Füzérkomlós Község Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 31

A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–5. §-hoz

Füzérkomlós Községi Önkormányzat Képviselő-testületének

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról szóló 9/2021. (V.31.) önkormányzati rendeletéhez

A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szabályozó eszközök közzététele során történő megjelenésről szóló 5/2019.(III.13.) IM rendelet 20. §.(3) bekezdésében foglaltak alapján: „Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztéstői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni.”

Erre tekintettel a 2021. május 31-i elfogadásra beterjesztett, az önkormányzat 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról szóló 9/2021.(V.31.) önkormányzati rendelet indoklását az alábbiakban teszem közzé:

Általános indokolás

A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Magyarország Kormánya a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelettel veszélyhelyzetet hirdetett ki az ország területére.

A rendelet megalkotására a felhatalmazást a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése biztosítja, mely kimondja: Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.

Füzérkomlós Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 2020. február 15-én fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában egy ízben módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről a veszélyhelyzetben a polgármester hozott pénzügyi döntéseket.

A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.

A kiadások lehetséges csökkentésével, átütemezésével sikerült a fizetőképességet biztosítani.

Az önkormányzat az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások[1]

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 23 229 329 Ft volt.

Bevételként 128 767 746 Ft került elszámolásra.

Az év folyamán 115 157 890 Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 15 345 084 Ft, mely tartalmaz -21 494 101 Ft korrekciós tételt.

1.

1. kihatással járó döntések

A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek nem merültek fel.

A működési célú kötelezettségek az előző évekről áthúzódó kötelezettségek.

Az önkormányzat hitelállománya összesen 2020. december 31-én 0 Ft.

A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.

Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása, a korábbi évek kezességvállalásai a fizetési kötelezettségek teljesítése miatt megszűntek. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.

Közvetett támogatások

1. közvetett támogatások tényleges összege 70 338 805 Ft, mely a következő jogcímeken jelentkezett:

Önkormányzatok működési támogatásai címen 28 648 068 Ft

Működési célú támogatások államháztartáson belülről címen 10 526 695 Ft

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről címen 31 164 0642 Ft.

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt.

A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 193 483 Ft került kimutatásra, melyből nem lejárt 46 264 Ft, 1-90 nap közötti lejáratú 136 644 Ft.

1.

1. helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 551 753 859 Ft, mely nem éri el az 1 %-os növekedést sem az előző évhez képest.

A tárgyi eszközök állománya 388 503 518 Ft. 26 %-os csökkenést mutat, melynek oka, hogy önkormányzati szinten a tárgyévi aktivált beruházások értéke nem haladta meg a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizációt, illetve átkönyvelésre kerültek a vagyonkezelésbe adott tárgyi eszközök (víz-, szennyvízhálózat).

Az egyéb hosszúlejáratú követelések állománya szintén csökkenést mutat, a folyó évi törlesztések miatt.

A kezelésbe átadott eszközök év végi állománya 147 375 539 Ft, a Zempléni Vízmű Kft. által megküldött víz- és szennyvíz közmű kimutatás alapján.

A forgóeszközök állománya az önkormányzatnak nem volt.

Csökkenés következett be a pénzeszközöknél, melynek év végi állománya 15 345 084 Ft.

A követelésállománya az önkormányzatnak 2020. december 31-én 529 718 Ft volt, mely az adóköveteléseket foglalja magában.

Az önkormányzat működéséből és finanszírozásából származó kötelezettségek, részesedések alakulása

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezet nincs.

Működéséből és finanszírozásából származó kötelezettségek összes állománya 6 482 147 Ft, melyek a következő jogcímeken keletkeztek:

Költségvetési évben esedékes kötelezettségek dologi kiadásokra címen 193 483 Ft

Költségvetési évben esedékes kötelezettségek egyéb működési célú kiadásokra címen 3 501 157 Ft

Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek finanszírozási kiadásokra címen 1 052 279 Ft

Adótúlfizetések címen 1 644 598 Ft, egyéb telek címen 90 630 Ft.

A részesedése az önkormányzatnak nem volt.

A zárszámadás elkészítését hatástanulmány készítése előzte meg.

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását és a szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatására törekedett pénzbeli és nem pénzbeli támogatások igénybevételének lehetőségével.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti, kulturális és egészségügyi következmények

A 2020. évben Magyar Falu Program keretében elkészült az Ady Endre utca járdája, és folyamatban van a 026/11 helyrajzi számhoz tartozó út felújítása is. A következő évben pedig befejeződnek a temető fejlesztése kapcsán a ravatalozó fejújítási munkálatai. Az önkormányzat Környezetvédelmi Programjának 2020. évre tervezett részei nem valósultak meg, mert a tervezett európai uniós forrásokból nem részesültünk.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

Fentiek okán szükséges a tárgyi önkormányzati rendelet megalkotása.

Részletes indokolás

1. §-hoz

A 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásának főösszegét, a költségvetési bevételeket és kiadásokat tartalmazza.

2. §-hoz

Részletesen rendelkezik 2020. év beruházási és felújítási kiadásairól, Az EU-s támogatással megvalósuló és egyéb projektek pénzügyi elszámolásáról, az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről, a költségvetési maradványról és annak felhasználásáról, valamint az állami támogatásokról jogcímenként.

3. §-hoz

A költségvetési maradvány feletti rendelkezés módját szabályozza.

4. §-hoz

A rendelet kihirdetését követően a beszámoló elfogadásáról, a költségvetési maradvány jóváhagyott összegéről, elvonásáról szóló értesítés szabályairól rendelkezik.

5. §-hoz

Hatályba léptető rendelkezéseket tartalmaz.