Alsóberecki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről
Hatályos: 2024. 02. 15Alsóberecki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről
Alsóberecki Község Önkormányzatának Képviselő- testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya Alsóberecki Község Önkormányzata (a továbbiakban önkormányzat) képviselő-testületére és annak bizottságaira terjed ki.
2. § A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését:
377 500 000 Ft költségvetési és finanszírozási bevétellel
ebből: 288 084 133 Ft költségvetési bevétel
89 415 867 Ft finanszírozási bevétel
377 500 000 Ft költségvetési kiadással
ebből: 377 500 000 Ft költségvetési kiadás állapítja meg.
3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat összesített 2024. évre tervezett bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatonként az 1. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.
(2) Az Önkormányzat forrásonkénti költségvetési bevételeit a a 2. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat kiadásait kiemelt előirányzatonként a a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.
(4) A Sulyomvirág Apartmanház és Konyha költségvetési bevételeit és kiadásait a a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.
(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.
(6) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a az 5. mellékletben foglaltak szerint fogadja el.
(7) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az a 6. melléklet részletezi.
(8) Az önkormányzat 2024. évi európai uniós támogatási programjait elkülönítetten a a 7. melléklet tartalmazza.
(9) Alsóberecki Község Önkormányzata 2024. évi címrendjét a a 8. melléklet tartalmazza.
4. § (1) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
(2) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.
5. § (1) A 2. §-ban megállapított kiadások kiemelt előirányzatonkénti megoszlását és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát a
a 2. melléklet szerint határozza meg.
(2) 2023. augusztus 1-jén megalakult az önkormányzat intézménye a Sulyomvirág Apartmanház és Konyha.
6. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(6) A költségvetési szerv vezetője köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni.
A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
7. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát a költségvetési főösszeg 10 %-áig a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben Képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
(3) A (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2024. december 31-ig gyakorolható.
(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 7. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
8. § (1) Az önkormányzat a feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.
(2) Az önkormányzat köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a polgármestert terheli.
(3) Az önkormányzat az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában köteles naprakész nyilvántartást vezetni.
9. § (1) Az önkormányzat ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért a jegyző felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott belső ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
10. § Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2024. január 1. napjától kell alkalmazni.
Ez a rendelet 2024. február 15-én lép hatályba.