Sajóvelezd Község Képviselő-testülete 5/2014(IV.30.) önkormányzati rendelet
Az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól.
Hatályos: 2014. 05. 01- 2017. 01. 13Sajóvelezd Község Képviselő-testülete 5/2014(IV.30.) önkormányzati rendelet
Az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól.
2014-05-01-tól 2017-01-14-ig
Sajóvelezd Község Önkormányzat Képviselő-testülete
5/2014. ( IV.30.) önkormányzati rendelete
Az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól.
Sajóvelezd Község Önkormányzat Képviselő-testülete az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló 1982. évi 17. törvényerejű rendelet 42/A. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló 1982. évi 17. törvényerejű rendelet 15/A. § (6) és (7) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya kiterjed Sajóvelezd Község Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat) illetékességi területén történő házasságkötésre, házassági évforduló, házasságkötés megerősítésére (továbbiakban együtt: anyakönyvi esemény).
2. Értelmező rendelkezések
2. §
(1) Alapszolgáltatás: az anyakönyvvezetőnek a hivatali helyiségben a hivatali munkaideje alatt a házasságkötés során jogszabályban rögzített eljárása és szövege.
(2)Hivatali helyiség: a Serényfalvai Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltsége Sajóvelezd,Rákóczi u. 10. szám alatti tárgyaló helyisége, melyben kizárólag alapszolgáltatás nyújtható, valamint a Sajóvelezd,Széchenyi u 2.szám alatt található Művelődés Háza.
(3) Hivatali munkaidő: a Serényfalvai Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltsége Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarendje.
(4)Többletszolgáltatás: az anyakönyvvezető hivatali helyiségen kívüli vagy hivatali munkaidőn túli, a házasságkötés során jogszabályban rögzített eljárása és szövege, továbbá az anyakönyvvezető közreműködésével megtartott anyakönyvi esemény társadalmi megünneplése.
3. A hivatali munkaidőn és helyiségen kívüli anyakönyvi események megtartása szabályai
3.§
(1) Hivatali helyiségen és hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi esemény engedélyezését a házasságkötésre történő bejelentkezéskor kell kérni
(2) Az erre vonatkozó kérelem előterjesztésekor a házasulandóknak nyilatkozni kell arról,hogy az esemény méltósága, tekintélye ,valamint a személyes adatok és az anyakönyv megfelelő védelme a külső helyszínen biztosított.
-2-
(3)Anyakönyvi esemény a Munka Törvénykönyvében meghatározott munkaszüneti nap kivételével- hétfő-csütörtök napokon 16.00-17.00,pénteken 14.00-15.00,szombaton 11.00-18.00 terjedő időszakban engedélyezhető
4.§
Az anyakönyvi esemény megszervezéséért és lebonyolításáért az érintetteknek nem kell díjat fizetniük
5.§
A hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint 3000.-Ft/nap összegű díjazás,vagy a kormányzati tisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott mértékű szabadidő illeti meg
4.Záró rendelkezések
6. §
(1) E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba, és a hatálybalépést követően induló eljárásokban kell alkalmazni.
(2)Hatályát veszti Sajóvelezd Község Önkormányzat Képviselő-Testülete az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól szóló 13/2013.(X.24.)önkormányzati rendelet
Pál Katalin Schlögl Zoltánné
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésre került:
Sajóvelezd,2014.április 30. Schlögl Zoltánné
jegyző
Indokolás
A rendelet tartalmilag a következő kérdésekre terjed ki: hatálya meghatározza az anyakönyvi események fogalmát, kijelöli az anyakönyvi események lebonyolítására szolgáló hivatali helyiséget. Szabályozza a külső helyszínen és a hivatali munkaidőn kívül lebonyolítandó anyakönyvi események engedélyezésének rendjét, megállapítja a díjfizetés módját, mértékét, határidejét. Rögzíti az anyakönyvvezetőt a hivatali munkaidőn kívüli munkavégzésért megillető díjazás mértékét .
Az 1.-4 §-hoz
A rendelet hatályát szabályozza. A rendelet területi hatálya a község közigazgatási területén lebonyolított anyakönyvi eseményekre vonatkozik.
A szabályozás szerint anyakönyvi esemény a házasságkötés, továbbá más fontos családi események megünneplése (házassági évforduló, házasságkötés megerősítése).
Kijelöli a házasságkötés céljára szolgáló helyiséget. Meghatározza továbbá a hivatali munkaidő fogalmát.
Megállapításra kerül a hivatali helyiségen kívüli és a hivatali időn túli anyakönyvi események engedélyezésének rendje.
Megfogalmazásra kerül az anyakönyvi események teljes díjmentessége
A 5. §-hoz
Az anyakönyvvezetőt megillető díjazást szabályozza.
A 6. §-hoz
A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik,illetve a korábban ezt a témakört szabályozó rendelet hatályát veszti
Előzetes hatásvizsgálat
az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól szóló önkormányzati rendelet tervezethez
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a értelmében a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálatot kell lefolytatni. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a következők:
1. Társadalmi hatások
A Tervezet társadalmi hatásai között a házasságkötések körülményeinek kedvezőbbé tételét lehet kiemelni, igazodva az évek óta egyre gyakoribb igényhez, a hivatali helyiségen kívüli házasságkötés feltételeinek szabályozásával.
A Tervezet egyidejűleg ellentételezi a hivatali munkatársakra háruló többletterheket is, emiatt a hivatali dolgozók tekintetében sem kelt társadalmi feszültséget, társadalmi hatása tehát e tekintetben is pozitív.
2. Gazdasági, költségvetési hatások
nincs.
3. Környezeti hatások
A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt hatása nincs.
4. Egészségi követelmények
A rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi követelményei nincsenek.
5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A Tervezet jelentős adminisztratív terheket nem keletkeztet, figyelemmel arra, hogy az anyakönyvi eseményekhez közvetlenül kapcsolódó adminisztratív terhek többnyire függetlenek az anyakönyvi esemény helyszínétől vagy időpontjától.
6. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A rendelet megalkotásának szükségességét a hivatali helyiségen kívüli és/vagy hivatali időn túli anyakönyvi események lebonyolítására vonatkozó társadalmi igény, törvényi kötelezettség indokolja.
7. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti és pénzügyi feltételek
A Tervezet elfogadása esetén a rendelet alkalmazása a jelenlegihez képest többlet személyi, szervezeti és tárgyi feltételt nem igényel. A többlet kiadások megtérülése a rendeletben szabályozottakból
biztosított, így az önkormányzat részéről többlet pénzügyi igény a Tervezet elfogadását követően nem merül fel.