Újcsanálos Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2020. (XI.11.) önkormányzati rendelete
A falugondnoki szolgálatról
Hatályos: 2020. 11. 11Újcsanálos község képviselő testületének 10/2020. (XI.11.) önkormányzati rendelete
A FALUGONDNOKI SZOLGÁLATRÓL
Újcsanálos Község Önkormányzat Képviselő-testületének feladat és hatáskörében Újcsanálos község Önkormányzat Polgármestere a katasztrófavédelemről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. §.(4) bekezdésében biztosított hatáskörében a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény 92. § (1) bekezdésében (továbbiakban: Szt.) kapott felhatalmazás, és a 1993 évi III. tv 60. § (3) – (4) bekezdésében kapott feladatkörben valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában kapott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet célja, alapelvei
1. § (1) A rendelet célja, hogy a Újcsanálos község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) által működtetett falugondnoki szolgálat Újcsanálos belterületi részén élők számára a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 60. § (1) bekezdésében maghatározottakat biztosítsa.
(2) A rendelet az életminőség javítása érdekében meghatározza a falugondnoki szolgáltatás által ellátandó feladatokat és azok mértékét, módját, a szolgáltatás rendszerét, szervezetét és a szolgáltatáshoz való hozzájutás feltételeit, módját.
(3) A falugondnoki szolgálat eredményességének biztosítása érdekében az Önkormányzat, valamint annak szervei, a településen működő oktatási és egészségügyi intézmények, civil szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott gondoskodást igénylő problémák megoldását kezdeményezni.
A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok meghatározása
2. § A falugondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások:
a) alapfeladatnak minősülő szolgáltatások,
b) kiegészítő feladatnak minősülő szolgáltatások,
c) az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások.
3. § Alapfeladatnak minősül:
a) közreműködés,
aa) az étkeztetésben,
ab) házi segítségnyújtásban,
ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában,
b) egészségügyi ellátáshoz való hozzájárulás segítése,
ba) a háziorvosi rendelésre szállítás,
bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,
bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása.
4. § Kiegészítő feladatnak minősül:
a) a közösségi, művelődési, sport-és szabadidős rendezvények szervezése, segítése,
b) egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
c) egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés, valamint egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
5. § Az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásnak minősül:
a) önkormányzati, intézményi információk közvetítése a lakosság részére,
b) a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása,
c) Újcsanálos településen a közfoglalkoztatottak munkájának irányítása, felügyelete.
6. § A falugondnoki szolgáltatás keretében nyújtott szolgáltatások tartalmát részletesen a Szakmai program tartalmazza.
7. § (1) A falugondnoknak elsősorban a szociális alapellátás körébe tartozó feladatait kell ellátnia, az egyéb szolgáltatás jellegű feladatait csak akkor láthatja el, ha a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyezteti.
(2) A kötelezően ellátandó feladatok rangsorolását a falugondnok végzi a Polgármester iránymutatásai alapján.
(3) A falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó feladatok napi, heti, havi megszervezése - az előre bejelentett és idő közben felmerült igények ismeretében - a falugondnok feladata és felelőssége.
Eljárási rendelkezések
8. § (1) A falugondnoki szolgálat által nyújtott ellátások igénybevétele iránti eljárás az ügyfél kérelme alapján vagy hivatalból indul.
(2) A kérelmeket szóban vagy írásban a falugondnoknál, vagy a Hernádkaki Közös Önkormányzati Hivatal Újcsanálosi Kirendeltségén lehet benyújtani, a kért szolgáltatás megnevezésével, a teljesítés kért időpontja előtt legalább 2 munkanappal.
(3) A falugondnok által vezetett tevékenységnapló „szolgáltatást igénybevevők aláírása" oszlop - mely a tevékenység elvégzését igazolja - vezetése nem kötelező. A tevékenységi naplóban csak az utasok száma kerül feltüntetésre. A naplót köteles rendszeresen vezetni, melyet a Polgármester ellenőriz.
9. § A falugondnoki szolgálat által biztosított szolgáltatások térítésmentesen vehetők igénybe.
A falugondnoki szolgálat ellátása, személyi és tárgyi feltételei
10. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatokat a falugondnok a rendelkezésére álló gépjármű segítségével látja el, a munkaköri leírásban foglaltaknak, valamint a Polgármester utasításai alapján. Az egyéb munkáltató jogokat a Polgármester látja el.
(2) A falugondnokot a Képviselő-testület nevezi ki. Kinevezésére és foglalkoztatására a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) A falugondnoki szolgálat folyamatos biztosítása nem szüneteltethető, a falugondnok távolléte esetén helyettesítéséről a Polgármester gondoskodik.
(4) A falugondnok feladatai ellátásához szükséges személyszállításra alkalmas, érvényes műszaki vizsgával, kötelező gépjármű felelősség biztosítással és CASCO biztosítással rendelkező, üzemképes gépjárművet Újcsanálos község Önkormányzata biztosítja.
(5) A gépjármű üzemképes állapotáért a falugondnok a felelős, aki a gépjármű rendellenes használatából, valamint a falugondnok hibájából a gépjárműben vagy idegen dologban keletkezett károkért anyagi felelősséggel tartozik.
Együttműködés rendje
11. § A falugondnok a feladatellátás eredményességének, hatékonyságának növelése érdekében együttműködik a feladatellátásában közreműködő személyekkel, szervezetekkel így:
a) Hernádkaki Közös Önkormányzati Hivatallal,
b) oktatási intézmény vezetőjével,
c) háziorvossal, védőnővel.
Panasz elbírálásának rendje
12. § A falugondnoki szolgáltatást igénybe vevő panasszal élhet, amelyet a Polgármesternél személyesen, vagy írásban nyújthat be. A panaszt a Polgármester kivizsgálja, amelynek eredményéről 15 napon belül értesíti az ellátottat.
Záró rendelkezések
13. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.