Füzérkomlós Község Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2021. (IX.15.) önkormányzati rendelete
a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról
Hatályos: 2021. 09. 30Füzérkomlós Község Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2021. (IX. 15.) önkormányzati rendelete
a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról
Füzérkomlós Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdés, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b.) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) és (3) bekezdéseiben, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében és 132. § (4) bekezdés g.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. a) pontjába meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében - a magasabb szintű jogszabályok figyelembevételével – meghatározza a településen, a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátások helyi formáit, igénybevételük szabályait, valamint az ellátásokra való jogosultság feltételeit, érvényesítésének garanciáit, folyósításuk és ellenőrzésük szabályait.
2. A rendelet hatálya
2. § A rendelet hatálya kiterjed Füzérkomlós közég illetékességi területén élő a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 3.§ (1)-(3) bekezdésében foglalt személyekre és hajléktalanokra.
3. Értelmező rendelkezések
3. § (1) E rendelet alkalmazásában:
- a) elemi kár: kizárólag életvitelszerűen lakott lakóépületet érintő tűz, jégeső, árvíz, belvíz, fagy, hó-, jég- és széltörés, vihar, villámcsapás, földrengés okozta elemi csapás,
- b) közeli hozzátartozó: a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdés d) pontja,
- c) tartósan beteg: akinek részére krónikus betegségére tekintettel legalább 2 féle rendszeres gyógyszer szedése lett előírva és előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban tartós gondozást igényel, vagy emelt családi pótlékban részesül és előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban tartós gondozást igényel,
- d) súlyosan fogyatékos az, aki a Szoctv 41. § (3) bekezdés a) pontjában foglaltaknak megfelel.
(2) A jövedelem, vagyon, család, egyedül élő, egyedülálló, különélő és háztartás fogalmakra az Szoctv. 4. § 1) bekezdésében meghatározottak az irányadók.
4. Az ellátások formái
4. § (1) A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi pénzbeli ellátásokat állapíthatja meg:
- a) települési támogatás
- b) rendkívüli települési támogatás
- c) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj támogatás.
(2) A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára az alábbi természetbeni ellátásokat állapíthatja meg:
- a) támogatás
- b) rendkívüli települési támogatás
- c) köztemetés.
5. Hatásköri szabályok
5. § A Képviselő-testület hatáskörébe tartozik a
- a) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj elbírálása, felülvizsgálata, visszavonása, megtérítésére való kötelezése,
- b) köztemetés elrendelése, megtérítésre való kötelezés és a megtérítési kötelezettség alóli mentesítés.
II. FEJEZET AZ EGYES PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK
6. Települési támogatás: Település támogatás lakásfenntartásra
6. § (1) Füzérkomlós Települési támogatást állapít meg a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez annak a kérelmezőnek,
- a) aki családban él és háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,
- b) egyedül élő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át,
feltéve, ha a lakásfenntartás havi költsége a háztartás összjövedelmének 15 %-át meghaladja és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(2) A lakásfenntartásra nyújtott települési támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata.
(3) A lakásfenntartás egy négyzetméterre jutó elismert havi költsége 450,-Ft/m2.
(4) A településen az elismert minimális lakásnagyság mértéke:
- a) egy személyes háztartás esetén: 35 m 2
- b) két személyes háztartás esetén: 45 m 2
- c) három személyes háztartás esetén: 55 m 2
- d) négy személyes háztarás esetén: 65 m 2
- e) négy személynél több fős háztartás esetén a d.) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5- 5 m 2 .
(5) A lakásfenntartásra nyújtott települési támogatás havi összege a lakásfenntartás elismert havi költségének 20 %-a.
(6) Az igénylő által kérelmében feltüntetett jövedelmi viszonyai és vagyoni helyzete és tényleges életvitele tisztázására környezettanulmány készítését írhatja elő a képviselő-testület.
7. § (1) A lakás fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadások: a villanyáram-, a víz- és csatornahasználati díj, a gázfogyasztás, a szemétszállítás díja, a lakbér és a közös költség.
(2) A támogatást természetbeni szociális ellátás formájában a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
7. Települési támogatás: Rendkívüli települési támogatás
8. § (1) Rendkívüli települési támogatás a Szoctv. 45 § (3) és (4) bekezdéseiben előírt esetekben adható.
(2) A Szoctv. 45 §. (4) bekezdéseiben foglaltakon túl nem várt többletkiadásnak minősül különösen
- a) alapfokú vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermek beiskolázása,
- b) közgyógyellátásra nem jogosult gyermek akut megbetegedéséből adódó gyógyszereinek kiváltása,
- c) amennyiben a kérelmező családjában minimum két tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos személyt ápolnak,
- d) tüzelő beszerzése, illetve a fűtési költségekhez kapcsolódó kiadás, amennyiben a kérelmező ilyen jogcímen lakásfenntartásra biztosított települési támogatásban nem részesül,
- e) elemi kár,
- f) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést (különösen rablás, lopás, betörés) követtek el és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.
9. § (1) A rendkívüli települési támogatás minimális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-a, maximális mértéke a (2)-(3) bekezdésben foglaltak kivételével az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 60 %-a.
(2) Elemi kár esetén a támogatás maximális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszöröséig terjedhet.
(3) Temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás összege alkalmanként a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 10 %-a. A helyben szokásos, legolcsóbb temetés költsége 2021. évben 500.000,- Ft.
10. § (1) Rendkívüli települési támogatást kell megállapítani a (2) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve annak a kérelmezőnek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500 %-át, egyedül élő esetében 600 %-át.
(2) Rendkívüli települési támogatást kell megállapítani, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 550 %-át, egyedül élő esetében 650 %-át:
- a) alapfokú vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermeke beiskolázására, vagy
- b) ha a kérelmező családjában minimum két tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos személyt ápol, vagy
- c) elemi kárt szenvedett,
- d) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést (különösen rablás, lopás, betörés) követtek el, és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került,
- e) temetési segély igénylése esetén.
(3) Azon természetbeni támogatások megítélésénél, ahol a lakosságot széles körben megkülönböztetés nélkül részesíti természetbeni támogatásban a képviselő-testület, az egy főre jutó jövedelem megállapítására egyszerűsített büntetőjogi felelősség tudatában tett nyilatkozat szolgál. Amennyiben a testület a nyilatkozatban foglaltakat vitatja, úgy a testület a kérelmezőtől további hivatalos iratok benyújtását kérheti a jövedelem igazolása céljából.
(4) A rendkívüli települési támogatás kérelemre, vagy – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére –hivatalból is megállapítható.
11. § (1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatásra jogosult az eltemettető, ha a temetés költségei nem haladják meg a helyben elismert legolcsóbb temetés 120 %-át.
(2) Nem állapítható meg temetési költségek finanszírozása érdekében rendkívüli települési támogatás:
- a) annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994.évi CLX törvény alapján temetési hozzájárulásban részesült,
- b) amennyiben az elhunyt eltemetéséről az önkormányzat köztemetés formájában gondoskodott.
(3) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről – a kérelmező nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, valamint a 17. § szerinti jövedelemigazolást.
(4) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az arról szóló határozat számával együtt a halotti anyakönyvi kivonatra, valamint a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.
8. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj
12. § (1) A „Bursa Hungarica” Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat keretében ösztöndíjat kell megállapítani annak a pályázatát határidőben benyújtó és a benyújtás időpontjában a településen bejelentett lakóhellyel rendelkező pályázónak, aki megfelel a „Bursa Hungarica” Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerre vonatkozó Általános Szerződési Feltételekben meghatározott előírásoknak.
(2) Az ösztöndíjra való jogosultság megállapítása szempontjából szociálisan rászorulónak kell tekinteni azt a pályázót, akinél az egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. Amennyiben a gyermeket egyedülálló szülő, vagy más törvényes képviselő gondozza, vagy ha a pályázóval egy háztartásában igazoltan tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személy van, a szociális rászorultság akkor állapítható meg, ha a háztartás egy főre jutó nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 %-át.
(3) Előnyben részesül a fenti feltételeknek megfelelő azon pályázó:
- a) akinél a vele egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át,
- b) árva, vagy félárva,
- c) akinek szülei elváltak, vagy különváltan élnek,
- d) akinek családjában munkanélküli van,
- e) aki tartós beteg, vagy fogyatékossággal élő, illetve családjában tartósan beteg, vagy rokkant személy van,
- f) aki gyermeket nevel,
- g) akinek családjában lévő eltartottak száma három, vagy annál több.
13. § (1) Az ösztöndíj időtartamát és az egyéb feltételeket a mindenkori pályázati felhívás tartalmazza, melyet a Képviselő-testület hagy jóvá.
(2) A felsőoktatási intézménybe jelentkezők szociális rászorultságát a Képviselő-testület évente egyszer köteles felülvizsgálni.
(3) Az önkormányzat által folyósított ösztöndíj havi összege a pályázó általános szociális helyzetétől függően 1.000-4.000,-Ft összegig terjedhet. Az ösztöndíj támogatás összegének megállapításánál a 12 § (3) bekezdésben foglalt feltételeket kell figyelembe venni.
(4) Az önkormányzat által megítélt ösztöndíj visszavonásra kerül, a visszavonásról hozott határozat meghozatalát követő tanulmányi félévtől, ha
- a) a “B” típusú ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn, illetve a szociális rászorultság évenkénti felülvizsgálatánál nem működik együtt az önkormányzattal,
- b) a támogatásban részesített “A” vagy “B” típusú pályázó elköltözik a település önkormányzatának illetékességi területéről.
(5) Az ösztöndíj elnyerésére beadott pályázatok elbírálása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik. A Képviselő-testület döntése ellen fellebbezésnek helye nincs.
14. § (1) A pályázónak a saját és vele egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelméről szóló igazoláson túl a szociális rászorultság igazolására csatolni kell:
- a) amennyiben a szülők elváltak, jogerős bírósági ítélet másolatát,
- b) több eltartott esetén iskola-, óvodalátogatási igazolásokat,
- c) amennyiben a pályázó árva, félárva halotti anyakönyvi kivonat másolatát, árvaellátást megállapító határozatot,
- d) amennyiben gyermeket nevel, születési anyakönyvi kivonatot,
- e) állami gondozott, gyámolt esetén gyámhivatal határozatát, bíróság ítéletét,
- f) igazolást tartós betegségről, határozatot rokkantság, fogyatékosság megállapításáról,
- g) munkanélküliség esetén a Munkaügyi Központ igazolását,
h)vállalkozó esetén Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolást előző évi jövedelméről.
(2) Az a pályázó, aki családban nevelkedett és a pályázat benyújtását megelőző egy éven belül lakcímet és családi státuszt változtatott, köteles csatolni a szülők jövedelméről szóló igazolásokat abban az esetben is, ha nyilatkozatuk szerint külön háztartásban élnek. A szociális rászorultság megállapítása a becsatolt igazolások figyelembe vételével történik.
9. Köztemetés
15. § (1) A köztemetés elrendelésének feltételeit a Szoctv. 48 §-a tartalmazza.
(2) A polgármester javaslatára a Képviselő-testület a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól a Szoctv. 48. § (3) bekezdés b.) pontja fennállása esetén, amennyiben az eltemettetésre kötelezett személy vagyonnal nem rendelkezik
- a) a teljes összeg visszafizetésére részletfizetést engedélyezhet, vagy az 50 %-át elengedheti, ha az eltemettetésre kötelezett személy
- b) egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, vagy
- c) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,
- d) 50%-át elengedheti és a fennmaradó 50% megfizetésére részletfizetést engedélyezhet, ha az eltemettetésre kötelezett személy
- e) egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, vagy
- f) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
III. FEJEZET ÁLTALÁNOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
10. Támogatási kérelmek benyújtásának szabályai
16. § (1) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátások iránti kérelmet év közben folyamatosan a Közös Önkormányzati Hivatalhoz lehet benyújtani.
(2) Temetési költségekre tekintettel rendkívüli települési támogatás iránti kérelem kizárólag a temetést követő 2 hónapon belül nyújtható be.
(3) A kérelmező kérelmét ezen rendeletben meghatározott feltételek hiteles igazolására alkalmas bizonylatokkal köteles ellátni. Amennyiben a kérelmező a kérelmet, illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja, az eljárást meg kell szüntetni.
(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a közös háztartásban élők vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A havi rendszeres jövedelmet hivatalos igazolásokkal kell igazolni.
17. § A jövedelem igazolására szolgáló iratok különösen
- a) a rendszeres pénzellátás esetén a pénzellátás folyósításának igazolószelvénye - nyugdíjszerű ellátás esetében az összesítő -, illetve megállapító határozata, feltéve, hogy azt más szerv állapította meg és folyósítja,
- b) a foglalkoztatottaknál a kérelem benyújtását megelőző hónapról szóló munkáltató által kiállított hivatalos nettó kereseti kimutatás,
- c) az egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok tagjai esetében az állami adóhatóság igazolása és a kérelmező nyilatkozata,
- d) a tartósan beteg, illetve fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolás,
- e) a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolása a tanulói, vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,
- f) álláskereső esetén az álláskeresési ellátásról, vagy a regisztrálás tényétől, a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége által kiadott igazolás, határozat.
18. § (1) Annak igazolására, hogy
- a) a szülő gyermekét egyedül neveli, bontóperi vagy gyermekelhelyezésről szóló jogerős bírósági ítélet, gyermektartásdíj c) pont szerinti igazolása,
- b) a kérelmező háztartásában gyámhatóság által ideiglenesen elhelyezett, vagy gyámrendelés alapján eltartott gyermek él, a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott jogerős bírósági és gyámhatósági határozat,
- c) gyermektartásdíjban részesül, a gyermektartásdíjat megállapító jogerős bírósági ítélet, bíróság által jóváhagyott egyezség, vagy ez irányú bírósági eljárás megindításáról szóló okirat, vagy amennyiben - a tartásdíj fizetésére kötelezett nem fizet - végrehajtásról, illetve állam általi megelőlegezésről szóló igazolás,
- d) a lakásban való tartózkodás milyen jogcímen történik; bérleti szerződés másolata,
- e) jövedelmet igazoló okirat csatolása szükséges.
(2) Havi rendszeresességgel szedett gyógyszernek minősülnek a terápiás jelleggel valamint szakorvosi javaslatra rendelt gyógyszerek, különösen a krónikus betegségre tekintettel felírt gyógyszerek.
11. Szociális ellátások megállapításával, kifizetésével kapcsolatos szabályok
19. § (1) A Képviselő-testület a szociális ellátásra való jogosultság elbírálása során a Szoctv. 10. §-ában foglaltakat figyelembe véve jár el.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal valamint a Családsegítő Szolgálat az igénylő személy vagyoni, szociális, egészségügyi, lakás, vagy egyéb körülményeinek tisztázására helyszíni szemlét tarthat, az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és a megállapításokat környezettanulmányban rögzíti.
(3) Az eljárás során felhasználható más hatóság, illetőleg család- és gyermekvédelemmel foglalkozó más szerv, vagy személy által készített környezettanulmány is, feltéve, hogy elkészítése óta egy hónap még nem telt el.
20. § (1) Havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtásának napját követő hónap első napjától egy évre kell megállapítani.
(2) A rendelet alkalmazása során, az öregségi nyugdíj legkisebb összege változásának időpontjával változnak a szociális juttatások összegei is. Ilyen esetben a támogatások összegének változásáról nem kell külön határozatot hozni.
21. § (1) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatást utólag, a tárgyhót követő hónap 5. napjáig, a rendkívüli települési támogatást a határozat jogerőre emelkedését követő 5 napon belül kell folyósítani.
(2) A települési támogatás folyósítása postai úton, banki átutalással, vagy házi pénztári kifizetéssel történik.
(3) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj támogatás önkormányzati részének utalása és az ösztöndíj folyósítása az Általános Szerződési Feltételekben foglaltak szerint történik.
12. Ellenőrzés, felülvizsgálat
22. § (1) A hatáskör gyakorlója jogosult a megállapított segély/támogatás feltételeinek és felhasználásának ellenőrzésére.
(2) Amennyiben a segélyben/támogatásban részesülő a Szoctv-ben és jelen rendeletben meghatározott feltételekkel nem rendelkezik, vagy azok megsértésével nyújtott szociális ellátást vesz igénybe, az Szoctv. 17. §-ban foglalt jogkövetkezmények terhelik.
13. Lakásfenntartásra biztosított települési támogatás különös eljárási feltételei
23. § (1) A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek számától.
(2) Nem jogosult a támogatásra az a kérelmező, aki normatív jogcímen lakásfenntartási támogatásban részesül.
(3) A lakásfenntartásra nyújtott települési támogatásra benyújtott kérelemhez csatolni kell
- a) a háztartás tagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolását,
- b) a lakás nagyságának hitelt érdemlő igazolását valamint
- c) a támogatott szolgáltatást szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján szerződőként igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosítás megállapítására, igazolására szolgáló irat másolatát.
(4) A Polgármesteri Hivatal a szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján, természetbeni szociális ellátás formájában, havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra való jogosultság megállapítása esetén a szolgáltató részére - a jogosultság megállapítását követő hónaptól kezdődően minden hónap 5. napjáig - elektronikus úton adatszolgáltatást teljesít az adatszolgáltatás hónapjában folyósításra került támogatásokról.
(5) A szolgáltató a támogatást első ízben a (4) bekezdés szerinti adatszolgáltatásnak a szolgáltatóhoz történő beérkezését és feldolgozását követő első számlában érvényesíti.
(6) Amennyiben a támogatás havi összege az adott havi számla végösszegét meghaladja, a jóváírást követően fennmaradó különbözeti összeg a következő számlában kerül érvényesítésre. Amennyiben a különbözeti összeg a következő számlában teljes mértékben nem jóváírható, azt a további számlá(k)ban a teljes jóváírásig érvényesíteni kell.
IV. FEJEZET ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
24. § Ez a rendelet 2021. szeptember 30-án lép hatályba.
25. § (1) A hatályba lépés napján már benyújtott, de el nem bírált kérelmek esetében is ezen rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) Hatályát veszti az önkormányzat 3/2015. (II.14.) önkormányzati rendelete.