyik nem székhely település polgármesterének indítványára.
  • b) 4Az ülés helye: Községi Önkormányzat tanácskozója 3646 Nekézseny, Kossuth út 1.
  • c) Az ülést a székhely önkormányzat polgármestere vezeti, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén az ülést a székhely önkormányzat alpolgármestere vezeti.

III. FEJEZET A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK

A települési képviselő

29. § (1) A képviselő köteles:

a.) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, ennek érdekében távolmaradását a testületi ülésről a polgármesternek jeleznie kell,

b.) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, illetve a hozott döntések végrehajtásában,

c.) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot bejelenteni,

d.) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, illetve választói bizalmára.

(2) Az Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, a képviselő-testület határozatával

a.) első alkalommal 3 havi időtartamra 50%-os mértékre csökkenti,

b.) második alkalommal 6 havi időtartamra 75%-os mértékre csökkenti,

c.) harmadik és további alkalmakkal 12 havi időtartamra megvonja.

A képviselő díjazása

30. § A képviselőknek járó tiszteletdíj mértékét és a juttatás szabályait önkormányzati rendelet szabályozza.

Összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség

31. § A képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester az Ügyrendi bizottságnak adja át kivizsgálásra.

32. § A képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak vizsgálatát az Ügyrendi Bizottság végzi, amely gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről.

IV. FEJEZET A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

Állandó bizottságok

33. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó, vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot működteti: Ügyrendi Bizottság 3 fővel, melyből 3 fő képviselő.

(3) Az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.

(4) A bizottság tagjainak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.

(5) A bizottság ülésén állandó meghívott a polgármester és a jegyző.

Ideiglenes bizottság

34. § (1) A képviselő-testület indokolt esetben, általa meghatározott feladatok ellátására, ideiglenes bizottságot is létrehozhat. A bizottság részletes feladatait a képviselő-testület határozza meg.

(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.

(3) Az ideiglenes bizottság feladata különösen:

a.) esetenként jelentkező, mérlegelést és körültekintést igénylő feladatok végrehajtásának előkészítése

b.) egyes képviselő-testületi rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése

c.) társulási megállapodások előkészítése

d.) vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.

V. FEJEZET A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ

A polgármester

35. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét szerdáján 9.00-16.00 óráig.

(3) A polgármester – törvényben meghatározottakon túli – feladata különösen:

a.) a község fejlődésének elősegítése,

b.) a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,

c.) a község vagyonának megőrzése és gyarapítása,

d.) a községgazdálkodás,

e.) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének biztosítása,

f.) a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása, segítése

g.) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,

h.) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, az együttműködés kialakítása,

i.) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,

j.) az önkormányzati saját intézmények működésének ellenőrzése, segítése.

(4) A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladata különösen a képviselők munkájának segítése.

(5) A Polgármester részére feladatokat a jogszabályokon túl, a képviselő-testület állapíthat meg.

(6) A polgármester – alpolgármester hiányában - lemondását az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át, részére juttatja el.

(7) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, mindezek hiányában az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át.

36. § A polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat az Mötv. 72. §-a állapítja meg.

Az alpolgármester

37. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.

(3) Az alpolgármester fő feladata a polgármester helyettesítése, ezért külön hivatali munkarendet számára a testület nem állapít meg.

A jegyző, aljegyző

38. § (1) A jegyző, mint a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője, ellátja az Mötv. 81. § (3) bekezdésében felsorolt feladatokat, valamint az önkormányzati hatósági ügyek előkészítését és végrehajtását.

(2) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az Önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a képviselő-testület felé.

(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a hivatalban alkalmazásban álló, legmagasabb fizetési osztályba besorolt, gazdálkodói munkakörben foglalkoztatott köztisztviselő látja el.

VI. FEJEZET A Közös Önkormányzati Hivatal

39. § (1) Nekézseny Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Lénárddaróc Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Bükkmogyorósd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete és Csernely Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Mötv. 84. § (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Mötv. 85. § (1)-(2) bekezdésének szabályai szerint, közös önkormányzati hivatalt hoztak létre, Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal (3646 Nekézseny, Kossuth út 1.) elnevezéssel.

(2) Csernely és Csokvaomány településeken Kirendeltség működik.

(3) A hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a jegyző javaslatára benyújtott polgármesteri előterjesztés alapján, a hivatal létrehozására irányuló megállapodásban határozták meg a hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, valamint az ügyfélfogadás rendjét.

(4) A hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá.

VII. FEJEZET AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI, GAZDASÁGI ALAPJAI

Az önkormányzat társulásai

40. § (1) A képviselő-testület, önkormányzati feladatai hatékonyabb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében, társulásokban vesz részt.

(2) A társulások jegyzékét a 4. függelék tartalmazza.

Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása

41. § (1) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásáról önkormányzati rendelet rendelkezik.

(2) A polgármester az önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdésekről köteles tájékoztatni az állampolgárokat.

42. § (1) A képviselő-testület éves költségvetéséről évenként önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A polgármester - a költségvetésben nem előirányzott kiadások vonatkozásában - saját hatáskörében, 300.000.-Ft értékhatárig vállalhat kötelezettségeket és írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződésekről, kötelezettségvállalásokról a képviselő-testületet a legközelebbi rendes, vagy rendkívüli ülésen tájékoztatnia kell.

43. § (1) A gazdasági év lezárását követően az előző év költségvetésének végrehajtásáról a képviselő-testület zárszámadási rendeletet fogad el.

(2) A zárszámadási rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, a tervezetet a polgármester terjeszti a testület elé.

VIII. FEJEZET FALUGYŰLÉS, KÖZMEGHALLGATÁS

Falugyűlés

44. § (1) A lakosság széles körét érintő döntések meghozatala előtt, illetve a lakosság közvetlen tájékoztatása érdekében a képviselő-testület falugyűlést hívhat össze.

(2) A falugyűlés időpontjáról és témájáról előzetesen a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 8 nappal korábban, tájékoztatni kell, hirdetmény kifüggesztésével.

(3) A falugyűlést a polgármester vezeti.

(4) A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

Közmeghallgatás

45. § (1) A képviselő-testület minden évben egyszer, előre meghirdetett időpontban, közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatásra értelemszerűen vonatkoznak a testületi ülésre vonatkozó szabályok.

IX. FEJEZET ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

46. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 3/2014. (III.10.) önkormányzati rendelete.

1 Módosította a 10/2020. (VI.12.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2020. június 13-tól.

2 Módosította a 6/2019. (XI.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2019. november 16-tól.

3 Beiktatta az 5/2019. (VII.29.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2019. július 30-tól.

4 Módosította a 6/2019. (XI.15.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2019. november 16-tól.

5 Módosította az 1/2019. (I.17.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2019. január 18-tól.

6Módosította a 6/2019. (XI.15.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos 2019. november 16-tól.

7 Módosította az 1/2019. (I.17.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2019. január 18-tól.

8 Módosította a 6/2019. (XI.15.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos 2019. november 16-tól.

9 Módosította a 25/2020. (VI.4.) Polgármesteri határozat. Hatályos 2020. június 4-től.

1. melléklet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖREI

· A társulásokra átruházott hatáskörök

1.Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás

Gondoskodik a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-37/A §-ában meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok és hatáskörök ellátásáról.

2.Ózd Kistérség Többcélú Társulása

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119. §-ában meghatározott, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 70. §-a szerinti, a belső ellenőrzéshez kapcsolódó feladat- és hatáskör.

2. melléklet

AZ ÜGYRENDI BIZOTTSÁG FELADAT- ÉS HATÁSKÖREI

1. Jogi és Ügyrendi feladatok

1.1. Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására, a képviselői tiszteletdíjak emelésére, csökkentésére.

1.2. Véleményezi a képviselő-testület napirendjén szereplő megállapodások, társasági szerződések, egyéb szerződések tervezetét, a koncesszióba adás lehetőségét és feltételeit, valamint a versenytárgyalások kiírását.

1.3. Véleményt nyilvánít minden olyan jogi természetű ügyben, amelyben az önkormányzattól állásfoglalást kérnek.

1.4. Figyelemmel kíséri, hogy az önkormányzat közigazgatási feladatait az elvárható színvonalon – személyi és anyagi feltételek biztosításával – lássa el.

1.5. Véleményt nyilvánít az önkormányzat által megkötött megállapodásokkal kapcsolatban.

1.6. Ellátja a testületi titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket.

2. Jogi és Ügyrendi Hatáskörök

2.1. Kivizsgálja az önkormányzati képviselői összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, majd a vizsgálat eredményét előterjeszti a Képviselő-testület következő ülésére.

2.2. Gondoskodik a vagyonnyilatkozat tételére kötelezettek vagyonnyilatkozatának nyilvántartásáról és a vagyonnyilatkozatok ellenőrzéséről.

2.3. Vizsgálja a hatályos rendeletek végrehajtását, és arról választási ciklusonként beszámol a testületnek. Szükség szerint javasolja a rendeletek módosítását.

1. függelék a 4/2018. (III.27.) önkormányzati rendelethez

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET NÉVSORA

Polgármester:

Tóth Zsuzsanna

Képviselők:

Tótszegi Istvánné

Pető Gáborné

Mészáros László

Szilágyi Gábor

2. függelék a 4/2018. (III.27.) önkormányzati rendelethez

AZ ÜGYRENDI BIZOTTSÁG NÉVSORA

Elnök: Pető Gáborné

Tagok: Szilágyi Gábor

Mészáros László

3. függelék a 4/2018. (III.27.) Önkormányzati rendelethez

KORMÁNYZATI FUNKCIÓK

011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320 Köztemető-fenntartás és – működtetés

041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232 Start – munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051010 Hulladékgazdálkodás igazgatása

064010 Közvilágítás

066010 Zöldterület-kezelés

066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111 Háziorvosi alapellátás

072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

076062 Település-egészségügyi feladatok

082044 Könyvtári szolgáltatások

082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel

fejlesztése

082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

4. függelék a 4/2018. (III.27.) Önkormányzati rendelethez

TÁRSULÁSOK JEGYZÉKE

1.Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás

Társulás székhelye: 3700 Kazincbarcika, Eszperantó út 2. sz.

2.Ózd Kistérség Többcélú Társulása

Társulás székhelye: 3600 Ózd, Városház tér 1.